מהי סמכות נושאית (Topical Authority)?
סמכות נושאית או תמטית היא קונספט מעולם הקידום האורגני אשר מתאר מצב שבו אתר הופך לסמכות המובילה בנושא מסוים. בניית סמכות נושאית מתמקדת בסיוע למנועי החיפוש להבין שהאתר הזה הוא מקור הידע המוסמך והאמין ביותר בתחומו. השגת סמכות נושאית גבוהה תבוא לידי ביטוי במיקומים גבוהים על כל או רוב מילות המפתח בתחום.
נניח שאתם רוצים להתברג על ביטויים של הלבנת שיניים. כתיבת פוסט או שניים על הלבנת שיניים, מושקעים ככל שיהיו, כנראה לא יספיקו כדי להתחרות בנישה הזו. למה? כי זה נושא גדול ואי אפשר לכסות הכל במאמר אחד. כדי לבנות סמכות נושאית, צריך לכסות את כל מה שקשור להלבנת שיניים, כמו:
- שיטות שונות להלבנת שיניים
- תופעות לוואי של הלבנת שיניים
- למי זה מתאים ולמי לא
- טווחי מחירים של הלבנת שיניים
- השלבים לאחר ביצוע התהליך
סמכות נושאית מושגת כאשר אתר מכסה בכללותו נושא כלשהו, במקום להתמקד רק במילות מפתח בודדות.
למה סמכות תמטית חשובה בקידום אתרים אורגני?
מנוע החיפוש של גוגל עובד עם אסוציאציות סמנטיות. משמעות הדבר היא, שעליו לשייך אתר אינטרנט לנושא מסוים, על מנת להציג אותו כמקור רלוונטי עבור חיפושים בתחום. אם יש לכם הרבה תוכן על נושא מסוים, סביר להניח שזה תחום העיסוק העיקרי שלכם ולכן אתם מבינים בו יותר מאתרים כלליים יותר, אשר מאזכרים גם את הנושא, כחלק ממגוון נושאים שיש להם באתר.
אפשר למצוא לכך דוגמאות רבות, כאשר אתרים קטנים וממוקדים, עוקפים אתרים סמכותיים וגדולים מהם בהרבה, רק הודות למיקוד ולסמכות הנושאית של האתר הקטן בנושא המדובר. ניקח לדוגמה את אחד מאתרי האפילייט שאנו מפעילים בחו״ל:
שימו לב שהאתר שלנו (doubledinguide.com) נמצא במקום הראשון בכל ארה״ב בחיפוש kenwood ddx372bt reviews (מערכת שמע לרכב), יחד עם 3 תוצאות סייטלינקס, כאשר מתחתיו אתרי ענק כמו בסט ביי, אמזון, וולמארט ואפילו האתר הרשמי של חברת קנווד.
איך זה קורה, למרות שהאתר שלנו חלש בהרבה מאותם אתרים שהזכרנו? התשובה היא סמכות נושאית. האתר שלנו מתמקד אך ורק בסקירת מערכות שמע דאבל דין לרכב, בעוד שהאתרים הגדולים מוכרים אלפי מוצרים שונים מנישות שונות. הרלוונטיות והסמכות שבנינו באתר, נותנות לנו את היתרון על פני המתחרים. רוצים גם אתם לבנות את הסכמות התמטית של האתר שלכם? בואו נראה איך עושים זאת בארבעה שלבים עיקריים.
ארבעת השלבים לבניית סמכות נושאית
ראשית, חשוב לוודא שסגרנו את כל הפינות של אופטימיזציה באתר, על מנת שהיסודות שלנו יהיו יציבים. לאחר שעשינו זאת, ממשיכים לארבעת השלבים הבאים.
1. מחקר מילות מפתח מעמיק בנושא ספציפי
כדי להיחשב סמכות בנושא מסוים על ידי גוגל, עליכם לאתר ולכתוב על כל הנקודות המרכזיות תחת הנושא שאתם רוצים להפוך לאוטוריטה בו. בואו נראה איך אפשר לעשות זאת.
איתור תתי נושאים דרך תוצאות החיפוש
אם אתם מחפשים היכן להתחיל, הדרך הטובה ביותר היא לחפש בגוגל את הנושא שעליו אתם רוצים לכתוב, ולהסתכל על מה שגוגל מזהה כשאלות ותתי נושאים רלוונטיים. ראשית ניתן לגלול לתחתית דף תוצאות החיפוש ולראות את החיפושים הקשורים (Related searches) לנושא הראשי שהזנתם. שימו לב שחשוב להתחיל מהנושא הכללי שבו אתם רוצים לבנות סמכותיות ולא ממילה ספציפית מדי.
אופציה נוספת היא מעבר ללשונית התמונות וצפייה בקטגוריות שגוגל משתמש בהן כדי לחלק את התמונות השונות. אמנם הפיצ'ר הזה עדיין לא עובד טוב בכל החיפושים בישראל, אך היכן שהוא פעיל, הוא בהחלט יכול לעזור במציאת תתי נושאים רלוונטיים. אם אתם עושים קידום אתרים בחו״ל, אז דעו שבאנגלית הוא עובד מעולה.
האפשרות החינמית השלישית שלכם, לאיתור מילות מפתח ונושאים לכתיבה בתחום שלכם, היא כמובן מתכנן מילות המפתח של גוגל. במידה ויש לכם קמפיין פרסום ממומן פעיל, תוכלו לראות את נפחי החיפוש המדויקים של כל מילת מפתח. אם לא, תקבלו הערכה כללית בלבד, אך זה בהחלט מספיק למה שאנחנו מנסים לבנות פה.
איתור תתי נושאים עם כלים בתשלום
במידה ויש לכם מנוי ל-Ahrefs, תוכלו לחסוך לא מעט זמן ופשוט להכניס את הנושא הראשי שלכם בסייר מילות המפתח (Keyword Explorer) שלו, לבחור במדינת היעד ולקבל מאות ואלפי רעיונות לתתי נושאים. הכלי יציג לכם שאלות נפוצות בתחום, חיפושים פופולריים ועוד:
2. בניית אשכולות תוכן
אחרי שמיפיתם את השאלות ותתי הנושאים העיקריים בתחומכם, תוכלו להתקדם ליצירת אשכולות התוכן באתר. אשכולות תוכן הם היסודות עליהם נבנה התוכן באתר. מדובר בתתי הנושאים הגדולים ביותר, תחתם ניתן להרחיב וליצור תוכן רלוונטי נוסף, כאשר הכל תחת מטריית הנושא הראשי של האתר.
אם ניקח את האתר שלנו כדוגמה, אז הנושא המרכזי שלו הוא קידום אתרים. תחת הנושא הזה יש לנו חלוקה לשישה אשכולות תוכן:
- מדריכי קידום אתרים
- קידום אתרים למתחילים
- קידום אתרים למתקדמים
- כלים לקידום אתרים
- אופטימיזציה לאתרי אינטרנט
- קידום אתרים טכני
כפי שאפשר לראות, כל האשכולות קשורים לקידום אתרים, מכילים עמודי תוכן ראשיים עצמאיים ותחת כל אחד מהם, ישנם פוסטים (כמו הפוסט שאתם קוראים ממש עכשיו) העוסקים בצורה ממוקדת יותר בנושאים הקשורים לקידום אתרים אורגני.
דפים אלה צריכים להיות בנויים היטב, עם מספיק תוכן כדי לעמוד בפני עצמם, אך גם כדי לקשר למאמרים מעמיקים יותר בתוך הנושא. קישור בין הדפים חיוני לבניית סמכות תמטית, מכיוון שהקישורים עוזרים לבנות מערכת יחסים סמנטית ביניהם.
3. יצירת תוכן סמכותי
עכשיו כשיש בידינו את הנושאים שאנחנו רוצים להתמקד בהם ושרטטנו את המבנה שבו אנחנו רוצים לבנות את התוכן באתר, הגיע הזמן ליצור קצת תוכן. איך יוצרים תוכן סמכותי?
- זיהוי כוונת המשתמש – נסו להבין מה הגולשים מצפים לראות כאשר הם מחפשים את הנושא שאתם כותבים עליו, והתמקדו בכך.
- תוכן מקיף – כסו כמה שיותר נושאים ותתי נושאים בכתיבה שלכם.
- קישורים פנימיים – קשרו לעמודים רלוונטיים אחרים באתר שלכם בכל הזדמנות שיש לכם מתוך התוכן (אך לא בצורה מאולצת).
- E-A-T – ציינו את שם הכותב של הפוסט, קשרו למקורות אמינים מהם אתם שואבים מידע ודייקו במה שאתם כותבים.
- רענון תוכן – אל תשכחו לעדכן את התכנים באתר שלכם כשהם הופכים להיות פחות מסונכרנים עם המציאות המשתנה.
התחילו עם אשכולות התוכן הגדולים, שם יהיה לכם הכי הרבה בשר לכתיבה. המטרה היא ליצור אשכול תוכן לכל נושא גדול שרוצים לעסוק בו במסגרת הנושא הראשי של האתר ולאחר מכן להרחיב עם פוסטים ממוקדים יותר תחת כל אשכול תוכן.
זיכרו שהמטרה העיקרית של גוגל, היא לתת לאנשים את התשובות הרלוונטיות ביותר לשאילתות החיפוש שלהם, במהירות האפשרית. כך גם אתם צריכים לפעול בכל הנוגע לתוכן באתר – במקום לחשוב על פוסט שמתמקד במילת מפתח אחת או שתיים, חשבו במונחים של נושאים ותתי נושאים. נסו לכסות בתוכן שלכם את כל מה שהגולשים מצפים לראות.
4. בניית קישורים רלוונטיים
אז עשינו מחקר ואיתרנו את הנושאים שאנחנו רוצים להקיף בכתיבה שלנו, יצרנו את התוכן שרצינו וכעת הגיע הזמן לשכנע את גוגל להכיר באיכות העבודה שלנו. איך נוכל לעשות זאת? על ידי כך שנשיג אסמכתאות מאתרים אחרים שחושבים שהתוכן שלנו מעולה. את זה אנחנו משיגים, איך לא, באמצעות קישורים.
כפי שאתם כבר כנראה יודעים, קישורים הם הדרך של אתרים להמליץ אחד על השני ולהפנות את הגולשים שלהם לקבלת מידע נוסף, ממקור סמכותי ואמין, מחוץ לאתר שבו הם נמצאים. גוגל יודע זאת ולכן נותן קרדיט לאתרים אשר זוכים לקישורים מאתרים חזקים ורלוונטיים בתחומם.
שימו לב שלרוונטיות של האתרים המקשרים אליכם יש משמעות גבוהה. אם אתם מוכרים אוכל לבעלי חיים וקיבלתם קישור מהבלוג של אחת מיצרניות המזון לכלבים – זה מושלם. זאת בעוד שקבלת קישור מבלוג העוסק בפיננסים, יהיה פחות רלוונטי ולכן גם בעל משקל נמוך יותר.
הערה חשובה: נכון שעם מספיק יצירתיות אפשר לקשר גם פיננסים לאוכל לכלבים. כמו למשל, על ידי עיסוק בחיסכון הכספי שברכישת אוכל זול יותר לחיית המחמד. יחד עם זאת, זיכרו שגוגל הוא מכונה. כאשר הנושא העיקרי של האתר, לא נמצא בנישה שלכם, הכוח של הקישור יהיה נמוך יותר בהשוואה לאותו קישור מאתר רלוונטי יותר.
כדי לא להעמיס, לא נכנס כאן לכל הדרכים בהם ניתן להשיג קישורים. עסקנו בכך לא מעט בפוסטים קודמים, ואם אתם מעוניינים ללמוד על הדרכים האפקטיביות ביותר להשגת קישורים אידיאלים, אנו ממליצים לקרוא את הפוסט הזה.
לסיכום
אתר שמצליח לבסס את עצמו בתור סמכות בתחומו, זוכה לקרדיט אדיר מאלגוריתם החיפוש. השגת סמכות נושאית תסייע לאתר שלכם להתברג במאות ובאלפי ביטויים רלוונטיים שיזרימו אליכם המון גולשים איכותיים.
בעוד שלא מדובר בקונספט מורכב במיוחד, לאופן הביצוע שלו יש משמעות רבה על התוצאה הסופית. עיקבו אחר השלבים במדריך הזה והיעזרו בפוסטים נוספים הזמינים לכם באתר שלנו, כדי לבנות את הסמכות הנושאית של האתר שלכם ולגרוף את כל מה שיש לגוגל להציע.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו