אלט טקסט

אלט טקסט או בשמו העברי ״טקסט חלופי״ הוא שורת קוד שמטרתה לספק מידע אודות תמונה מסויימת באתר.

למה אלט טקסט חשוב כל כך?

1. אלט טקסט נועד בראש ובראשונה עבור משתמשים לקויי ראייה אשר מתקשים לראות מה מוצג בתמונה. הודות לאלט טקסט ובאמצעות תוכנות לקריאת מסך, יכולים גם הם להבין מה מוצג בתמונה.

2. מצב נוסף הממחיש את חשיבות הטקסט החלופי הוא במקרים בהם ישנה בעיה בטעינת התמונה. במצב זה, במקום תמונה, יוצג האלט טקסט, אשר למעשה מתאר את המוצג בתמונה.

3. אלט טקסט חשוב מאוד גם עבור מנועי החיפוש. בשנים האחרונות היכולת של גוגל להבין תמונות משתפרת בקצב אדיר. יחד עם זאת, טכנולוגיה זו עדיין אינה מושלמת ובכל מקרה, אחד מיעודיו המקוריים של האלט טקסט, היה להמחיש גם לגוגל מה מוצג בתמונה.

דגשים לכתיבה

  • תארו את התמונה באופן מפורש ככל האפשר. אם תיאור התמונה לא מעביר את המשמעות שלה, אתם חוטאים למטרה.
  • שימרו עליו (יחסית) קצר. קוראי המסך הפופולריים ביותר מתנתקים מהאלט טקסט לאחר כ-125 תווים, כך שמומלץ לשמור אותו בטווח התווים הזה או פחות.
  • שימוש במילת המפתח או בוראציה שלה בתיאור התמונה הוא הזדמנות נוספת לחזק את הרלוונטיות של העמוד סביב הביטויים שאתם מקדמים. בעוד שהעדיפות העליונה שלכם צריכה להיות תיאור נאמן למקור של מה שמוצג בתמונה, אם זה הגיוני, אל תהססו לשלב בתיאור את מילות המפתח שלכם.
  • אל תדחסו את מילת המפתח שלכם בתיאור – קחו בחשבון שגוגל סופר את האלט טקסט כחלק מהטקסט בעמוד. כלומר אם כבר חזרתם על מילת המפתח שלכם מספיק פעמים, היזהרו מדחיסה לא טבעית של מילות המפתח בדף, אשר עלולה להעלות דגל אדום ולהוביל למצב של אובר אופטימיזציה.

איך נראה אלט טקסט טוב?

נניח והתמונה שאנחנו רוצים להוסיף לה טקסט חלופי היא התמונה הבאה:

דוגמה לא אידיאלית לאלט טקסט במקרה הזה תהיה משהו כמו ״בניינים גבוהים״, ״בנייני קומות״ או ״מגדל עגול, מרובע ומשולש״.

דוגמה הרבה יותר מוצלחת ומועילה יכולה להיות ״מגדלי עזריאלי בתל אביב, ישראל״ או ״שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב״.

רואים את ההבדל?

איך מוסיפים את הטקסט בפועל?

בסופו של דבר מדובר בשורת קוד קצרה המתווספת לתמונה. בכל מערכת זה עובד קצת אחרת. ברוב מערכות ניהול התוכן הפופולריות, תהיה לכם אפשרות להוסיף טקסט אלטרנטיבי לתמונה בקלות וללא צורך בגישה לקוד עצמו.

לסיכום, מדובר בפרט אשר חלק ממקדמי האתרים נוטים לשכוח ממנו או לדלג עליו. אמנם בהיבט של קידום אתרים לא מדובר בתג קריטי בחשיבותו כמו מטא טייטל, כותרת h1 או ה-url של הדף, אבל בהחלט כדאי ליישם אותו בתמונות באתר, הן עבור מנועי החיפוש והן עבור אותם אנשים בעלי מוגבלויות הגולשים באתרכם.

/* */