החזר השקעה ROI

ROI או RETURN ON INVESTMENT הוא מונח מוכר מתחום הכלכלה, השיווק והעסקים. בעברית זה אומר "החזר השקעה". כוונת הבסיס של המושג היא ההחזר ההשקעה הכספית של המשקיע אל מול סך ההשקעה הכספית שלו. בעולם הפרסום הכוונה היא להכנסות המגיעות מההשקעה שלנו בפרסום אם תרצו. אותן הכנסות הן אלה שמייצרות את ההחזר ההשקעה.

החזר השקעה שלילי או חיובי?

החזר השקעה הוא נתון סטטיסטי כלכלי. כלומר הוא יכול להיות חיובי והוא יכול להיות שלילי. החזר השקעה חיובי היא למעשה הכנסה גבוהה יותר מההוצאה באותו קמפיין פרסום. החזר השקעה שלילי היא הוצאה גבוהה יותר מההכנסה.

לדוגמה:

נניח שחנות פרחים בצפון מקדמת משלוחים של זרי פרחים, מארזים מתוקים ומוצרים נוספים דרך האתר עם משלוח עד בית הלקוח. בעל החנות החליט להשקיע בקמפיין פרסום ממומן בגוגל כ-5,000 שקלים בחודש הקרוב ולבחון את החזר ההשקעה על אותם 5,000 שקלים בסיום חודש הפרסום.

כבר בימים הראשונים של הקמפיין הוא החל לקבל הכנסות מלקוחות ראשונים, לאורך חודש הקמפיין המפרסם שיפר המפרסם את ביצועי הקמפיין ובעל החנות קיבל עוד לקוחות ועוד הזמנות. לאחר השלמת חודש המכירות בהן פעם הקמפיין ההכנסות ממכירות היו כ12,700 ₪ .

הרווח מהקמפיין היה כ7,700 ₪ והחזר ההשקעה באחוזים היה 254% , בערך פי 2 וחצי מסך ההשקעה בקמפיין. כמובן שלא מדובר ברווח נקי של העסק כיוון שיש הוצאות נוספות על השליח, דלק, חומרי הגלם ועוד. אתם כבעלי העסק תחליטו אם להתייחס לROI שלכם בדרך זו או אחרת ואילו פרמטרים לייחס לכם יותר חשיבות בבחינת האם הקמפיין הפרסומי היה רווחי לעסק או לא. ברמת חישובי הבסיס מדובר בסך ההכנסות שנוצרו כתוצאה מעלויות הפרסום בזמן הקמפיין.