קידום אתרים מתאים את האתר לדרישות מנועי החיפוש, ומשפר את הנראות שלו בתוצאות החיפוש האורגניות. המטרה היא בסופו של דבר להביא יותר כניסות שיהפכו ליותר לקוחות.
למרות שהרציונל הזה נשמע סביר והגיוני, הדרך להגיע אליו היא לעיתים שביל חתחתים. אחת הסיבות לכך היא תפישה מעט שגויה בכל הנוגע לשאלה מה זה SEO ואיך צריך להגדיר מהי הצלחה בקידום אורגני. בשל התפישה השגויה הזו, רבים מתעקשים על מיקומים ספציפיים בביטויים ספציפיים – בלי להבין שזו לא התמונה השלמה והמיטבית לאתר.
הנה כמה סיבות טובות למה לא להתעקש על מיקומים בביטויים ספציפיים.
איש לא שולט בגוגל
זו הסיבה הראשונה והעיקרית לכך שהתעקשות על ביטויים מסוימים אינה הדרך הנכונה. גוגל הוא מה שנקרא "גורם צד שלישי", או ליתר דיוק "קופסה שחורה" שאיש אינו יודע מה טיבה במאה אחוזים. נכון שיש שיטות עבודה בדוקות ואפקטיביות, אבל גוגל הוא עדיין בגדר פקטור שאיש אינו שולט בו לחלוטין.
מעבר לעובדה הפשוטה הזו, כיום מומלץ לעשות אופטימיזציה לא רק לגוגל או למנועי חיפוש מסורתיים (כמו בינג או יאהו), אלא גם לפלטפורמות נוספות. לא רק שאיש אינו שולט בגוגל – גם לגוגל עצמו כבר לא שמורה יותר זכות הבכורה בתחום החיפוש.
אם מתחשבים במספר החיפושים שאנשים מבצעים גם באינסטגרם, טיקטוק, יוטיוב ופייסבוק – מסתבר שלגוגל יש נתח של 18% בלבד משוק החיפוש העולמי. כדאי לעשות אופטימיזציה גם בפלטפורמות אחרות, כי שיווק חכם לא שם את כל הביצים בסל אחד. חבל לפספס מיליארדי חיפושים ביום.
מקור: Neil Patel Digital
אי אפשר להבטיח מיקומים ספציפיים
בהמשך ישיר לסיבה הקודמת, אין אדם אחד שיכול להבטיח מיקומים או הצלחה בביטויים ספציפיים (בייחוד ביטויים תחרותיים). אומנם נכון שיש סיכויים גבוהים להצלחה, אבל לא ברמה בה ניתן להבטיח תוצאות כלשהן.
למעשה ככה זה בתחום השיווק כולו ולא רק ב-SEO בלבד. האם מישהו מבטיח לנו מיקום ספציפי של מודעות גוגל אדס? או שהפרמטרים ליעילות הקמפיין הם המרות, החזר השקעה והכנסות?
עם זאת ראוי לציין כי לפעמים יש דברים שכן ניתן להבטיח בכל הנוגע לקידום אורגני.
טראפיק הוא מדד טוב יותר מביטויים בודדים
ככל שהכניסות האורגניות לאתר גדלות, כך מעורבות יותר מילות מפתח. למעשה, יש עמודים מסוימים שיכולים להיות ממוקמים בעשרות ואף מאות ביטויים פר עמוד בודד. מבט מהיר בגוגל קונסול מאשש את התזה הזו, כמו גם בכלים נוספים כגון Ahrefs או Semrush.
פועל יוצא מכל זה הוא שעדיף למדוד את סך הכניסות האורגניות לאתר, במקום להתמקד רק בכמות מצומצמת של מילות מפתח. ככל שהטראפיק האורגני עולה ומשתפר, כך אנו מקבלים אינדיקציה שמתבצעת עבודה טובה.
כמה עשרות ביטויים לא מייצגים אתר שלם
נניח שהחלטנו לקדם 50 ביטויים עיקריים באתר כלשהו. אם נתרכז אך ורק בביטויים האלה, אנו עלולים לגלות שהם לא מביאים מספיק תנועה או המרות – גם אם יש להם נפח חיפוש גבוה.
למה? כי רוב התנועה לכל אתר מגיעה בדיוק מכל אותם נושאים וביטויים שלא נכללים ברשימת הקידום. 70 אחוזים מהתנועה האורגנית לאתרים מגיעה מאלפי ועשרות אלפי ביטויי זנב ארוך שעליהם כלל לא חשבנו.
כדי להבטיח שהאתר יקבל תנועה, עדיף להתמקד בנושאים רחבים ולא בביטויים ספציפיים. נושא רחב כבר כולל בתוכו עשרות ביטויים שעליהם לא חשבנו, והוא עשיר בפוטנציאל טראפיק גבוה יותר מכמה ביטויים בודדים.
תנודתיות היא דבר קבוע ב-SEO
ביטויים לא נשארים במיקומים שלהם לאורך זמן. ככל שהביטוי תחרותי יותר וקצר יותר, כך גדלים הסיכויים שהוא יסבול מתנודתיות, ויעלה ויירד בתוצאות החיפוש על בסיס קבוע. כמובן שלא תמיד זה המצב, וכמעט תמיד יש חריגים לכלל.
ביטויי זנב קצר, המהווים את עיקר הטראפיק האורגני באתר, נוטים להיות יותר יציבים במיקומיהם. גם פה זה לא המצב במאה אחוז, אבל לרוב זה אכן כך. כפי שכבר צוין, סך כל הטראפיק המגיע מסך כל הביטויים הוא מדד טוב יותר ליעילות הקידום האורגני.
ביטויים בנפח גבוה לא תמיד יעילים
רוב מי שמתעקש על מילות מפתח ספציפיות, עושה זאת כמעט תמיד בביטויי זנב קצר, עם נפח החיפוש הכי גדול ובדרך כלל בתחרות הכי גבוהה. ביטויים אלה בדיוק הם אלו שככל הנראה יהיו בעלי התנודתיות הגבוהה ביותר מבחינת מיקומים, לצד העובדה שהם הכי פחות ממירים בהשוואה לביטויי זנב ארוך.
דוגמה מהחיים – אתר בתחום רפואי הגיע לשלישייה הראשונה בגוגל בשני ביטויי זנב קצר של 2,400 חיפושים כל אחד. לכאורה זה אומר שתהיה עלייה בטראפיק ובהמרות, אבל המציאות התבררה כשונה לחלוטין. שום עלייה בטראפיק לא ניכרה בעקבות זאת, למרות שלכאורה לכל ביטוי כזה יש אלפי חיפושים בחודש.
כמובן שלא תמיד זה כך, וגם ביטויי זנב קצר של אלפי חיפושים אכן תורמים לעלייה בטראפיק ואף בהמרות. אבל ברוב המצבים זה לא כך, וחלקם היחסי של הביטויים הללו בעקומת ההצלחה הוא קטן יחסית.
הביטויים הקטנים ו"חסרי המשמעות" טובים יותר
בהמשך לסעיף הקודם, כבר ציינו שרוב התנועה האורגנית לאתרים מגיעה ממילות חיפוש זנב ארוך. לביטוי כמו "נעלי נייק לגבר מידה 45" אולי אין הרבה חיפושים, אבל בסופו של דבר מאות ואלפי ביטויים קטנים כאלה מביאים את עיקר התנועה לאתר, כמו גם את עיקר ההמרות. טיפה ועוד טיפה הם ים.
כ-15% מהחיפושים בגוגל מעולם לא בוצעו בעבר. שום כלי למחקר מילים לא יזהה אותם כדי לסייע לנו במחקר המילים. זה רק מחזק את העובדה שהתעקשות על ביטויים ספציפיים מכניסה מקל בגלגלי ה-SEO, ועדיף לפעול ביד רחבה יותר מאשר ביד קמוצה.
ביצועים עסקיים הם השורה התחתונה
בתחום השיווק יש ביטוי שנקרא "מדדי שווא" (Vanity Metrics). אלו הם מדדים שלכאורה מעידים על הצלחה או אי הצלחה, אבל למעשה לא באמת עושים זאת ביעילות. מיקומים לשם מיקומים הם דוגמה טובה למדד שווא שכזה.
מה כן עדיף למדוד? המרות, החזר השקעה והכנסות הם מדדים עסקיים חשובים – אולי החשובים ביותר לעסק. כאשר הם מגיעים מהאפיק האורגני, אפשר להראות תועלת וכן האם קמפיין ה-SEO עומד או לא עומד ביעדים שהוצבו. אלו הם פרמטרים הרבה יותר יעילים לבדיקת קמפיין ה-SEO מאשר היצמדות לכמה עשרות ביטויים, שלכאורה נראה כאילו הם מהווים את חזות הכול.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו