יותר אנשים מאי פעם משתמשים בחיפוש קולי. מה הקשר ל-SEO והאם אפשר לעשות אופטימיזציה לחיפושים קוליים? הכל במדריך הבא.
חיפוש קולי הוא שימוש בקול שלנו כדי ליצור אינטראקציה עם מנוע חיפוש, במקום לחפש בצורה ידנית באמצעות הקלדת טקסט. זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל זה לא.
"היי גוגל, תדליק את האור" – זו אינה דוגמה לחיפוש קולי. למעשה זה אינו חיפוש כלל, אלא פקודה קולית לביצוע על ידי מכשיר חכם. פקודות קוליות מסוג זה אינן מהוות חיפוש באינטרנט.
מצד שני, "היי גוגל, איפה הכספומט הקרוב?" הוא דוגמה לחיפוש קולי. כאן אנו מבקשים מגוגל לסרוק את האינטרנט כדי לקבל תשובה.
סטטיסטיקות חיפוש קולי – עד כמה זה נפוץ?
לפי גוגל 41% מהמבוגרים ו-55% מבני הנוער משתמשים בחיפוש קולי מדי יום.
לפי סקר של מיקרוסופט, אלו הן דרכי השימוש הנפוצות ביותר בעוזרים דיגיטליים:
- 68% מחפשים עובדות
- 65% מחפשים מסלול נסיעה
- 47% מחפשים עסקים
- 44% עושים מחקר על מוצרים או שירותים
דברים חשובים בנוגע לחיפוש קולי
לפני שנסביר איך והאם כדאי לבצע אופטימיזציה לחיפוש קולי, יש כמה דברים שכדאי לזכור:
התשובה של גוגל משתנה ממכשיר למכשיר
אם תשאלו את גוגל בטלפון איך מכינים בצק פיצה, התגובה תהיה די בסיסית. גוגל יציע מספר תשובות לבחירה.
אבל אם תשאלו אותו דבר במכשיר גוגל הום, הוא יבחר עבורכם מתכון ספציפי אחד בלבד. זה אומר שנצטרך לקלוע בדיוק כדי שגוגל יציג את המידע שלנו ולא של המתחרים.
חלק מהתשובות מבוסס על Featured Snippets
כ-40 אחוזים מהתשובות של גוגל הום מבוססים על תשובות ישירות (Featured Snippets); כך לפי ניתוח של 10 אלף תוצאות חיפוש.
גוגל שולף מידע מתוך דפים במיקומים גבוהים
גם כאשר התשובה לא נסמכת על FS, גוגל בדרך כלל מושך תשובות מדפים הנמצאים בדירוג העליון. כמעט 91% מתוצאות החיפוש הקולי מגיעות מחמשת הדפים המובילים.
איך עושים אופטימיזציה לחיפוש קולי?
נכון לעכשיו עדיין אין דרך לראות כמה חיפושים יש במילות מפתח ספציפיות באמצעות פקודה קולית. גוגל לא מספק את הנתונים האלה, והם לא נמצאים בכלי מחקר אחרים.
מה שאנחנו כן יודעים הוא שטכנולוגיית החיפוש הקולי היא עדיין די פרימיטיבית, ושאנחנו מוגבלים בעיקר לשאלות פשוטות (מי המציא את הטלסקופ? איפה קונים משקפי שחייה? וכן הלאה).
מסיבה זו, קידום אתרים עבור חיפוש קולי עוסק בעיקר במענה ואופטימיזציה לשאלות רלוונטיות שאנשים עשויים לשאול.
כך תעשו זאת.
פרופיל גוגל לעסקים
סביר להניח שאנשים שואלים שאלות הקשורות ישירות לעסק מסוים, והדרך הטובה ביותר לבצע אופטימיזציה למטרה זו היא באמצעות פרופיל חינמי של גוגל ביזנס. מדוע? מכיוון שזה המקור של גוגל לאיתור מידע אודות עסקים.
כמו כן גוגל לעסקים משמש את גוגל הום להקראת חוות דעת וביקורות, כאשר שואלים אותו איפה נמצא העסק הכי טוב בתחום מסוים (למשל מסעדה איטלקית). כמו כן חשוב שפרופיל GMB יהיה מעודכן, כדי לאפשר לאנשים לקבל את המידע הנכון אודות העסק (למשל כתובת ומסלול נסיעה – אחרת הם עלולים להגיע לכתובת שגויה).
מה אנשים שואלים
אופטימיזציה של חיפוש קולי עוסקת בעיקר בתוכן הנותן מענה לשאלות רלוונטיות. יש כמה דרכים בהן ניתן למצוא שאלות מסוג זה:
שאלות שעבורן כבר יש לנו מיקומים:
אם האתר כבר ממוקם גבוה בחיפושים רלוונטיים, אלו הן הזדמנויות מצוינות לביצוע אופטימיזציה גם לחיפוש קולי. כדי למצוא את שאילתות החיפוש הללו ניתן להיעזר בכלים כגון גוגל קונסול, ahrefs או כלים דומים אחרים. מומלץ לבצע סינון לפי שאלות כגון מי, מה, איפה, למה, מתי, איך וכן הלאה.
שאלות שהמתחרים ממוקמים בהן:
כאשר המתחרים שלנו ממוקמים בשאלות שאנחנו לא ממוקמים בהן, זה מכיוון שהם ענו על שאלות שאינן קיימות אצלנו באתר. במצב זה מומלץ לבצע מחקר מתחרים לאיתור פערים במילות המפתח ובתוכן בהשוואה אלינו. גם פה ניתן לסנן לפי שאלות מסוג מה, איך, איפה, מתי וכן הלאה.
שאלות נוספות ליישום:
תמיד יהיו שאלות שלא אתה או המתחרים שלך מדורגים עבורן. כדי למצוא אותן יש להשתמש בכלי מחקר או פשוט להיכנס לראש של המשתמשים ולהתחיל לנסח שאלות בתחום הרלוונטי.
מתן תשובות לשאלות
לאחר שמצאנו כמה שאלות רלוונטיות ופופולריות שאנשים שואלים, צריך להחליט איפה לספק תשובות. האם כבר יש עמודים קיימים שעונים על השאלות? האם יהיה הגיוני להקים עמוד חדש לצורך כך? וכן הלאה.
בהתחשב בעובדה שאפשר למצוא הרבה שאלות פוטנציאליות, כדאי להתחיל באלה שכבר קיבלנו עבורן מיקום בגוגל. לאחר מכן נוכל להמשיך לשאלות שהמתחרים מדורגים בהן, ובסוף גם לשאלות מסוגים נוספים.
האם כבר עניתם על השאלה?
אם האתר כבר ממוקם יפה בשאלה מסוימת, ככל הנראה כבר ענינו עליה. אם זה המקרה, יש לבצע אופטימיזציה (ראו בהמשך – "ענו על השאלה").
האם ניתן להוסיף את התשובה בדף קיים?
אם עדיין לא עניתם על השאלה, כדאי לחשוב האם יש טעם לספק תשובה בעמוד שכבר קיים. ייתכן שיש לנו עמוד שעוסק בתחום קרוב, ויהיה שווה לנו לבצע בו שינויים כדי לענות גם על השאלה החדשה שמצאנו.
יש לוודא שהשאלה אכן ראויה לתשובה אצלנו באתר. מי שמחפש "מה השעה" לא ייכנס אלינו לאתר, כי גוגל כבר מספק את התשובה מיידית.
האם הגיוני לענות על השאלה בדף חדש?
רק לעתים נדירות יהיה הגיוני ליצור דפים חדשים עבור חיפוש קולי; אך עם זאת לפעמים יהיו שאלות בנושאים שעדיין לא עניתם עליהם. מומלץ לבדוק מי המתחרים שמופיעים בתוצאות גוגל, כדי להבין האם שווה להקים עמוד חדש.
ענו על השאלה
מתן תשובות לשאלות, בין אם בדף חדש או קיים, הוא פשוט יחסית: הוסיפו את התשובה בראש העמוד.
איך יודעים באיזה פורמט לבחור? פשוט שאלו את גוגל וראו איזו תשובה הוא מספק: אם הוא מקריא פסקה קצרה, זה הפורמט הנכון. אם הוא מקריא טקסט בנקודות (בולטים), זה יהיה הפורמט הנכון.
כמה דברים נוספים שכדאי לזכור:
קצר ולעניין:
גוגל ממעט לקרוא תשובות ארוכות, אז כדאי לקצר עניינים. עד כמה קצר? גוגל לא נותנת מספר סופי, אבל מחקר אחד מצא שהתשובה הממוצעת של Google Home היא 29 מילים.
בלי שגיאות:
יש להקפיד על תשובה כתובה ומנוסחת היטב, בשפה תקינה וללא שגיאות כתיב. שמרו על משפטים קצרים וקליטים, ואל תפסחו על פסיקים ונקודות.
מהירות טעינה
מחקר של Backlinko מצא כי למהירות הטעינה של העמוד יש חשיבות באופטימיזציה לחיפוש קולי. התוצאה הקולית הממוצעת נטענת ב-52% מהר יותר מדפי אינטרנט ממוצעים (4.6 שניות לעומת 8.8 שניות).
עם זאת חשוב לזכור שמדובר בקורלציה בלבד, אבל עדיין מומלץ שהאתר כולו ייטען מהר.
קישורים איכותיים
קישורים נכנסים הם ללא ספק אחד מגורמי הדירוג החשובים ביותר. כל מחקר אפשרי שבוצע בנושא מעיד על חשיבותם, לצד דברים שנאמרו על ידי נציגי גוגל לאורך השנים.
מכיוון שגוגל שולף תשובות קוליות מתוך דפים במיקומים גבוהים, לקישורים נכנסים יש חשיבות גם בחיפוש הקולי. כך תשיגו עוד קישורים איכותיים >
תגי סכמה
קוד Schema עוזר למנועי החיפוש להבין את התוכן באתר, ולהציג אותו טוב יותר בתוצאות החיפוש. אומנם לא נמצא קשר ישיר בין סכמה לחיפוש קולי (מעל 63% מתוצאות החיפוש הקולי לא מבוססות על סכמה), אך לא יהיה זה מופרך להניח שיש ביניהם קשר כלשהו.
לעיתים גוגל עשוי להקריא תשובות קוליות ישירות מתוך סכמות של מתכונים, אירועים וכן הלאה. כדאי ומומלץ, אם כי לא חובה.
האם שווה לטרוח על אופטימיזציה לחיפוש קולי?
ברור שאפשר לעשות לא מעט כדי לייעל את החיפוש הקולי, אבל האם זה שווה את המאמץ וההשקעה? הנה כמה דברים שכדאי לקחת מראש בחשבון:
חיפושים ללא קליקים
חשבו על השאלות שאתם שואלים את גוגל. רוב האנשים שואלים דברים פשוטים, שניתן לענות עליהם יחסית בקצרה:
- מה המשמעות של X?
- איך מכינים X / תן לי מתכון ל-X
- היכן יש אירוע X?
- איך מתקנים X?
חיפושים מסוג זה הם למעשה מבוי סתום. לא סביר שמחפשים יזדקקו למידע נוסף לאחר שקיבלו תשובה, ולכן לא ייכנסו לאתר שלכם. קחו זאת בחשבון.
שיפור מודעות למותג
בהמשך לסעיף הקודם, תנועה לאתר היא לא חזות הכל. יש יתרונות נוספים לקידום אורגני, ובהם גם מודעות למותג שלכם.
אותו דבר תקף גם לגבי חיפוש קולי. בכל פעם שגוגל מקריא תשובה, הוא גם אומר מאיפה היא מגיעה – מצוין למיתוג שלכם. כמו כן התשובות שלכם יכולות להופיע גם בתקצירי טקסט נוספים בגוגל, כמו "אנשים שואלים" (PPA) ועוד.
תפוצה רחבה
לא כל אתר קיים כדי להרוויח כסף. למשל גופים ממשלתיים; רוב התוכן שלהם מיועד לספק לאזרחים מידע חשוב. לכן חיוני שהם יתייחסו לדרכים השונות בהן אנשים מחפשים – כולל קול.
זקוקים לסיוע באופטימיזציה לחיפוש קולי? פנו אלינו >
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו