מהם דפים יתומים ואיך הם משפיעים על קידום אורגני?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

דפים יתומים הם עמודים שלא מקבלים קישור מאף עמוד אחר באתר. התוצאה היא עמודים "יתומים" שלא ניתן להגיע אליהם בשום צורה, ולפיכך מאבדים למעשה את פוטנציאל ה-SEO וכן פוטנציאלים אחרים שניתן היה לחלץ מהם.

איך נוצרים דפים יתומים באתר?

עמודים יתומים הם עמודים שעבורם אין שום קישור המוביל אליהם. לא מתוך התפריט הראשי ולא מתוך עמודים אחרים או קישורי רוחב כגון פוטר, וידג'טים לסוגיהם וכן הלאה. זה יכול לקרות בהיעדר קישורים פנימיים, במצבים של העברת אתר (מיגרציה) שלאחריה עמודים רבים "נשכחים" מאחור וכן הלאה.

המשמעות היא שאותם דפים נמצאים למעשה מחוץ למבנה ההיררכי של האתר. למרות שבדרך כלל מדובר בעמודים שפתוחים ונגישים לסריקה של זחלנים, למנועי החיפוש (וגם למשתמשי האתר) אין שום דרך להגיע אליהם. מבחינתם, עמודים אלו אינם קיימים.

עם זאת, למרות שקשה יותר להגיע לדפים יתומים או למצוא אותם, זה לא בלתי אפשרי. אם אתר חיצוני כלשהו מקשר אל עמוד יתום – זו דרך אחת. אם העמוד היתום נסרק בדרך כלשהי במנועי חיפוש ותפס מיקומים, ניתן יהיה להגיע אליו באמצעות תוצאות החיפוש האורגניות.

מדוע עמודים יתומים הם בעיה?

בגדול כל עמוד רלוונטי צריך להיות נגיש – או למשתמש או למנועי החיפוש. יש עמודים מסוימים שצריכים להיות נגישים רק למשתמשים באתר עצמו (למשל: עמוד עגלה, עמוד רישום לאתר) ואין שום סיבה שיהיו נגישים למנועי חיפוש. זה אומר שגם עמודים אלו לא יכולים "להרשות לעצמם" להיות דפים יתומים.

הבעייתיות נעוצה בכמה רמות:

תנועה לעמוד

בגלל שדפים יתומים מנותקים מהאתר ו"מרחפים" אי שם בתוך הדומיין, הם עלולים להיעלם מהאינדקס של מנועי החיפוש. אם זה קורה, אז למעשה איבדנו עוד דלת שדרכה אפשר להיכנס לאתר – וחבל (במיוחד אם מדובר בעמוד חשוב או משמעותי).

גם אם גוגל ומנועי חיפוש אחרים יכולים למצוא את העמודים היתומים (למשל באמצעות מפת XML או קישורים נכנסים) – זה לא אומר שהעמודים הללו ייכנסו לאינדקס. אם הם בחזקת עמוד יתום, כנראה שחשיבותם פחותה ומנועי החיפוש עשויים להחליט שלא להציג אותם בתוצאות כלל.

תועלת למשתמשים

חוויית שימוש הוא גורם משמעותי בכל אתר או נכס דיגיטלי אחר. עמודים שלא ניתן למצוא או להגיע אליהם בדרכים הרגילות, למעשה מחבלים ב-UX בצורה כזו או אחרת. מעבר לכך, אם העמוד לא מחובר לשום מקום באתר – יהיה לנו יותר קשה לעקוב אחריו כדי לדעת האם הוא זקוק לעדכון ורענון, או האם יש בו תקלות שדורשות מענה.

תועלת עסקית

בתור אתר שמאחוריו יש עסק או ארגון מסוג אחר, מן הסתם מטרתו היא לשרת צרכים מסוימים. זה יכול להיות המרות מסוגים כאלה ואחרים, רכישות ועוד. ריבוי של עמודים יתומים מקטין את החשיפה הכללית של האתר, ועשוי לפגוע בביצועים העסקיים.

בזבוז תקציב זחילה

עמודים יתומים עלולים לבזבז ולשחוק את תקציב הזחילה של האתר. במקום לסרוק ולאנדקס עמודים חשובים, הזחלנים יבזבזו זמן על עמודים יתומים שכלל לא מופיעים באתר.

פגיעה ב-SEO

מכיוון שאי אפשר להגיע אליהם בדרכים הרגילות, דפים יתומים מבזבזים המון פוטנציאל ואף עלולים לפגוע בקידום האורגני של האתר. לדוגמה, פקטורים כגון מיץ קישורים (Page Rank) או סידור היררכי מסוים, עלולים להיפגע מעצם קיומם של עמודים יתומים. הללו חותכים את הזרימה מעמוד לעמוד ולמעשה פוגעים בביצועי ה-SEO.

איך מוצאים דפים יתומים באתר?

ככל הנראה אין שיטה אחת שתמצא את כל העמודים היתומים, לכן כדאי ומומלץ להשתמש במספר שיטות במקביל.

סריקת אתר

ניתן לביצוע באמצעות זחלנים כגון הצפרדע הצועקת, אם כי חובה לזכור שיש כאן מגבלה מובנית מראש: דפים יתומים הם בהגדרה דפים שזחלן לא יכול למצוא. למרות זאת, לעיתים נוכל לעשות זאת גם באמצעות כלי כלשהו לסריקה.

שיטה אחת היא להשתמש בסריקה של מפת ה-XML, ומשם למשוך קובץ של כל העמודים היתומים (בהנחה שהמפה מתעדכנת אוטומטית ואין פספוסים של עמודים). שיטה נוספת היא להביט בעמודת "עומק הזחילה" (Crawl Depth) לאחר סיום הסריקה – היכן שהעמודה ריקה, המשמעות היא שמדובר בעמוד יתום.

סריקת אתר בצפרדע

גוגל אנליטיקס וגוגל קונסול

כל עוד דף כלשהו הוצג בגוגל או שביקרו בו לפחות אחת, ניתן יהיה למצוא אותו ברוב המקרים. בגוגל אנליטיקס ניגש לדוח "כל הדפים" ונלך אחורה בזמן עד למועד שקדם להתקנת הקוד (אם לא יודעים מה היה תאריך ההתקנה – גרף התנועה משתטח ונעלם סופית החל מנקודה מסוימת בעבר).

נבדוק אילו עמודים קיבלו זרזיפי תנועה קטנים, ונוודא שעמודים אלו מחוברים מנקודה כלשהי באתר (תפריט, גוף התוכן, פוטר, עמודי בלוג וכו'). אם הם לא מחוברים, נחבר אותם באחת הדרכים שצוינו כאן.

בגוגל קונסול ניתן להציג מידע רק עבור 16 החודשים האחרונים, אבל גם שם בהחלט ניתן לגלות עוד עמודים יתומים כדי להוסיף לרשימה.

תוספים

בין היתר ניתן ומומלץ להשתמש בתוסף Link Whisper. בבסיסו התוסף מיועד ליצירה אוטומטית של קישורים פנימיים, ובכך לייעל את עבודת ה-SEO. אחד הפיצ'רים בתוסף מגלה לנו אילו עמודים הם נטולי קישורים פנימיים, כך שניתן להורות לו ליצור עבורם קישורים חדשים ובכך למעשה להוציא אותם מ"בית היתומים".

איך מתקנים עמוד יתום?

לאחר שמצאנו דפים יתומים באתר, צריך להחליט מה לעשות איתם.

אם נגלה שהם אינם חשובים בשום צורה ומובן, או שהם בחזקת תוכן דל או משוכפל – מומלץ למחוק או לאחד אותם עם עמוד רלוונטי בנושא דומה (בסיום לא לשכוח לבצע הפניית 301 מהעמוד היתום לעמוד הנבחר).

אם הם בעלי חשיבות כלשהי, כמובן שנרצה לחבר אותם לאתר לפי רמת חשיבותם. אם מדובר בעמודים מאוד חשובים, אולי נרצה לחבר אותם אף לתפריט הראשי או לתפריטים אחרים, כדי לקבל משנה-חשיבות (מה שיסייע להם גם מבחינת קידום אורגני).

גם יצירת קישורים פנימיים בגוף התוכן מעמוד לעמוד תסייע לחשוף עמודים יתומים (כפי שצוין לגבי תוסף לינק וויספר), כמו גם שימוש במפת אתר (כפי שצוין לגבי סריקה בצפרדע).

אם מדובר בעמודים שמתאימים לבלוג מתעדכן, נוודא שהם מחוברים לעמוד הבלוג – כולל עימוד או גלילה מסוג כלשהו. לפעמים מתרחשים מצבים בהם העימוד (Pagination) אינו פועל כשורה, ועמודים רבים "נדחקים" למצב שהופך אותם לדפים יתומים. יש לוודא שנושא זה מטופל בצורה מקצועית.

מומלץ לבצע בדיקות שוטפות בתדירות קבועה, כדי לוודא שלא נוצרו עוד עמודים יתומים, וכדי לוודא שמה שכבר נתגלה – טופל.

 

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור