קידום של אתר הוא מעשה מרכבה של מאות פעולות מצטברות. כמה מהן דורשות עיסוק תמידי במעקב אחר בעיות ושגיאות – וכמובן גם בתיקון שלהן. אם לא נקדיש את הזמן לבצע את האופטימיזציה המינימלית הזו, נשרוף זמן עבודה מיותר שעלול לא להביא תועלת.
קידום אתרים טכני הוא חלק בלתי נפרד מכל SEO. מומחי ה-SEO ג'ייק וורד וגלן אולסופ בדקו 1,000 אתרים, וריכזו את 12 הבעיות הנפוצות ביותר באופטימיזציה למנועי חיפוש. כדאי מאוד לשים לב לרשימה ולוודא שהכול אצלכם דופק כמו שעון.
1. עמודי תמונות
רוב העולם משתמש באתרי וורדפרס, מה שעלול להוביל לאחת השגיאות הנפוצות ביותר במערכת הניהול הזו: כל תמונה באתר עשויה להפוך לדף אינטרנט בפני עצמו; דף שגוגל עלול לסרוק ולהכניס לאינדקס.
מבדיקה שנעשתה בנושא, נמצא כי הבעיה קיימת ב-30% מאתרי הוורדפרס שנבדקו. אבל מדוע זו בעיה בכלל? מכיוון שהפיכת תמונות לעמודים, משמע יצירת עמודים דלי תוכן שאין להם משמעות. זה עלול להוריד לנו "ציון" בגוגל. תמונות לא אמורות להופיע כעמודים – אלא כעמודי קובץ של תמונה.
איך מתקנים? למרבה המזל התיקון ממש קל כשמדובר באתרי וורדפרס. פשוט מתקינים את תוסף יוסט שמכיל פתרון מובנה לבעיה הספציפית הזו. התוסף מבצע הפניה מעמוד התמונה (website.com/image2) לעמוד הקובץ של התמונה (website.com/image2.jpg). כל מה שדרוש הוא להשאיר את הסמן לא מופעל (ראו תמונה).
2. עמודים לא מאובטחים
כפי שכולנו יודעים, כל עמודי האתר אמורים להיות מאובטחים (בפורמט https). למרות זאת, תתפלאו לדעת שיש לא מעט אתרים המכילים עמודים מדורגים בגוגל – ללא אבטחה.
כדי לגלות האם גם באתר שלכם יש עמודים לא מאובטחים שסרוקים בגוגל, השתמשו במחרוזת האופרטורים הזו:
site:website.com inurl:-https
אפשרות נוספת והרבה יותר מדויקת היא סריקת האתר באמצעות כלים חיצוניים (כגון הצפרדע הצורחת או Site Bulb). שימו לב שלפעמים מדובר לא רק בעמודי תוכן אלא בקובצי תמונה, CSS או קבצים אחרים.
איך מתקנים? בוורדפרס אפשר לאלץ את כל האתר לעבור למצב מאובטח באמצעות תוסף Simple SSL (כמובן רק אחרי שמתקינים תעודת SSL בשרת האחסון).
3. עמודים שלא ידענו עליהם
כמעט בכל אתר מתחבאים עמודים שלא ידענו על קיומם, או כאלה שלא נרצה שיופיעו בגוגל. פקודת site:website.com בשילוב ביטויים רלוונטיים, תאפשר לנו למצוא את העמודים הללו.
למשל, עמודים שמכילים lorem ipsum ושאר ירקות כגון demo, שגיאה, טסט וכן הלאה; כל מה שלא אמור להיות שם. לחילופין גם בדיקת site ללא ביטויים תציף עמודים בעייתיים ככל שנצלול יותר פנימה לעומק התוצאות.
איך מתקנים? מסירים או חוסמים את העמודים הלא רלוונטיים ו/או מבצעים הפניות במידת הצורך.
4. התאמה של כוונת חיפוש
התשובה לטרונייה "האתר לא ממוקם בביטוי X" יכולה להינתן באמצעות הבנה של כוונת החיפוש:
- סוג התוכן – האם הסוג צריך להיות מאמר? קטגוריית מוצר? או משהו אחר?
- מבנה התוכן – האם המבנה צריך להיות מדריך בסגנון "איך עושים"? רשימה? השוואה? או משהו אחר?
- טרגוט התוכן – מיהו קהל היעד שהתוכן מנסה לטרגט?
איך מתקנים? כדי להבין את הכוונה המסתתרת מאחורי החיפוש, חפשו בגוגל את הביטוי או תחום העיסוק – ובדקו את סוגי התוצאות. לדוגמה, אם נחפש "טבעות אירוסין" נמצא שרוב האתרים הם כאלה שמוכרים מוצרים אונליין; לכן לא נוכל להתחרות בביטוי הזה אם נסתפק רק במאמר (מקיף ככל שיהיה).
5. תגיות וקטגוריות
עמודי תגיות וקטגוריות מאפשרים חלוקה טובה לנושאים ולתתי נושאים; אבל במצבים מסוימים הם עלולים להיות לרועץ על האופטימיזציה באתר. מתי?
כאשר מדובר בעמודי תגיות וקטגוריות שהפכו להיות ריקים מתוכן; או שיש בהם רק עמוד / אייטם אחד; או כאלה שלא עודכנו משך שנים. במצבים כאלה עמודי התגיות והקטגוריות הופכים לדלי תוכן, וזה יכול לקרות במגוון רחב של סוגי אתרים: חנויות אונליין, פורומים, בלוגים וכן הלאה.
איך מתקנים? מומלץ לבדוק את כל התגיות והקטגוריות ולוודא שהן עומדות בדרישות.
6. כותרות ראשיות ו-H1
כדאי מאוד שתהיה התאמה כלשהי בין הכותרת הראשית שמופיעה בגוגל (טייטל) ובין ה-H1. אם שיניתם תאריך באחד מהם, רצוי מאוד שאותו תאריך יופיע גם בשני.
זה לא אומר שהכותרת וה-H1 חייבים להיות בדיוק אותו דבר; אבל שניהם צריכים לעסוק באותו נושא פחות או יותר, כדי לאפשר לגוגל להציג למשתמש את הנושא בצורה הנכונה ביותר.
איך מתקנים? פקודת site בגוגל או סריקת האתר עם הצפרדע הצורחת ובדיקת הטייטלים.
7. תאריכי פרסום ישנים
לעיתים גוגל מציג בתוצאות החיפוש את תאריך הפרסום המקורי של העמוד. כדאי מאוד להימנע מזה, בעיקר אם אתם מעדכנים את התוכן או משנים תאריכים בטייטלים. ההפרש בין התאריך שגוגל מציג (למשל 2021) ובין תאריך העדכון האחרון שלכם (למשל 2023), עלול להוריד את אחוזי ההקלקה ואף לפגוע במיקומים.
איך מתקנים? מבצעים את פקודת site על האתר, מקליקים בתפריט גוגל על קטגוריית "כלים" ובוחרים את טווח התאריכים של השנה שעברה (או אפילו אחורה יותר בזמן). בכל העמודים שמופיעים בתגובה לחיפוש הזה, מומלץ להסיר את התאריכים המעידים על מועד הפרסום המקורי (איך? התייעצו עם אנשי קוד / פיתוח).
8. כותרות משנה
זה אולי נשמע לא חשוב במיוחד, אבל התייחסות נכונה לכותרות H באתר יכולה להוות הבדל משמעותי. למרבה הפלא, גם כיום בחלק מהאתרים נמצא שימוש לקוי בכותרות משנה מסוג H. כדי שכל עמוד וכל האתר יהיו מוגשים בצורה האופטימלית ביותר, הנה כמה כללי אצבע:
- כותרת H1 מופיעה רק פעם אחת בראש העמוד.
- רצוי אבל לא חובה שה-H1 והטייטל יהיו דומים (כי לפעמים גוגל מציג את H ולא את הטייטל).
- אל תעשו אופטימיזציית יתר של טייטלים וכותרות ואל תדחסו מילות מפתח.
- ודאו שמתקיימת ההיררכיה הנכונה של כותרות H – לדוגמה, לא לעבור מ-H2 ל-H4 בלי שבאמצע יש H3. כמו כן לא להציב שום H אחר מעל H1.
- ודאו שכותרות המשנה מאפשרות לרפרף על העמוד ועדיין להבין במה מדובר.
9. הפניות
אל תשאירו באתר קישורים שמבצעים הפניות. פשוט החליפו אותם בקישורים החדשים אליהם ההפניה מגיעה.
סוגי הפניות לדוגמה:
- http אל https
- עם www אל בלי www
- עם לוכסן סיום אל בלי לוכסן סיום
- עמוד ישן אל עמוד חדש
- וכן הלאה
למה צריך לטרוח לתקן את ההפניות? הן הרי מעבירות את כל הכוח של העמוד הישן לחדש.
נכון, אבל עדיין מדובר בחוויית שימוש פחותה וכן בבזבוז משווע של תקציב זחילה. במקום להעסיק את המשתמש (ואת הזחלנים של מנועי החיפוש) במעבר בין עמודים, הכי פשוט לתת להם את העמוד הנכון. אם יהיו מאות ואלפי הפניות בתוך האתר, זה יכביד גם על השרת – אז חבל.
10. שרשרת הפניות
תופעה זו מתרחשת כאשר יש יותר מהפניה אחת בין שתי כתובות URL. בדיוק מאותן סיבות שצוינו בסעיף הקודם, גם שרשרת הפניות עלולה לפגוע בתקציב הזחילה, להגדיל את זמני הטעינה, לפגוע בחוויית השימוש ולחבל באיכות הקישורים הנכנסים.
איך מתקנים? שרשרת הפניות ניתן למצוא עם הצפרדע הצורחת או באמצעות הכלי החינמי httpstatus.io.
11. קישורים עם קנוניקל שגוי
עמודים מסוימים כוללים תגית קנוניקל שמובילה לעמוד אחר, ובעצם "הורסת" את הקישור. ניתן למצוא עמודים כאלה בצפרדע הצורחת, שם זה נקרא Canonicalized (ולא Canonical – שימו לב להבדל). זה קורה בעיקר באתרי שופיפיי, אבל כדאי מאוד לשים לב לכך גם באתרים אחרים.
אומנם זה לא סוף העולם, אבל כשאתרים שלמים בנויים בצורה הזו – זה לא מקל את עבודתם של מנועי חיפוש (והרי כל המהות של "אופטימיזציה למנועי חיפוש" היא להקל עליהם). במידת הצורך, פנו לאנשי קוד / פיתוח לפתרון הבעיה.
12. עמודי 404 עם קישורים טובים
מנהלי אתרים רבים מוחקים עמודים בלי להפנות אותם לעמודים אחרים באתר. בעקרון זה בסדר, כל עוד לעמודים המחוקים אין קישורים נכנסים ששווה לשמור.
רגע לפני שאתם מוחקים עמוד, בדקו האם יש לו קישורים נכנסים ממקורות חיצוניים. במידה שכן, מחקו את העמוד ואז בצעו ממנו הפניה לעמוד רלוונטי אחר באתר. חבל לאבד קישורים טובים.
איך מתקנים? סריקה בצפרדע הצורחת תציג את העמודים באתר, ולאחר מכן תוכלו לבדוק אותם באמצעות כלים לבדיקת קישורים כגון Ahrefs או Semrush.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו