קידום אפליקציות באינטרנט – מה זה ASO ואיך זה עובד?

קצת רקע על קידום אפליקציות באינטרנט

לפני עשור וחצי לערך, הגיחו לעולם הטלפונים החכמים ועמם השימוש באפליקציות שונות. בתחילת הדרך לא היו הרבה אפליקציות ולכן התחרות הייתה יחסית נמוכה.

כיום עולם האפליקציות מפותח הרבה יותר והתחרות גואה באינספור תחומים. מכאן צמח לו תחום חדש הנקרא קידום אפליקציות באינטרנט ובחנויות האפליקציה – או בקיצור ASO (App Store Optimization).

בתחילה נקרא התחום App Store Optimization בשל המטרה שלו – להבליט את האפליקציות בחנות האפליקציות של אפל. לאורך השנים, התחום השתנה וקידום אפליקציות לא היה נחלתם הבלעדית של אפל, אלא גם של המתחרה גוגל פליי.

ככל שיעברו השנים, סביר להניח שאנשים וחברות ייצרו עוד אפליקציות והתחרות תלך ותגבר. לא מן הנמנע שנראה בעתיד עוד שחקנים שנכנסים לתחום המאוד רווחי הזה. לכן, בדומה לקידום האורגני המסורתי של אתרים, גם אופי העבודה בקידום אפליקציות ילך ויתפתח בהתאם לשוק.

מה ההבדל בין SEO ל-ASO?

ASO מכונה לעתים קרובות קידום אתרים בחנות אפליקציות. שני התהליכים חולקים קווי דמיון כמו אופטימיזציה של מילות מפתח, קישורים נכנסים ואופטימיזציה של המרות. ההבדלים העיקריים בין קידום אתרים לקידום אפליקציות הם גורמי הדירוג (Ranking Factors).

כמו כן, ASO מכוון לאפליקציות ואילו SEO מבוצע על אתרי אינטרנט. בעוד שבקידום אתרים בגוגל ישנם כ-200 פרמטרים אשר נלקחים בחשבון על ידי האלגוריתם בדירוג האתר, בקידום אפליקציות מדובר על הרבה פחות.

מאפייני העבודה קידום אתרים קידום אפליקציות
מנועי חיפוש בעיקר גוגל אך גם בינג, יאנדקס ויאהו חנות האפליקציות של אפל וגוגל
עבודת on-page תגיות מטא טייטל ודיסקריפשן, קישורים פנימיים, כתובות עמודים (URLS), היררכייה, אסטרטגיית תוכן, מהירות טעינה וחווית משתמש שם האפליקציה, התיאור שלה, מילות מפתח (ב-app store בלבד), מדיה עשירה ועדכונים שוטפים
עבודת off-page קישורים, פרופיל אנקורים וטראפיק קישורים, ביקורות ודירוגים מצד הגולשים, נתוני הורדות ושימוש
מטרה סופית מבקרים אורגניים באתר התקנת האפליקציה

למה ASO חשוב כל כך להצלחת האפליקציה שלכם

יותר מ-5 מיליון אפליקציות זמינות להורדה מ-Apple App Store ו-Google Play Store. כך שסביר להניח שהאפליקציה שלכם מתמודדת עם תחרות די רצינית. המטרה העיקרית של קידום אפליקציות היא להגדיל את מספר ההורדות ואת מספר המשתמשים הקבועים באפליקציה. הצעד הראשון לכך, הוא לעזור למשתמשים הנכונים להיחשף לאפליקציה שלכם. איך עושים את זה? בואו נבין קודם כל איך משתמשים מגיעים לאפליקציות חדשות.

על פי בדיקה שבוצעה על ידי אתר App Radar, הרוב המוחלט של האנשים ,כ-70%, נחשפים לאפליקציות חדשות באמצעות חיפוש שהם מבצעים ישירות בחנות האפליקציות של המכשיר שלהם. בנוסף, 65% מכל ההורדות מתרחשות ישירות לאחר חיפוש. כלומר המשתמשים מחליטים מהר ובמקום.

אם יהיה לכם ספק כלשהו, הרי שישנו מתאם חזק בין מיקום האפליקציה בתוצאות החיפוש הללו למספר ההורדות שלה. בדומה להתנהגות הגולשים בגוגל, אשר אינם עוברים לדף השני של תוצאות החיפוש, גם בחיפושים שמתבצעים בחנויות האפליקציות, 5 התוצאות הראשונות הן אלו שמקבלות את רוב תשומת הלב.

להלן מספר יתרונות בולטים של קידום אפליקציות:

  • שיפור נראות האפליקציה בתוצאות החיפוש של החנות – ברור לכולם שאנשים לא יכולים להוריד ולהשתמש באפליקציה שלכם אם הם לא מוצאים אותה. לא משנה עד כמה האפליקציה שלכם נהדרת, אם היא לא ניתנת לגילוי בקלות, יהיה לה קשה למצות את הפוטנציאל שלה.
  • חשיפה בפני משתמשים איכותיים ורלוונטיים – לא מספיק שניתן למצוא את האפליקציה בקלות, חשוב גם לכוון אותה לאנשים הנכונים. באמצעות ASO אנו עוזרים לחבר בזמן אמת בין האפליקציה שלכם לאנשים שמחפשים את מה שיש לה להציע.
  • חסכון בעלויות הרכישה של משתמשים חדשים וצמיחה מתמשכת – במקום להוציא כסף על מודעות, תוכלו להוריד את העלויות הכרוכות בהשגת משתמשים חדשים על ידי התמקדות בצמיחה אורגנית. לא רק שזה יחסוך לכם המון כסף, אלא גם יבטיח צמיחה אורגנית יציבה לאורך זמן.
  • חשיפה בינלאומית ממוקדת – על ידי הפיכת האפליקציה שלכם לזמינה בשפות אחרות, באמצעות תהליך הנקרא לוקליזציה, ניתן להגיע למדינות ספציפיות, לדבר בשפה שלהם, להציג תמונות שונות אשר מותאמות לתרבות המקומית ובכך ולהגדיל גם את החשיפה וגם את הסיכוי של המשתמשים להתקין את האפליקציה.

איך עושים קידום לאפליקציה?

הדבר הראשון, ואולי החשוב ביותר, הוא העמוד המייצג את האפליקציה שלכם. כאשר גולש מגיע לעמוד האפליקציה שלכם בחנות האפליקציות, יהיו לו כמה שניות להתרשם מהמידע שאתם מציגים שם כדי לקבל החלטה האם להוריד את האפליקציה או לא.

יותר הורדות של האפליקציה יתרמו לפופולריות שלה ועל ידי כך גם לנראות שלה בתוצאות החיפוש. אפשר לראות בכך הקבלה למדד ה-CTR המוכר לנו מקידום אתרים, שם אנו יודעים בוודאות שככל שהאחוז שלו גבוה יותר, כך גם הקרדיט שהאתר מקבל בתוצאות החיפוש. 

בעמוד האפליקציה הקלאסי יש לנו לוגו/אייקון של האפליקציה, תיאור האפליקציה וסליידר תמונות/סרטונים. נרצה להשקיע בהם כמה שיותר כדי למשוך כמה שיותר אנשים להוריד את האפליקציה שלנו. בואו נרחיב קצת על כל אחד מהם:

  • שם האפליקציה – השם הוא הדבר הראשון שהגולש רואה ולכן כדאי להשקיע בבחירת שם רלוונטי, ייחודי וקל לקריאה. לשם של האפליקציה יש את משקל הדירוג הגבוה ביותר וזה המקום להכניס את מילת המפתח העיקרית שלכם. חשוב לזכור כי שימוש במילים כגון ״חינם״, ״הכי טוב״, ״חדש״ כמו גם מילים שנועדו לעודד הנעה לפעולה בסגנון ״הורידו עכשיו״ – אסורים בחנות של גוגל. בנוסף, קחו בחשבון שנכון לכתיבת שורות אלו ישנה מגבלה של 30 תווים לשם האפליקציה בשתי החנויות.
  • תיאורהתיאור הוא אזור משמעותי מאוד מכיוון שהוא מספק למשתמשים מידע על האפליקציה וניתן לכלול בו גם מילות מפתח רלוונטיות. השורות הראשונות הן החשובות ביותר ואמורות גם להכיל מילות מפתח רלוונטיות וגם לשכנע את הגולש להוריד את האפליקציה. התיאור חשוב במיוחד בחנות של גוגל פליי משום שזהו אחד האזורים העיקריים שבהם גוגל מוצא את מילות המפתח שישמשו לדירוג האפליקציה. בניגוד לאפסטור, אין בגוגל פליי שדה ייעודי להזנת מילות מפתח. האורך המקסימלי של התיאור מוגבל ל-4000 תווים בשתי החנויות. כדאי לשמור על התיאור אינפורמטיבי, קל להבנה, נעים לעין (למשל על ידי חלוקה לבולטים, פסקאות קצרות ושימוש באימוג'י), להימנע מדחיפת מילות מפתח בצורה לא טבעית ובאופן כללי לכוון לכך שהתיאור יהיה אטרקטיבי עבור הקוראים וגם רלוונטי עבור האלגוריתם. 
  • לוגו – נרצה להציג לוגו מושך ומעניין, אך גם כזה שמסמל את האפליקציה בצורה ברורה, כך שלאחר ההורדה, הגולש יוכל לזהות אותה במהירות במכשיר שלו. זה אולי נשמע כמו פרט שולי, אך בעולם שבו לכולנו יש עשרות אם לא מאות אפליקציות שונות במכשיר, חשוב לשים לב גם לזה. המטרה היא למנוע מצב שבו מי שהוריד את האפליקציה, לא משתמש בה או מוחק אותה תקופה קצרה לאחר ההורדה. 
  • תמונות וסרטונים – כדאי להוסיף תמונות מושכות ומעניינות מתוך האפליקציה, שידגימו לגולשים בדיוק מה הם מקבלים בתוך האפליקציה. ישנה תופעה של בעלי אפליקציות שמציגים תמונות ערוכות וסופר אטרקטיביות בעמוד האפליקציה, אך לאחר ההורדה הגולשים מגלים שמדובר בהטעיה ומתאכזבים מנראות האפליקציה בפועל. זה מוביל לתחושות שליליות אשר עלולות לבוא לידי ביטוי במחיקת האפליקציה ו/או כתיבת ביקורת שלילית שעשויה לפגוע בקידום האפליקציה ובמוניטין שלכם.
  • רענון התוכן בעמוד האפליקציה – בהמשך התיאור כדאי גם להוסיף מידע לגבי העדכונים האחרונים שבוצעו באפליקציה, על מנת לרענן את התוכן בעמוד ואף להראות למשתמשים שאתם דואגים לעדכן את האפליקציה ולשפר אותה לעתים קרובות, מה שמוסיף לאמינות שלה ושל היוצרים.

כדי למדוד מה עובד הכי טוב, אנו משתמשים במודל המוכר והידוע A/B Testing ומשנים מדי פעם את אחד הפרמטרים כדי לראות איך הוא משפיע על כמות ההורדות של האפליקציה.

החשיבות של שילוב מילות מפתח לצרכי קידום אפליקציה

בעולם ה-SEO הקלאסי, המיקומים במנוע החיפוש נמדדים לרוב על מילות מפתח מסויימות וכך גם בכל הקשור לקידום אפליקציות בחנויות האפליקציות של אפסטור וגוגל פליי. לרוב יהיה מדובר בביטוי מרכזי אחד, למשל Car Racing למשחק שעיקרו מרוץ מכוניות, אולם בתיאור לעתים ניתן להכניס כמה ביטויים נוספים לאורך התיאור ובצורה טבעית ככל שניתן.

לדוגמה: Car Racing Game, Racing Cars, Race Cars וכדומה. כמובן שאנחנו לא שולפים ביטויים מהשרוול, אלא בוחרים אותם בקפידה לאחר מחקר מילות מפתח יסודי.

באפסטור ישנו אזור ייעודי הנקרא Keywords בו ניתן להכניס ביטויי מפתח רלוונטיים לאפליקציה. נכון לכתיבת שורות אלה, הפיצ'ר לא קיים בגוגל פליי ומכאן אנו מסיקים שבחנות של גוגל נותנים משקל רב יותר למילות המפתח בשם ובתאור האפליקציה.

ביקורות חיוביות מורידות חששות

ביקורות משחקות תפקיד מרכזי במוניטין של האפליקציה, עוזרות לקדם אותה במעלה התוצאות ועשויות לסייע לכם להגיע להיכל התהילה של בחירת העורכים. כמות ביקורות חיובית פלוס כמות הורדות מרשימה הן פרמטרים קריטיים שצריך לקחת בחשבון. חשוב להציע למשתמשים באפליקציה שלכם (בנימוס ובעדינות) לכתוב עליכם המלצה בחנות האפליקציות.

אפשר לתזמן פופאפ כלשהו שקופץ לאחר מספר ימים של שימוש או לאחר זמן פעילות מוגדר באפליקציה. מעבר לתרומה החיובית של הפידבק מצד המשתמשים לקידום האפליקציה, הוא יכול גם לעזור לכם לאתר בעיות שחוזרות על עצמן ודברים שמפריעים למשתמשים, כך שתוכלו להתייחס אליהם ולשפר את שביעות רצון המשתמשים, מה שבתורו יוביל לפידבק חיובי יותר וזמן שימוש ממושך יותר באפליקציה.

קישורים עובדים גם ב-ASO

בדומה לקידום אתרים קלאסי בו האלגוריתם רואה בקישורים כעין המלצות על אתר מסוים, כך גם בקידום אפליקציות. ככל שיש יותר פוסטים באתרים איכותיים ורלוונטיים שמדברים על האפליקציה שלכם ומקשרים לעמוד שלה בחנות, כך גם עולה הקרדיט שתקבלו מהאלגוריתם. לכן, קמפיין מתמשך להשגת קישורים חדשים שמפנים לעמוד האפליקציה שלכם הוא חלק אינהרנטי בקידום האורגני שלה.

מילות סיכום

בפוסט הזה דיברנו על App Store Optimization, החשיבות שלו לכל אפליקציה שרוצה להצליח ועל שיטות העבודה בתחום. כפי שראיתם, ישנן לא מעט דרכים שבאמצעותן ניתן להשפיע לטובה על נראות האפליקציה בחנויות של גוגל ואפל.

בסופו של דבר, המטרה היא להתחיל לגלגל את כדור השלג המיוחל, בו אנו מצליחים להגדיל את החשיפה של האפליקציה בפני משתמשים פוטנציאלים, מה שמוביל בתורו ליותר הורדות שלה (וגם נתוני שימוש חיוביים), מה שמוביל להגדלת החשיפה וכתוצאה מכך מביא עוד הורדות וחוזר חלילה.

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור