קידום אורגני הוא תהליך ארוך ומתמשך. כדי שנוכל לפקח עליו ביעילות ולדעת שאכן נעשית עבודה טובה, רצוי מאוד להבין מה צריך לבדוק ואיך בודקים. המדריך שיעשה לכם סדר.
מיקומים בגוגל
לכאורה מדובר בפרמטר החשוב ביותר לבדיקת יעילות ה-SEO; אבל מייד נבין מדוע זה לא הפרמטר היחיד שעליו צריך להתבסס.
מצד אחד מיקומים בתוצאות החיפוש אכן מבטאים קורלציה חשובה לביצועי האתר מבחינה אורגנית, ורצוי לעקוב אחרי מיקומים חשובים לכם באמצעות כלים שעושים זאת אוטומטית (ולא בצורה ידנית, שככל הנראה גם תהיה פחות מדויקת). לעיתים קרובות מספיק להסתכל על התוצאות ב-2-3 הדפים הראשונים בגוגל כדי לוודא שאכן נעשית עבודה כלשהי.
מצד שני כדאי להיות מודעים לכמה אלמנטים חשובים כאשר בודקים מיקומים בגוגל:
אם האתר נמצא רק בתחילת תהליך הקידום (עד שנה), ככל הנראה לא יהיו מיקומים בביטויים בתחרות בינונית עד גבוהה. זה עלול להיראות כאילו לא נעשתה עבודה, אבל גורם הזמן מקבל כאן חשיבות.
המיקומים שאחריהם אנו עוקבים מהווים רק חלק קטן מהטראפיק האורגני הכולל באתר. גם אם אנו עוקבים אחרי 50 או 100 ביטויים באתר מסוים, הם עדיין לא מהווים את כל הטראפיק כולו שמגיע ממאות ואלפי ביטויים נוספים, שאחריהם אנו לא עוקבים. בקונסולת גוגל ניתן לראות עד 1,000 ביטויים שהביאו לחשיפות וקליקים, ובגוגל אנליטיקס נוכל לראות את כל הטראפיק האורגני.
מיקומים לא תמיד עומדים בקורלציה ישירה להצלחה עסקית. לדוגמה, במקרה ספציפי יש ביטוי של 2,400 חיפושים שנמצא בחמישייה הראשונה בגוגל – אבל מייצר בפועל רק כמה עשרות כניסות בחודש. אל תהפכו את המיקומים לחזות הכול. כפי שנראה במאמר זה, יש פרמטרים חשובים ויעילים לא פחות.
טראפיק אורגני
כניסות אורגניות ממנועי חיפוש, ובראשם גוגל, מהוות פרמטר חשוב לבדיקת יעילות הקידום האורגני. כדי להבין האם יש התקדמות בעבודה, נרצה לראות מגמת עלייה בטראפיק ככל שחולף הזמן. לצורך כך נשווה את נתוני האפיק האורגני באנליטיקס בשלוש תקופות זמן: לפני תחילת הקידום, החל מתחילת הקידום והמשך בתהליך הקידום עצמו.
גם פה צריך לנהוג בהגיון ולא לצפות לעליית טראפיק תמידית ואינסופית. לכל אתר יש מתחרים ש"גונבים" לו טראפיק, וכן תחום עיסוק (נישה) שיש לו קהל יעד / ביקוש בגודל סופי. קחו בחשבון שלעיתים הטראפיק האורגני עשוי להגיע להתייצבות לאחר תקופה ממושכת של עליות.
אם אין לכם אנליטיקס באתר (אז כמובן התקינו מייד) או שאתם רוצים לבדוק אתר שלא בניהולכם, ניתן להשתמש בכלים חיצוניים כגון semrush או ahrefs ודומיהם. אומנם הנתונים יהיו פחות מדויקים, אבל לפחות תקבלו אינדיקציה כלשהי אודות מגמות עלייה או ירידה בטראפיק לאורך זמן.
אופטימיזציית תגיות מטא
אחד מהשלבים הראשונים בכל עבודת SEO הוא בדרך כלל תיקון הכותרות והתיאורים בעמודי האתר, לפי מחקר מילים. יש דרך מהירה מאוד לוודא שסוג זה של עבודה אכן בוצע, ואפילו לא חייבים להיכנס לאתר כדי לבצע את הבדיקה.
הבדיקה נעשית באמצעות פרמטר :site בגוגל. יתרונה הגדול הוא מהירות הביצוע, והעובדה שמקבלים מבט על כמות גדולה של דפי אתר במקביל.
מטרת הבדיקה היא לוודא האם הביטוי המקודם אכן נמצא בטייטל ובתיאור של עמוד המטרה המיועד. לצורך כך נכתוב בתיבת מנוע החיפוש:
site:website.com “ביטוי”
בדוגמה מאתר מסה מדיה, ניתן לראות שעמוד המטרה אכן מופיע בתוצאה הראשונה בתגובה לחיפוש הזה – מה שאומר שהוא העמוד הכי רלוונטי בעיני גוגל בביטוי הדרוש. כמו כן הביטוי מופיע במדויק בטייטל ובתיאור (אם כי לא תמיד הוא חייב להופיע בשניהם כדי שהקידום יהיה יעיל, או שלא חייב להיות מדויק בהכרח).
אם נרצה לצמצם את הבדיקה לטייטל בלבד, נוכל לכתוב שאילתה משודרגת יותר עם פרמטר נוסף:
site:website.com intitle:“ביטוי”
שימו לב שהביטוי הרצוי צריך להיות מוקף במרכאות כפולות, זאת כדי לקבל אינדיקציה מדויקת לנוכחותו בסניפט. אם הביטוי מופיע גם בטייטל וגם בתיאור, ככל הנראה מדובר בעבודת SEO כלשהי. נקודה לזכות חברת הקידום שלכם.
בדיקה נוספת ומדויקת יותר אפשר לעשות עם הצפרדע הצורחת, שמציגה את כל עמודי האתר יחד עם הטייטלים והתיאורים שלהם.
קישורים וטקסט עוגן
עוד פרמטר חשוב שמעיד על קיומה של עבודת SEO הוא בניית קישורים נכנסים. למרות שחשיבותם של קישורים יורדת והולכת בחלוף השנים, הם עדיין מהווים פקטור משמעותי בקידום אתרים. כדי לבדוק שאכן מתבצעת עבודה נכונה, יש לבחון את המידע בשלושה פרמטרים עיקריים:
האם אכן נוספו קישורים חדשים מאז תחילת העבודה – את זאת ניתן לבדוק באמצעות כלים כגון קונסולת גוגל, ahrefs שמתמחה בקישורים (ואף מציג גרף של עלייה או ירידה במספרם) וכן כלים נוספים כגון semrush ואחרים. אומנם הכלים אינם מדייקים במאה אחוזים, אבל זו האינדיקציה היחידה שיש לנו לקיומם של קישורים.
איזה אתרים משמשים לבניית הקישורים – רצוי מאוד לגוון בין סוגי האתרים מהם אנו מקבלים קישורים נכנסים: אתרי חדשות, אתרי תוכן, אתרי עסקים, אינדקסים חשובים וכן הלאה. אם נראה שלא נוסף אפילו קישור אחד חדש מאז תחילת ה-SEO, זה מעורר חשד ורצוי לבדוק את הנושא עם הגורם המקדם. כמו כן חשדות נוספים עלולים להתעורר אם נקבל קישורים ממקורות לא רלוונטיים או מפוקפקים, אם כי כיום יש לכך חשיבות מועטה מאוד מכיוון שלקישורים כאלה בדרך כלל אין השפעה שלילית.
טקסט העוגן בקישורים שנוצרו – גם לטקסט בקישור יש חשיבות, מכיוון שהוא מסייע למנועי החיפוש להבין לאן הקישור מפנה (ובסופו של דבר גם משפיע על מיקומים בביטויים הדרושים). אין שום בעיה עם טקסט עוגן שמכיל את שם המותג או את כתובת ה-URL של האתר, ולמעשה צריך שרוב הקישורים יהיו מהסוג הזה. צריך לפקוח עין במקרה שבו יש יותר מדי קישורים עם עוגן מדויק או טקסט עוגן בעייתי (פורנו, הימורים וכן הלאה).
תוכן
בלי תוכן חדש או מתעדכן יהיה קשה מאוד לקדם אתר (אם כי יש חריגים גם בנושא הזה). אז איך נוודא שנוספים עמודים חדשים לאתר? פקודת :site מציגה את מספר העמודים הסרוקים בגוגל. אם חל גידול במספר זה מתקופה לתקופה, זה מעיד על גידול במספר העמודים באתר. בדיקה מדויקת אפשר לעשות גם עם הצפרדע הצורחת, וכן בכלים הנוספים שכבר הוזכרו במאמר.
איך נדע האם תוכן קיים עודכן או שודרג? בדיקה מעמיקה שכזו ניתן לעשות בעזרת ארכיון האינטרנט; שם נוכל להשוות בין עמוד בתאריך היסטורי כלשהי – ובין אותו עמוד כפי שהוא כיום. זה מצריך יותר סבלנות, ולא תמיד שווה את זמן העבודה מבחינת עלות-תועלת.
כמו כן אפשר ורצוי לבדוק האם נוספו קישורים פנימיים בגוף התוכן, שינויים בתפריטי ניווט (אם צריך), הוספת אלמנטים חזותיים כגון תמונות וסרטונים וכן הלאה. בממשקי הניהול לסוגיהם – כגון וורדפרס ואחרים – ניתן אף לבדוק היסטוריית שינויים בעמודים נקודתיים, ומי שיש לו גישה לשרת יכול לבדוק האם בוצעו שינויים נוספים.
המרות
כאשר מדובר בעסקים, שום מדידה ובדיקה לא יהיו יעילות במנותק מהתוצאות המתקבלות בפועל. לצורך כך נבדוק את האפיק האורגני בגוגל אנליטיקס, ונוודא שהגיעו המרות מאפיק זה בלבד. כמו כן רצוי מאוד שיחול גידול כלשהו במספר ההמרות מתחילת ה-SEO. ההפרש בין כמות ההמרות שהייתה בהתחלה לעומת כיום, מהווה מדד עקיף ליעילות הקידום האורגני.
בדיקות נוספות
טיפול בשגיאות לפי קונסולת גוגל או הצפרדע הצורחת, טיפול במהירות טעינת האתר וכל עבודה אחרת שניתן לכמת ולבדוק.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 4
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו