כיצד פועל אלגוריתם החיפוש של גוגל?

אלגוריתם החיפוש של גוגל הוא ללא ספק אחת הטכנולוגיות המשפיעות ביותר שנוצרו אי פעם. עם כ-5.6 מיליארד חיפושים בגוגל ביום, אפשר לומר בביטחון מלא שלגוגל יש השפעה מהותית על העולם, החיים והעסקים של כולנו.

אבל מהו אלגוריתם החיפוש של גוגל? איך הוא עובד? והכי חשוב, איך תוכלו לרתום את כוחו לטובת האתר שלכם?

בפוסט הזה ננסה לפרק את העמימות סביב האלגוריתם המסתורי של גוגל ולהבין:

  • מהו אלגוריתם החיפוש של גוגל?
  • כיצד פועל אלגוריתם החיפוש של גוגל?
  • מהם הגורמים המשפיעים על דירוג אתרים בתוצאות החיפוש?

מהו אלגוריתם החיפוש של גוגל?

אלגוריתם החיפוש של גוגל מתייחס לתהליך שגוגל משתמשים בו כדי לדרג תוכן. האלגוריתם לוקח בחשבון מאות גורמים, כולל איכות התוכן, חווית המשתמש, קישורים נכנסים ועוד. הכל במטרה להציג לגולשים את התוצאות הטובות ביותר.

איך אלגוריתם החיפוש של גוגל עובד?

האלגוריתם של גוגל מורכב ביותר, ואף אחד, כולל עובדי גוגל עצמם, לא יודעים בדיוק איך הוא עובד. נהוג לדבר על כ-200 פרמטרים לפחות, אך איש אינו יודע בוודאות מהם ומה מספרם המדויק. האמת שזה גם לא משנה הרבה, מכיוון שמי שעוסק בתחום הקידום האורגני, יודע מהם הפרמטרים המשמעותיים ביותר.

בנוסף, אחד האתגרים בתחום הוא העובדה שהאלגוריתם משתנה ללא הרף. גוגל משחררים עדכונים לאלגוריתם בממוצע של פעם – פעמיים ביום. כלומר כ-500-600 עדכונים שונים לאלגוריתם בשנה. מה שכן, גוגל נותנים רמזים למה שהם מחפשים באתרים שרוצים להופיע גבוה בתוצאות החיפוש שלהם.

מהם גורמי הדירוג של אלגוריתם החיפוש?

על מה האלגוריתם של גוגל מסתכל כשהוא מחליט אילו דפים לדרג ובאיזה סדר? אם נסתכל בדף "איך חיפוש עובד" של גוגל, נוכל לראות כמה מגורמי הדירוג הבולטים שלהם:

  • קישורים נכנסים
  • עדכניות
  • אזכור של מילות מפתח
  • חוויית משתמש
  • סמכות נושאית

בואו נכנס לעומקם של הסעיפים האלה (מוזמנים לצפות בסרט המלא על איך עובד מנוע החיפוש של גוגל):



1. קישורים

גוגל רוצה להציג דפים שבהם "אתרים בולטים בנושא מקשרים לדף." במילים פשוטות, האלגוריתם רוצה לראות קישורים נכנסים מאתרים סמכותיים, שגם רלוונטיים מבחינה תמטית, לדפי האתר שלנו. האלגוריתם רואה בקישורים הללו המלצות, מצד אותם אתרים סמכותיים, על האתר אליו הם מקשרים.

השגת קישורים אלו נקראת בניית קישורים וזו ללא ספק אחת המשימות החשובות ביותר אם ברצונכם לגרום לגוגל לסמוך על האתר שלכם ולהציג אותו בתוצאות הראשונות. הסתמכות על קישורים הייתה הפרמטר המשמעותי ביותר של גוגל בקביעת מהימנותם של אתרים מאז הקמתם בשנת 1996 ועד היום.

2. עדכניות (Freshness)

מדד העדכניות בודק עד כמה התוכן בדף האינטרנט שלכם טרי או עדכני. כלומר מתי התוכן בעמוד עודכן לאחרונה. מדד זה חשוב יותר לשאילתות מסוימות מאשר לאחרות. לדוגמה, אם אתם מחפשים משהו שקשור לחדשות, גוגל בדרך כלל ידרגו את התוצאות שפורסמו במהלך 24 השעות האחרונות.

לעומת זאת, אם תחפשו נושא שלא צריך להתעדכן באותה תדירות, מדד העדכניות יהיה פחות משמעותי במכלול הפרמטרים שגוגל לוקחים בחשבון. לדוגמה, התוצאות עבור החיפוש ״חיסונים לכלבים״ מעלים עמודים שלא עודכנו מעל שנה ואף יותר:

תוצאות חיפוש בגוגל

הסיבה לכך היא שהחיסונים שכלבים מקבלים לא השתנו בשנים האחרונות ולכן חיסונים שהיו רלוונטיים לפני 2-3 שנים, עדיין רלוונטיים באותה מידה גם היום. לכן פחות משנה לאלגוריתם של גוגל מתי הדף עודכן לאחרונה.

אם אתם נכנסים לתחום חדש או מתקשים להתברג בעמוד הראשון בנישה שלכם, כדאי לבחון את העמודים המדורגים ולהבין האם הם מעדכנים את התוכן שלהם באופן תדיר או לא. בהתאם לתוצאה, תוכלו לדעת האם כדאי לכם להשקיע ברענון תוכן קיים או להתמקד בפרמטרים אחרים.

3. אזכורי מילות מפתח

אחד הדברים שמעניינים את גוגל הוא "מספר הפעמים שמילות החיפוש מופיעות בדף שאתם מנסים לדרג." באופן כללי, מומלץ לכלול את מילת המפתח המדויקת שלכם בדף, מספר פעמים ובמקומות שונים. אם אתם רוצים למקסם את הסיכוי של הדף להופיע גבוה יותר על מילת מפתח מסויימת, חשוב בעיקר שהיא תופיע בכותרת העמוד, בשורות הראשונות בדף, לפחות באחת מכותרת המשנה ובכתובת האתר של הדף (URL).

זה המקום לציין שהאלגוריתם של גוגל היום שונה מהותית ממה שהוא היה בעשור הראשון של שנות ה-2000. הוא מבין מצויין את נושא הדף ולכן ההמלצה שלנו היא לכתוב בטבעיות, לגולשים ולא כדי לנסות ״לסמן וי״ על כמות פעמים מסויימת בהן צריך לחזור על מילת המפתח. אם תכתבו בטבעיות, אתם תזכירו את המילים הרלוונטיות גם בלי לחשוב על כך יותר מדי.

4. חווית משתמש

גוגל מצהירים במדריך שאכפת להם "האם לדף יש חווית משתמש טובה". אבל מה נחשב "חווית משתמש טובה"?

חווית משתמש (UX) כוללת דברים שונים, בין היתר:

  • מהירות טעינת העמוד (גוגל ממליצה על טעינה תוך פחות משתי שניות)
  • העדר אלמנטים פולשניים כגון מודעות או חלונות קופצים
  • תפריט ניווט אינטואיטיבי
  • התאמה מלאה למכשירים ניידים
  • עיצוב האתר
  • תגיות מטא שתואמות את כוונת החיפוש

ככל שהאתר שלהם יצטיין ביותר סעיפים, כך יעלה הסיכוי שלו לקבל יותר אהבה מהאלגוריתם.

5. סמכות נושאית (Topical Authority)

הסעיף האחרון מהמדריך של גוגל מתייחס לכך שהם שואפים להציג "אתרים שמשתמשים רבים מעריכים עבור חיפושים דומים". המשמעות היא אתרים שיש להם תוכן נוסף ואיכותי, בנושאים דומים לנושא המדובר, אשר זכה לפידבק חיובי מהגולשים.

למשל כאשר גוגל יסרוק את הפוסט הזה, הוא יבחן האם גולשים רבים נהנו מפוסטים אחרים שכתבנו בנושא קידום אתרים. במידה וכן, ישנו סיכוי טוב יותר שהאתר שלנו יסומן כסמכותי בתחום ה-SEO, מה שיקל על הפוסט הזה להתברג בעמוד הראשון.

למרות שגוגל אינם מפרטים לגבי המשמעות של "משתמשים רבים מעריכים", אנו יכולים להניח בביטחון שקישורים נכנסים ורלוונטיים הם חלק גדול מזה (אם מישהו מקשר לדף, כנראה שהוא העריך את מה שכתוב בו).

דרך נוספת, שסביר להניח משמשת את גוגל כדי להבין אם הגולשים מעריכים את התוכן באתר, היא על ידי אופן האינטראקציה שלהם איתו: כמה זמן הם בילו באתר? האם הם עברו לעמודים נוספים ועיינו בהם? האם הם שיתפו את הקישור? וכו׳.

כלומר סמכות נושאית של אתר לא נבנית רק על ידי יצירת תכנים רבים סביב אותו נושא, אלא גם הודות לולידציה לכך שהתוכן אכן איכותי, באמצעות קישורים מאתרים אחרים ובאמצעות בחינת האינטראקציה של הגולשים עם האתר.

כמה מילים לסיכום על האלגוריתם של גוגל

אלגוריתם החיפוש של גוגל הוא יצירה מורכבת, עם הרבה חלקים נעים, אשר משתנה כל הזמן. כאמור האלגוריתם מעודכן מדי יום בעדכונים קטנים, יחד עם עוד 2-3 עדכונים משמעותיים שגוגל נוטה להוציא מדי שנה. במילים אחרות, הדבר היחיד שקבוע באלגוריתם החיפוש של גוגל הוא השינוי.

יחד עם זאת, למרות העדכונים הרבים של גוגל, היסודות של קידום אתרים לא השתנו הרבה מאז שהוקמו מנועי החיפוש. אם תתמקדו בגורמי הדירוג שהזכרנו בפוסט הזה, תוכלו להתברג בעמוד הראשון על כל ביטוי שתרצו.

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור