פייג' ראנק (Page Rank) הוא אלגוריתם של גוגל המדרג דפי אינטרנט בתוצאות החיפוש, זאת על ידי הערכת מספרם ואיכותם של הקישורים המפנים לאתר. דפים המקבלים קישורים איכותיים יותר – מדורגים גבוה יותר.
אלגוריתם פייג' ראנק נוצר על ידי מייסדי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג' בשנת 1997, כשלמדו לדוקטורט באוניברסיטת סטנפורד. השם הוא למעשה שילוב בין שמו של לארי פייג' ובין ההתייחסות למונח "דף אינטרנט" (בתרגום חופשי: הדירוג של פייג').
במובנים רבים, פייג' ראנק דומה למדד ההשפעה של כתבי עת מקצועיים – ככל שמאמר מצוטט יותר במאמרים אחרים, כך הוא מקבל חשיבות גדולה יותר. ההבדל הוא שפייג' ראנק מתעדף "ציטוטים" מסוימים, מכיוון שהם מגיעים ממקורות חשובים יותר מאחרים.
פייג' ראנק הוא מה שהפך את גוגל למנוע החיפוש הטוב ביותר בעולם. גם בימינו קשה למצוא מנוע חיפוש טוב יותר, למרות כל החסרונות שיש לו. בכך הפכו קישורים למטבע הנסחר ביותר באינטרנט.
גוגל עדיין משתמשת ב-PageRank
במונחים של קידום אתרים מודרני, פייג' ראנק הוא אחד האלגוריתמים המשלבים ניסיון, מומחיות, סמכותיות ואמינות (EEAT). האלגוריתמים השונים מזהים סיגנלים של אמינות וסמכותיות בדפי אינטרנט, והידוע ביותר בהם הוא פייג' ראנק – שמשתמש בקישורים כדי להבין את רמת הסמכותיות.
גם נציג גוגל, גארי איליס, אמר בעבר שגוגל עדיין משתמשת בפייג' ראנק, כמו גם בקישורים ובאזכורים לצורך איתור סיגנלים של EEAT. ניסוי הסרת קישורים ב-disavow שבוצע על ידי חברת ahrefs – העיד גם הוא על חשיבותם של קישורים, ומכאן גם על חשיבותו של פייג' ראנק.
בנוסף – PR הוא פקטור המשפיע גם על תקציב הזחילה באתר. הגיוני שגוגל רוצה לסרוק דפים חשובים לעתים קרובות יותר. כמו כן הוא משמש גם כסיגנל קנוניזציה – דפים בעלי PR גבוה יותר משמשים כגרסה הקנונית לסריקה ואינדוקס בתוצאות גוגל.
איך עובדת משוואת ה-PR?
עמוד אינטרנט מסוים מקבל ציון ראשוני על סמך הקישורים המפנים אליו. נניח שיש 5 דפים ללא קישורים; כל אחד מקבל דירוג דף של ⅕ (חמישית) או 0.2.
ציון זה מופץ לאחר מכן לדפים אחרים דרך הקישורים בעמוד. אם מוסיפים כמה קישורים לדפים הללו, ומחשבים את דירוג הדף החדש עבור כל אחד מהם – נגיע למצב הבא:
ניתן לראות שיש עדיפות בציונים לדפים שמקבלים יותר הפניות באמצעות קישורים.
חישוב זה חוזר על עצמו כאשר גוגל סורק את האינטרנט. אם נחשב שוב את דירוג הדף (מה שנקרא "איטרציה"), נראה שהציונים משתנים. אלו הם אותם דפים עם אותם קישורים, אבל דירוג הדף הבסיסי של כל עמוד השתנה, כך שדירוג הדף שנוצר גם הוא שונה.
למשוואת פייג' ראנק יש גם פרמטר שנקרא "גורם שיכוך" (d בנוסחה). פרמטר זה מדמה את ההסתברות שמשתמש אקראי ימשיך ללחוץ על קישורים בזמן שהוא גולש באינטרנט.
ההסתברות שתלחצו על קישור בדף הראשון בו אתם מבקרים, היא גבוהה למדי; אבל הסבירות שתלחצו על קישור בעמוד הבא מעט נמוכה יותר, וכן הלאה וכן הלאה. זה אומר שבסופו של דבר תפסיקו ללחוץ על קישורים.
אם דף חזק מקשר ישירות לדף אחר, הוא יעביר ערך רב. אם הקישור נמצא במרחק של ארבעה קליקים, הערך שיועבר מאותו דף חזק יופחת משמעותית בגלל גורם השיכוך.
ההיסטוריה של PageRank
הפטנט הראשון של פייג' ראנק הוגש ב-9 בינואר 1998. הוא נקרא "שיטה לדירוג צמתים במסד נתונים מקושר". פטנט זה הפך לפג תוקף ב-9 בינואר 2018 ולא חודש.
גוגל פרסמה לראשונה את PageRank כאשר Google Directory הושק ב-15 במרץ 2000. זו הייתה גרסה של Open Directory Project אך ממוין לפי PageRank. הספרייה נסגרה ב-25 ביולי 2011.
ב-11 בדצמבר 2000 גוגל השיקה את PageRank בסרגל הכלים של גוגל. זו הייתה הגרסה שרוב אנשי ה-SEO היו אובססיביים אליה, מכיוון שכל עמוד באתר קיבל ציון פייג' ראנק משלו (הסרגל הירוק בצילום).
דירוג הדף בסרגל הכלים עודכן לאחרונה ב-6 בדצמבר 2013, והוסר לבסוף לחלוטין ב-7 במרץ 2016.
דירוג הדף המוצג בסרגל הכלים היה מעט שונה. הוא השתמש במערכת מספור פשוטה של אפס עד עשר כדי לייצג את דירוג הדף; אבל PageRank עצמו הוא סולם לוגריתמי שבו השגת כל מספר גבוה יותר, הופכת לקשה יותר ויותר.
היו זמנים בהם פייג' ראנק הוצג אפילו בגרסה ישנה של גוגל קונסול ב-17 בנובמבר 2005. הוא הוצג בקטגוריות של גבוה, בינוני, נמוך או לא רלוונטי. תכונה זו הוסרה סופית ב-15 באוקטובר 2009.
קישורי ספאם
מאז שגוגל הפיצה ברבים את שיטת הדירוג שלה, אנשי SEO עשו הכול כדי לזכות בציונים הגבוהים ביותר לאתריהם. זה הגיע עד כדי כך שגוגל יצרה רשימה של ניצול לרעה של קישורים, בהנחיות "אל תעשה" במסמכי העזרה שלה:
- קנייה או מכירה של קישורים – החלפת קישורים תמורת כסף, מוצרים או שירותים.
- חילופי קישורים מוגזמים.
- שימוש בתוכנה ליצירת קישורים אוטומטית.
- דרישה לקישורים כחלק מתנאי שירות, חוזה או הסכם אחר.
- מודעות טקסט שאינן משתמשות בתכונות nofollow או ממומנות.
- פרסומות או פרסום מקורי הכולל קישורים שמעבירים PR.
- מאמרים, פוסטים אורחים או בלוגים עם קישורים בעלי טקסט עוגן שעבר אופטימיזציה.
- קישורים עשירים במילות מפתח, מוסתרים או באיכות נמוכה המוטמעים בווידג'טים באתרים אחרים.
- קישורים בתפוצה רחבה ב-footer או בתבניות אתר.
- דיוני פורומים עם קישורים בפוסט או בחתימה.
לצורך מלחמה בספאם של קישורים, שנוצר ישירות בשל מניפולציות בפייג' ראנק, גוגל פיתחה מספר עדכונים ומערכות:
No follow
ב-18 בינואר 2005 גוגל הודיעה על שיתוף פעולה עם מנועי חיפוש גדולים אחרים, ויחד הכניסו תכונה חדשה שנקראת rel="nofollow". המטרה הייתה למנוע העברת פייג' ראנק ("מיץ קישורים") מאתרים סמכותיים לאתרים אחרים, באמצעות פיסת קוד זו.
מאז הוסיפה גוגל עוד כמה תכונות מאותו סוג, כגון rel=ugc, rel=sponsored וכן הלאה. כל תכונה כזו מיועדת לשימוש במצבים שונים, בהם מדובר בקישורים לא טבעיים (כלומר בתשלום או בצורות אחרות של שיתוף פעולה).
אלגוריתמים למניעת ספאם של קישורים
כשאנשי קידום אתרים מצאו דרכים חדשות לעקוף את גוגל, החברה יצרה אלגוריתמים חדשים לזיהוי הספאם החדש. עדכון פינגווין המקורי הושק לראשונה ב-24 באפריל 2012, ופגע באתרים רבים ברחבי העולם. ב-16 באוקטובר 2012 גוגל השיקה את כלי ההתכחשות לקישורים (Link Disavow) שאיפשר לכולם לדווח על קישורים "רעילים", ובכך לנקות את אתריהם.
כאשר הושק עדכון פינגווין 4 ב-23 בספטמבר 2016, הוא שינה כיוון. במקום לפגוע באתרים, הוא פשוט איפס את ערכם של קישורי ספאם או קישורים בתשלום וכיוצא באלו. זה הפך את כלי ה-Disavow ללא נחוץ.
ב-26 ביולי 2021 גוגל השיקה את עדכון Link Spam הראשון, שלאחרונה עודכן ב-14 בספטמבר 2022. עדכון זה כלל גם שימוש בבינה מלאכותית בשם Spam Brain כדי לייעל את הזיהוי של קישורים לא טבעיים. מאז היו כמה עדכוני ספאם נוספים.
שינויים בפייג' ראנק
הגרסה המקורית של PageRank לא הייתה בשימוש מאז 2006, כך לפי עובד לשעבר של גוגל. העובד אמר שהוא הוחלף באלגוריתם אחר שצרך פחות משאבים. שינויים נוספים הקשורים לפייג' ראנק:
קישורים מסוימים שווים יותר מאחרים – במקום לפצל את דירוג הדף באופן שווה בין כל הקישורים בדף, קישורים מסוימים מוערכים יותר מאחרים. השערה המבוססת על פטנטים של גוגל, גורסת כי החברה עברה ממודל גולשים אקראי (בו משתמש יכול ללכת לכל קישור) למודל גולשים סביר (יש סיכוי גבוה יותר שילחצו על קישורים מסוימים מאחרים, לכן יש להם משקל רב יותר).
גוגל מתעלם מחלק מהקישורים – כפי שכבר צוין: תכונות rel לסוגיהן, אלגוריתם פינגווין, כלי Disavow, עדכון הספאם וכן הלאה.
חלק מהקישורים מאוחדים – לגוגל יש מערכת קנוניזציה שעוזרת לקבוע איזו גרסה של דף יש להוסיף לאינדקס, ולאחד אותות מדפים כפולים לאותה גרסה ראשית. התכונה rel=canonical הושקה ב-12 בפברואר 2009 ואיפשרה למשתמשים לציין את גרסת הדף המועדפת / המקורית.
כמו כן ריבוי הפניות לא יאבד פייג' ראנק החל מאותו תאריך, בניגוד למה שהיה עד לאותם ימים.
מה שעדיין לא ידוע
כאשר דפים מתויגים ב-noindex, אנו לא בדיוק יודעים איך גוגל מתייחסת לקישורים. אפילו לאנשי גוגל יש הצהרות סותרות.
לפי ג'ון מולר, דפים כאלה יטופלו בסופו של דבר כ-noindex, nofollow. המשמעות היא שהקישורים מפסיקים בסופו של דבר להעביר כל ערך. לדברי גארי, גוגלבוט יגלה ויעקוב אחר הקישורים כל עוד לדף עדיין יש קישורים אליו.
אלה לא בהכרח דיווחים סותרים; אבל אם תעקבו אחרי ההצהרה של גארי, יכול להיות שיעבור הרבה מאוד זמן עד שגוגל תפסיק לסרוק ולספור קישורים – אולי לעולם לא.
האם ניתן עדיין לראות את דירוג PR של האתר?
לא.
הדירוג הפנימי של גוגל כבר לא מוצג בשום מקום.
כיום יש כלים חלופיים שמציגים דירוג עמודים ואתרים משלהם (כגון ahrefs או semrush), אבל אין להם שום קשר לפייג' ראנק המקורי.
כיצד לשפר את ה-Page Rank?
מכיוון שדירוג הדף מבוסס על קישורים, כדי לשפר אותו צריך קישורים טובים יותר. הנה כמה מהאפשרויות נכון להיום.
הפניה מחדש של דפים שבורים – הפניית דפים ישנים באתר לדפים חדשים רלוונטיים, יכולה לעזור להחזיר ולאחד אותות כגון פייג' ראנק. אתרי אינטרנט משתנים עם הזמן, ונראה שאנשים לא ממש אוהבים לבצע הפניות נכונות. זה יכול לסייע משמעותית ל-SEO ובקלות רבה, מכיוון שהקישורים הללו כבר מצביעים אל האתר.
קישורים פנימיים – קישורים נכנסים לא תמיד נמצאים בשליטתנו. לעומת זאת, קישורים פנימיים כן נמצאים בשליטה מלאה. הוסיפו קישורים פנימיים היכן שזה רלוונטי והגיוני, בעיקר לדפים הכי חשובים שלכם (אבל לא רק).
קישורים חיצוניים – אומנם לא תמיד חובה לבנות קישורים חיצוניים, אבל לעיתים קרובות זה מחויב המציאות. קישורים חדשים יסייעו לאתר להגדיל את הנראות האורגנית, לקבל יותר טראפיק וליהנות מכל היתרונות הנובעים מכך.
רגע לפני סיום
למרות שפייג' ראנק השתנה, אנו יודעים שגוגל עדיין משתמשת בו. אולי איננו יודעים את כל הפרטים או כל מה שמעורב בו, אבל עדיין קל לראות את ההשפעה של קישורים.
כמו כן, נראה שגוגל פשוט לא מצליחה להתחמק משימוש בקישורים ובדירוג PageRank. פעם הייתה לה גרסה של מנוע החיפוש ללא קישורים, אבל היא הייתה גרועה וכנראה הוחלט שלא להשתמש בה.
אומנם כיום חשיבותם של קישורים פחתה בהשוואה לעבר, עד כדי כך שלעתים ניתן גם לקדם ללא קישורים כלל; אך הם עדיין מהווים פקטור משמעותי בקידום אתרים אורגני.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו