גרף הידע – Knowledge Graph

מהו גרף הידע של גוגל?

גוגל הוא מנוע החיפוש הגדול והפופולרי ביותר בעולם זה משהו שאנו כבר יודעים. מה שמרבית המשתמשים לא שמים לב או לא יודעים עדיין היא שגוגל אוספת הרבה מאוד מידע, הרבה מעבר לתכנים הנסרקים מאתר אינטרנט. תכנים אלו נמצאים במאגר של גוגל הנקרא "גרף הידע". התכנים הללו יכולים להיות כל דבר: החל מתמונות, סרטונים, ספרי PDF ועד מידע הקשור למשתמש הקצה. לדוגמה: משתמשים הגולשים בנייד שלהם ומחוברים לגוגל (ניתן להתחבר במגוון דרכים: מפות גוגל,  Google Earth, אפליקציות שונות של גוגל, התחברות לג'ימייל, התחברות לגוגל דרייב ושמירת אנשי קשר בענן ועוד). גוגל יודעת היכן אתם נמצאים, איפה ביקרתם, באילו שעות, באיזה עסקים וחנויות הייתם, עם מי אתם מתכתבים ומדברים בטלפון, מה אתם מצלמים ועוד. 

לשם מה הם צריכים את כל המידע הזה?

המטרה העיקרית של גוגל הוא לא לאסוף את מאגר המידע הגדול ביותר בעולם אלא לארגן את המידע בצורה הטובה, הברורה, המדויקת והמהירה ביותר לגולש ועדיף עם כמה שפחות לחיצות כפתור ותחנות בדרך. אנו יכולים לתת לשם השוואה את ויקיפדיה שהיא אנציקלופדיה אינטרנטית המאגדת תוכן רב בתחומים שונים ועל כל דבר שקיים. העניין עם ויקיפדיה הוא שהתוכן מבוסס על עריכות והוספות תוכן של הגולשים והיא תלויה בהם. גוגל תלויה ברובוטים שלה הסורקים את המידע וצריכים לאגד אותו ולסווג אותו מצד אחד ולדעת לשלוף את המידע הנכון בזמן הנכון מצד שני. לזה קוראים אינטליגנציה מלאכותית (AI). 

היכן הנתונים הללו מופיעים ובאיזה אופן?

הנתונים הנאספים מיועדים ליצירת האינטליגנציה המלאכותית של גוגל והנתונים הללו יכולים להיות משומשים בכמה אופנים. ראשית גוגל תציג לכם תוצאות חיפוש חכמות יותר. לדוגמה: אתם יכולים לחפש אמן שהלחין שיר מסוים או איזו מנגינה מפורסמת והוא ישר יופיע בגוגל בראש התוצאות בכתב גדול עם תמונה שלו ואולי אפילו מידע נוסף. מלבד אנשים מפורסמים או אומנים שונים תוכלו לראות מקומות מפורסמים ופופולריים, קבוצות ספורט עם תוצאות מיוחדות מהירות של לוחות משחקים ומידע רב נוסף ועוד. דוגמה נוספת היא אם למשל תחפשו המרה מהירה בין 2 מטבעות זרים. למשל תקלידו בגוגל "10 דולר לשקל" ותראו במהירות כמה זה יוצא. אם תזינו תרגיל מתמטי גוגל תיתן לכם כבר את התוצאה באופן ישיר ועוד. 

איך גוגל אוספים עלינו נתונים?

אז מלבד הסורקים של גוגל הסורקים את האינטרנט כל הזמן ואוספים מידע ותכנים שונים, גוגל גם אוספת מידע רב על משתמשים. המידע משמש את הלקוחות שלה, בעלי העסקים, לצורך פילוח מודעות בקמפיין הפרסום דרך גוגל וכן משמש את גוגל עצמה לפרסום מידע והמלצות מהירות למשתמש. תארו לכם שאתם משתמשים בגוגל בטלפון הנייד שלכם. גוגל יודעת מה אתם מצלמים, היכן ביקרתם, לאן אתם הולכים, האם אתם נוסעים ברכב, במטוס או הולכים ברגע וכו'. עכשיו אתם שואלים את עצמכם מה גוגל עושה עם המידע הזה? תארו לכם שאתם יוצאים ממקום כלשהו שעשיתם בו סידור ופתאום אתם מקבלים הודעה מגוגל שאומרת לכם שבכביש כך וכך יש תאונה ועיכוב ולכן עדיף לכם לנסוע דרך כביש Y. היא תגיד לכם גם כמה זמן נסיעה ייקח לכם להגיע הביתה, מה מזג האוויר היום ועוד. 

כיצד אנו יכולים לעזור לגוגל לבנות את מאגר המידע הזה?

אנו אולי לא מזינים באופן ישיר את המידע בגרף הידע של גוגל כפי שמשתמשים עושים בוויקיפדיה אולם עצם התכנים שאנו מעלים לאתר שלנו, אלו התכנים שגוגל סורקת ומזינה את מאגר המידע שלה. על כן, אתם רוצים לוודא שכאשר אתם מעלים תכנים לאתר שלכם אתם לא מתמקדים רק בביטוי מפתח כזה או אחר אלא באמת מה הגולשים שלכם צריכים ורוצים. אתם לא רוצים להתמקד רק במאפיינים הרובוטיים של מה מנועי החיפוש רוצים אלא מה הערך שאתם יכולים להעניק לגולש והתשובה הטובה ביותר שתוכלו לתת לו בהתאם לצרכים שלהם. 

שימו לב שגם גוגל כבר לא מעוניינת רק בתכנים המשועבדים לביטויי המפתח שהם מקדמים אלא מחפשים את האתרים המעניקים ערך אמיתי לגולשים ושמים אותם במקום הראשון. אותם אתרים יזכו לאהדה בעיני גוגל וגם לקפיצת דירוג משמעותית בתוצאות החיפוש.