מפת נושאים מתווה את אסטרטגיית התוכן באתר וכן גם את ה-SEO שלו. תפקידה העיקרי הוא לארגן את התוכן באתר בהיררכיה ברורה של נושאים ותתי נושאים. דבר זה מקל על ניווט באתר, מאותת למנועי החיפוש שהתוכן עוסק בתחום מסוים באופן מקיף וכן הופך אותנו לסמכות בתחום.
כל נושא שנבחר צריך לקחת בחשבון את הרלוונטיות למותג, לפוטנציאל העסקי וכן לפוטנציאל התנועה הנכנסת לתוך האתר. זה אומר שלא כדאי לבחור נושאים שלאף אחד לא אכפת מהם או שלא יעזרו להצמיח את העסק.
זהו את הנושא העיקרי של האתר
שאלו את עצמכם את השאלות הללו כדי לזהות את הנושא העיקרי באתר:
- מהו מוקד הליבה של האתר?
- באיזה תחום תרצו להיחשב כמומחים?
- אילו נושאים ספציפיים קושרים יחד את כל התוכן שלכם?
- אילו פרמטרים מגבילים את היקף המוצרים או השירותים שלכם?
החליטו מהם הנושאים התומכים והמשניים
שלב זה עוסק בחיפוש אחר רעיונות תומכים ותת-נושאים רלוונטיים, לכיסוי היבטים שונים של הנושא הראשי. זה הבסיס למפת הנושאים שלכם. שלב זה דומה לרוב ליצירת היררכיית הנושאים באתר, נושא שכבר עסקנו בו בעבר.
אפשר להשתמש במספר מקורות מידע לאיסוף רעיונות לנושאים. לדוגמה:
- Ahrefs – הכלי מציע מילות מפתח הקשורות לנושא העיקרי.
- Chat GPT – אפשר לבנות מפת נושאים עם מאות רעיונות באמצעות כמה הנחיות פשוטות.
- חיפוש בגוגל – השלמות אוטומטיות, חיפושים קשורים, אנשים שואלים גם, גרף ידע ועוד.
- ויקיפדיה – עיינו בתוכן העניינים כדי לקבל רעיונות בנושאים הקשורים לנושא הראשי. אפשר גם לחלץ רעיונות ספציפיים יותר לנושאי משנה מהטקסט של המאמר.
- מחקר מתחרים – ניתן לרגל אחר אסטרטגיית התוכן של כל מתחרה ולראות כמה תנועה אורגנית הוא מקבל בנושאים שונים.
קובץ מפת נושאים (גוגל Sheets) >
בזמן שאתם אוספים רעיונות, רשמו כל אחד מהם בכרטיסיית "רשימת נושאים". הוסיפו נושאים תומכים בתאים הכחולים למעלה. לאחר מכן, מתחת, הוסיפו עד 20 נושאי משנה הקשורים לכל אחד מהם.
העריכו את הרלוונטיות למותג ולעסק
הטעות הגדולה ביותר שרוב האנשים עושים בבנייה של מפת נושאים – היא איסוף רשימה עצומה של רעיונות בלי לוודא עד כמה הם יועילו לעסק. כדי שזה יעבוד, צריך להיות סלקטיביים. אל תוסיפו לרשימה את כל הנושאים שמצאתם, בלי תכנון אסטרטגי.
בדקו כל נושא ושקלו את הרלוונטיות שלו לעסק ולמותג – מאפס עד שלוש לכל אחד מהם. ברגע שכל המידע יהיה מונח בפניכם, תוכלו להבין האם הנושא או תת הנושא אכן רלוונטי לכם, ולא לבחור רק רק בגלל שהוא בעל נפח חיפוש גבוה.
ודאו את פוטנציאל התנועה של כל נושא
בנוסף לרלוונטיות המותג והפוטנציאל העסקי, לכל נושא חייב להיות גם פוטנציאל כלשהו לתנועה אורגנית. אם לא, נסתכן ביצירת תוכן שלאף אחד לא אכפת ממנו. לצורך כך מומלץ לבדוק כל אחד מהרעיונות לנושאים באמצעות כלים כגון Ahrefs או מתכנן מילות המפתח של גוגל.
רצוי לזכור שגם אם הכלים השונים נותנים לביטוי מסוים אפס חיפושים, זה לא אומר שכדאי לדלג עליו. מעל 15% מהחיפושים בגוגל חדשים לגמרי, ורובם ממילא הם ביטויי זנב ארוך שלא תמיד מוצגים בכלי המעקב. במקרים כאלה רלוונטיות לא פחות חשובה מנפח חיפוש.
מדריך רעיונות נוספים למילות מפתח >
סכמו את הנושאים בהם תתמקדו
כדי לסיים את רשימת הנושאים התומכים ותת-הנושאים עבור האתר והעסק, יש לבחון את הרלוונטיות למותג, את הפוטנציאל העסקי, את נפח החיפוש ואת פוטנציאל התנועה לאתר.
לדוגמה: אם יש נושאים ותתי-נושאים עם נפח חיפוש גבוה ופוטנציאל טראפיק גבוה, אבל עם אפס רלוונטיות למותג ואפס פוטנציאל עסקי – עדיף לא לבחור בהם. מומלץ להחליף אותם בנושאים / נושאי משנה אחרים.
עם זאת, כפי שכבר צוין קודם לכן, לא תמיד זה עניין של שחור מול לבן. לעיתים יש נושאים או נושאי משנה שאינם קשורים למותג ואין להם פוטנציאל עסקי, אבל דיון בהם יסייע למתג אתכם כאוטוריטה מקצועית בתחום. שקלו היטב האם בכל זאת שווה להוסיף לאתר נושאים מסוג זה.
מפו דפים קיימים וחדשים בכל נושא
אם יש לכם אתר קיים, מומלץ לבצע מיפוי של כל אחד מהדפים הנוכחיים עבור מפת הנושאים החדשה. דבר זה יעזור לכם לראות אילו נושאים עדיין לא קיימים באתר, ויאפשר לתכנן אפשרויות תוכן חדשות ביתר קלות.
כמו כן מיפוי של נושאים ועמודים קיימים יסייע לכם להימנע מבעיות של כפילות וקניבליזציה בהמשך. מצבים אלו עלולים לפגוע ביעילות של עבודת ה-SEO, ויש להיות מודעים לקיומם ולבצע מעקב תדיר אחר פוטנציאל לכפילויות מסוג זה.
תכננו משימות המשך
כדי להמשיך בעבודה תצטרכו ליצור משימות רבות נוספות הקשורות לתוכן, כולל:
- יצירת דפי נושאים עיקריים לנושאים תומכים חדשים.
- יצירת עמודי משאבים ומאמרים עבור נושאי משנה חדשים.
- עדכון דפים קיימים לשדרוג רמת העומק והאקטואליות.
- איחוד או הפרדה של דפים המכוונים למספר נושאים.
- קישור פנימי בין כל הפוסטים בקבוצת נושאים ספציפית.
רגע לפני סיום
מפות נושאים לקידום אתרים הן משימה אסטרטגית קריטית, שתסייע להפוך את התוכן שלנו לידידותי יותר למשתמש ולמנועי חיפוש. התהליך שיטתי למדי וקל ליישום, גם אם אתם ברמת מתחילים.
אם תגדירו את נושאי האתר והעסק בצורה נכונה, תוכלו לגשת ליצירת תוכן חדש או שדרוג תוכן קיים ביתר קלות. מכיוון שרוב עבודת ה-SEO נשענת כיום על האתר, ופחות על מה שקורה מחוצה לו (בניית קישורים), יש חשיבות עליונה לתכנון ולהצבה של סוגי התוכן הנכונים לנו.
נשמח לסייע לכם בתכנון מפת נושאים לאתר. צרו קשר >
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו