נקודות מפתח
- גוגל מעריך אתרים שמפגינים מומחיות, ניסיון, סמכות ואמינות (או בקיצור E.E.A.T).
- EEAT נקבע על ידי שילוב של הכותב, התוכן והאתר.
- EEAT חשוב במיוחד עבור אתרים בתחומי YMYL (פיננסים, משפטים ובריאות).
מה זה E-E-A-T בקידום אתרים? (לשעבר E-A-T)
אם יצא לכם לעסוק או להתעניין בקידום אתרים אורגני, ודאי שמעתם את המושג E-E-A-T בשלב כלשהו. למרות שהקונספט קיים מאז 2014, הוא הפך בהדרגה לאחד המרכיבים החשובים ביותר בקידום אתרים בגוגל.
לרוע המזל, זהו גם אחד המושגים החמקמקים והמבלבלים ביותר, אפילו עבור מומחים בתעשייה. אז מה זה EEAT SEO, למה זה חשוב ואיך הוא משפיע על עבודת הקידום האורגני?
E-E-A-T הם ראשי תיבות של:
- Experience (ניסיון)
- Expertise (מומחיות)
- Authoritativeness (סמכותיות)
- Trustworthiness (אמינות)
החל מ-2014 המושג התאפיין אך ורק בשלוש האותיות EAT. החל מדצמבר 2022 גוגל הוסיפה עוד E אחת – עבור "ניסיון". מאפיינים אלה משמשים את גוגל כדי לקבוע את האותנטיות והאיכות של דף אינטרנט, במאמץ למזער את הפצתו של מידע שגוי באינטרנט. E-E-A-T מגיע ממסמך של גוגל להערכת איכות תוצאות החיפוש. מדובר במסמך בן 168 עמודים, המשמש את מדרגי האיכות האנושיים של גוגל, בבואם להעריך את איכות תוצאות החיפוש האורגניות.
גוגל פרסמו את המסמך בשנת 2013, כדי לעזור למנהלי אתרים להבין מה הם מחפשים בדף אינטרנט. רק בשנת 2018, עם עדכון Medic, החל האלגוריתם לתגמל באופן ברור אתרים וכותבים עם ציון EEAT גבוה, מה שמשך את תשומת ליבה של קהילת מקדמי האתרים.
בהנחיות, גוגל מציינים כי הגורמים החשובים ביותר המשמשים לקביעת האיכות הכוללת של דף אינטרנט הם:
- מטרת הדף (האם יש מטרה מועילה?)
- מומחיות, ניסיון, סמכותיות ואמינות (E.E.A.T)
- איכות וכמות התוכן העיקרי בדף
- מידע על האתר או יוצר התוכן הראשי
- המוניטין של האתר או מחבר התוכן הראשי
כאשר יתר הפרמטרים שווים – עמודים שמפגינים מומחיות, סמכותיות ואמינות, יזכו למיקומים גבוהים יותר בתוצאות החיפוש.
מה עומד מאחורי המושגים ניסיון, מומחיות, סמכותיות ואמינות?
עבור לא מעט אנשים, ניסיון, מומחיות, סמכותיות ואמינות הן סוג של מילים נרדפות עם אותה משמעות. האמת היא שהן קשורות זו בזו, אך נבדלות אחת מהשניה בדרכן. בואו נתעמק בכל אחת מהמילים הללו ונבין לעומק את משמעותם בהקשר של דירוג ה-EEAT.
ניסיון
לפי מסמך העדכון של גוגל שפורסם בדצמבר 2022, האות E הנוספת המקושרת עם "ניסיון" מעידה שהכותב התנסה בעצמו בדברים שעליהם כתב: שימוש אמיתי במוצר או בשירות; ביקור אמיתי במקום שעליו נכתב; וכן כל חוויה אחרת שהכותב עבר בהקשר לתוכן שיצר.
לדוגמה, אם אתם מתכננים טיול לגיאורגיה – ודאי תרצו טיפים והמלצות ממי שכבר היה שם (ולא רק ממדריך טיולים שאומנם זה מקצועו, אבל מעולם לא ביקר במקום בעצמו). דוגמה נוספת: אם תרצו להשתמש בתוכנה מסוימת, בשלב כלשהו לא תסתפקו רק בהדרכה, אלא תרצו לקבל המלצות מלקוחות אחרים שהשתמשו גם הם באותה תוכנה.
מומחיות
מומחיות פירושה להיות בעל רמה גבוהה של ידע או מיומנות בתחום מסוים. איך האלגוריתם של גוגל מחליט אם אתם בעלי רמה גבוהה של ידע או מחזיקים במיומנות בתחום כלשהו?
ראשית, חשוב לציין שהמומחיות יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות בתחומים שונים. שנית, גוגל מחלקת את התחומים לשתי קטגוריות – YMYL (Your Money or Your Life), כלומר נושאים שיכולים להשפיע על בריאותם ורווחתם של אנשים, ונושאים שהם לא YMYL.
עבור נושאים של YMYL, גוגל רוצה לראות יוצרי תוכן עם אישורים רשמיים וקונקרטיים יותר – למשל השכלה פורמלית, הסמכות וצורות אחרות של מומחיות פורמלית. לגבי נושאים שאינם YMYL, גוגל מגדירים מומחיות בצורה שונה – לעתים קרובות בצורה של ניסיון חיים, בניגוד לכישורים והכשרות פורמליות.
אם למשל יש לכם בלוג לייף סטייל, ואתם מפרסמים בו באופן קבוע על הטיולים והחוויות שלכם, סביר להניח שגוגל יראה בכם מומחים לנסיעות ותיירות, גם אם אין לכם הכשרה רשמית או הסמכה שאומרת שאתם מומחים בתחום.
סמכותיות
צעד מעבר למומחיות. כדי להיחשב כסמכות בתחום מסוים, עליכם להיות יותר ממומחים – אתם צריכים להיות מובילי דעה. סמכותיות באה לידי ביטוי כאשר אתם לא רק חולקים מידע באתר שלכם, אלא גם תורמים באופן פעיל לפיתוח ולהתפתחות של התחום בו אתם עוסקים. סמכותיות יכולה לבוא לידי ביטוי באופן שבו הקוראים מגיבים לתוכן שלכם, המלצות של מומחים אחרים בתחום עליכם ופרסומים שלכם באתרים מובילים בתחום.
אמינות
עד כמה התוכן שאתם מפרסמים אמין? פרסום מידע כוזב או כזה שאינו בתחום המומחיות שלכם, עשוי להכתים את המוניטין שלכם בעיני גוגל (והגולשים) ולפגוע באמינות שלכם. אתרים שמפרסמים באופן פתוח מי עומד מאחוריהם, כיצד ניתן ליצור איתם קשר, מצטטים מקורות מיהמנים ומדייקים בפרטים בתוכן שהם מייצרים, זוכים לציון אמינות גבוה יותר.
איך גוגל קובעים את ציון ה-EEAT?
לאחר שהבנו קצת יותר טוב את המשמעויות של מומחיות, סמכותיות ואמינות ב-EEAT, בואו נדבר על האופן שבו גוגל קובעים את ציון ה-EEAT של דף אינטרנט נתון. בגדול, ישנם שלושה מרכיבים עיקריים המפורטים במסמך להערכת איכות תוצאות החיפוש של גוגל:
- המומחיות של יוצר התוכן הראשי.
- הסמכותיות של יוצר התוכן הראשי, התוכן הראשי עצמו והאתר בו התוכן מפורסם.
- מהימנותו של יוצר התוכן הראשי, התוכן הראשי עצמו והאתר בו התוכן מפורסם.
האם EEAT הוא פרמטר שמשפיע דירוג האתר?
במובן של פרמטרים מדידים, EEAT אינו גורם ישיר המשפיע מיקומי האתר בתוצאות החיפוש. אין לנו דרך למדוד את ציון ה-EEAT של גוגל. עם זאת, ישנם סימנים אחרים שגוגל משתמשים בהם כדי לקבוע את המומחיות, הסמכות והאמון שלכם, שהם כן פרמטרים המשפיעים בוודאות על המיקומים האורגניים.
בפברואר 2019, גוגל פרסמו מאמר תחת השם "איך גוגל נלחמת בדיסאינפורמציה", המציין את החשיבות של EEAT בדירוג שלהם. בנוסף, גוגל מזכירים את המונח 137 פעמים בגרסה הנוכחית של המסמך שלהם להערכת איכות תוצאות החיפוש. ואם זה לא מספיק, זיכרו שהאלגוריתם של גוגל יכול למדוד בבירור את הסיגנלים המתואמים עם EEAT (כמו קישורים נכנסים).
לכן, למרות שאין לנו דרך לכמת אותו או לקשר בין פעולה ספציפית שמשפרת בתיאורה את ה-EEAT, לבין שינוי במיקומי האתר בתוצאות החיפוש, יהיה זה חכם להניח שמדובר במושג משמעותי לקידום אתרים אורגני, כפי שגוגל אומרים בקולם.
למה EEAT חשוב לאסטרטגיית הקידום האורגני בגוגל?
אם נסתכל על כל עדכוני האלגוריתם המשמעותיים שגוגל הוציאו בשנים האחרונות, נוכל לראות נושא אחד שחוזר על עצמו בכל עדכון: השאיפה לשיפור חווית המשתמש. גוגל החלו להעניש אתרים אשר דחסו מילות מפתח בתוכן לפני זמן רב כי זה שיבש את חווית הקריאה. הם הפכו את ההתאמה לניידים לפרמטר שמשפיע על דירוג האתר כאשר רוב האנשים החלו להשתמש במכשירים ניידים כדי לחפש באינטרנט.
גוגל נתנו עדיפות לאתרים בעלי תעודת SSL מכיוון שהם רצו לשפר את אבטחת התקשורת בין הגולשים לאתרים. בהמשך הם פיתחו את Core Web Vitals כי הם רצו להשיג חווית משתמש מהירה וחלקה יותר. מהבחינה הזו EEAT אינו שונה. זוהי בסך הכל עוד דרך עבור גוגל לספק את מה שהמשתמשים רוצים – תוכן איכותי ואמין שמספק מידע בעל ערך. ככל שציון ה-EEAT שלכם יהיה גבוה יותר, כך יהיה לכם קל יותר להתברג בתוצאות הראשונות.
איך משפרים את ציון ה-EEAT?
ישנם מספר צעדים שתוכלו לנקוט בהם על מנת לשפר באופן משמעותי את התוכן באתר שלכם ולהבטיח שהוא מעביר את אותות האמון שגוגל והגולשים מחפשים.
1. בניית מערך קישורים נכנסים בצורה נכונה
באופן שעשוי להפתיע, הפרמטר המשמעותי ביותר לחיזוק האמינות והסמכותיות של התוכן באתר שלכם, מגיע דווקא מחוצה לו. קישורים מאתרים רלוונטיים ואוטוריטטיביים הם אחת הדרכים הטובות ביותר כדי לבסס את הסמכותיות והאמינות שלכם בתחום בו אתם פועלים.
אם יש לכם משרד עורכי דין, והאתר שלכם מקבל קישורים מפורטלים משפטיים שונים, אינדקסים מקצועיים, אתרים של קולוגות ואתרים שונים מהתחום, גוגל מבין שמדובר באתר חשוב שזוכה להמלצות מאתרים פופולאריים בתחומו. זה דבר אחד לחשוב שהתוכן שלכם מעולה, אבל זה דבר אחר לגמרי כאשר אתרים חיצוניים ורלוונטיים מאשררים זאת.
נסו להשיג כמה שיותר קישורים מאתרים רלוונטיים ואיכותיים בתחומכם. ישנן טכניקות רבות להשגת קישורים וחשוב להתרחק מקישורים מאתרים מפוקפקים או שאינם בתחום עיסוקכם, שכן הם עלולים לגרום ליותר נזק מתועלת.
2. כתיבת תוכן מקצועי ומקיף
גוגל אוהב תוכן שהגולשים אוהבים. המטרה של התכנים באתר שלכם צריכה להיות מתן מענה יסודי ומדוייק לנושא עליו אתם כותבים. אם אתם מציגים נתונים כלשהם בפוסט שלכם, אל תתביישו לקשר למקור ממנו קיבלתם את הנתונים.
אם הגולשים יהיו מרוצים מהתוכן באתר שלכם, זה יבוא לידי ביטוי בשיתופים ברשתות החברתיות, מעורבות של גולשים עם התוכן ואינדיקציות נוספות שהאלגוריתם של גוגל יכול לזהות. כל זה יתרום משמעותית לשיפור ציון ה-EEAT שלכם.
3. הצגת התארים וההסמכות שלכם
אנחנו לא יכולים להתיימר להיות מומחים בתחום מבלי לגבות זאת. הדבר נכון וחשוב עוד יותר כאשר מדובר על תחומי YMYL. הקפידו להציג באתר את התארים שלכם, ההסמכות המקצועיות השונות, ספרים שכתבתם, פרסים שזכיתם בהם, הרצאות שהעברתם, פרסומים שלכם במקומות בולטים וכו׳. כל אלו יתרמו לחיזוק המומחיות שלכם בעיני הגולשים ובעיני גוגל (והם קלים מאוד ליישום).
4. השגת אזכורים ממקורות מהימנים
בנוסף לקישורים נכנסים, קבלת אזכורים ממקורות מהימנים יכולים גם הם לסייע בשיפור ציון ה-EEAT שלכם. ככל שהמותג או השם שלכם מוזכרים באתרים סמכותיים ברחבי הרשת, כך גוגל רואה בכם יותר כסמכות שניתן לסמוך עליה. גוגל יודעים לקרוא את האזכור של השם שלכם ולדעת במי מדובר, גם אם אין קישור מפורש לאתר שלכם בתוכן.
5. הצגת פרטי הקשר שלכם
זה אולי נראה מינורי, אבל הצגת פרטי הקשר של החברה או האדם באתר, עוזרת לאנשים ולגוגל לדעת מי עומד מאחוריו. כך יש ודאות גבוהה יותר שמדובר בחברה או אדם אמיתיים. הצגת פרטי הקשר מאפשרת תקשורת עם החברה או העסק, שהיא דבר חשוב לגולשים ולגוגל.
6. השגת ביקורות
למה שאנשים אומרים עליכם ברשת יש השפעה על המוניטין שלכם וגם על ציון ה-EEAT. כשגוגל רואה שהעסק שלכם זוכה לביקורות רבות בכרטיס גוגל מיי ביזנס שלכם, בדף הפייסבוק ומקומות אמינים נוספים, זוהי אינדיקציה חיובית עבורכם.
נסו לעשות מאמץ כדי להשיג ביקורות מלקוחות מרוצים על גבי כמה שיותר פלטפורמות משמעותיות. אל תדאגו גם אם פה ושם יהיה פידבק פחות חיובי. זוהי ההזדמנות שלכם להגיב בצורה מכובדת ולהציג את הצד שלכם לדברים. המעורבות שלכם מגבירה את אמינותכם כמותג חי ופעיל אשר מחויב לשמור על שביעות הרצון של לקוחותיו.
7. שמירה על תוכן מדויק ומעודכן
תחומים רבים משתנים ומתעדכנים לעיתים קרובות. יכול להיות שכתבתם פוסט מעולה שהיה להיט לפני כמה שנים, אבל האם מה שכתוב בו היום עדיין אקטואלי? חשוב להקפיד על כך שלא יהיה באתר תוכן מיושן שלא תואם את המציאות ביום שבו קוראים אותו.
אל תתביישו להסיר, לעדכן או לאחד תכנים שאינם רלוונטיים עוד עם עמודים אחרים, כך שיציגו את המידע העדכני והמדויק ביותר נכון לאותו יום. ככל שהתוכן באתר שלכם יהיה מקצועי, מדויק ומעודכן יותר, כך יתחזק ציון ה-EEAT שלו.
8. יצירת עמוד ויקיפדיה (בונוס)
נכון, מדובר במשימה לא פשוטה בכלל, אך אם אתם עומדים בקריטריונים, עשו ככל שביכולתכם להשיג דף על המותג או השם שלכם בויקיפדיה. ויקיפדיה הוא אחד האתרים המוערכים ביותר על ידי האלגוריתם של גוגל, בין היתר בשל הרף הגבוה שהאתר מציב לכניסה אליו. אם אתם מספיק חשובים כדי שויקיפדיה יצרו עמוד עליכם, זהו אינדיקטור עוצמתי במיוחד לסמכותיות, למומחיות ולאמינות שלכם.
לסיכום
בתקופה שבה ישנם מתחים הולכים וגוברים בין מידע מהימן למידע כוזב ברשת, EEAT הוא האמצעי היעיל ביותר עבור גוגל לעשות סדר בדברים. העתיד צפוי להביא איתו יישום רחב יותר של EEAT לזיהוי דוברים, מחברים, אתרים ומותגים. אלגוריתם החיפוש צפוי להמשיך להתפתח עם עדכוני ליבה, במטרה להשתפר בזיהוי מקורות אמינים, סמכותיים ומומחים בתחומם.
כמו היבטים רבים של קידום אורגני בגוגל, גם הקונספט של EEAT עשוי להיות מעורפל ומבלבל. אין דרך אמיתית למדוד אותו וקשה לקשר בין פעולה ספציפית לתזוזות בתוצאות החיפוש. יחד עם זאת, אם EEAT יעמוד בבסיס האסטרטגיה האורגנית שלכם, אתם תרוויחו מכך בהווה וגם תהיו בצד הנכון של עדכוני אלגוריתם עתידיים. בסופו של דבר, השקעה ב-EEAT היא השקעה בתדמית המותג שלכם והרווח כפול – גם בעיני גוגל וגם בעיני הלקוחות שלכם.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 4.3 / 5. כמות דירוגים: 6
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו