חיפושים רבים במנועי חיפוש לא מסתיימים בכניסה לאתר אינטרנט. משתמשים המבצעים חיפוש מוצאים את המידע שהם רוצים ישירות בדף התוצאות – ואז עוזבים. אלו הם חיפושים ללא קליקים (Zero Click Searches).
מהי ההשפעה של חיפושי אפס קליקים על קידום אתרים? מהם סוגי החיפושים הללו? מדוע הם גדלים? ואיך לעשות אופטימיזציה בהתאם?
נקודות עיקריות
- במהלך חיפוש ללא קליקים גוגל נותן לנו את המידע הדרוש בצורה ישירה, בלי להקליק על תוצאת חיפוש.
- חיפושים אלה גדלים והולכים הודות למגוון פיצ'רים בגוגל שנותנים מענה מיידי למיליוני שאילתות.
- יש מספר סוגים של חיפושים ללא קליקים בגוגל: סקירות AI, תקצירים (Featured Snippets), תיבת תשובות (Direct Answer Box), גרף הידע, חבילת מפות, אנשים שואלים (PAA).
- יש לעשות אופטימיזציה לחיפושים ללא קליקים על ידי שיפור מבנה התוכן, שיפור EEAT, הטמעת סכמות ואופטימיזציה לקידום מקומי.
מהם חיפושי אפס קליקים?
חיפוש ללא קליקים מתרחש כאשר מקבלים תשובה ישירה לשאילתה בלי ללחוץ על קישור בדף תוצאות החיפוש.
לדוגמה – כמה עולה גלקסי s25 (ראו המחשה בתמונה לעיל), חיפוש מידע בנוגע לסרט או בדיקת מזג האוויר במקום מסויים. גוגל מספק את התשובות הישירות הללו על ידי שליפת נתונים ממקורות צד שלישי. לדוגמה, שאילתות הקשורות למזג האוויר נשלפות מאתר weather.com.
חיפושים ללא קליקים הם חוויה נהדרת עבור המשתמש, אבל הם לא אידיאליים עבור אתרי אינטרנט. בעוד שתוצאות אפס קליקים יכולות למקם את המותג שלנו בצורה בולטת בראש התוצאות – כמעט שאיננו מקבלים תנועה לאתר.
המשמעות היא פחות הכנסות מפרסום, פחות הזדמנויות רכישה וחוסר יכולת לבנות קשרים עם לקוחות פוטנציאליים. גרוע מכך, חיפושי אפס קליקים הם מגמה גוברת והולכת במנועי חיפוש; מגמה המחקה את העדפות הגולשים לשימוש במדיה חברתית וכלי AI במקום מנועי חיפוש.
בשנת 2021 כ-62.4 אחוז מהחיפושים קיבלו אפס קליקים; זאת לעומת 54.1 אחוז בשנת 2017. אז מה קורה ומה עושים?
מדוע יש יותר חיפושים בלי קליקים?
לפי מחקר של ראנד פישקין מחברת Sparktoro, כ-58.5 אחוז מהחיפושים האמריקאים ו-59.7 אחוזים מהחיפושים האירופיים היו ללא קליקים.
כמות הקליקים יורדת עקב תכונות חיפוש כמו סקירות של AI וקטעי טקסט, שנותנים מייד את המידע שאנו מחפשים. מעבר לכך, אחוז החיפושים ללא קליקים עולה גם מכיוון שגוגל שולחת תנועה לנכסים בבעלותה (יוטיוב, גוגל טיסות ועוד).
עם זאת, אתרים מאבדים קליקים לא רק בגלל תכונות החיפוש של גוגל. צרכנים מחפשים יותר ויותר גם בפלטפורמות אחרות:
- מדיה חברתית – אנשים סומכים על פלטפורמות כמו טיקטוק ו-X עבור חדשות ומידע.
- כלי בינה מלאכותית – כגון Perplexity או ChatGPT (שגם השיקו מנועי חיפוש משלהם).
- יוטיוב – מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם.
- אמזון – אם אתם מחפשים מוצר (בארה"ב), רוב הסיכויים שתחפשו קודם באמזון.
העלייה בחיפושי אפס קליקים ובחיפושים בפלטפורמות נוספות נהדרת עבור צרכנים, שקל להם יותר מתמיד לגלות תוכן. אבל זה אומר שהמותגים חייבים לעבוד קשה יותר כדי לזכות בתנועה אורגנית.
לפני שנדון באסטרטגיות למניעת חיפושים ללא קליקים, נבחן את תכונות החיפוש בגוגל שגוזלות לנו קליקים.
סוגי חיפושים ללא קליקים
סקירות AI
אלו הן תשובות ישירות בגוגל הניתנות על ידי בינה מלאכותית, ומופיעות בראש תוצאות החיפוש עבור חיפושי מידע.
גוגל ג'מיני הוא מודל שפה גדול (LLM) שיוצר את התשובות על ידי סיכום מידע ממספר מקורות, אותם הוא מפרט לצד התוצאה. התשובות כוללות גם ציטוט מקורות שניתן לגשת אליהם בקליק על סימן הקישור בסוף כל פסקה.
תקצירים (Featured Snippets)
תקציר הוא גוש טקסט בחלק העליון של דף התוצאות, שעונה באופן תמציתי על השאילתה של המחפש. המידע מגיע מילה במילה מהמקור, עם קישור לחיץ מתחת לתוצאה. תקצירים יכולים לכלול תמונות, רשימות ממוספרות, טבלאות וסרטונים.
תיבת תשובה ישירה (Direct Answer Box)
תיבת תשובה ישירה היא גרסה פשוטה של תקציר. היא מכילה תשובות קצרות לשאלות פשוטות (כגון: "מי אישתו של נשיא ארצות הברית"). סוג זה של תכונת חיפוש מייצר הכי הרבה תוצאות ללא קליקים, מכיוון שרק לעתים רחוקות אנשים צריכים לחפש מידע נוסף מעבר לשאלה המקורית.
גרף הידע (Knowledge Panel)
גרף הידע הוא תיבת מידע המופיעה לצד תוצאות החיפוש – כאשר מחפשים אדם, מותג או מקום. אומנם לעיתים הוא מכיל גם קישורים, אך תכונת חיפוש זו יכולה לגרום לחיפוש אפס קליקים אם אנו מחפשים מידע בסיסי על הנושא, כגון יום הולדת או גובה.
חבילת מפות מקומית
החבילה המקומית או חבילת המפות מציגה רשימה של עסקים סמוכים עם מפה אינטראקטיבית. בחירה בתוצאה ספציפית תציג מידע מפורט יותר כגון כתובת, מספר טלפון, אתר אינטרנט וביקורות.
אנשים גם שואלים (People Also Ask)
תכונת PAA היא רשימה של שאלות שלדעת גוגל קשורות לשאילתה שלנו. ניתן לראות תשובות לשאלות על ידי לחיצה על השאלה הרצויה, מה שמציג עוד שאלות נוספות הקשורות לשאלה עליה הקלקנו.
אופטימיזציה בעידן של חיפושים בלי קליקים
אי אפשר למנוע מגוגל להציג תוצאות עם אפס קליקים, אבל ניתן להתאים את אסטרטגיית ה-SEO שלנו כדי להפיק את המרב מהקליקים הזמינים.
אסטרטגיית מילות מפתח חכמה
כדאי להיות חכמים כאשר בוחרים באילו חיפושים ללא קליקים אנו מתמקדים. חלקם, כמו תקצירים וחבילת מפות, מעולים בהעלאת המודעות למותג. אחרים, כמו סקירת AI ותיבות מענה ישיר – לא יהיו יעילים לצורך כך.
ניתן להשתמש בכלים כגון semrush, ahrefs או ubersuggest כדי למצוא ביטויים רלוונטיים למיקוד בכל סוג של תכונת חיפוש (סקירות AI, תקצירים, מפות ועוד).
מבנה תוכן מותאם לאפס קליקים
מבנה נכון של התוכן הוא אחת הדרכים הטובות ביותר להגדיל את הסבירות שגוגל תשתמש בו בחיפושים ללא קליקים. לדוגמה:
- שימוש בקול פעיל (במקום סביל).
- תוכן במשלב לשוני ברור לכל.
- משפטים ופסקאות קצרים.
- כותרות וכותרות משנה.
- פירוק התוכן עם רשימות ממוספרות או תבליטים.
ענו על כמה שיותר שאלות כדי להגדיל את הסיכויים שיציגו את התוכן שלכם בתקצירים ובתיבות PAA.
שיפור ה-EEAT
אופטימיזציית תוכן עבור מומחיות, ניסיון, סמכותיות ואמינות (EEAT) יכולה להגדיל את הסבירות שגוגל ישתמש באתר שלנו כמשאב עבור תוצאות עם אפס קליקים.
כמה טיפים לשיפור:
- יצירת עמוד אודות מפורט.
- שיתוף פעולה עם מומחים בתעשייה.
- רענון התוכן הקיים באתר.
- בניית יותר קישורים באיכות גבוהה.
הטמעת סכמות
סכמה היא סוג של נתונים מובנים שניתן להוסיף לאתר, כדי לעזור למנועי חיפוש ו-LLMs (מודלים של שפות גדולות) להבין את התוכן. סביר יותר שגוגל ידרג את האתר שלנו בתשובות ללא קליקים – אם הוא יוכל להשתמש בנתונים מובנים כדי למצוא מידע במהירות.
יש סוגים רבים של סימוני סכמה, אבל המומלצים ביותר הם סכמות של מוצר, ביקורות, ארגון או עסק מקומי.
אופטימיזציה לקידום אתרים מקומי
שיפור ה-SEO המקומי יכול לעזור להופיע בחבילות המפות, גרף נידע והתקצירים עבור חיפושים מקומיים. הנה כמה יסודות בסיסיים ליישום:
- בצעו אופטימיזציה של פרופיל העסק בגוגל.
- קבלו כמה שיותר ביקורות באיכות גבוהה.
- הגדילו את מספר אזכורי ה-NAP של העסק (שם, כתובת, מספר טלפון).
- בנו קישורים בהקשר מקומי.
אופטימיזציית חיפושים בכל מקום
מכיוון שאנשים מחפשים גם במקומות אחרים, ולא רק בגוגל, מומלץ לבצע אופטימיזציה גם עבור פלטפורמות אחרות המשמשות לחיפוש – כגון יוטיוב, אינסטגרם, טיקטוק, אמזון (לחיפוש מוצרים), מנועי AI כגון צ'ט GPT ועוד.
בצורה כזו תהיו גלויים ונגישים בכמה שיותר מקומות בהם אנשים מבצעים חיפושים. כך תוכלו גם להילחם בעלייה של מספר החיפושים ללא קליקים, על ידי גיוון אפיקי התנועה מעבר למנועי החיפוש הרגילים. בסופו של דבר זה עוזר לבנות סמכות למותג, מודעות ומעורבות – ומוביל להגברת התנועה ולשיפור הביצועים.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 1
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו