072-338-4444

בדיקות A/B או ספליט טסטינג (A/B Testing)

בעולם השיווק והפרסום יש מונח הנקרא ספליט טסטינג. חלק קוראים לזה בדיקות B/A אולם לא משנה כיצד תקראו לזה המשמעות היא דומה. ביצוע של ספליט טסטינג הנה חיונית לצורך שיפור ביצועי הקמפיין, חיסכון בעלויות בית העסק על הוצאות הפרסום אל מול עלייה הדרגתית באחוז ההמרות בקמפיין. ספליט טסטינג נהוג לבצע בכל עבודת שיווק שעושים לעסק, בין אם מדובר בפרסום אופליין ובין אם מדובר בפרסום אונליין. בשל הגמישות בניהול הקמפיינים בפרסום אונליין הוא בדרך כלל מתבצע יותר בגזרה זו.

מה זה ספליט טסטינג?

ספליט טסטינג הוא למעשה תהליך שיפור המודעה בקמפיין. לדוגמה: החלטתם להקים קמפיין ממומן בפייסבוק ולקדם מוצר חדש בעסק שלכם. הקמתם עמוד פנימי באתר שלכם לשיווק של אותו המוצר ומתן פרטים עליו כמובן והחלטתם לפרסם מודעות המובילות את הגולשים מלחיצה על המודעה אל אותו עמוד פנימי באתר של אותו מוצר. לאחר שהקמפיין יתחיל לרוץ, אנשים יתחילו להיחשף למודעה שלכם, חלק מהם יכנסו למודעה, חלק מהם ירכשו את המוצר וסטטיסטיקות יחלו להיווצר. המטרה של ספליט טסטינג היא לבצע שינויים, שדרוגים ובדיקות שונות למודעות הקמפיין על מנת לשפר את ביצועי המודעות וביצועי הקמפיין בכלל. למשל: שיפור אחוזי הלחיצה על מודעה מתוך כמות החשיפות שההודעה מקבלת. תוכלו במקביל לעשות ספליט טסטינג ליעדי המכירה של המוצר שהגולשים מגיעים אליהם כדי לשפר את אחוזי המכירות וההמרות מהקמפיין ובכך גם לשפר את החזר ההשקעה (ROI) של הקמפיין שלכם.

מבנה מודעה ממומנת:

מודעה ממומנת עשויה להשתנות בין קמפיין אחד לאחר. מודעה בפייסבוק תכלול לרוב תמונה ותהיה ויזואלית יותר. מודעה ממומנת בגוגל תכלול יותר טקסט ולעתים גם פיצ'רים נוספים כמו טלפון, קישורים נוספים מלבד הקישור לאתר וכו'. ביצוע ספליט טסטינג יבחן למעשה את השינויים שנעשים באחוזי הלחיצה על המודעה הממומנת בכל שינוי שתבצעו באחד הפרמטרים הללו. על אף שמדובר בטכניקה למתקדמים די פשוט להבין אותה ולבצע אותה, אם כי היא דורשת סבלנות וכמובן יצירתיות בשינוי המודעה.

איך לבצע ספליט טסטינג בסיסי?

כדי להדגים לכם כיצד מתבצע ספליט טסטינג בסיסי ניקח לדוגמה מודעה ממומנת בסיסית הכוללת: תמונה, כותרת, טקסט המודעה וקישור. ארבעת הסעיפים הללו כוללים בדרך כלל מודעת פרסום בסיסית במרבית מערכות הפרסום, אולם אתם כמובן יכולים לקחת את מה שלמדתם כאן לכל כיוון שתרצו ולכל פרמטר שתרצו לבחון במודעה.

אז נתחיל…

בשלב הראשון צרו 4 מודעות שונות לאותו מוצר/שירות/אתר. נניח שאתם רוצים לקדם לצורך העניין את עמוד הבית של האתר שלכם ולקדם את שירותי העסק באופן כללי כרגע. נניח שהאתר שלכם עוסק בשיווק רהיטים לבית. כל 4 המודעות מכוונות כרגע לאותו עמוד הבית ועל אף שהן מקדמות באופן כללי את העסק ולא מוצר כלשהו באופן ספציפי, הן מנוסחות בצורה שונה.

לאחר בניית המודעות והקמת הקמפיין כדאי להתחיל לתת למודעות לרוץ מספר ימים. עד שיהיו לכם מדדים של לפחות כמה אלפי חשיפות לכל אחת מהמודעות רק אז תוכלו להמשיך לשלב הבא בספליט טסטינג שלכם. כמובן שאם אחת או שתיים מהמודעות נשארות מאחור מבחינת כמות החשיפות, תנו ל2-3 המודעות שרצות היטב לצבור את כמות החשיפות הנדרשת כדי שהנתונים יהיו מדויקים ככל האפשר ואז עצרו אותן ל1-3 ימים כדי לאפשר למודעות החלשות יותר לקבל יותר חשיבות ולצבור סטטיסטיקה אמינה יותר.

לאחר איסוף הנתונים של השלב הראשון נוכל לראות איזו מודעה מקבלת את אחוזי הלחיצה הגבוהים ביותר (כמות האנשים שלחצו על המודעה ונכנסו לאתר שלכם אל מול כמות החשיפות שהמודעה קיבלה). מבין 4 האופציות הראשונות שכתבתם זו כנראה המודעה המוצלחת והמושכת ביותר בעיני קהל היעד שלכם. כעת יהיה עליכם לקחת את המודעה הזו ובאמצעות ספליט טסטינג לשפר אותה ולייצר "סופר מודעה". כיצד עושים זאת? משכפלים את המודעה הזו ל4 באותו קמפיין ומלבד אחת המאפיינים של המודעה כל המודעות זהות לחלוטין (מי שרוצה יכול לעשות ספליט טסטינג ל3 מודעות לצורך העניין אולם לא צריך יותר מ4 מודעות לקמפיין בדרך כלל). לצורך העניין נתחיל מהמאפיין הראשון: התמונה. הכותרת, טקסט המודעה והקישור יהיו אותו דבר בכל 4 המודעות שלכם אולם ההבדל בין המודעות תהיה תמונת הנושא של המודעה. תופתעו לגלות כי אותה מודעה עם תמונה שונה תמשוך יותר/פחות קליקים מהמודעה המקורית שהיא חייבת להישאר כמובן ללא קשר ל3 המודעות המשוכפלות שבהן מבצעים את השינוי. תנו למודעות לרוץ שבוע נוסף כדי לקבל מדדים מדויקים ככל שניתן.

בשלב הבא, קחו שוב את המודעה הטובה ביותר, מחקו את יתר המודעות ושכפלו גם אותה ל4 מודעות כאשר ב3 מהן תבצעו כעת שינוי אחר. כלומר, אימצנו את המודעה החדשה עם התמונה הממירה ביותר וכעת השונה בין המודעות יהיה הכותרת. לבסוף חזרו על הפעולה עם שלב נוסף של בחינת טקסט המודעה ולבסוף את קישור המודעה. בקישור המודעה תוכלו לקשר רק לעמודים רלוונטיים אולם תוכלו לשנות את צורת הקישור. לדוגמה תוכלו לקחת פעם אחת לדף הבית, פעם אחת לקטלוג החברה, פעם אחת לדף האודות ופעם אחת לקשר לעמוד הבית לאחר שהשתמשתם בכלי לקיצור/שינוי כתובת דומיין וכך לקבל קישור מיוחד המוביל לעמוד הבית שלכם ולבחון כיצד זה משפיע על אחוזי הלחיצה של המודעה.

ספליט טסטינג למתקדמים:

הדבר היפה בספליט טסטינג הוא שאינו לעולם אינו נגמר. גם אחרי שתצרו את הסופר מודעה שלכם לסוג הקמפיין הספציפי שתעשו, תמיד תוכלו לשפר את ביצועי הקמפיין ואחוזי ההמרות שלכם על ידי בחינות פרמטרים נוספים. זה כבר שלב הספליט טסטינג למתקדמים. לדוגמה: אחרי שמצאתם את סופר המודעה שלכם (ותוכלו למצוא יותר מסופר מודעה אחת לאורך מספר קמפיינים) תוכלו להקים למשל 2-3 קמפיינים זהים במודעה, בתקציב וביתר ההגדרות של הקמפיין מלבד הבדל מסוים בפילוח קהל היעד. לדוגמה: להקים 2 קמפיינים לאותה מודעה עם אותם הגדרות קמפיין כשההבדל בפילוח קהל היעד הוא שקמפיין אחד מפרסם לנשים והשני מפרסם לגברים. כך תוכלו לאסוף מידע נוסף אודות העסק וקהל היעד שלכם, היכן יש לכם יותר התעניינות, יותר מכירות ולגבש תצורה מדויקת יותר של קהל היעד שלכם מה שיעזור לכם למקד את הפרסומים אליהם. דוגמה נוספת לפילוח שתוכלו לבצע היא לעשות את אותו הקמפיין רק לטווחי גילאים שונים. לדוגמה קמפיין לגילאי 20-35, קמפיין לגילאי 35-55 וקמפיין לגילאי 55+.