מדריך תוכן לקידום אורגני
דניאל מסטר
דניאל מסטר

מדריך תוכן למתחילים: הבסיס לכל עבודת קידום אורגני

Email
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
תוכן עניינים

כמה פעמים ביום יוצא לכם לפתוח את הטלפון או המחשב שלכם, להיכנס לגוגל ולחפש משהו? האדם הממוצע מחפש בגוגל לפחות מספר פעמים ביום. החיפושים יכולים להיות מידע בנושא כלשהו, טיפים, מתכונים, תרופות, מוצרים כלשהם, בית עסק ספציפי, אנשי מקצוע ועוד אינספור דברים אחרים. האינטרנט הוא מרכז המידע הגדול בעולם, גוגל מנהלת את הסניף הגדול ביותר של בנק המידע הזה ואתם רוצים להופיע ראשונים בגוגל לחיפושים שונים של הלקוחות שלכם. התוכן הוא הבסיס לכל עבודת קידום ולכל תוצאה שתמצאו באינטרנט. סוג התוכן שמנועי החיפוש סורקים ולפיו יודעים במה האתר והעמודים בו עוסקים הוא תוכן כתוב, כלומר טקסט, ולכן נתמקד בתכנים הכתובים בכתבה זו.

מה הלקוח הפוטנציאלי שלנו מחפש?

כאשר אנו מקבלים אתר לקידום אנו מבצעים בדיקות שונות על העסק, הלקוחות הפוטנציאליים, מחקר מילות מפתח, מחקר מתחרים ועוד. עבודת הקידום צריכה להיות מתוכננת ומוכוונת מטרה. צריכה להיות אסטרטגיית תוכן שלפיה עובדים. אסטרטגיה זו מבוססת קודם כל ולפני הכול – על מה הלקוח הפוטנציאלי של העסק עשוי להקליד בגוגל כדי למצוא איש שירות/עסק/מוצר הקשור לעסק שלכם ושאתם רוצים למכור לו. לדוגמה: אדם שיש לו בעיית מזיקים בבית וצריך חברת הדברות יתכן ויחפש "הדברות ב+ שם האזור/העיר שבהם הוא גר". יתכן ויחפש גם באופן כללי יותר כמו "חברת הדברות", ייתכן ויחפש בהקשר ספציפי לדוגמה: "מדביר עכברים" וכו'. לאחר שמנינו רשימה ראשונית על פי ההיכרות של בעל העסק עם הלקוחות שלו ועל פי ההיגיון הבריא נוכל לקחת את הרשימה הזו, לבצע מחקר מילות מפתח, לבחור את הביטויים עליהם נבסס את הליך הקידום ומשם נתקדם לעבודה עצמה.

בניית תכנים ראשונית לאתר

בניית תכנים ראשונה לאתר תתחיל כפי שאמרנו במחקר מילות מפתח. לרוב נשתמש בכלי מילות המפתח של גוגל. מדובר בכלי חינמי למי שיש חשבון בגוגל אדס וכאמור מדובר ככל הנראה גם בכלי המדויק כיוון שהוא כלי של גוגל. מחקר מילות המפתח יכול להוביל אותנו למאות/אלפי מילים פוטנציאליות לקידום. נצטרך לצמצם את המילים בהתאם לתקציב הלקוח והיקף העבודה שהוא שוכר עבורו את השירות (בדרך כלל קידום ממוצע יהיה של 10 עד 20 ביטויי מפתח לחבילה סטנדרטית מקצועית של קידום שרוצה גם להגיע לתוצאות). את הרשימה המצומצמת שלנו ניקח ונבסס עליה את אסטרטגיית התוכן שלנו. זו תשפיע על היררכיית התוכן באתר שלנו (כלומר על מבנה התפריטים והתכנים שיהיו בהם) ועד לפוסטים שיוצגו בבלוג. 

הזנת האתר במאמרים חדשים – כמה מאמרים צריך?

בכל אתר אינטרנט, בין אם מדובר באתר חנות מקוונת, אתר תדמית לעסק או פורטל תוכן – יהיה אזור באתר המיועד למאמרים. לרוב אזור זה יהיה הבלוג של האתר. לשם תוכלו להעלות תכנים חדשים, מאמרים בעלי ערך, שיוכלו לענות על צרכים ללקוחות שלכם. לדוגמה: טיפים, מדריכים, תשובות לשאלות נפוצות ועוד. התוכן שאתם חולקים עם הגולשים שלכם יקרב אותם אליכם ויגרום להם לסמוך עליכם. יתרה מכך מדובר בעוד עמודים שגוגל מאנדקס ותוכלו לקדם אותם לביטויי מפתח פוטנציאלים נוספים שהגולשים עשויים לחפש. לרוב כאשר מדובר בפוסטים לתוך הבלוג באתר – אלה מיועדים כדי להעניק ערך לגולשים ולהשאיר את האתר מעודכן (שכן מדובר בפרמטר חשוב לקידום אורגני) וטוב לבסס את הפוסטים מדי פעם על ביטוי מפתח כזה או אחר אבל החשיבות של הביטוי תהיה פחותה מביטויים מרכזיים יותר שתרצו לקדם גם באמצעות קישורים חיצוניים ופנימיים למשל. 

תדירות העדכון של האתר תלויה לגמרי בתחום שבו אתם נמצאים כיוון שבסופו של דבר אתם מתחרים במתחרים שלכם (נשמע מובן מאליו לא?). אם נחזור לדוגמה לחברת ההדברות – בדקו באתרים של חברות הדברה המובילות בגוגל כל כמה זמן הן מעלות מאמר לאתר שלהם. פעם בשבוע? פעם בשבועיים? פעם בשלושה שבועות? לעתים יהיו אתרים מקודמים המעלים 2-3 מאמרים בשבוע ויותר. תלוי בעסק, באתר, בסוג התוכן ועוד. אתרי חדשות ופורטלים למשל מתעדכנים עם כמה פוסטים ביום מינימום – לכן אם זה סוג האתר שלכם שאתם רוצים לקדם תצטרכו לדאוג לאותה כמות של תוכן בדרך כלל לפחות כדי לא להישאר מאחור בפרמטר זה.

איך למצוא נושאים טובים לתכנים לאתר?

נניח שמדובר באתר תדמית של חברה המספקת שירותים (הדברה, מנעולנים, אינסטלטורים או אפילו חנות שמוכרת מוצרים אונליין). אתם רוצים למצוא נושאים טובים לתכנים? הינה כמה דרכים לעשות זאת:

  • נקלעתם לשאלה של לקוח ביום יום וחושבים שניתן לעשות על זה מאמר טוב לאתר שלכם? רשמו את זה בצד ודאגו לזה.
  • בצעו מחקר מילות מפתח נוסף וקבלו רעיונות נוספים לביטויים.
  • היכנסו לאתרים של מתחרים שלכם וראו על מה הם כותבים.
  • בקשו מהקהל שלכם בפייסבוק או במקום אחר להציע רעיונות לכתבות מעניינות לאתר.
  • הורידו ספר אלקטרוני חינמי בתחום שלכם. כל תתי הנושאים בספר הם רעיונות נהדרים לכתבות.
  • היכנסו לאתרים מקבילים לסוג האתר שלכם באנגלית. כלומר אתרים עולמיים – ככל הנראה יש בהם הרבה רעיונות למאמרים לאתר שלכם.
  • אפשרות למנוע החיפוש להשלים אתכם. היכנסו לגוגל רשמו משהו שקשור לעסק שלכם ואל תשלימו את המשפט ותנו לגוגל להשלים. לדוגמה אנו יכולים לרשום בגוגל "קידום אתרים" ולראות מה גוגל משלימה עבורנו ואולי לגייס משם רעיונות. לאחר מכן נוכל לרשום "קידום אתרים א" ואז ב', ג' וכך לתת לגוגל להשלים אותנו ולתת לנו רעיונות.

איך בנוי מאמר תוכן איכותי וכיצד נוכל לדייק אותו במקסימום?

  • מבנה כללי של עמוד תוכן/מאמר באתר שלנו – מאמר לתוך האתר שלנו צריך להיות בנוי בצורה מסודרת. אם אינכם יכולים להוסיף תוכן עניינים בצורה מסודרת לפחות תדאגו שהכתבה עצמה תהיה מסודרת, מחולקת יפה לפסקאות, כותרות משנה בין לבין ואולי אפילו רשימה של בוליטים לצורך סידור וארגון המידע במאמר בצורה יפה ומסודרת.
  • אורך המאמר – אין תשובה חד משמעית לגבי אורך המאמר. אנשים לא אוהבים שמורחים אותם ומבזבזים להם זמן ומצד שני מעט מידי מידע עשוי שלא לספק אותם. נסו למצוא את האיזון ביניהם ולארגן מאמרי תוכן איכותיים בטווח של בין 500 ל-1500 מילים למאמר. אלו האורכים המומלצים בדרך כלל בהתאם לסוג העסק, נושא המאמר והתוכן שאפשר לכתוב ולפרט עליו מבלי לחזור על עצמנו מספר פעמים ולמרוח אותו.
  • כותרות – מלבד הכותרת הראשית של המאמר שצריכה להיות מעניינת ומרמזת על מה יהיה בתוכן, חשוב לכלול גם כותרות משנה בין הפסקאות. מרבית הגולשים מעדיפים לגלול בעמוד ולקרוא רק מה שרלוונטי עבורם – הם לא באמת קוראים את כל התוכן אלא כן מדובר בכתבה שמרתקת ומעניינת אותם ובאמת איכותית ומספקת את התשובות שהם מחפשים.
  • מקוריות התוכן – אתם כמובן לא רוצים להעתיק את התוכן משום מקור אחר באינטרנט. זה בסדר ללמוד ממקורות אחרים, לקבל השראה או לאסוף מידע ונתונים אולם לכתוב את התכנים במילים שלכם ולא להעתיק תוכן מאתרים אחרים כדי שגוגל לא יפסול את התוכן שלכם ויעניש את האתר שלכם. כמו כן תכנים מסוימים מוגנים בזכויות יוצרים ללא קשר למנועי החיפוש ולכן לא ניתן להשתמש בכל פיסת מידע שאנו מוצאים לנכון.
  • שפה – כדאי לכתוב את התכנים בשפה נאה, חיובית/ניטרלית על הנושא ובגובה העיניים. כלומר – לא צריך להשתמש בביטויים בשפה גבוהה שהגולש הממוצע לא בהכרח יבין. זה בסדר לרצות לשמור על סטנדרט מסוים של תוכן אולם לזכור שהתוכן מיועד לגולש/ללקוח הממוצע שלכם.
  • שימוש בתוספי SEO לארגון התוכן גם לצרכי קידוםכלים לקידום אתרים כמו תוספי וורדפרס כמו יוסט SEO למשל יכול לסייע לכם בארגון התכנים באתר שלכם לצרכי קידום אורגני. התוסף יציג לכם מגוון התאמות שתצטרכו לבצע במאמר כדי להתאים אותו לקידום ביטוי מפתח מרכזי מסוים לאותו עמוד, יציע לכם כיצד לסדר ולארגן את התוכן גם כדי שיהיה קריא ויפה לעין ועוד.

תכנים לפיזור ובניית קישורים

עד עכשיו דיברנו על תכנים שהולכים לתוך האתר המקודם. בואו נדבר מעט על תכנים ההולכים לפיזור ברחבי הרשת. כדי לייצר קישורים לאתר מרחבי הרשת הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא על ידי פיזור קישורים. לצורך פיזור קישורים תצטרכו להכין מאמרים שיתאימו לקהל היעד אך לקשר אותם פחות או יותר בתוכן גם לתחום שלכם ולקשר מתוך אותו מאמר לאתר שלכם. לעתים הקישור יהיה חשוף, לעתים הוא יהיה מושתל בתוך ביטוי (אנקור טקסט). לעתים הביטוי יהיה ביטוי המפתח המרכזי של אותו עמוד שאתם מקשרים אליו, לעתים שם העסק, לעתים ביטוי כללי יותר ולעתים זה יהיה אפילו משפט שכוללה 7-10 מילים שתקשרו ממנו. הרעיון הוא להכין תכנים שיעמדו בסטנדרטים של האתרים אליהם אתם מעלים את התכנים מצד אחד אך לשלב את התחום שלכם ולקשר אל האתר שלכם מצד שני.

זה הכול לגבי תוכן כחלק מעבודת הקידום. כמובן שיש עוד מספר קשרים של תוכן לקישורים שתוכלו למצוא עליהם מידע רחב יותר באתר שלנו.

אם אתם כבר פה, הנה עוד כמה פוסטים ששווה לבדוק: