למרות הקונצנזוס הקיים בקרב רובם המוחלט של מקדמי האתרים בעולם לגבי תרומתם המכרעת של קישורים נכנסים לתהליך הקידום האורגני, יש מי שטוען כי ניתן לקדם אתרים בהצלחה גם ללא בניית קישורים כלל. האמנם? בואו נבחן את העניין.
כמה מילים על תהליך הקידום האורגני במנועי החיפוש
קידום אתרים או התאמת אתרים למנועי החיפוש (לפי התרגום המילולי מאנגלית), הוא תהליך מתמשך שמטרתו לשפר את נראות האתר המקודם בתוצאות החיפוש, בדגש על השגת מיקומים גבוהים ככל הניתן עבור מילות המפתח החשובות בנישה בה האתר פועל.
בגדול, תהליך זה כולל את שיפור חווית המשתמש באתר המקודם (מבחינת נראות, תוכן, מהירות וכו׳), יחד עם התאמת האתר ל-best practices של מנועי החיפוש. זה כולל בין היתר הגדרת תגיות מטא בעמודי האתר, בניית היררכיה, קישורים פנימיים בין עמודי האתר ועוד.
לאחר יישור קו ראשוני שהאתר עובר, המיקוד של עבודת ה-SEO בשוטף עובר לבקרה על מה שנעשה יחד עם שיפור היכן שניתן, פיתוח התוכן באתר והשגת קישורים מאתרים איכותיים שרלוונטיים לנישה של האתר המקודם.
לאורך השנים, המשקל שגוגל נותן לכל אחד מהמרכיבים הללו השתנה, אך עד כה, נראה שישנה הסכמה רחבה בקרב מקדמי אתרים על כך שהשלבים הללו הינם הכרחיים להצלחת התהליך.
האם אפשר לקדם אתר בלי קישורים?
אם אתם עוסקים בתחום נישתי, ויחד איתכם יש עוד מספר חד או דו ספרתי של מתחרים, יכול מאוד להיות שעצם זה שתבנו אתר מהיר, רספונסיבי, נעים לעין ועשיר בתוכן נורמלי – יספיק לכם כדי להתברג בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש. הסיבה לכך היא שאתם עושים עבודה טובה יותר מרוב המתחרים בלתת לקהל היעד שלכם את מה שהוא רוצה לראות.
אבל, אם ניקח תחום שבו ישנם מאות ואף אלפי מתחרים, סביר יהיה להניח שיהיו יותר מעשרה אתרים שיעשו הכל על הצד הטוב ביותר. אז איך גוגל ידע מי מהם ראוי להיות במקום הראשון? השני? החמישי? העשירי? ומי במקום 20, 30 ומעבר?
כאן בדיוק נכנס נושא הקישורים והסיבה שגוגל הפך למונופול בתחום החיפוש באינטרנט. חברות רבות ניסו למצוא את המודל הנכון להצגת התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור הגולשים, אך רק גוגל הצליחו איפה שכל השאר נכשלו. אחת הסיבות המרכזיות לכך הייתה ההתבססות של האלגוריתם על קישורים נכנסים והאופן שבו הוא דירג אותם.
למה דווקא קישורים כמדד משמעותי כל כך?
יכול להיות שאתם שואלים את עצמכם: ״למה דווקא קישורים? למה לא להתבסס על שיתופים של גולשים, המלצות ברשתות החברתיות או משהו בסגנון?״
התשובה לכך נעוצה ברף שצריך לעבור. קל יחסית להשיג אלפי לייקים, שיתופים, תגובות והמלצות לכל אתר. בין אם זה בדרכים אפרפרות ובין אם על ידי שיווק נכון. הרבה יותר קשה להשיג המלצות מאתרים פרטים שרלוונטיים לתחום שלכם. קשה עוד יותר, להשיג המלצות מאתרים רלוונטיים שגוגל אוהב. אתרים שבעצמם זוכים לטראפיק אורגני מגוגל וממוקמים בתוצאות הראשונות במספר רב של ביטויים.
רק כדי לסבר את האוזן, פחות מ-5% מכל האתרים ברשת, זוכים לטראפיק אורגני כלשהו. אבל הנתון המדהים באמת הוא שרק 0.07% מהאתרים ברשת זוכים לקבל יותר מאלף ביקורים ממנועי החיפוש מדי חודש. אז אם אתם בין יחידי הסגולה שזכו לקבל המלצה (קישור) מאתרים שהם הדובדבן שבקצפת, אלגוריתם החיפוש לא יכול להתעלם מכך.
זאת כנראה הסיבה לכך שמודל ההישענות של גוגל על קישורים עבד לה כל כך טוב וממשיך לעבוד גם בימים אלו. סיפור מעניין בהקשר הזה קרה בשנת 2014, כאשר חברת יאנדקס, אשר גם מחזיקה בנתח משוק החיפוש הגלובלי (בעיקר בקרב דוברי רוסית), החליטה לנסות ולנטרל את כוחם של הקישורים באלגוריתם שלה.
הניסוי יצר קטסטרופה בתוצאות החיפוש, ולאחר שנה בלבד, החברה חזרה בה והודיעה שלינקים יחזרו להיות חלק מהותי מאלגוריתם החיפוש שלה.
למה יש מקדמי אתרים שנמנעים מקישורים?
כפי שראינו, להשיג קישורים איכותיים ורלוונטיים לאתר מסויים זו משימה לא פשוטה בכלל. נוסף על כך, קל מאוד לעשות טעויות בדרך שיגרמו לאפקט שלילי. משיחות שהיו לי עם מקדמי אתרים שדוגלים בקידום אורגני ללא בניית קישורים, הנימוקים היו בעיקר אלו:
- ״מקדמי אתרים בונים קישורים מלאכותיים מאתרים לא איכותיים שעלולים לפגוע במיקומי האתר המקודם״ – עם הטענה הזאת אני בהחלט מסכים ולצערי גם רואה אותה מתרחשת מדי יום. זה לא אומר שקישורים הם משהו רע או מסוכן, זה רק אומר שצריך לדעת איך להשיג אותם בצורה כמה שיותר טבעית, מאתרים כמה שיותר איכותיים. עצם העובדה שישנה הכרה בכך שקישורים לא איכותיים עשויים לפגוע באתר, נותנת משנה תוקף לכך שקישורים טובים יכולים לתרום לדירוג האתר בתוצאות החיפוש.
- ״מספיק להשקיע בתוכן איכותי וחווית משתמש מעולה כדי לזכות באהבתו של גוגל״ – תוכן איכותי וחווית משתמש מעולה הם תנאי הכרחי לכך שלאתר כלשהו יהיה בכלל סיכוי להתברג בעשירייה הראשונה. כמובן שקישורים שמפנים לאתר שנטען לאט, מבלבל את הגולשים וסובל מקשיים טכניים לא יספיקו כדי להביא אותו לטופ. אך השילוב בין הגורמים הללו, הוא זה שמייצר את האפקט החיובי החזק ביותר.
- ״יש לי x דוגמאות לאתרים שקידמתי בלי קישורים״ – אכן, יש להם דוגמאות לאתרים שמקבלים כמות נכבדת של תנועה אורגנית לאתר ועל פניו נראה שזה עובד. אלא שכאשר מתעמקים בניתוח האתר, תמיד קורה אחד מהשניים: או שמגלים שהאתר שהתקדם כבר היה בעל פרופיל קישורים מכובד/הרוויח קישורים טובים באופן טבעי תוך כדי תנועה או שמדובר בתחומים בעלי כמות נמוכה מאוד של מתחרים רציניים (כפי שהדגמנו בתחילת הפוסט). לאחר למעלה מעשור כמקדם אתרים, טרם זכיתי לראות אתר ללא קישורים נכנסים איכותיים שמדורג גבוה במילות חיפוש תחרותיות.
ישנן טענות נוספות ברוח דומה כמו ״היו לי x אתרים שבניתי להם המון קישורים והם לא התקדמו״, ״זה לא כמו פעם, קישורים הם כבר לא פקטור מרכזי כמו בעבר״ וכדומה. התשובות לטענות הללו תמיד מתנקזות למה שהזכרנו לפני מספר שורות.
סיבות נוספות שגורמות למקדמי אתרים להימנע מבניית קישורים:
- עלויות: על מנת להשיג קישורים טובים יש צורך להשקיע סכומים לא מבוטלים ברכישת קישורים מספקים שונים, תשלום לאתרים בודדים עבור פרסום מאמר עם קישור או בתחזוקת רשת אתרים איכותית שבעזרתה אפשר לקדם לקוחות. כמו כן, כדי לבדוק אתרים פוטנציאלים, יש צורך להיות מנוי על כלים כמו Ahrefs או Semrush, שניהם בעלות חודשית לא מבוטלת. לכך צריך להוסיף את עלות התוכן שיש לייצר עבור כל קישור שבונים. כל זה מצטבר לעלויות משמעותיות שנחסכות עבור מי שלא משקיע בבניית קישורים כחלק מתהליך הקידום האורגני.
- זמן עבודה: מעבר לעלויות הקשיחות, נדרש לא מעט זמן למצוא אתרים העומדים בסטנדרטים הרצויים, לחשוב על נושאים רלוונטיים לכתיבה, לדאוג ליצירת התוכן ולאחר מכן לעדכון ומעקב אחר הקישורים שעולים.
- חוסר ניסיון/ידע: בניית קישורים היא אומנות שצריך ללמוד, להשחיז ולהתאים כל הזמן לעדכוני האלגוריתם. מקדמי אתרים רבים שאינם מנוסים בתחום או לא מעודכנים בניואנסים האחרונים, עשויים לטעות בבחירת האתרים הנכונים, בקצב בניית הקישורים, בכמות הקישורים הנחוצה, בפיסול האנקור טקסט ובפרמטרים נוספים שהם בעלי השפעה מכרעת על תרומת הקישורים שבונים או פוטנציאל הנזק שהם עלולים לגרום לאתר.
כלומר, כדי לבנות קישורים יעילים באופן שוטף, דרושים אנשי מקצוע ברמה גבוהה, תקציב המאפשר את ביצוע העבודה וזמן עבודה שצריך להשקיע בתהליך. מי שלא משלב בניית קישורים בתמהיל עבודת ה-SEO שלו, חוסך המון זמן וכסף, מה שמאפשר לו להציע ללקוחות פתרון חלקי, אך זול באופן משמעותי מהאלטרנטיבה.
לסיכום
האם קישורים הם חזות הכל? כמובן שלא. כפי שכבר ראינו, ישנה עבודה רבה שצריכה להתבצע יחד עם בניית קישורים על מנת להשיג תוצאות משמעותיות לאורך זמן.
האם אפשר לקדם אתר בלי לבנות קישורים? רק במקרים מאוד ספציפיים כפי שהזכרנו. קשה עד בלתי אפשרי בביטויים משמעותיים בנישה שיש בה תחרות. לעניות דעתי, מקדמי אתרים שלא בונים קישורים באופן אקטיבי, לא ממצים את הפוטנציאל של האתר המקודם.
אז אם שמעתם על קידום אתרים ללא קישורים ואתם שוקלים ללכת על זה, מסיבות של תקציב או כי נראה שיש מישהו ש״פיצח את השיטה״, זיכרו שאין דוגמה אחת לאתר שהשתלט על נישה עם תחרות בריאה ללא קישורים. לעומת זאת, יש מאות אלפי דוגמאות לאתרים ששולטים ביד רמה בתוצאות החיפוש בזכות פרופיל הקישורים שלהם.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 4
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו