מיקומי האתר בגוגל נפלו? 11 שלבים לאיתור מקור הבעיה וחזרה לדרך המלך

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

נפילת מיקומים במנועי חיפוש, בדגש על גוגל, עשויה להיות תוצאה של סיבות רבות: ענייני תוכן, עדכון אלגוריתם, בעיות טכניות, מתחרים, שינויים במבנה תוצאות החיפוש וכן עונש מגוגל. כדי לאתר את הבעיה ולהחזיר את מיקומי האתר, יש להתנהל בצורה שקולה ולבצע בדיקה מקיפה של המצב.

שלב 1 – האם המיקומים באמת נפלו?

לפני שנתחיל ראוי לציין שכאן לא מדובר על נפילה קטנה ממקום 3 למקום 4 או מקום 5, אלא על נפילת מיקומים משמעותית יותר מדף תוצאות אחד לאחר, או היעלמות מ-100 התוצאות הראשונות. תזוזות במיקומים הן דבר שגרתי, ולכן בכל מקרה לא כדאי להיכנס לפניקה – מה שעלול להוביל לביצוע פעולות דרסטיות שרק יחמירו את המצב.

אם אתם עוקבים אחרי מיקומים באמצעות כלים אוטומטיים, קחו בחשבון שעשויים להיות הבדלים בין נתוני הכלי למציאות – במיוחד אם גוגל ביצעה שינוי או עדכון כלשהו בתוצאות החיפוש. עד שהכלי שלכם יסתגל לשינוי, הוא עלול להציג מיקומים שגויים. לכן במקרה של נפילת מיקומים כדאי לבדוק גם ידנית במקביל.

מעבר לכך בצעו בדיקה גם בגוגל אנליטיקס ובקונסולת החיפוש. אם הגרף האורגני נמצא בצניחה חופשית במקביל לירידת המיקומים, אז ככל הנראה מדובר במשהו אמיתי שצריך להיות מודעים לקיומו.

גרף ירידה בטראפיק אורגני

שלב 2 – היקף הפגיעה

שאילתות החיפוש והדפים שהושפעו מהפגיעה מספקים את המידע החשוב ביותר. עשו רשימה של כל שאילתות החיפוש שחלה בהן ירידה בצורה הבאה:

  • המיקום הקודם
  • המיקום החדש
  • ההפרש ביניהם
  • כתובת העמוד
  • סוג התוכן בעמוד
  • האם העמוד נגיש לסריקה
  • כוונת חיפוש / נישה / תחום
  • שינויים שבוצעו בעמוד

לעיתים מספיקה הבדיקה הזו כדי לבסס דפוס ראשוני כלשהו. למשל, ייתכן שהירידה במיקום השפיעה רק על מקטעים ספציפיים באתר ולא על מקטעים אחרים. דוגמה לרשימה כזו ניתן למצוא כאן >

גם בגוגל אנליטיקס ניתן לבצע בדיקה לאיתור החלקים באתר שספגו פגיעה, באמצעות דוח דפי האתר. ניתן לפלח את הדוח לפי מגוון פרמטרים שיכולים לסייע באיתור הבעיה (זמן, מקור תנועה ועוד), כמו גם לשלב את גוגל קונסול ולקבל מידע מ-2 ציפורים במכה אחת.

שלב 3 – שינויים שבוצעו באתר

שינויים באתר בהיקף רחב עלולים לעיתים להוביל לצניחת מיקומים: מעבר לדומיין חדש, שינוי מערכת ניהול תוכן, שדרוג העיצוב (פחות רלוונטי שתהיה פגיעה אבל אפשרי) ועוד. במצבים כאלה טבעי שיתרחשו תנודות במיקומים, אבל רק אם המיקומים לא חוזרים לעצמם יש מקום לדאגה.

כדאי לתעד כל שינוי שאתם מבצעים באתר, כדי שתוכלו לעקוב אחרי התגובה בעקבות כל שינוי שבוצע. דרך קלה מאוד לעשות זאת היא להשתמש בהוספת הערות בגוגל אנליטיקס, מתחת לתצוגה הגרפית. לאחר כל שינוי ניתן לראות אם גרף התנועה עלה או ירד ולהבין מה הקורלציה ביניהם.

רוב הנפילות במיקומים הן משהו שקל יחסית לבדוק ולתקן, למעט מצבים בעייתיים מאוד. יש להבדיל בין שינויי תוכן לנושאים טכניים – בעוד שבעיות טכניות משפיעות בדרך כלל על כל האתר, שינויי תוכן בדרך כלל נוגעים רק לעמודים ספציפיים בהם בוצע השינוי.

דוגמה לנושאים טכניים:

  • בדיקת נוכחות – האם האתר עדיין מופיע בגוגל?
  • האם דפים שהושפעו עדיין מופיעים בגוגל?
  • האם דפים שהושפעו לא ניתנים לסריקה?
  • האם דפי האתר מחזירים קוד 200 ו-https תקין?
  • האם חל שינוי בתגיות קנוניקל?
  • האם חל שינוי בקובץ רובוטס או תגיות רובוטס?
  • האם חל שינוי בתגיות hreflang בשפות אחרות באתר?
  • האם בוצעו הפניות בכמות גדולה?
  • האם יש עלייה בשגיאות מסוג 400 או 500?
  • האם יש איטיות בטעינת הדפים?
  • האם יש בעיית רספונסיביות במכשירים מסוימים (נייד / שולחני)?

האם חל שינוי בהיררכיית האתר שגרם לעמוד/ים מסוים/ים לקבל חשיבות פחותה? האם חלו שינויים בקישורים הפנימיים? מצב כזה קורה בדרך כלל במעבר לאתר חדש, כאשר חלק מהקישורים הפנימיים בגוף התוכן או בתפריטי הניווט לא עובר יחד עם התכנים עצמם.

האם חלו שינויים בתוכן? מכיוון שהתוכן הוא זה שמעיד על רלוונטיות לתחום מסוים, שינויים גדולים בתוכן עלולים להוביל לבעיות, אם הם לא נעשים בצורה הנכונה. בדיקות שכדאי לבצע:

  • האם דפים חשובים / דפים שנפגעו הוסרו או נעלמו מהאתר? האם זה קרה עם או בלי הפניות?
  • האם חלו שינויים בטייטלים ו/או במטא תיאורים? דבר זה עלול להשפיע בצורה דרסטית על אחוזי הקלקה ובעקבותיהם גם על טראפיק ומיקומים.
  • האם חלו שינויים בתוכן העמודים עצמם – כגון כותרות משנה, תוכן מרכזי ועוד? בדקו גרסאות קודמות של העמודים באמצעות פקודת cache בגוגל או בארכיון האינטרנט. גם בוורדפרס ניתן למצוא גרסאות שמורות של עמודים קודמים.

שלב 4 – עדכוני אלגוריתם

גוגל מבצעת מעל 5,000 עדכוני אלגוריתם בשנה; רובם עדכונים קטנים אבל חלקם משמעותיים מאוד מבחינת היקף השפעתם. דוגמה לעדכונים גדולים: פנדה, פינגווין, עדכוני ליבה המבוצעים מספר פעמים בודדות בשנה, עדכון התוכן המועיל, עדכוני ספאם וכן הלאה.

דרך אחת עיקרית להבין האם האתר הושפע מעדכון כלשהו, היא לבדוק את תאריך העדכון. לאחר מכן נבדוק האם התרחשה ירידה במיקומים ו/או בטראפיק האורגני לאחר העדכון. ניתן לבדוק מתי ואיזה עדכון בוצע באמצעות Was There a Google Update – או בכלים נוספים שעושים זאת אוטומטית בהשוואה לטראפיק באתר כגון Rank Ranger ואחרים. מעבר לכך ניתן לבדוק שינויים בגוגל באמצעות כלים כגון Algoroo, סימילאר ווב ועוד.

בהקשר הזה יש לקחת בחשבון שני דברים חשובים: ראשית, המתאם בין עדכונים לבין שינויים הוא קורלטיבי בלבד ולא מעיד על משהו בצורה מוחלטת. כמו כן עדכונים אוטומטיים מסוימים כלל לא ניתנים לגילוי (כגון איפוס קישורים על ידי פינגווין). שנית, יתכן שיעבור זמן מה בין העדכון שבוצע בגוגל ובין השינויים שיתחוללו בביצועי האתר.

שלב 5 – שינויים בדפי תוצאות החיפוש

מנועי חיפוש, ובעיקר גוגל, שוקדים על שיפור תצוגת התוצאות באופן קבוע. אם בתחילת שנות האלפיים בגוגל הוצגו מודעות ממומנות בצד ותוצאות אורגניות במרכז, הרי שכיום הממומן נמצא מעל ומתחת (ולפעמים גם באמצע) התוצאות האורגניות.

לכך יש להוסיף גם אלמנטים חדשים כגון תוצאות מפה, קרוסלות של תמונות, תוצאות וידאו, תשובות ישירות, תוצאות אפס, תמונות, חדשות וכן הלאה. בקרוב יש להניח שיתווסף פיצ'ר חדש ועוצמתי בגוגל באמצעות SGE, שעשוי לשנות את מראה ה-SERPs בצורה דרסטית למדי.

דוגמה של תוצאה אפס בגוגל

כל שינוי כזה עשוי לפגוע במיקומים או בטראפיק האורגני (או לחילופין לשפר אותם). יש לבדוק מה גוגל מציג עבור כל חיפוש, ולוודא שהעמוד הרלוונטי שלנו נותן מענה מדויק ככל האפשר לכוונת החיפוש וכן לסוג התוצאה הרצויה (תשובה ישירה? שאלות שאנשים שואלים? תוצאת וידאו? ועוד).

שלב 6 – בעיות בקישורים נכנסים

קישורים ותיקים שהוסרו או נעלמו עם הזמן – עלולים לחבל בביצועי ה-SEO. ככל שהקישור שאבד יותר איכותי, כך תהיה השפעתו גדולה יותר. זו עוד סיבה לכך שבניית קישורים היא עניין מתמשך, בחלקו כדי לפצות גם על קישורים שאבדו.

מומלץ לעקוב אחרי כל קישור חיצוני שהשגתם באמצעות כלי מעקב, כדי שתוכלו לפעול בהתאם אם יהיה צורך. מעבר לכך בכלים כגון Ahrefs ניתן לראות האם חל גידול או ירידה במספר הקישורים לאורך זמן, והאם קישורים מסוימים אבדו.

מעבר לכך, גם שימוש שגוי או מכוון בכלי הדחת הקישורים (Link Disavow) עלול להוביל לבעיות. כאן לא מדובר על הסרה פיזית של קישור, אלא על איפוס הערך שלו מאחורי הקלעים (בדיוק כפי שעושה עדכון פינגווין). ברוב המקרים הדחת קישורים לא תפגע בביצועי האתר בגוגל, אבל מוטב לבדוק זאת אם ניתן.

שלב 7 – עונש בגוגל

כאשר האלגוריתמים של גוגל לא יודעים לזהות בוודאות האם מדובר במקרה בעייתי, הם מעבירים את הנושא לטיפול אצל בודק אנושי. אם הבודק מחליט שיש כאן בעיה של ספאם או משהו דומה, הוא יבצע מה שבגוגל נקרא "פעולה ידנית" – ובשפת העם נקרא "עונש".

כאן המקום לציין שחלק מהפעולות הידניות הללו, ככל הנראה כבר עברו למצב של טייס אוטומטי ללא צורך בבן אדם שיבצע אותן. עם זאת ייתכנו עונשים נוספים באותו פורמט, ועל כן יש לעקוב אחרי ההודעות המתקבלות בגוגל קונסול. רק שם ניתן לראות האם האתר נמצא בעונש (בניגוד לעדכון אלגוריתם, שעליו אין הודעה).

בדיקות נוספות לביצוע:

  • האם האתר מופיע בגוגל בפקודת site? דפים שלא מופיעים עלולים להעיד על עונש / פעולה ידנית.
  • האם האתר מופיע בגוגל בחיפוש שם המותג / שם העסק? אם לא, ככל הנראה מדובר בעונש.

במצב כזה, שהוא יחסית מורכב, מומלץ לפנות למומחה קידום אתרים.

שלב 8 – האתר נפרץ

פריצות לאתרים אינן נדירות, והן עלולות להפיל אתרים שלמים לתהומות שייקח זמן רב להיחלץ מהם. כדי למנוע מראש בעיות כאלה מומלץ לוודא שחבילת האחסון שלכם מאובטחת ברמה גבוהה, לצד אפשרויות אבטחה נוספות כגון קאפצ'ה, תוספי אבטחה ועוד.

אם ביצועי האתר בגוגל נפגעו בעקבות פריצה – תתקבל הודעה בקונסולת החיפוש. ברוב המקרים יש לשחזר את האתר לגרסה קודמת (פעולה מהירה יחסית), ולאחר מכן להתחיל בסדרת פעולות לשחזור התוצאות האורגניות (מה שעשוי להימשך יותר זמן, תלוי כמה זמן חלף מאז הפריצה ושינוי התוצאות בגוגל).

שלב 9 – מתחרים מוצלחים

לא כל ירידה במיקומים היא תוצאה של בעיה. לעיתים קרובות מדובר פשוט במתחרים שהצליחו לדחוק אתכם במורד התוצאות האורגניות.

אין מה לעשות, גם בגוגל יש לכם מתחרים בנוסף לעולם העסקים האמיתי. לעיתים הם יהיו ותיקים וגדולים מכם בהיקף הפעילות, ולעיתים קטנים ופחות משמעותיים. כאשר מתחרה מסוים מצליח לצבור יתרון ותאוצה, הוא עשוי לעקוף אתכם במיקומים – ואף לדחוק אתכם מחוץ לעשירייה הראשונה בגוגל. אם נכנסו לתוצאות מספר מתחרים חדשים, זה יכול לקרות אף בצורה דרסטית יותר.

זו הסיבה שמחקר מתחרים הוא תהליך מתמשך שכדאי לבצע כל כמה חודשים. מומלץ לעקוב אחרי המיקומים שלכם לעומת אלו של המתחרים, לבדוק מי עלה ומי ירד ולגבש תוכנית פעולה מתמשכת על בסיס פערי תוכן ו/או קישורים (מה יש אצל המתחרים שאין אצלכם). כמו כן כדאי לבדוק האם המתחרים מופיעים בתוצאות אפס, תשובות ישירות ופיצ'רים נוספים שאפשר וכדאי להשתחל אליהם.

שלב 10 – שינויים בביקושים

ביטוי ששווה 2,400 חיפושים בחודש עלול להידרדר מתישהו ל-100 חיפושים אחרי כמה שנים. שינוי כזה אומנם נדיר מאוד, אבל הוא יכול לקרות ואכן קורה לפעמים. ביקושים יורדים מובילים באופן ישיר לפחות טראפיק אורגני ולעיתים גם לצניחה במיקומים. מומלץ מאוד לבדוק שינויים מסוג זה באמצעות מתכנן מילות המפתח של גוגל או בגוגל טרנדס.

שלב 11 – בקשות להסרת תוכן

בגוגל קונסול יש אפשרות להסיר כתובות עמודים ספציפיות מהאינדקס של גוגל. רק בעל השליטה באתר יכול לעשות זאת, ולכן אם נשלחו בקשות כאלה – יש לבדוק אותן היטב. זה עלול לקרות בעיקר בחברות או עסקים בהם יש מספר עובדים, שחלקם עשוי לבקש הסרת תוכן מסיבות כאלה ואחרות.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור