קידום אתרים אורגני הוא מרתון מתמשך ולא ספרינט למרחקים קצרים. אוסף הפעולות שאנו מבצעים לאורך זמן, מצטבר לכדי תוצאות מדידות כגון גידול בכניסות לאתר ובהמרות, שיפור ביצועי האתר ברמה טכנית ועוד. אבל מה קורה אם בכל זאת אנו מחליטים לעצור את ה-SEO, מכל סיבה שלא תהיה? במצב כזה אנו עלולים לפגוע בכמה וכמה מדדים, כגון אלו שצוינו כאן וכן רבים אחרים.
לא בטוח שכל הדברים האלה, או חלקם, אכן יקרו אם תעצרו את עבודת ה-SEO באתר; אבל רוב הסיכויים שלפחות כמה מהם כן יקרו בסופו של דבר. בתחום שבו לא באמת ניתן ורצוי להבטיח הבטחות לגבי תוצאות, האירוניה היא שפגיעה בביצועי האתר היא אחד הדברים שניתן בוודאות להבטיח שאכן יקרו לאורך זמן, אם הקידום האורגני ייעצר.
הנה כמה דברים שעשויים לקרות במצב כזה.
ירידה בכניסות לאתר
אולי אתם החלטתם להפסיק את ה-SEO, אבל רוב המתחרים שלכם ככל הנראה ממשיכים במרץ. קידום אורגני במנועי חיפוש דומה לטיפוס במעלה הר או לשחייה נגד הזרם. אם עוצרים, לא רק שדורכים במקום – לעיתים קרובות גם מסתכנים בכך שניסחף אחורה ושמישהו אחר יעקוף אותנו.
ככל שתזניחו את העבודה השוטפת, בסופו של דבר זה יבוא לידי ביטוי בירידת טראפיק אורגני באתר. כמו כן, הפסקת ה-SEO מונעת טיפול בנושאים כגון תוכן, קישורים ובעיות טכניות – כך שהטראפיק יצנח גם אם המתחרים שלכם הפסיקו גם הם את הקידום שלהם. טראפיק גבוה משפר את הסיכויים להמרות רבות יותר (ראו בהמשך), כך שבעצם הפסקת ה-SEO עלולה לכרות חלק מהענף שעליו יושב העסק שלכם.
ירידה במיקומים
בעוד שירידה בטראפיק היא מדד רוחבי המשפיע על רוב האתר, מיקומים הם מדדים יותר נקודתיים אבל חשובים לא פחות. כל ירידה בתנועה האורגנית לאתר, היא למעשה צניחה במיקומי האתר בתוצאות החיפוש. זה יכול לקרות בביטויים שנמצאים אצלנו במעקב, וכן בביטויים שכלל איננו מודעים לקיומם אבל מייצרים טראפיק והמרות (לרוב ביטויי זנב ארוך, אבל לא רק).
מכיוון ששני הפרמטרים הללו (טראפיק ומיקומים) קשורים אחד לשני, כל הזנחה או עצירה מוחלטת של עבודת ה-SEO תהיה בבחינת "להרוג 2 ציפורים במכה אחת" – אבל על הצד הרע. בסופו של דבר המיקומים יורדים, הטראפיק צונח והביצועים העסקיים נפגעים.
פגיעה בביצועי העסק
מתוך "השילוש הקדוש" טראפיק-מיקומים-המרות – האחרון מביניהם הוא בדרך כלל התוצר העסקי החשוב ביותר (עבור רוב העסקים והחברות). המרות הן מה שמוביל ליצירת לקוחות, ובלי זה שום שיווק אינו אפקטיבי (גם אם כל הביטויים שלכם במקום הראשון בגוגל).
חוק המספרים הגדולים אומר לנו שככל שייכנסו יותר אנשים לאתר, כך נגדיל את ההמרות שלנו (גם אם אחוז ההמרה יישאר קבוע ולא ישתפר). הזנחה או השהיה של קמפיין ה-SEO תוביל בסופו של דבר לצניחה בזרם הכניסות לאתר, מה שיוביל בוודאות כמעט מוחלטת גם לפגיעה בהמרות ובהכנסות מהאתר.
גידול בבעיות טכניות
תוכן כפול, קניבליזציה, עמודי שגיאה, בעיות קנוניזציה וכן הלאה – כל אלו (ועוד) עלולים להעיב משמעותית על ביצועי האתר בהיעדר פיקוח וטיפול. חלק משמעותי מכל עבודת SEO כרוך במתן מענה לבעיות טכניות באתר. הפסקת הקידום האורגני עלולה להוביל בסופו של דבר לגידול בבעיות הטכניות, עד כדי פגיעה בנראות האורגנית במנועי חיפוש.
תוכן ישן ולא מעודכן
תוכן עבש ולא מעודכן עלול לאבד את חשיבותו עבור המשתמשים ומנועי החיפוש. אומנם בדרך יש הבחנה די ברורה בין תוכן ירוק עד (רלוונטי כמעט בכל מצב) ובין תוכן שקשור למגמות מסוימות; אבל גם תוכן ירוק עד עלול "להתקלקל" מדי פעם בפעם, בעיקר אם הוא נשען על נתונים שמתעדכנים אף הם.
תוכן לא מעודכן נראה לא מקצועי, מה שעלול להשפיע גם על האוטוריטה שלכם כאנשי מקצוע. מאמר בנושא חשוב (בעיקר בענייני בריאות וכספים) שכולל מידע לא מעודכן בשל שינויים תקופתיים, עלול להעיב על איך שאתם נתפשים כבעלי מקצוע בעיני הלקוח הפוטנציאלי. רענון ועדכון של תכנים הם חלק חשוב בכל עבודת SEO, וכדאי מאוד להקפיד על כך.
בעיות קישורים
חלק מהאתרים מקבלים קישורים טבעיים מכל מיני מקורות כאלה ואחרים, ולעיתים חלק מאותם קישורים הם ממקורות פחות איכותיים. אם לא נפקח עין על המתרחש מבחינה זו, האתר עלול לקבל יותר קישורי זבל מאשר קישורים איכותיים.
אומנם לרוב זו אינה בעיה כי מנועי החיפוש כיום כבר יודעים להבחין בין הסוגים השונים של קישורים נכנסים, אבל אם למדנו משהו על מנועי חיפוש – כדאי לא להשאיר את הדברים להחלטתם הבלעדית. המשך עבודת ה-SEO יבטיח שנאזן את הקישורים הבעייתיים עם קישורים איכותיים.
האטת הצמיחה (באתר ובעסק)
כמעט כל עסק רוצה לגדול ולהתרחב בשלב כלשהו. צמצום ה-SEO או הפסקתו המוחלטת תמנע מכם למצוא אפשרויות חדשות ופוטנציאל צמיחה שלא הכרתם קודם לכן.
לדוגמה – מחקרי מתחרים ומחקרי מילים המבוצעים בתקופות מוגדרות, מסייעים לאיתור נושאים חדשים, מילות מפתח חדשות ובעקבות כך גם אפשרויות לשירותים ו/או מוצרים חדשים. כמו כן הפסקת הקידום האורגני עלולה לחבל בהבאת לקוחות חדשים לאתר ולעסק, שעד כה לא הכירו אותנו.
מעבר לכך, אם נפסיק את עבודת הקידום לא נוכל למצוא ולשפר ביצועים בעמודים או בביטויים כושלים – ונפספס אפשרוית לצמיחה מהירה שהיו יכולות להתרחש בלי הרבה מאמץ. כמו שאומרים אצלנו – לא חבל?
היעלמות האתר ממנועי חיפוש
במצבים נדירים, אך לא בלתי אפשריים, הפסקת ה-SEO עלולה להוביל לכך שהאתר כולו ייעלם מתוצאות החיפוש – הן בביטויים חשובים ולעיתים אף בשם המותג / שם העסק. לרוב זה דורש בעיה דרסטית של ממש, כגון עדכון אלגוריתם בגוגל, עונש או בעיה טכנית באתר עצמו שמקשה על סריקה ואינדוקס.
לעיתים מתרחשים מצבים כאלה בשל עדכונים תקופתיים באתר, כגון עדכון גרסאות, שינויי עיצוב וכן הלאה. פתאום אנו מגלים שמשהו שהיה קיים באתר כבר אינו שם, בעיקר כאשר מדובר בצוותים טכניים שלא בקיאים ב-SEO, שעושים את עבודתם נאמנה אך אינם מודעים להשלכות האפשריות. בשורה התחתונה – אם נעצור את ה-SEO לא יהיה לנו פיקוח, ולא נדע מה הבעיה ומה דרוש כדי להחזיר את המצב לקדמותו.
גידול בהוצאות הפרסום
ככל שהאפיק האורגני שלכם יצטמצם ויילך בשל הזנחה או הפסקת העבודה, כך תיאלצו לפנות לאפיקי פרסום אחרים שרובם יהיו בתשלום: גוגל אדס, פייסבוק, לינקדאין, יוטיוב, טאבולה / אאוטבריין וכן הלאה.
כמובן שזו לא בעיה בפני עצמה, כי פרסום ממומן הוא אפיק שיווקי מצוין; אבל כל עוד נשענים רק עליו בלי לגוון עם אפיקים נוספים לסוגיהם, מובטחת לכם עלייה מתמדת בהוצאות הפרסום. אם נוסיף זאת לעובדה שהאפיק האורגני מידלדל והולך בשל הפסקת העבודה, נמצא שאנו משלמים יותר מבעבר רק כדי להגיע להישגים שכבר השגנו – וכעת נסוגו לאחור.
רגע לפני סיום – איך נדע כמה צריך להשקיע?
האם הזנחת ה-SEO פירושה להפסיק לבנות קישורים או רק להפסיק לייצר תוכן? או שאולי מספיק ליצור תוכן בלי קישורים, ועדיין זה ייחשב כעבודת SEO?
אין לכך תשובה אחת חד משמעית. כל מקדם אתרים מנוסה שבוחן את האתר מדי חודש, יחליט מה הפעולות הדרושות בהתאם לממצאים ולרצון הלקוח. דבר אחד בטוח – כל עוד עושים משהו, זה עדיף מאשר לא לעשות דבר.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 0 / 5. כמות דירוגים: 0
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו