מקדמי אתרים מנסים להתחכם עם מנוע החיפוש של גוגל בערך מיום היווסדו. לפעמים זה מצליח להם, ולפעמים הם נכשלים. הנה 5 דוגמאות לאתרים שניסו להתחכם – אבל בסופו של דבר נכשלו. בואו ננתח את הפעולות שלהם, נבין מה הם עשו ולמה הם נענשו.
1. אתר Conch House
אתר conch-house.com שימש לסקירת מוצרים ושירותים, והגיע לשיא של 6.7 מיליון כניסות אורגניות באוגוסט 2022 (טראפיק ממוצע – 3.6 מיליון כניסות). האתר צבר מעל רבע מיליון ביטויים בנוסח "best + product name" וכן 14 אלף ביטויים במקום הראשון בגוגל.
קונץ' האוס היה אחד האתרים הוותיקים ביותר באינטרנט, עוד לפני גוגל (נכון לעכשיו הוא לא פעיל). האתר היה ידוע בקרב אנשי ה-SEO בארצות הברית, ואחד מהם אף העריך שיוצריו הגיעו למיליון דולר בעמלות שיווק שותפים, זאת הודות לתוכן אוטומטי ולמיקומים מצוינים. בדיקה שעשינו בארכיון האינטרנט מוכיחה שהוא היה קיים לפחות שנתיים לפני גוגל, כבר בשנת 1996, אבל הגרסה החדשה – זו שניסתה לשחק עם גוגל – התקיימה רק בשנת 2022.
מה הם עשו?
מדובר בדומיין ותיק ופג תוקף עם קישורים חזקים, ובתכנים שהתמקדו בביטויים בנוסח "המוצר הכי טוב" / "השירות הכי טוב". כמו כן יוצרי האתר השתמשו במחירים דינמיים שמטרתם לדחוף משתמשים לרכישה באמזון, ובכך למקסם רווחים. זה עבד במשך כמה חודשים וגוגל לא הצליח לעלות על זה.
הייתה סברה שהאתר משתמש בתוכן אוטומטי, וזה אכן ניכר לעין לאחר בדיקה. חלק מהמשפטים חוזר על עצמו שוב ושוב בפוסטים שונים, ולעיתים אף בצורה שגויה. כמו כן באתר היה תוסף טבלאות אוטומטי בשם AAWP שיצר טבלאות מוצרים בכמויות, עם מחירים משתנים בצורה דינמית. התוסף מאפשר להתמקד גם במיקומים גיאוגרפיים ולחסוך זמן על קידום לוקאלי.
למה הם נענשו?
האתר הצליח במשימתו למשך כשלושה חודשים, אבל אז הטראפיק האורגני צנח בפתאומיות. בסופו של דבר הדומיין הוצע למכירה. האתר סבל משלוש נפילות טראפיק משמעותיות: אחת במהלך עדכון גוגל לסקירות מוצרים (July 2022 Product Review Update); השנייה במהלך עדכון התוכן המועיל (August 2022 Helpful Content Update). כמו כן יש סיכוי גדול שבוצעה גם פעולה ידנית (מה שידוע כ"עונש בגוגל"), אם כי אין לכך סימוכין.
2. אתר For Noob
יחסית לאתר הקודם, fornoob.com הוא אתר לא מושקע מבחינה עיצובית (למעשה הוא נראה כמו תבנית בלוג הפשוטה ביותר שניתן למצוא). ועם זאת, בשיאו האתר הצליח להגיע ליותר מ-1.7 מיליון כניסות אורגניות במרץ 2022, עם מעל 600 אלף מילות מפתח ויותר מ-82,600 עמודים. מרשים ביותר עבור אתר שהוקם בתחילת 2021.
מה הם עשו?
האתר מיועד לספק מידע בנושאי עבודה, לימודים והחיים עצמם. עמוד האודות מכיל 4 שורות של טקסט, מוקפות במודעות. התחלה לא טובה. כמו כן כל האתר עמוס מודעות מכל זווית אפשרית, כולל מודעות במעברי עמוד (Interstitial Ads).
מעבר לכך התוכן עצמו בכל עמוד / מאמר הוא ברמה יחסית נמוכה, שלא לדבר על הטיפוגרפיה (עיצוב התוכן) שמקשה על קריאת הטקסט. חלק מהפסקאות לא מרווחות, נראות כמו בלוקים מעיקים וביניהם (כמובן) פרסומות.
התוכן נראה כמו ערבוב של כמה דברים במקביל: ניסיון להשתחל לתשובות הישירות בגוגל People Also Ask, תגובות פורומים, מאמרי רשימה ומאמרי סקירה. רוב התוכן נראה כאילו נסרק ונגנב (Scraped) ממקורות אחרים, והקישורים לאתר מגיעים ממקורות די מוזרים או מפוקפקים.
למה הם נענשו?
בדיקה של כמות הדומיינים המפנים מראה עלייה חריגה בדצמבר 2021, ויחד איתה עלייה גם בטראפיק האורגני. זמן קצר לאחר מכן, אל תוך ינואר 2022 – כבר יש ירידה במספר הדומיינים ויחד איתה צניחה תלולה של טראפיק אורגני. צניחה זו מתרחשת במהלך עדכון סקירות המוצרים בגוגל במרץ 2022, אז יתכן קשר בין 2 הסיטואציות. בדצמבר נתקעו המסמרים האחרונים בארון, במקביל לעדכון התוכן המועיל ועדכון הספאם.
3. אתר Bike Hike
אתר bikehike.org קיים מאז 2011 במספר גרסאות – הראשונה ביותר היא ככל הנראה אתר להתרמת כסף עבור עמותה. הגרסה הנוספת החל מ-2014 היא בכלל אתר ברוסית, ואז ב-2021 ככל הנראה נקנה הדומיין מחדש.
בשיאו בחודש מאי 2022, הגיע האתר ל-1.3 מיליון כניסות אורגניות. כבר בחודש שקדם לכך צבר מעל 4 מיליון מילות מפתח ומעל חצי מיליון עמודים. בניגוד לשמו של האתר, הוא פחות עוסק באופניים או בטיולים – ויותר בכל מיני נושאים פחות רלוונטיים שמטרתם להביא טראפיק.
מה הם עשו?
הדומיין נרכש מחדש בסביבות 2021 לאחר שפג תוקפו. מבחינת תוכן, מדובר בספאם שמטרתו להשתחל ל-PAA (אנשים שאלו גם), ומבחינת קישורים, מדובר בהפניה של כמה דומיינים פגי תוקף בעלי דירוג גבוה. חלקים מסוימים מהתכנים אינם רלוונטיים לנושא האתר, וניכר כי המטרה היא להתברג בתשובות ישירות בביטויים בעלי רמת תחרות נמוכה.
התוכן בנוי גם הוא בצורה מוזרה – בין כל כותרת משנה לכותרת הבאה בתור, יש בדרך כלל לא יותר מארבע שורות טקסט באופן קבוע. בדיקת העתקה מעידה שמדובר בתוכן שנגנב אוטומטית (Scraped) מאתרים אחרים. בדיקת קישורים מראה דומיינים רבים שקיבלו קישור מאתרי ה-BBC – וכעת מפנים בקוד שרת 301 אל האתר עצמו.
למה הם נענשו?
למרות שלא ניתן להוכיח זאת בוודאות, ככל הנראה מדובר בעונש (פעולה ידנית). זאת בהתבסס בעיקר על צניחת הטראפיק הדרמטית (ראו גרף עליון).
4. אתר YT5S
אתר yt5s.com מאפשר להוריד סרטוני יוטיוב כקובץ. מכיוון שזה כלי מאוד מבוקש ונפוץ בימינו, באוקטובר 2021 האתר הגיע לשיא של מעל 20 מיליון כניסות אורגניות. כמו כן הוא התברג ביותר מ-22,800 מילות מפתח, וכל זאת עם פחות מ-200 עמודים, רובם באנגלית וחלקם ב-20 שפות נוספות.
מה הם עשו?
במקרה הזה קישורים נכנסים הם לא ממש הבעיה. מכיוון שכלי מהסוג הזה הוא מאוד פופולרי, יש לו קישורים טבעיים בכמויות גדולות – וזה אכן המצב. השיטה בה השתמש האתר כדי להישאר במיקומים גבוהים בגוגל, מעניינת בפני עצמה וככל הנראה גם מקור הכשל.
ברוב אתרי הורדות היוטיוב מדובר בריבוי פרסומות, סקרים וכל מיני פופ-אפים שצפים וקופצים מול העיניים. למרבה הפלא, yt5s כמעט לא סובל מרוב התחלואים הללו. יכול להיות שזו הסיבה לכך שהוא הפך להיות מאוד פופולרי.
באתרים כגון אלו אין ממש תוכן מגוון שיכול למשוך קהל (לדוגמה, גם במקרה הזה אין בלוג באתר). מה כן יש? מאמרי הדרכה כיצד להשתמש בכלי. מעבר לכך, אם מביטים במבנה האתר, מגלים תחת הדומיין הראשי את קיומן של לא מעט תיקיות (בצילום המסך: כל אחד מפריטי התפריט העליון נמצא תחת תיקייה נפרדת).
למה הם נענשו?
בכל פעם שתיקייה מסוימת "נפגעת בגוגל" וסובלת מצניחת טראפיק, יוצרי האתר מבצעים הפניה של כל האתר אל תיקייה חדשה וכך חוזר חלילה. בצורה כזו הם משהים את העונש העתיד לבוא.
הבעיה שזה עובד רק מספר מצומצם של פעמים. בכל פעם שמבוצעת הפניה חדשה, יעילותה פוחתת והטראפיק לא מצליח להישמר או לשחזר את עצמו (ראו גרף כחול).
5. אתר Answers To All
אתר answerstoall.com כשמו כן הוא – אתר שאלות ותשובות במגוון נושאים. האתר התקיים במספר גרסאות החל מ-2013, וכנראה נרכש מחדש ב-2021 לאחר שפג תוקף הדומיין. נכון לכתיבת שורות אלו, הדומיין הזה מפנה לדומיין חדש: answer-all.com, ככל הנראה במטרה לשחזר את מצבו הקודם בגוגל.
מה הם עשו?
בשיאו בחודש מרץ 2022 הגיע האתר ליותר מ-2.2 מיליון כניסות אורגניות, מעל 4 מיליון ביטויים בגוגל ומעל 900 אלף עמודים. שם האתר רומז על תכניו – מאמרים שנועדו להגיע לתשובות הישירות בגוגל וכן למיקומים גבוהים בתוצאות האורגניות.
התכנים ככל הנראה גורדו אוטומטית מאתרים אחרים, Quora בראשם. ככל שמעמיקים בכל מאמר, מתגלות כותרות פחות ופחות רלוונטיות לנושא, במבנה המוכר והידוע של 3-4 שורות על כל כותרת משנית. כמו כן הקישורים הנכנסים מעידים שמדובר במשהו לא רלוונטי ולא איכותי במיוחד.
למה הם נענשו?
גרף הטראפיק צונח בחדות עוד לפני עדכון הליבה של מאי 2022, אם כי יש להניח שהעדכון עצמו תרם להמשך הצניחה. התוכן והקישורים כולם באיכות ירודה, וככל הנראה מדובר כאן בעונש ידני (אם כי, שוב, לא ניתן לוודא זאת במאת האחוזים).
לסיכום
מירוץ החתול והעכבר בין מקדמי אתרים לגוגל נמשך לאורך למעלה מעשור וסביר להניח שימשך גם בעתיד. בקידום אתרים, חיפוש קיצורי דרך והתבססות על ניצול פרצות שעובדות בהווה (וברור שלא יחזיקו מעמד זמן רב), הוא מתכון מסוכן לחברות ועסקים שבונים על טראפיק אורגני יציב מגוגל לטווח ארוך.
אם אתם רוצים להצליח בקידום האורגני של האתר שלכם, הדרך הנכונה ביותר היא להשקיע בקידום אתרים איכותי ולהיות סבלניים. כן, זאת השקעה לא מבוטלת שכבר לא מתאימה לכל העסקים. כן, לוקח לקידום האורגני זמן להניב פירות. אך באמצעות עבודה נכונה, מייצרים תוצאות איתנות שהולכות ומשתפרות לאורך זמן, ומחזירות את ההשקעה בעשרות ובמאות מונים.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו