קישורים יוצאים – האם הם מועילים או מזיקים לאתר שלכם?

קישורים יוצאים (נקראים גם External Links או Outbound Links באנגלית), הינם קישורים שאנו מוציאים מתוך האתר שלנו לאתרים אחרים. ככלל, ישנם שלושה סוגי קישורים: קישורים נכנסים, קישורים פנימיים וקישורים יוצאים.

כשמדברים על קידום אתרים, לרוב סוגי הקישורים שמתמקדים בהם הם הקישורים הנכנסים שאנו מנסים להשיג לאתרים שלנו מאתרים שונים וקישורים פנימיים שמקשרים בין העמודים השונים באתר, מפנים את הגולש למידע נוסף ועוזרים למיץ הקישורים לזרום בין דפי האתר.

אך מה לגבי קישורים יוצאים? אותם קישורים שאנו מוציאים לאתרים חיצוניים, איך ומתי כדאי להשתמש בהם, והאם הם תורמים או מזיקים להליך הקידום האורגני של האתר שלנו?

החשיבות של קישורים יוצאים

האינטרנט בנוי ממיליארדי אתרים באינספור תחומים. אלו מקשרים אחד לשני באמצעות קישורים ובכך מאפשרים את זרימתם של הגולשים, והזחלנים של מנועי החיפוש, מעמוד אחד לאחר. כדי שאתר X יקבל קישור, הכרחי שאתר Y יהיה זה שיוציא אותו. כלומר, אם אתרים לא היו מקשרים החוצה, לא היו אתרים שמקבלים קישורים נכנסים וכל התהליך היה נתקע.

מדוע אנשים חוששים להוציא קישורים מהאתר?

הסיבות הנפוצות שגורמות לאנשים לחשוש מהוצאת קישור חיצוני נעות בין החשש מחיזוק אתרים מתחרים, דרך הרצון לשמור על הגולשים בתוך האתר ועד לפחד אמיתי מכך שהאתר שלהם יפגע במיקומים בגלל שהוא מקשר לאתר אחר. החששות הללו הן לא חסרי ביסוס, אך בואו נתייחס אליהם:

  • חיזוק מתחרים ישירים – נכון שאם יש לכם אתר חזק בתחום מסויים ואתם מקשרים החוצה לאתר אחר, אותו אתר ירוויח מהקישור שלכם. זה לא אומר שאתם מוכרחים לקשר למתחרים ישירים. אפשר לקשר לאתרים מתחומים חופפים, מתחרים ישירים שפועלים באזורים שונים משלכם או פוסטים רלוונטיים בפורטלים ואתרי חדשות ניטרליים.
  • איבוד הגולשים באתר – הדרך הכי פשוטה להתגבר על הנקודה הזו היא על ידי הגדרת הקישור לפתיחה בלשונית חדשה. מדובר בשורת קוד קצרה (בוורדפרס ישנם גם תוספים שעוזרים בכך) שמטמיעים בקישור ובכך הגולש לא עוזב את האתר שלנו, אלא פותח לשונית נוספת בה הוא יכול לקבל את המידע הנחוץ ואז לשוב לאתר שלנו.
  • פגיעה באתר המקשר – כל עוד אתם מקשרים לאתרים לגיטימיים ורלוונטיים, בכמות הגיונית ומתוך רצון אמיתי להפנות את הגולש למקור מידע שימושי, אין סיבה לחשוש שהדבר יגרום לנזק כלשהו למיקומי האתר שלכם בתוצאות החיפוש.

מתי נרצה להשתמש בקישורים יוצאים?

  • כשנרצה לשפר את תמהיל הקישורים הטבעי באתר שלנו – אם עד עכשיו נמנעתם מלקשר לאתרים אחרים והסתפקתם בעיקר באגירת קישורים נכנסים ובניית קישורים פנימיים בין עמודי האתר שלכם, אתם מסתכנים בכך שגוגל יראה בזאת משהו מוזר ולא טבעי. יהיה זה רעיון מצויין להתחיל לשלב קישורים יוצאים באתר. גם מהסיבות שהזכרנו לעיל וגם כדי לא להדליק נורות אדומות ולהסתכן בענישה מאחד העדכונים העתידיים.
  • כאשר נהיה מעוניינים לספק רפרנס איכותי – במידה ואתם רוצים להפנות את הגולשים שלכם למקור מידע שהתבססתם עליו או לשלוח אותם לאתר אחר שבו הם יוכלו לבצע פעולה שלא ניתן לבצע אצלכם (למשל רכישה של מוצר מסוים שדיברתם עליו), קישורים חיצוניים יהיו דרך מצוינת לעשות זאת.
  • מתן קרדיט לכותב – אם מישהו העלה פוסט אורח באתר שלכם, מקובל לתת קרדיט לכותב המאמר אשר כולל תיאור קצר של הכותב, פועלו וקישור לאתר שלו או לפרופיל שלו ברשת חברתית כלשהי.
  • כחלק מעסקת חבילה – כאשר אתם מבצעים שיתוף פעולה כלשהו הכולל בתוכו החלפת קישורים עם בעלי אתרים אחרים וצריכים להוציא קישור לאתר מסוים (מומלץ לא לבצע קישורים הדדיים אלא דרך אתרים צד ג'). 

באילו מקרים לא נרצה להוציא קישורים?

  • כאשר האתר אליו אנו מקשרים הוא אתר מפוקפק או עושה שימוש בשיטות שונות המפרות את ההנחיות של גוגל (מעתיק תוכן, מטמיע תוכנות זדוניות אצל הגולשים, מבצע מניפולציה של קישורים וכו׳).
  • במידה והקישור לא משרת את הגולש ולא נותן לו ערך, אלא מוכנס רק לצרכי קידום של האתר שמקשרים אליו.
  • כשמדובר בקישור רוחבי המשתכפל בכל עמודי האתר (פוטר או הדר). במידה ובכל זאת עושים זאת כקרדיט לחברה שבנתה את האתר או מקדמת אותו, אפשר לסמן את הקישור היוצא בתגית nofollow.

כללים חשובים לגבי קישורים יוצאים

אם אתם מבינים את ערכם של קישורים יוצאים ומעוניינים להתחיל לשלב אותם באתר, אבל לא בטוחים איפה להתחיל ולמי לקשר, נסו לחשוב על הנקודות הבאות:

  • האם האתר אליו אתם מקשרים נחשב לאמין וסמכותי?
  • האם הוא יכול לתת ערך מוסף לגולשים שלכם?
  • האם הוא רלוונטי לתוכן בעמוד שלכם ולאנקור ממנו אתם מקשרים?
  • האם האתר אליו מקשרים משתמש בטכניקות קידום פסולות?

במידה ויש לכם ספק לגבי אחד מהפרמטרים הללו, כדאי יהיה לכם לשקול פעם נוספת האם כדאי לכם לקשר לאותו אתר. למעשה, ברגע שאתם שולחים קישור לאתר אחר, במובן מסוים אתם קושרים את גורלכם עם אותו אתר לטוב ולרע (כל עוד הקישור קיים). ככל שהקישורים שיוצאים מהאתר שלכם יפנו לאתרים טובים וסמכותיים יותר, וככל שהקישורים שאתם תקבלו יהיו באיכות דומה, כך גוגל יעריך את האתר שלכם יותר. 

דוגמאות לקישורים חיצוניים טובים

בואו ונסתכל על כמה מקרים פשוטים בהם אפשר לשלב קישורים יוצאים מהאתר שלנו לאתר אחר:

  • יש לכם פורטל בנושא בעלי חיים והכנתם כתבה בנושא אימוץ כלבים – סביר להניח שתדברו בכתבה גם על הצורך בטיפול וטרינרי או תרצו להמליץ על אוכל טוב המתאים לגיל הכלב ולמצבו הבריאותי והפיזי. במקרה כזה תוכלו לשלב קישור חיצוני לוטרינר מומלץ או לאתר שמוכר מזון לכלבים.
  • בבעלותכם אתר חנות המשווקת בגדי ספורט – ייתכן ותעלו כתבות בנושאים הקשורים לתחרויות ספורט פופולריות או כתבות על קבוצות ספורט שאת חולצותיהן אתם מוכרים. יהיה זה הגיוני לקשר לאתרים הרשמיים של אותן קבוצות או לאתרים שנותנים מידע נוסף על התחרויות שהזכרתם.
  • אולי אתם כמונו ויש לכם אתר בנושא SEO – הכנתם מדריך על כלים חשובים לכל מקדם אתרים. מתוך הכתבה, סביר להניח שתדברו על מגוון כלים שונים, וכדי לאפשר לגולשים להתעמק בכלים המדוברים ואף לרכוש אותם, תרצו להפנות לאתרים שלהם.

כל אלו הן דוגמאות לקישורים יוצאים טבעיים ומצוינים, התורמים לשביעות רצון הגולשים שלכם מצד אחד וגם לסמכותיות ולאמינות של האתר שלכם מצד שני. 

בשורה התחתונה, האם קישורים יוצאים תורמים לקידום האתר שלי?

על פי גוגל, קישורים יוצאים אינם אחד מהפרמטרים הרשמיים לדירוג האתרים במנוע החיפוש. יחד עם זאת, על סמך בדיקות רבות בנושא שבוצעו על ידי אתרים מכל העולם, נמצא באופן ברור שכאשר ישנם שני אתרים זהים מכל הבחינות ורק אחד מהם מוציא קישורים לאתרים אחרים (בתנאים שדיברנו עליהם), האתר עם הקישורים היוצאים זוכה למיקומים עדיפים. תוכלו לקרוא בהרחבה על הניסויים הללו כאן וגם כאן. (ראיתם מה עשינו כאן, כן? 🙂 )

כמובן שאין צורך למלא את האתר שלכם באינספור קישורים יוצאים מתוך מחשבה שזה יתרום לקידום שלכם. עם זאת, מדובר בתוספת מבורכת לאתר שלכם כאשר מיישמים אותה בצורה נכונה והיא בהחלט תסייע לכם במאמצים להשיג מיקומים גבוהים יותר בתוצאות החיפוש של גוגל.

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור