מוניטיזציה (Monetization)

מה זה מוניטיזציה (Monetization)?

ההגדרה של מוניטיזציה מתייחסת למעשה מהדרך בה בעליהם של נכסים דיגיטליים כלשהם מייצרים מהם הכנסות. אתרי אינטרנט, בלוגים, רשתות חברתיות, ערוץ יוטיוב, תוכנה, אפליקציה או כל נכס דיגיטלי אחר שבבעלותכם – ברגע שאתם מתחילים להכניס ממנו כסף מתחיל תהליך של מוניטיזציה.

תהליך זה מקיף את כל הקשור למשתמשים המשתמשים בנכס הדיגיטלי שלכם, תוצאות ביצועי הקמפיינים שלכם, כמות הכניסות לאתר שלכם, כמות ההורדות של האפליקציה/התוכנה ועוד. להבדיל ממודל עסקי המספר לנו בעיקר את התוכנית התיאורטית של מה הנכס עושה או מספק וכיצד ניתן להרוויח ממנו כסף, הרי שמוניטיזציה היא החלק של האיך. איך בפועל הופכים את הנכס למניב? איך בפועל מכניסים ממנו כסף? בפוסט זה נסקור מגוון שיטות מוניטיזציה שיזמים רבים בעלי נכסים דיגיטליים כאלה ואחרים עושים בהם שימוש כדי לייצר הכנסה מהנכס שלהם.

הכנסות המבוססות שטחי פרסום

האופציה הטובה ביותר עבור מרבית בעלי הנכסים הדיגיטליים היא יצירת הכנסה באמצעות שטחי פרסום. אופציה זו מתאימה בעיקר לאתרים עם כמות גדולה מאוד של משתמשים המבקרים באתר מדי יום. באתרים פופולריים אלה ניתן לשווק שטחי פרסום עבור באנרים שיפרסמו מוצר או שירות מסוים כצורת תמונה. ניתן יהיה להכניס כסף משיווק שותפים על ידי הצבת פרסומות של מוצרים הקשורים לנישות בהם עוסק האתר שלנו או הקטגוריות בהן אנו מעלים תוכן לאתר.

מוניטיזציה

ניתן להוסיף פרסומות PPC כמו אאוטבריין, טאבולה, גוגל אדס ועוד ולקבל הכנסות פר לחיצה. פרסומות הפתעה אלו פרסומות הנפוצות בעיקר באפליקציות במובייל. בדרך כלל הן מופיעות באפליקציות של משחקים. בעל האפליקציה מאפשר לאנשים להשתמש בחינם באפליקציה אולם מציע להם פרס פנימי למי שיצפה בפרסומת. בצפייה בפרסומת בעל האפליקציה מרוויח כסף. אפשרות נוספת היא לעשות שימוש בתוכן ספונסרים. כלומר להציג תוכן כמו של אאוטבריין וטאבולה כפי שאמרנו או של ספונסרים המשקיעים באתר כדי לקבל פרסום. יהיה אזור מיוחד בין התכנים באתר שמציע תכנים של ספונסרים.

הכנסות המבוססות שטחי פרסום נחשבות לפופולריות ביותר מבין סוגי ההכנסות השונות בדרך כלל כי אפשר לייצר אותן די בקלות לאחר שמביאים כמות גדולה של משתמשים מדי יום לאתר/לאפליקציה/לנכס הדיגיטלי שלנו. יש דרכים יצירתיות נוספות שבהן נוכל להכניס כסף באמצעות שטחי פרסום, לדוגמה: בנייה של אזור מיוחד באתר / במערכת / במשחק בהתאם להשקעה של הספונסרים ולמותג שלהם. אפשרות נוספת היא לאפשר למשתמשים לשלם כסף בתמורה לשימוש במערכת / באתר / באפליקציה ללא פרסומות.

הכנסות מבוססות דמי מנוי

טכניקה זו מבוססת על תשלום בעבור שימוש בשירות/באפליקציה/במערכת. בדרך כלל מתאים למערכות CRM, תוכנות וכלים שונים המסייעים בתחום האנליטיקה, דאטה ועוד. ישנם גופים המשווקים תוכן לימודי גם בתשלום דמי מנוי. יש כמה דרכים להכניס כסף בטכניקה זו:

  • תשלום פרימיום – כאן למעשה מקבל המשתמש שימוש חינמי בתוכנה / באתר / במערכת / באפליקציה עם הגבלות כלשהן ובעבור תשלום סכום מסוים באופן חד פעמי או כמנוי חודשי / שנתי הוא מקבל גישה לפיצ'רים נוספים. לדוגמה: אפליקציה המאפשרת שימוש בסיסי בגישה חינמית ואפשרות פרימיום עם פיצ'רים נוספים בתשלום.
  • תשלום פר כמות משתמשים – התשלום מבוסס על כמות השימוש במוצר/בשירות. לדוגמה: במערכת ניהול רשימת תפוצה תשלום X על שימוש במערכת עד 2,000 דיוורים חודשיים ו500 אנשים בתפוצה, X2 על 1500 אנשים בתפוצה ועד 10,000 דיוורים וכך הלאה. בכלים לקידום אתרים למשל בדרך כלל ככל שהחבילה יקרה יותר כך ניתן לעקוב ולנתח אתרים רבים יותר בחבילה.
  • מחיר פר מכשיר – תשלום עבור שימוש בתוכנה/מערכת למכשיר אחד. תוספת תשלום בעבור שימוש בשני מכשירים וכך האלה.
  • רישיון שימוש – תשלום בעבור שימוש במוצר כלשהו שהמשווק הוא בעל הקניין הרוחני המאפשר זכויות שימוש במוצר. לדוגמה: רכישה של תמונות לשימוש באתר שלנו, רכישת זכויות שימוש במוסיקת רקע עם זכויות יוצרים בפרסומת שלנו ועוד.
  • איסוף טיפים/תרומות – כמו בוויקיפדיה למשל המספקת את השירות והתוכן בחינם בתמורה לתרומות.

Monetization

הכנסות מתיווך

הכנסות מתיווך הן מודל המבוסס על התיווך שבין ספק / יוצר מסוים לבין הלקוח תוך שימוש בנכס הדיגיטלי שלנו כדי לעשות זאת. לצורך העניין: פרסום מוצרים / שירותים מסוימים באתר שלנו והכנסה מעמלות ממכירות של לקוחות שהגיעו דרך האתר שלנו ורכשו את המוצר. בתחום משאבי האנוש לדוגמה בעלי אתרים גובים דמי מנוי כדי לשלוח מאגר של עובדים פוטנציאליים הנרשמים דרך האתר כמחפשי עבודה.

דרך נוספת להכניס מתיווך דיגיטלי היא באמצעות מחיר להצעה. המודל כאן מבוסס על גישה חופשית של לקוחות להציע את עצמם לספקים בתמורה לתשלום דמי מנוי. לדוגמה: אתר XPLACE הגובה כסף מפרילנסרים המגישים הצעות מחיר לפרויקטים כאלה ואחרים.

תשלום בהתאם לחשיפה מובחרת – לדוגמה אתר מודעות המאפשר פרסום בחינם, אולם עבור חשיפה מובחרת כמו הקפצת המודעה, הבלטת המודעה ברקע שונה או חשיפת המודעה בקטגוריות פרימיום – ייאלצו המשתמשים לשלם כסף.

שיווק ישיר

מודל זה מתבסס על גישה ישירה שבין היצרן ללקוחות. בעשור האחרון היצרנים הבינו שהם פשוט יכולים לשווק את המוצרים / השירותים שלהם באופן ישיר ללקוחות דרך האינטרנט ולחסוך את ההתעסקות מול הספקים, עמלות התיווך וכו', ולהגדיל את ההכנסות שלהם.

קידום מותג

קידום מותג פרטי הכוונה היא למתן גישה חינמית למוצרים ושירותים של החברה ובעת ההתקשרות עם המשתמש לשווק לו מוצרים גנריים באופן פרטי. לדוגמה: מאמנים אישיים המקדמים את עצמם כמומחים בתחום מסוים, מחלקים מוצרים, שירותים ותכנים בחינם ובמהלך ההתקשרות עם הלקוח מנסים לשווק לו שירותי פרימיום, מוצרים שלהם או דברים אחרים. לדוגמה: עריכת וובינרים וחלוקת תכנים וקורסים דיגיטליים בחינם ולשווק ללקוחות שצופים בהם כרטיסים להרצאות פיזיות.

הכנסות ממכירת מידע

תחום זה מעט מורכב אולם כדאי שנסביר אותו. במערכות / כלים / אתרים / אפליקציות שבהם יש דאטה בייס גדול של משתמשים ו/או בעלי הנכס הדיגיטלי אוספים מידע רב על הגולשים, התחביבים שלהם, היכן הם גרים, מה הגיל שלהם ופרמטרים רבים אחרים – יכולים בעלי האתר למכור את המידע הזה לצד ג' שיעשה בו שימוש והוא ישלם להם כסף על המידע. על אף שרבים מהמשתמשים לא אוהבים את הסחר הזה במידע עליהם – אותם גופים מתפרנסים מהעברת המידע בתמורה לתשלום ואם הם לא מציינים ללקוח בעת הרישום לאתר שהם לא יעשו שימוש בפרטים או ימכרו אותו לצד ג' קחו בחשבון שזו אופציה הגיונית עבורכם.

לדוגמה: חברות אשראי, לפני שהן נותנות הלוואות לאנשים, מקבלות גישה למידע אודות נתוני האשראי של הלקוח הנאסף על ידי מספר חברות מיוחדות בארץ המתמחות באיסוף מידע זה אודות הלקוח. כך יודעות חברות האשראי מידע רב אודות הלקוח, סגנון החיים שלו, מעורבויות משפטיות ועוד.

דוגמה נוספת: חברות ופורטלים של דרושים ומחפשי עבודה מעבירות בתשלום דאטה בייס של עובדים המחפשים עבודה באתר מסוים ומגישים קורות חיים. כך למעשה ייתכן ותשאירו קורות חיים באתר X ויפנו אליכם מאתר Y בידיעה שאתם מחפשי עבודה.

אפשרות נוספת היא רכישה המידע לצורך טרגוט של קמפיין פרסום כלשהו. כמו כן ישנן חברות או אפילו גופים ממשלתיים הקונים מידע על משתמשים או אפילו גישה למצלמות של משתמשים באפליקציות מסוימות.

אז אם נסכם את מה שנאמר בכתבה הארוכה הזו, מוניטיזציה היא בעצם הדרך שבה אנו מכניסים כסף מהנכסים הדיגיטליים שלנו. לא אפיון כללי של מה צריך לעשות – אלא איך לעשות בפועל כדי לייצר את ההכנסה.