072-338-4444

דומיין בהתאמה מדויקת (EMD – Exact Match Domain)

נתחיל מהתחלה – מה זה בכלל דומיין?

ה-Domain של האתר שלנו הוא למעשה הכתובת שמייצגת אותנו כאשר גולש מחפש את האתר באופן ישיר בדפדפן או צופה בו בתוצאות החיפוש בגוגל, במנועי חיפוש או אחרים או בכל מקום אחר. הדומיין שלנו (שם מתחם בעברית) הוא זה שמייצג את העסק שלנו ולכן מיתוג הוא חלק מרכזי בבחירת הדומיין.

יש עוד חלק חשוב בבחירת הדומיין והוא הרצון של בעלי העסק לכלול את ביטוי המפתח בשם הדומיין. בחירת ביטוי המפתח המרכזי לקידום בתור הדומיין של האתר נקרא דומיין בהתאמה מדויקת. האם הוא אפקטיבי היום לקידום האורגני של האתר בגוגל? האם הוא תורם למיתוג העסק? על כך ועוד ננסה לענות ב-3 הדקות הקרובות.

מבנה הדומיין שלנו ולמה הוא משמעותי

לדומיין שלנו יש כמה חלקים. ראשית ההקדמה: https://www. כמובן שכיום נהוג שהתוספת תהיה HTTPS ולא HTTP. מדובר בפרוטוקול אבטחה מתקדם יותר השומר מפני גניבת מידע מצד ג' ומחשיב את האתר, על פניו, למאובטח יותר לפחות מהבחינה הזו. גוגל מעדיפה אגב לקדם אתרים מאובטחים עם קידומת HTTPS וכל מה שאתם צריכים לעשות הוא לרכוש תעודת SSL (שבדרך כלל מגיעה בחינם גם עם האחסון שלכם) ולבקש מבונה האתר שלכם לעדכן אותה בשרת שלכם.

לאחר ההקדמה יגיע גוף הדומיין שזה השם שמייחד אתכם. הוא יכול לכלול ביטוי מפתח שתבחרו, משפט, צמד מילים, ראשי תיבות, קיצורים, שם החברה או מה שתבחרו – כל עוד מדובר בדומיין עם 3 אותיות ומעלה, דומיין פנוי ודומיין שאינו עובר על זכויות יוצרים וקניין רוחני.

Exact Match Domain

לאחר מכן, במקרים מיוחדים, תהיה תוספת TLD – Top level Domain המייחדת את הדומיין לארגונים מיוחדים. לדוגמה gov היא תוספת ממשלתית (אתרים ממשלתיים).

ולבסוף תהיה את סיומת הדומיין שיכולה להיות סיומת בינלאומית com סיומת לפי מדינת יעד (לדוגמה בישראל הסיומת היא co.il , org היא סיומת לארגונים ומוסדות, בעיקר למוסדות ללא כוונת רווח וכו'.

איך רושמים דומיין ומקשרים אותו אלינו?

את הדומיין ניתן לרשום באמצעות רשם דומיין, שהוסמך על ידי ארגון האינטרנט הישראלי, שהוא הוסמך להיות אחראי על רישום הדומיינים על ידי ארגון האינטרנט העולמי. דומיין ישראלי עולה בין כ-70 ל-200 ש״ח בשנה, תלוי מאוד בסוג הדומיין ובסיומת שלו ובמחיר שאותו רשם הדומיינים מבקש.

לאחר שההרשמה תאושר תוכלו לעדכן ברשם הדומיינים את כתובות ה-DNS של השרת שלכם (אם אינכם יודעים מהם כתובות DNS עדיף שתשכרו שירותיו של מתכנת או בונה אתרים פרילנסר שיבצע זאת עבורכם במהירות). לאחר ההתאמה של כתובות ה-DNS מהשרת שלכם לדומיין החדש ועד 48 שעות בדרך כלל (לעתים תוך שעות ספורות) תוכלו לפתוח את האתר על הדומיין שלכם.

הפרמטרים המשפיעים על בחירת דומיין

ההתלבטות אם לבחור בדומיין בהתאמה מדויקת, דומיין בהתאמה חלקית או בשם החברה/המותג שלנו בדומיין תלויה בכמה פרמטרים: נוחות הגולשים, דומיין קליט שקל לזכור, מיתוג החברה, קידום אתרים.

מהו דומיין בהתאמה מדויקת (EMD – Exact Match Domain)?

התאמה מדויקת של הדומיין אומרת שהדומיין יהיה מורכב בדיוק מביטוי המפתח המרכזי שאתם מקדמים בו את האתר. לדוגמה: אם הביטוי המרכזי שלכם יהיה ״יועץ מס בצפון״ אז הדומיין co.ilיועץמסבצפון. זהו דומיין בהתאמה מדויקת במקרה הזה. גם גרסה אנגלית של ביטוי המפתח יכולה להיחשב. למשל אם אתם מקדמים את הביטוי בניית אתרים והדומיין יהיה websitebuilding.co.il אז גם זה הוא דומיין בהתאמה מדויקת.

בעבר גוגל היה נותן יתרון רב לאתרים הכוללים בדומיין את ביטוי המפתח בצורה מדויקת, במיוחד כאשר הוציאו לאור את האפשרות לרכוש דומיינים בעברית. זה תרם לקידום אתרים רבים שהשקיעו בשם הדומיין אבל לא באיכות התוכן בתוך האתר ויצר מצב שבו גוגל שלחה גולשים רבים לאתרים בעלי איכות נמוכה רק בגלל שבעליהם היו מהירים מספיק לרכוש את הדומיינים המדוברים. על מנת להפוך את המצב, בשנת 2012 גוגל הוציאה עדכון הנקרא EMD Update ומשם הכל השתנה. האיכות של האתר השפיעה הרבה יותר והדומיין הרבה פחות.

האם כדאי לבחור היום בדומיין עם התאמה מדויקת?

הדומיין עדיין חשוב לקידום האורגני אולם הרבה פחות מאשר בעבר. ראו לדוגמה את הרשתות הגדולות שבוחרות בדומיין עם שם המותג שלהם. הרבה יותר חשוב לבחור בדומיין המתאים למיתוג שלכם ואולי אפילו לשם החברה שלכם מאשר לביטוי מפתח כזה או אחר. אם האתר הוא אתר תמיכה בלבד לצרכי קידום אז שם המותג פחות משמעותי וכי הכלה של ביטוי מפתח בהתאמה מדויקת או חלקית בדומיין היא בהחלט בחירה טובה.