החלפות קישורים היו עניין גדול בעבר, אם כי גם כיום השיטה הזו עדיין בשימוש. למרות שמנועי חיפוש חכמים יותר בימינו, עדיין נשאלת השאלה האם קישורים הדדיים עוזרים לקידום אתרים או פוגעים בו.
מצד אחד הם יכולים לשפר את הנראות האורגנית של האתר, אבל מצד שני אם לא תיזהרו הם עלולים ליצור בעיות ועונשים. אז איך והאם בכלל כדאי להחליף קישורים, וממה כדאי להימנע?
מה זה החלפת קישורים?
קישורים הדדיים הוא ביטוי המתאר שני אתרים שמקשרים אחד לשני בצורה הדדית. הרעיון הוא שקישורים אלו ישפרו את מיקומי האתרים בתוצאות מנועי החיפוש (בדגש על גוגל).
כאן המקום לציין שיש סוגים שונים של קישורים הדדיים:
- החלפת קישורים ישירה – כאשר אתר א' מסכים לקשר לאתר ב', ובתמורה אתר ב' מסכים לקשר חזרה לאתר א'.
- החלפת קישורים עקיפה – כאשר אתר א' מקשר לאתר ב', ובתמורה המנהל של אתר ב' נותן קישור לאתר ג' מתוך אתר ד' בנושא אחר. למנהלי האתרים צריכים להיות כמה אתרים בארסנל כדי לבצע זאת.
- החלפת קישורים טבעית – כאשר שני אתרים מקושרים אחד לשני באופן טבעי, בלי להסכים על כך מראש. למעשה זה לא ממש ההגדרה של החלפה, אלא יותר קישורים הדדיים.
נתון מעניין: חברת Ahrefs מצאה שכמעט שלושה רבעים מהדומיינים כוללים קישורים הדדיים ביניהם, בין אם הם בנו אותם בכוונה ובין אם לא.
האם החלפת קישורים טובה או רעה לקידום אתרים?
קישורים הדדיים יכולים להיות גם טובים וגם רעים ל-SEO. הם יכולים לעזור לאתר במובנים מסוימים, אך עלולים לגרום לבעיות במובנים אחרים. זה תלוי בשאלה איך משתמשים בהם.
איך גוגל מתייחס לקישורים הדדיים?
הטכנולוגיה משתפרת בקצב מסחרר (במיוחד עם בינה מלאכותית), וכמעט כל תחום ממשיך להיות תחרותי יותר. במקביל מנועי חיפוש משתפרים בזיהוי מניפולציות של קישורים, כגון דפוסי קישורים לא טבעיים.
חלק מהאלגוריתמים של גוגל, למשל, נועדו לזהות ולהעניש שיטות קישורים מניפולטיביות. מדיניות הספאם של מנועי החיפוש מתארת קישורים הדדיים כדוגמה לסוג של ספאם. אם אתם משתמשים בקישורים הדדיים בצורה נרחבת או כשיטה יחידה להשגת קישורים, גוגל עשויה לזהות זאת.
מה העונש? במקרה הטוב, מיקומים נמוכים יותר. במקרה הרע – עונש ידני והיעלמות מתוצאות החיפוש. עונשים כאלה יכולים להיות קשים להתאוששות, שעשויה לכלול מאמצים נרחבים להתנער מקישורים מזיקים ולבנות מחדש את סמכות האתר.
עם זאת, אין זה אומר שקישור הדדי הוא משהו שגוי ביסודו. זוהי רק העמדה הרשמית של גוגל לגבי שימוש בטקטיקה בצורה מניפולטיבית. להחלפות קישורים יש יתרונות פוטנציאליים, אם עושים זאת נכון.
יתרונות של החלפת קישורים
יותר תנועה מתוך אתרים
אחד היתרונות הברורים ביותר של קישור הדדי הוא הפוטנציאל לתנועה רבה יותר, מסוג "הפניה" (Referral). כאשר אתר אחר מקשר לתוכן שלכם, הקהל שלו עשוי גם להקליק על הקישור לאתרכם, מה שיגדיל את מספר המבקרים שלכם.
אם לאתר המקשר יש קהל משמעותי ורלוונטי, זה יכול להוביל לעלייה משמעותית בתנועה ובחשיפת התוכן שלכם למשתמשים חדשים ולקוחות פוטנציאליים. מכאן נובע שלקישורים הדדיים יכולים להיות השפעה אמיתית על העסק שלכם.
שיווק חינם
בניית קישורים הדדיים היא דרך חינמית לשווק את האתר שלכם. אם אתר אחר מסכים לכלול קישור לתוכן שלכם ללא תשלום, וכל מה שאתם צריכים לעשות הוא לקשר חזרה, זו למעשה דרך חינמית לבנות קישורים.
כל עוד אתרים אלה בעלי מוניטין והקישורים רלוונטיים, מדובר בשיטה לגיטימית לבניית קישורים.
חוויית שימוש משופרת
קישור למשאבים איכותיים ורלוונטיים, מספק ערך נוסף למשתמשי הנכס. הצעת מידע או כלים נוספים המשלימים את התוכן שלכם, יכולה לשפר את שביעות רצון המשתמשים ואת רמת המעורבות.
חוויית שימוש חיובית יכולה להוביל לביקורים ארוכים יותר באתר, שיעורי יציאה נמוכים יותר ושיעורי המרה גבוהים יותר. זה יעיל גם בלי לקבל קישור חזרה לתוכן שלכם: הוספת קישורים חיצוניים רלוונטיים היא שיטת SEO מומלצת, גם מחוץ להקשר של החלפות קישורים.
יותר סמכות
קבלת קישורים מאתרים רלוונטיים ובעלי מוניטין יכולה לשפר את סמכות האתר שלכם. כאשר אתרים סמכותיים מקשרים לאתר שלכם, זה מאותת למנועי החיפוש שהאתר שלכם הוא מקור מידע אמין. דבר זה יכול לשפר את מיקומי האתר שלכם ואת המוניטין שלו באופן כללי.
חסרונות של החלפות קישורים
סיכון לעונש
מנועי חיפוש כמו גוגל ערניים לשיטות המנסות לתמרן את תוצאות החיפוש. קישורים הדדיים מוגזמים עלולים להיחשב כספאם, מה שיכול להוריד או לבטל לחלוטין את הדירוג שלכם.
זהו הסיכון הגדול ביותר עם קישורים הדדיים מאורגנים מראש. קישורים הדדיים טבעיים, לא צפויים לגרום לעונש מסוג זה.
אתרים באיכות נמוכה
קישור הדדי לאתר באיכות נמוכה או לאתר ספאם עלול לפגוע במוניטין של האתר שלכם. לא מומלץ.
מנועי חיפוש עשויים לקשר את האתר שלכם עם מקורות פחות אמינים אלה, דבר שיפגע לרעה במאמצי ה-SEO שלכם.
ודאו מראש שמדובר באתר רלוונטי ובעל מוניטין בצד השני.
מאמץ רב, תגמול מועט
זיהוי שותפים מתאימים לקישור הדדי וניהול הקשרים הללו, יכולים להיות תהליך גוזל זמן. כמו כן אין ערובה לכך שהקישור יספק ערך SEO כלשהו לאתר שלכם. בנוסף מנהל האתר עלול להוריד מתישהו את הקישור לאתר שלכם, כך שעליכם לבצע מעקב בנושא.
סיוע למתחרים
קישור לאתרים אחרים בתחום העיסוק שלכם, עשוי לסייע לקידום המתחרים. הגדלת פקטור הסמכות ומספר המבקרים דרך הקישור שהוצאתם מהאתר שלכם, עלולים להסיט לקוחות מהאתר.
יש לבחור בקפידה מתי לקשר למתחרים פוטנציאליים, ולשקול מה התועלת שהמתחרה יקבל אם תסכימו.
השפעה שלילית על חוויית שימוש
הצבת קישורים הדדיים אך ורק לטובת SEO, בלי לשקול האם הם באמת מוסיפים ערך למשתמש, עלולה להוביל לחוויית משתמש גרועה.
מבקרים עלולים להיות מתוסכלים אם ילחצו על קישורים שאינם מועילים באמת או רלוונטיים לתחומי העניין שלהם. הדבר עלול לפגוע באמינות האתר שלכם ובמדדי מעורבות המשתמשים.
בנוסף, אם האתר שממנו אתם מקבלים את הקישור מוסיף אותו באופן שמשפיע לרעה על חוויית המשתמש שלו, המבקרים עלולים לקשר את האתר שלכם לחוויה גרועה זו (וסביר להניח שלא תהיה לכם שליטה רבה על כך).
איך עושים החלפת קישורים הדדית בצורה בטוחה?
הימנעו מקישורים מניפולטיביים
דוגמה לדפוס קישורים לא טבעי – ריבוי קישורים בזמן קצר. זה עלול לקרות אם פניתם למספר אתרים לביצוע החלפות קישורים. כדי לשמור על מהירות קישורים טבעית, אסור לנסות לבנות יותר מדי קישורים הדדיים מהר מדי.
אין כאן "מספר קסם". אם האתר שלכם בדרך כלל מקבל 5 קישורים בחודש, ופתאום אתם מתחילים לקבל 10 או 20 קישורים ביום – זה עלול להפוך לבעיה.
זה לא אומר שאם מאמר באתר שלכם הופך להיות ויראלי, ותקבלו מאות קישורים נכנסים, תקבלו עונש. מנועי החיפוש משקללים הרבה פרמטרים, כדי להבין מתי משהו הוא טבעי ומתי לא (איכות הדומיינים המפנים, למשל).
בחרו מקורות בחוכמה
מה הופך שותף קישורים הדדי לשותף טוב?
ראשית, ודאו שהאתר קשור לתחום שלכם. ככל שהקישור יותר רלוונטי אליכם, כך קטנים הסיכויים שהוא יתויג כספאם. בצורה זו הקישור גם יספק יותר ערך למשתמשי האתר שלכם.
לאחר מכן בדקו את סמכות האתר בתחום שלו, וכן את פרופיל הקישורים הנכנסים שלו. מדדים לדוגמה:
- איכות הקישורים הנכנסים – העריכו את האיכות והגיוון של הקישורים הנכנסים.
- תנועה אורגנית – תנועה גבוהה יותר יכולה להצביע על אתר סמכותי יותר.
- סמכות – עד כמה האתר מוכר ואמין בתחומו.
אפשר להיעזר במדדי "סמכות דומיין" בכלים חיצוניים, אך לקחת אותם בעירבון מוגבל כי הם לא קשורים למנועי החיפוש עצמם.
השתמשו במידע זה כדי לוודא האם האתר המיועד רלוונטי לאתר שלכם, מקבל כמות סבירה של תנועה ובעל פרופיל קישורים איכותי או טבעי. אם כן, הוא יכול להיות שותף קישורים תקף.
קישורים רלוונטיים ובעלי ערך
כאשר אתם מוסיפים באתרכם קישור לאתר אחר, הקפידו על:
- רלוונטיות – קישורים צריכים להיות קשורים ישירות לתוכן.
- ערך מוסף – הקישורים מספקים מקורות נוספים ו/או משפרים את הבנת המשתמש.
- טבעיות – הקישורים צריכים להשתלב בצורה חלקה בתוכן, בלי להיראות מאולצים.
הימנעו מאופטימיזציית יתר
אופטימיזציה של טקסט עוגן בקישורים פנימיים היא רעיון טוב, אך כאשר מדובר בקישורים נכנסים – יש להיזהר. טקסט עוגן מדויק מדי או ריבוי קישורים לעמוד ספציפי, עלולים ליצור בעיות.
כללי אצבע לשמירה על פרופיל קישורים טבעי:
- גיוון טקסט עוגן – השתמשו בווריאציות טבעיות לפי התוכן בעמוד.
- גיוון בעמודים המקושרים – מומלץ לקשר אל עמודים שונים ולא להתמקד רק בעמוד אחד כל הזמן.
קחו בחשבון שלא תמיד תוכלו לבחור את טקסט העוגן באתר שמקשר אליכם.
אלטרנטיבות להחלפות קישורים
קישור הדדי יכול להיות מסוכן וייתכן שלא יניב את התוצאות הטובות ביותר. במקביל יש אסטרטגיות יעילות ובטוחות יותר לבניית קישורים איכותיים, שגם משפרות את ה-SEO וגם מספקות ערך אמיתי למשתמשי האתר.
יצירת תוכן איכותי
הדרך הטובה ביותר למשוך קישורים טבעיים היא על ידי יצירת תוכן יוצא דופן, שאנשים באופן טבעי רוצים לשתף. לדוגמה:
- מאמרים אינפורמטיביים – מדריכים מקיפים או מאמרי דעה המציעים תובנות חשובות. אנשים באופן טבעי רוצים לשתף רעיונות חדשים או נקודות מבט ייחודיות, לכן מומלץ להשוויץ במומחיות שלכם.
- מחקר מקורי – עשו מחקרים או סקרים ופרסמו את הממצאים באתר, כולל נתונים ייחודיים.
- מדיה מרתקת – השתמש בתמונות, בסרטונים או באינפוגרפיקה כדי להפוך את התוכן לאטרקטיבי.
על ידי התמקדות באיכות, התוכן שלכם הופך למשאב שאחרים רוצים לקשר אליו, מה שמגביר את סמכות האתר באופן אורגני.
בניית קישורים שבורים
שיטה זו כרוכה במציאת קישורים מתים באתרים אחרים, והצעת התוכן שלכם כתחליף. גישה זו עובדת בצורה סבירה עד טובה מאוד, מכיוון שאתם עוזרים לבעל האתר לתקן בעיה – ומקבלים תמורה בצורת קישור רלוונטי.
ניתן למצוא קישורים שבורים בכמה דרכים, אך תזדקקו לכלי ייעודי שיכול לבצע זאת בהיקפים גדולים. לדוגמה, אם אתר מסוים כבר קישר לאחד המתחרים שלכם, סביר להניח שהם ישמחו לקשר גם לאתר שלכם.
כדי לעשות זאת ביעילות, קראו את המדריך המלא שלנו לבניית קישורים שבורים.
פרסום מאמרי אורח
פרסום מאמרים אורחים כרוך בכתיבת מאמרים לאתרים אחרים בתחום שלכם. הם מקבלים תוכן איכותי ואתם מקבלים חשיפה וקישור לאתר.
חפשו בלוגים או אתרים אחרים שמקבלים פוסטים אורחים ויש להם מוניטין טוב. הציעו להם נושאים שרלוונטיים לקהל שלהם, ומאפשרים להציג את המומחיות שלכם.
הדבר החשוב כאן הוא שהאתר המפרסם יהיה רלוונטי לאתר שלכם, ושהתוכן שאתם מציעים הוא באיכות גבוהה.
יחסי ציבור
הצגת המותג שלכם בכלי תקשורת מקוונים יכולה להוביל לחשיפה רבה ולהשגת קישורים נכנסים. זה יכול להתבצע במספר דרכים, כגון הודעות לעיתונות, עבודה עם עיתונאים ובלוגרים, פנייה למשפיענים, עבודה עם משרד יח"צ וכן רכישה של מאמרים באתרי חדשות ותוכן.
יצירת נכסים מושקעים
- אינפוגרפיקה – ייצוגים חזותיים של נתונים או מושגים שניתנים לשיתוף בקלות.
- כלים ומחשבונים – כלים שימושיים שעוזרים למשתמשים לפתור בעיה.
- מדריכים מקיפים – משאבים מעמיקים עם נתונים ותובנות מקוריים.
מומלץ לשתף נכסים אלו גם במקורות פרסום נוספים, להגדלת החשיפה והסיכוי לקבלת קישורים.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 0 / 5. כמות דירוגים: 0
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו