שימוש חוזר בתוכן, או גם "מחזור תוכן", הוא שיטת עבודה המאמצת כל פיסת תוכן אחת – והופכת אותה לפיסות תוכן נוספות בפורמטים אחרים. המטרה היא לעבוד בצורה חכמה, ולהגדיל את אפשרויות היצירה וההפצה של תכנים עבור כמה שיותר קהלים רלוונטיים.
יתרונות של מחזור תוכן
שימוש חוזר בתכנים שכבר יצרנו, משפר את מדד עלות מול תועלת בתהליך העבודה הכולל. לדוגמה, סרטון וידאו אחד אפשר להפיץ במספר מקורות (כגון יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק) ובנוסף אפשר ליצור ממנו עוד פורמטים כגון מאמר באתר, פוסט בלינקדאין או ניוזלטר. זה יכול לחסוך לנו לא מעט, בעיקר זמן וכסף.
כמה מהיתרונות העיקריים הטמונים בשיטה:
- הגדלת טווח הפצה – אחרי שכבר יצרנו ופרסמנו פיסת תוכן אחת, ניתן להגדיל את אורך חייה באמצעות מחזור והפצה במקורות נוספים. כך נגיע לעוד קהלים בפלטפורמות נוספות.
- שיפור המעורבות – התאמת תוכן לפלטפורמות שונות מאפשר לנו להיות בקשר ובמגע עם קהלי היעד הרלוונטיים לנו בכל פלטפורמה.
- חיסכון כספי ושיפור התפוקה – יצירת ריבוי תכנים סביב אותו רעיון חוסכת זמן וכסף, בהשוואה ליצירת תוכן נפרד מאפס לכל נושא חדש.
בסקר שנעשה על ידי semrush ב-2023 מעידים 42% מאנשי השיווק ובעלי העסקים, כי עדכון תוכן קיים ומחזור של תוכן מובילים להצלחה. לדוגמה, מאמר באתר שכבר זכה להצלחה – ניתן להפוך גם לסרטון יוטיוב, ובכך להגיע לקהלים שלא בהכרח היו נחשפים לאתר שלנו. לאחר מכן ניתן להפוך את אותו מאמר גם לפוסט עבור מדיה חברתית.
איך להשתמש מחדש בתוכן קיים
ראשית נציין שלא מדובר פשוט ב"העתק הדבק" מפלטפורמה אחת לשנייה; זה בדרך כלל לא יעבוד, אלא במקרים מאוד מסוימים. כדי ששיטת העבודה הזו תהיה יעילה, צריך להתאים את התוכן לכל פלטפורמה בה אנו מתכוונים להפיץ אותו. איך נעשה זאת בצורה חכמה? הנה כמה טיפים.
שלב 1 – זיהוי תכנים מוצלחים
ההמלצה הטובה ביותר היא להשתמש בתכנים ירוקי עד, או כאלה שכבר צברו מדדי הצלחה כלשהם. תכנים מהסוג הזה יהיו מבוקשים כמעט תמיד, וכבר הוכיחו את עצמם כאפקטיביים.
כדי למצוא את התכנים הטובים ביותר לשימוש חוזר, מומלץ להשתמש בכלים כגון גוגל אנליטיקס, גוגל קונסול ועוד. פשוט נכנסים לדוחות הביצועים השונים, ובודקים אילו עמודים הביאו הכי הרבה כניסות / צפיות / המרות (או הכול יחד).
בגוגל אנליטיקס נכנס לדוח הדפים (Pages and screens) ובגוגל קונסול נכנס לטאב העמודים. כעת נמיין לפי מספר כניסות / צפיות / המרות, ונוכל לאתר בקלות דפים מוצלחים מבחינת ביצועים.
מומלץ שהתוכן המיועד לשימוש חוזר יהיה תוכן מקצועי ופחות שיווקי, כגון זה הנמצא בדרך כלל בבלוג של האתר. כמו כן אפשר להשתמש מחדש גם בתכנים יותר עונתיים, בהתאם לסיטואציה הרלוונטית.
שלב 2 – בחירת הפורמט ופלטפורמת ההפצה
כדי למקסם את ביצועי התוכן, חשוב לבחור את הפורמט הנכון ואת הפלטפורמה המתאימה. כמובן שהבחירה צריכה להיות מיושרת עם המסר המקורי של התוכן, אבל מתורגמת לדרך שונה שתפנה לקהל היעד השונה. מומלץ לבדוק אילו סוגי תוכן מניבים את הביצועים הטובים ביותר עבורכם: האם מדובר במדריכים מקצועיים? האם מקרי חקר מעניינים? וכן הלאה.
ניתן לבדוק את הסוגים והביצועים בכל פלטפורמה – כגון צפיות, תגובות, שיתופים, לייקים וכן הלאה. אם מדובר בתוכן באתר, כבר ציינו שכדאי להיעזר בכלים כגון אנליטיקס ודומיו. ההתאמה לפלטפורמות הנוספות תיעשה תוך התחשבות בייחודיות של כל פלטפורמה, ובקהלי היעד שנמצאים שם.
הנה כמה רעיונות לדוגמה:
- מאמרים אינפורמטיביים המבוססים על נתונים – נהפוך לאינפוגרפיקה.
- וובינרים בנושאים ממוקדים – נהפוך למאמרי בלוג עם תקציר הנקודות החשובות.
- מדריכי how to מעשיים לביצוע – סרטוני הדרכה, פרקים בפודקאסט, שאלונים או סקרים במדיה חברתית.
- ראיונות כתובים או מצולמים – "נגיסי תוכן" קצרים למדיה חברתית עם נקודות עיקריות.
- סדרת מאמרים בנושא מסוים – ספר אלקטרוני (ebook).
שלב 3 – הגדרת קהלי היעד
לא פחות חשוב הוא להבין מי קהל היעד שלכם ואיפה הוא נמצא. לדוגמה, אם אתם עסק שפונה לעסקים – מומלץ למחזר תוכן עבור פלטפורמות B2B כגון לינקדאין; שם נמצאים עסקים, חברות, אנשי מפתח בתחום שלכם ועוד. כמו כן אין שום בעיה אם מטרת התוכן המשודרג תהיה שונה מפיסת התוכן המקורי שעליו הוא מבוסס.
לדוגמה, תוכן שבמקור היה מיועד להעלות מודעות בחיפוש אורגני – יכול כעת לעבור ניסוח מחדש להגדלת מעורבות משתמשים במדיה חברתית דווקא. הדוגמה הקודמת עם לינקדאין יכולה להיות רלוונטית.
אחד הכלים שיכול לעזור לכם באיתור קהלי יעד רלוונטיים הוא Sparktoro, שהוקם על ידי ראנד פישקין (מייסד ומנכ"ל עבר של חברת Moz). אומנם גרסת החינם מוגבלת, אבל עדיין ניתן להירשם ולמצוא קהלים מתאימים לתחומכם, כמו גם היכן הם נמצאים.
אופציה נוספת בחינם היא שימוש בדמוגרפיות שמציע גוגל אנליטיקס באתר העסק שלכם. מכיוון שחלק משמעותי ממשתמשי האתר הם גולשים רלוונטיים לתחום, ניתן לפלח אותם לפי ממצאים דמוגרפיים בגוגל אנליטיקס.
שלב 4 – אופטימיזציית התוכן המחודש
מאמר של 1,000 מילים באתר ככל הנראה לא יתאים לפרסום במלואו כפוסט בפייסבוק (לפחות לא מבחינה עסקית). צריך לבצע התאמות ולקצר את התוכן לנגיסים קלים ונוחים לקריאה מהירה, בלי לאבד את נקודות המפתח העיקריות.
סרטון הדרכה מקיף לא יתומלל במלואו לניוזלטר שנשלח במייל, וזאת מכיוון שגם הפורמט הזה מחייב לקצר ולתמצת. מקסימום אפשר להוסיף קישור לסרטון המלא, אבל לא כתחליף לניסוח מחודש עבור הפורמט במייל.
תכנים שמנוסחים מחדש לצורכי מדיה חברתית (יוטיוב, פייסבוק, טיקטוק, אינסטגרם, לינקדאין) מצריכים בדרך כלל גם שימוש בתגיות הנקראות האשטאג; משהו שלא קיים בפורמטים אחרים. יש לקחת זאת מראש בחשבון וכך הלאה.
דרכים חדשות להפצת תוכן ומדידת ביצועים
מרגע שהתחלנו למחזר תוכן עבור פלטפורמות נוספות, השגנו במקביל גם דרכי הפצה חדשות לקהלים חדשים. לדוגמה, אם החלטנו לשלוח ניוזלטר חודשי – ניתן לבסס אותו על מספר תכנים קודמים שכבר יצרנו בעבר: מאמרי עומק, וידאו, מדריכים ועוד. אם החלטנו לשלוח זרועות גם לאינסטגרם וטיקטוק, נוכל להיעזר גם במשפיענים הנמצאים שם באמצעות שיתופי פעולה.
כמו כן גם שיטות המדידה שלנו יכולות להשתפר. אם עד היום הסתפקנו בכלי אנליטיקס עבור ביצועי האתר בלבד, מרגע שהוספנו פלטפורמות אחרות – נוכל להיעזר גם בכלי האנליטיקס שלהן. מעבר למדידת פרמטרים כגון טראפיק והמרות, נוכל לקבל אינדיקציות על יעילות התוכן המחודש באמצעות פרמטרים נוספים כגון לייקים, שיתופים, תגובות ועוד. כך נוכל לדעת האם התוכן המחודש עושה עבודה טובה לא פחות מאשר התוכן המקורי שעליו הוא מבוסס.
נקודה חשובה בנוגע למדידה עם גוגל אנליטיקס – כאשר אתם משתפים קישורים לאתר שלכם ברשתות חברתיות (יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק) מומלץ מאוד לתייג אותם ב-UTM. אחרת גוגל עלול להתבלבל בנוגע למקורות התנועה, ולהציג אותם במאוחד תחת אפיק כגון דירקט או משהו לא ברור מסוג אחר. התיוג ב-UTM יאפשר לכם לקבל יותר נתונים פר-פיסת-תוכן בצורה מדויקת.
גם כלים נוספים כגון semrush ,ahrefs ודומיהם יכולים בהחלט לסייע במאמצי המדידה והביצועים.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו