מהו קידום במנועי חיפוש?
קידום אתרים במנועי חיפוש היא טכניקה שמטרתה להגדיל את החשיפה של האתר בתוצאות החיפוש הלא ממומנות (אורגניות) של מנועי החיפוש. הרעיון הוא שככל שאתר מופיע גבוה יותר בתוצאות האורגניות, בחיפושים רלוונטיים לתחום העיסוק שלו, כך הוא יכול להיחשף בפני יותר גולשים שמחפשים את המוצר או השירות שלו, ולסגור יותר עסקאות.
מכיוון שכולנו פונים למנועי החיפוש כשאנחנו מחפשים משהו, הרצון של חברות ועסקים להופיע במיקומים הגבוהים הופך למטרה מרכזית שמופנים אליה משאבים רבים. קידום אתרים במנועי החיפוש נחשב לאחד האפיקים המשתלמים והאפקטיביים ביותר עבור חברות ועסקים בעולם השיווק בכלל, ובשיווק הדיגיטלי בפרט.
לרוב, כאשר מדברים על קידום אורגני במנועי החיפוש, מתכוונים לקידום בגוגל. בשל היותו מנוע החיפוש הדיפולטיבי של רוב האנשים בעולם, גוגל הוא אכן מנוע החיפוש שמתמקדים בו בדרך כלל. אך ישנים מנועי חיפוש נוספים כמו יאנדקס, בינג, יאהו, ביידו ואחרים שיכולים להיות רלוונטיים, אם רוצים לקדם אתר במנוע חיפוש של מדינה כמו רוסיה, סין ואף ארה״ב.
קידום אתרים במנועי חיפוש פופולריים
בואו נתייחס בקצרה לשאלה איך עובד קידום אתרים במנועי חיפוש שונים. ניתן לומר שקידום אורגני בכל מנועי החיפוש עובד על פי ארבעת העקרונות הללו:
- מחקר מילות מפתח: איתור החיפושים המשמעותיים והרלוונטיים ביותר שהגולשים מבצעים במנוע החיפוש, על מנת שישמשו כמצפן בעבודת הקידום האורגני. העבודה תתבצע בדגש על הביטויים שיבחרו לאחר מחקר מילות מפתח, כאשר היעד העיקרי יהיה לשפר את המיקומים שלהם בתוצאות החיפוש.
- אופטימיזציה לאתר: סידור האתר, הן מבחינה טכנית לטובת שיפור חווית השימוש של הגולשים, והן מבחינת התאמתו לביטויים המקודמים. תהליך האופטימיזציה כולל בתוכו אלמנטים כמו שיפור מהירות האתר, בניית היררכיה נכונה, הגדרת קישורים פנימיים, התאמת כתובות דפי האתר למילות המפתח, הגדרת תגיות מטא ועוד.
- פיתוח תוכן: יצירת עמודים חדשים סביב מילות המפתח ותחומי העיסוק של האתר, במטרה להגדיל את הנפח שלו, להעלות את רמת האמינות שלו וכמובן על מנת ליצור דפי נחיתה רלוונטיים עבור הגולשים.
- חיזוקים מבחוץ: אם אתר מעיד על עצמו שהוא טוב זה דבר אחד, אבל אם אנשים ואתרים אחרים ממליצים עליו ואומרים שהוא טוב – זה כבר הרבה יותר משמעותי. זאת הסיבה שמנועי חיפוש נעזרים בסיגנלים שונים המגיעים מחוץ לאתר, כדי להעריך את טיבו. בגוגל מדובר בעיקר בקישורים מאתרים אחרים, בבינג למשל יש משמעות גדולה יותר לסיגנלים חברתיים, בעוד ביאנדקס מעניקים משקל נמוך יותר לפן הזה של העבודה באופן כללי.
בגדול, אפשר לומר שכל מנועי החיפוש הפופולריים עובדים בצורה דומה, אך ישנם הבדלים בינהם שחשוב להכיר, אם רוצים להוציא לפועל קמפיין קידום אתרים אורגני מוצלח על פני מספר מנועי חיפוש.
קידום אתרים בגוגל
גוגל שמים דגש רב על חווית המשתמש באתרים שהם מציגים בתוצאות הראשונות. על מנת שאתרים יתקדמו בתוצאות האורגניות של גוגל, חשוב לוודא שהאתר מותאם לגלישה ממכשירים ניידים, נטען במהירות, פשוט להתמצאות ועוד. כמו כן, גוגל מבין את השפות הפופולריות בצורה מעמיקה, הוא יודע להעריך את האיכות של התוכן, להבין סמנטיקה ומילים נרדפות.
בנוסף, האלגוריתם שלהם מתעדכן לעיתים קרובות, כך שהם כל הזמן משתפרים באופן שבו הם רואים קישורים מאתרים אחרים ובקרדיט שהם נותנים על כל קישור. גוגל מנסים להילחם בתופעות של רכישת קישורים ובניית קישורים לא טבעית במטרה להשפיע על האלגוריתם. זהו משחק של חתול ועכבר שמתנהל כבר מהעדכונים המשמעותיים הראשונים של פנדה ופינגווין אי שם ב-2011.
קידום אתרים בבינג ויאהו
קידום במנועי חיפוש בחוץ לארץ ובמיוחד בארה״ב, צריך לקחת בחשבון גם את בינג ויאהו, אשר מהווים יחד כ-10% מנפח השוק של מנועי החיפוש:
כאשר מדברים על אוכלוסיה של למעלה מ-300 מיליון תושבים, 10% מהם זה יותר מ-30 מיליון אנשים אשר יכולים להיות לקוחות פוטנציאליים. לעומת גוגל, בבינג ויאהו לא נלחמים אקטיבית במקדמי אתרים ולא מוציאים עדכונים תכופים לאלגוריתם.
כמו כן, האלגוריתם שלהם מעניק משקל רב יותר לנושא האופטימיזציה והתוכן באתר. הוא גם נוטה להיות פחות מוצלח בהבנת הסמנטיקה של התוכן לעומת גוגל. נקודה אחרונה שמייחדת את בינג ויאהו היא המשקל המופחת שהם מעניקים לקישורים מאתרים אחרים לעומת משקל היתר לסיגנלים מרשתות חברתיות מובילות.
קידום אתרים ביאנדקס
יאנדקס הוא מנוע החיפוש הפופולארי ביותר ברוסיה. בנוסף, דוברי רוסית רבים ברחבי העולם משתמשים ביאנדקס כמנוע החיפוש שלהם. בהשוואה לגוגל, ביאנדקס פחות אוהבים תכנים ארוכים ומקיפים. במקום זאת האלגוריתם נותן קרדיט לפוסטים קצרים וממוקדים יותר. המשקל של עבודת האון סייט גבוה יותר מזה של האוף סייט ולכן כל נושא האופטימיזציה של האתר עצמו, הוא החלק המשמעותי יותר בקידום אתרים ביאנדקס לעומת גוגל.
קידום אתרים בבאידו
באידו רלוונטי באופן כמעט בלעדי לסין ולסינים ברחבי העולם. הוא שונה מיתר מנועי החיפוש שהזכרנו, בין היתר בשל המגבלות של המשטר. כדי לקדם אתר במנוע החיפוש של באידו, יש צורך לרכוש דומיין סיני (סיומת cn), לאחסן אותו בסין ולקבל מהשלטונות רישיון ICP להפעלת האתר. מבחינת דגשים, האלגוריתם של באידו עובד בצורה דומה לזה של גוגל, אך כמובן שחשוב לשים לב לתוכן באתר ולתגיות המטא, כדי לוודא שהן כתובות בצורה תקינה, ייחודית וכמובן ללא ביקורת כזו או אחרת על הרשויות.
איך בוחרים באיזה מנוע חיפוש לקדם?
אחרי שהבנו מהם מנועי החיפוש העיקריים ואיך עושים קידום אורגני במנועי החיפוש הללו, צריך לבחור באיזה מנוע חיפוש רוצים להתמקד.
במידה ואתם מעניקים שירותים או מוכרים מוצרים לקהל הרחב בישראל, אירופה או יבשת אמריקה – גוגל הוא הכתובת הראשונה והעיקרית שלכם. צריך לזכור כי למרות שמנועי חיפוש אחרי נוגסים פה ושם בעליונות של גוגל, עדיין מדובר במנוע החיפוש שבו מתבצעים כ-90% מכל החיפושים בעולם.
זאת הסיבה שרוב החברות העוסקות בקידום אתרים אורגני ו/או ממומן, ממקדות את מאמציהן במנוע החיפוש של גוגל. כמובן שזה לא אומר שצריך להתעלם ממנועי החיפוש האחרים, אך אם קהל היעד העיקרי שלכם הוא לא דוברי רוסית או סינית, אין סיבה להיות מוטרדים מכך שאתם עשויים לפספס את הקהלים הללו אם לא תקדמו באופן אקטיבי ביאנדקס או באידו. בינג ויאהו לעומת זאת, הם כן מנועי חיפוש שכדאי לקחת בחשבון בקמפיין קידום אורגני בארה״ב.
מסה מדיה הינה חברת קידום אתרים ותיקה ומקצועית אשר מחזיקה ברקורד הצלחות ארוך בקידום אתרים אורגני וממומן בגוגל, יחד עם נגיעה במנועי החיפוש של בינג, יאהו ויאנדקס. אם אתם רוצים לקדם את העסק שלכם ולא בטוחים היכן להתחיל, צרו איתנו קשר ונשמח לבנות וליישם עבורכם תוכנית פעולה מסודרת להשגת מטרותיכם.