שינוי אלגוריתם של גוגל: 5 דברים שכדאי לבדוק באתר אחרי עדכון ליבה בגוגל

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

עדכוני ליבה מבוצעים בגוגל אחת לכמה חודשים, במטרה לשדרג את מנוע החיפוש ואת יכולותיו. לעיתים הדבר גורם לשינויים דרסטיים עבור אתרים רבים, שעלולים לספוג פגיעות כאלה ואחרות. בפוסט הזה נדבר על חמישה דברים שכדאי לבדוק באתר אחרי עדכון ליבה בגוגל.

מה זה עדכון ליבה בגוגל?

בניגוד לעדכוני אלגוריתם אוטומטיים, שעוסקים כל אחד בתחום נפרד (תוכן, קישורים, ספאם וכו'), עדכוני ליבה בגוגל מבוצעים על כל מנוע החיפוש; זאת במטרה לשפר את התוצאות המוגשות למשתמשים.

עדכוני ליבה מבוצעים מספר בודד של פעמים מדי שנה, בדרך כלל כל 3 או 4 חודשים (אך לעיתים גם יותר או פחות, בהתאם לצורכי החברה). עדכונים אלו לא מטרגטים אתרים או עמודים מסוימים, אלא מיועדים לשיפור איכותן של תוצאות החיפוש (בין היתר גם באמצעות עדכון התוכן המועיל, שכבר הפך לאוטומטי ושולב בעדכוני הליבה).

לעיתים יש לכך השפעה חיובית או שלילית על עמודים מסוימים באתר. אז מה עושים? אחרי שמוודאים כי אכן בוצע עדכון ליבה (ברשימה הזו בגוגל וכן גם במקורות אחרים), כדאי לבדוק מספר אלמנטים.

היקף ההשפעה באתר

ראשית חוכמה יש לבדוק האם הייתה השפעה כלשהי על האתר וכן מה טיבה והיקפה. האם האתר הושפע לחיוב או לשלילה? לא תמיד קל לעשות זאת מכיוון שצריך לדעת מה לחפש, מה שמצריך ניתוח מקצועי של פני הדברים. הנה כמה טיפים כיצד לעשות זאת.

בדיקת נראות

כדי להבין את היקף ההשפעה, מומלץ לבדוק את נראות ה-SEO של האתר. ניתן לעשות זאת בדרך כלל בכלים כגון Semrush, Ahrefs ודומיהם, המספקים נתוני Visibility. השוו בין תאריך הסיום של עדכון הליבה ובין השינויים בגרף הנתונים – האם הנראות האורגנית בירידה או בעלייה?

גרף נראות ב-Rank Ranger
גרף נראות ב-Rank Ranger

לחילופין ייתכן שתראו תנודתיות רגילה שלא מעידה על שינוי משמעותי כלשהו. בהקשר זה חשוב לזכור שברוב המקרים ההשפעה תהיה רק בחלקים מסוימים באתר, ולא בכל האתר כולו. אם החלקים שנפגעו אינם קריטיים לקמפיין ה-SEO שלכם, ייתכן שתחליטו לא לעשות דבר בנדון.

טראפיק ומיקומים

בעוד שהנראות האורגנית היא נתון כללי שטוב להתחיל איתו, הוא לבדו אינו מספיק ויש לבדוק אלמנטים נוספים. שניים מהם, אולי החשובים ביותר, הם הטראפיק האורגני והמיקומים בתוצאות החיפוש.

האם יש ירידה או עלייה חדה בגרף הכניסות האורגניות לאתר, החל מתאריך סיומו של עדכון הליבה ואילך? מומלץ לבדוק זאת בגוגל אנליטיקס. גרף הכניסות מבטא את סך הפעילות האורגנית של כל האתר במכה אחת, והוא יכול לשמש אינדיקציה טובה לשאלה האם התרחשה פגיעה.

אם הגרף עולה ויורד באופן טבעי ולא בחדות, רוב הסיכויים שלא התרחשה פגיעה. בדקו את הכניסות האורגניות גם בדוח עמודי הנחיתה, כדי לזהות בדיוק באילו עמודים התרחשה הפגיעה.

מעבר לכך – האם חלו ירידות במיקומים? האם ירידות אלו מקושרות לעמודים ספציפיים באתר? אם זה אכן המצב, הדבר יתבטא בדרך כלל בשינויי מיקומים בסט ביטויים העוסקים בנושא ספציפי.

במקביל חשוב להיות מודעים לטרנדים / מגמות עונתיות. אם העדכון בוצע בסמוך לחג כלשהו או לתקופה בה יש ירידה קבועה בטראפיק (העונה הקרה בתיירות למשל), ייתכן שתצטרכו להמתין עד חלוף הטרנד כדי להבין האם גם עדכון הליבה היווה כאן פקטור.

נתוני גוגל קונסול

בגוגל קונסול תוכלו לבדוק נתונים נוספים שאינם קיימים באנליטיקס: הודעות לגבי פעולה ידנית ("עונש") או פריצה לאתר, וכן שינויים בחשיפות, במיקומים ובאחוזי הקלקה (לצד מספר הקליקים).

כמו בסעיף הקודם, גם פה שינויים חדים לרעה עלולים לבשר על פגיעה. פלחו את הנתונים לפי עמודים, חיפושים, מכשירים וכן הלאה – כדי למקד את הבעיה ולחלץ כמה שיותר מידע.

היקף ההשפעה בתחומכם

אחרי שסיימנו עם האתר, הגיע הזמן לבחון את התמונה הגדולה יותר. מה הייתה ההשפעה של עדכון הליבה, אם הייתה, על כל הנישה בה אתם פועלים? מה קרה סביבכם והאם תוצאות החיפוש השתנו בצורה כלשהי?

בדיקת SERPs

כדי להבין האם ומה קרה, יש לבדוק ידנית את תוצאות החיפוש בביטויים הרלוונטיים לכם. חפשו מתחרים חדשים שנכנסו לתמונה לאחר עדכון הליבה, שינויים באלמנטים של תוצאות החיפוש (יותר תשובות ישירות? סכמת FAQ? וכו'), פיצ'רים חדשים לחלוטין וכן הלאה.

בדיקת מתחרים

כאשר אתר אחד יורד, אתר אחר עולה בהכרח. לא תמיד זה תוצאה של עדכון כלשהו בגוגל, ולכן כדאי להכיר את נוף תוצאות החיפוש בנישה שלכם.

מי היו המרוויחים והמפסידים העיקריים אחרי עדכון הליבה? מה קיים ועובד היטב עבור המתחרים שלכם, מהם פערי התוכן והקישורים ובמה תוכלו להשתמש כדי לעשות זאת גם אצלכם? הנקודה כאן היא לקבל רעיונות מהמתחרים, אבל כמובן לא להעתיק מהם דברים אחד לאחד (אסור מבחינה משפטית וגם מבחינה "גוגלית").

להישאר מעודכנים

מעקב קבוע אחרי מקורות מידע בתעשיית ה-SEO, יכול לסייע לכם להבין מה התרחש ומה צריך לעשות. לעיתים קרובות מומחי SEO משתפים מחקרים ובדיקות שנעשו לאחר עדכון כזה או אחר בגוגל, לצד הממצאים והמסקנות. שווה בהחלט.

אזורים שהושפעו באתר

כעת מגיע השלב בו נרצה לדעת מה בדיוק הושפע מהעדכון. מומלץ להכין טבלה עם כל העמודים שהושפעו לרעה, ולבדוק מה משותף לכולם. האם כולם יושבים תחת אותה תיקייה באתר? (למשל blog או category). נתון כזה יכול לספק תובנה ראשונית לגבי סוג העמודים שנפגע.

במקביל מומלץ לפלח את המידע לפי פרמטרים נוספים (מכשיר, מדינה, סוג תוכן), כדי לקבל כמה שיותר נתונים שיעזרו לנו להבין מה קרה ומה אנו צריכים לעשות.

שיפורים נחוצים

בין שאתם כבר מכירים את האתרים עליהם אתם עובדים, ובין שמדובר באתרים חדשים – חשוב לא לקפוץ למסקנות. יש להמתין עד לסיום העדכון בגוגל ורק לאחר מכן לבדוק את הנתונים ולהתחיל לגבש תוכנית פעולה במידת הצורך.

בדיקת תוכן

האם התוכן מועיל, רלוונטי ומקצועי? האם הוא פונה לאנשים, מעודכן דיו ונותן מענה לכוונת החיפוש? האם יש סממני אמינות שמעידים שיש אבא ואימא מאחורי האתר? האם יש בעיות של תוכן דל או משוכפל שכדאי לפתור? וכן הלאה. אפשר להיעזר גם בכללי התוכן האיכותי של גוגל.

נושאים טכניים

בעיות SEO טכניות עלולות להעיב על ביצועי האתר עם או בלי עדכוני ליבה בגוגל. בכל מקרה כדאי ומומלץ לבדוק נושאים כגון עמודי שגיאה לסוגיהם (400, 300, 500), מהירות טעינה, רספונסיביות, נגישות למנועי החיפוש, דפים חשובים שהוסרו מהאינדקס ועוד.

חוויית שימוש

האם האתר קל לשימוש? האם קל למצוא מה שרוצים ולהגיע לשם תוך 2-3 קליקים לכל היותר? מהו זמן השהייה הממוצע באתר וכן פר-עמודים חשובים? מומלץ להיעזר בכלים כגון הוטג'אר, מיקרוסופט קלאריטי ועוד – כדי לקבל תובנות אודות התנהגות המשתמשים באתר והיכן ניתן לשפר את ה-UX.

יידוע הנוגעים בדבר

במצב בו האתר נפגע בצורה כלשהי, חשוב מאוד להיות בקשר עם בעלי האתר / העסק. אל תחכו עד שהצד השני יגלה במקרה על הסיטואציה – והיו הראשונים שמציפים את הנושא הזה, כדי להבטיח שאתם על זה.

  • קיימו שיחה עם בעלי האתר והסבירו מה קרה.
  • הקשיבו לחששות העולות בעקבות המצב והרגיעו אותן ככל שניתן.
  • לאחר מכן שלחו מייל עם ממצאים (שליליים וחיוביים) לצד תוכנית פעולה.
  • המשיכו לעדכן עד שהבעיה נפתרת.

לסיכום

כמו בכל עדכון גוגל אחר – היו רגועים, שיטתיים ותקשורתיים עם מי שנחוץ. אל תשכחו שבשבילכם זה עשוי להיות עוד עדכון בגוגל, אבל בשביל הלקוח שאינו בקיא בנושא זה עלול להיראות כמו יום הדין. אחרי הכל, עסקים רבים תלויים במנועי חיפוש לפרנסתם ועלינו לזכור זאת.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור