מחקר מילות מפתח

איך לבצע מחקר מילות מפתח שיבנה את יסודות ההצלחה של הפרויקט?

Twitter
LinkedIn
Facebook
תוכן עניינים
זמן קריאה: 7 דקות

לאחר הפגישה הראשונית בין חברת קידום לבעל עסק בנושא קידום האתר שלו, שבה אגב גם מאפיינים את העסק יותר לעומק, את קהל היעד הפוטנציאלי ואת האתר הקיים, מגיע הרגע להתחיל את עבודת הקידום. השלב הראשון בעבודת הקידום תהיה ביצוע של מחקר מילות מפתח.

מחקר זה הינו מחקר מעמיק שבו חברת הקידום עושה שימוש בכלים אינטרנטיים שונים (לרוב כלי אחד או שניים מספיקים) כדי להכין רשימה של ביטויי מפתח שעליהם יתבסס הקידום האורגני של האתר שלכם. על אף שלכל אדם יש גישה לכלים הללו והוא יכול להכיר את סוגי הכלים מהמשך קריאת מאמר זה או קריאת מאמר אחר בנושא ברחבי האינטרנט – ביצוע מחקר מילות מפתח מקצועי ואפקטיבי הינו עסק למקצוענים. משום כך אנו בחברת מסה מדיה לא מקלים ראש באף שלב של הקידום ומשקיעים את מירב תשומת הלב בשלב זה.

מדוע חשוב לעשות מחקר מילות מפתח

האתר שלנו יכול להיות אתר מדהים, חוויית שימוש נהדרת ותכנים בעלי ערך לגולשים. הוא יכול להיות בנוי גם בצורה שיווקית מדהימה, להיות מותאם לגלישה במובייל ולהניע את הגולשים לפעולה במספרים גדולים. למרות כל זה, אם לא תקדמו את האתר בביטויי מפתח נכונים – אתם עשויים להפסיד זמן רב, כסף או לבצע פעולות שיהיה קשה להפוך לאחר מכן. בפשטות נסביר רק שלא כל ביטוי מפתח מתאים לקידום.

ישנם ביטויים כלליים בתחום שלכם שנראה שחייב לקדם אותם אך נשארים כביטויים כלליים ולא קהל היעד שאנו מחפשים, זה שיוציא כסף מהכיס בקניית המוצרים או השירותים שלנו. ישנם ביטויים אשר לא רלוונטיים לאזור שבו אנו נותנים שירות ולבסוף ישנם גם ביטויים שנפח החיפוש החודשי שלהם אינו מצריך השקעה וביזבוז של משאבים וכסף לקידום שלהם.

לצד כל אלה יש ביטויים שמידת התחרות בהם הנה כל כך גבוהה שכדאי לחשוב פעמיים אם כדאי להתחיל להשקיע שם בקידום או להתמקד בביטויים פחות תחרותיים. מה שאנו אומרים פה למעשה הוא שמחקר מילות מפתח הינו תהליך חשוב בעבודת הקידום וחשוב לבצע אותו בצורה הטובה והמקצועית ביותר, לקבל החלטה מושכלת לגבי הביטויים המקודמים והכול כמובן גם בהתאם לתקציב הלקוח והיקף חבילת הקידום שלו.

מה נחשב למחקר מילים טוב?

  • מחקר שאינו כולל כמות עצומה של ביטויים אך גם לא ביטוי או שניים בודדים. הליך קידום טוב ומקצועי מתמקד ב-5-10 ביטויים ראשיים (Trophy Keywords), אליהם ניתן להוסיף ביטויי משנה נוספים לקידום בהתאם להיררכיית התוכן באתר.
  • תקציב הלקוח – בין אם מדובר בקידום אורגני ובין אם בממומן, הביטויים הנבחרים חייבים להיות בקורלציה עם תקציב הלקוח. בקידום אורגני אנחנו רוצים לוודא שיש לנו את הכלים להתמודד עם חברות אשר מתחרות על אותם ביטויים. בפרסום הממומן, צריך לקחת בחשבון את העלויות המשוערת לקליק ולוודא שתקציב הלקוח מאפשר לנו לייצר עבורו תוצאות מספקות.
  • המחקר צריך להיות מותאם לאותו עסק ספציפי. יכולות להיות שתי חברות הדברה אבל כל אחת והשירותים שבה היא מתמחה ורוצה לקדם את עצמה, באזור שבו היא רוצה לקדם את עצמה וכו'. אותו מחקר לא יכול להתאים לשתיהן ברוב המקרים.
אולי יעניין אותך:  אופטימיזציית קוד האתר ל-SEO

איך לעשות מחקר מילות מפתח לקידום אורגני

מחקר מילות מפתח עבור קידום אורגני שונה מעט ממחקר מילים שנעשה עבור פרסום ממומן בגוגל, לפחות מבחינת הפרמטרים שאנו בוחנים לפני שאנו בוחרים את הביטויים שבהם נעשה שימוש. כאשר אנו מבצעים מחקר מילות מפתח, אנו מתחשבים בכמה מדדים עיקריים:

  • נפח החיפושים החודשי של הביטוי
  • מידת התחרות שלו בתוצאות החיפוש
  • וכמובן מידת הרלוונטיות שלו: להשגת לקוחות, לעסק המקודם, לאזור שבו פועל העסק וכו'.

הכלי הבסיסי ביותר לשימוש שבו נשתמש לצורך ההמחשה הוא כלי מילות המפתח של גוגל. נצא מנקודת הנחה שקידום טוב מתמקד ב-10 עד 20 ביטויים כאשר אחד מהם יהיה הביטוי הראשי של האתר. זוהי כמובן הנחה בסיסית מבחינה מקצועית ועשויה להשתנות בין עסק אחד לאחר אך נשתמש בה לצורך ההדגמה שלנו.

לאחר הכניסה לכלי מילות המפתח של גוגל נבחר באפשרות "רוצה לגלות מילות מפתח חדשות?" ונזין ביטוי מפתח אחד או יותר שלקוחות העסק עשויים לחפש כדי למצוא אותנו. לצורך ההדגמה ניקח חברת בניית אתרים בתל אביב המשווקת את שירותיה רק לעסקים באזור המרכז (כי כך לצורך העניין נוח לה יותר להיפגש עם הלקוחות שלה ולהתרשם מהעסקים שלהם ומעדיפה להתמקד באזור זה).

נרשום ביטויים שעשויים להיות שימושיים, כמו למשל: "בניית אתרים", "בניית אתרים מחיר", "בניית אתרים בתל אביב", "בניית אתרים במרכז".

כשנלחץ על כפתור החיפוש, תוצג בפנינו רשימה של ביטויי מפתח שחיפשנו ועוד עשרות או מאות ביטויי מפתח נוספים שעשויים לעניין אותנו. לדוגמה נוכל לראות ביטויים נוספים שהופיעו לנו ברשימה כמו: בניית אתרים בחינם, בניית אתרים לעסקים, קורס בניית אתרים, בניית אתר וורדפרס ועוד.

לכל אחד מביטויי המפתח הללו יש מדדים ואנו צריכים להתייחס אליהם בעת ביצוע מחקר מילות המפתח. כאשר מדברים על מחקר מילות מפתח לקידום אורגני אנו נתייחס כפי שאמרנו קודם לכן: לרלוונטיות של הביטוי לאתר ולעסק שאנו עומדים לקדם, לנפח החיפושים החודשי שלו ולמידת התחרות בגוגל. את התחרות בקידום האורגני אנו נבדוק במנוע החיפוש עצמו ולא בכלי מילות מפתח שם נתייחס רק לנפח החיפושים החודשי.

אולי יעניין אותך:  קידום אורגני לעומת פרסום ממומן בגוגל – כיצד תדעו מה נכון עבורכם?

נפח חיפושים חודשי – אפשר לראות מהדוגמה שלנו של ביטוי בניית אתרים יש בין 1000 ל-10,000 חיפושים חודשיים. לעומת זאת לביטוי "בניית אתרים בתל אביב" למשל יש בין 10 ל-100 חיפושים חודשיים.

רלוונטיות – בניית אתרים הוא ביטוי כללי. הוא יכול להיות קשור לעסק המדובר כי מדובר בחברת בניית אתרים – אבל מכיוון שמדובר בביטוי כללי יותר סביר שגם תהיה בו הרבה יותר תחרות כך שיהיה מאוד קשה לקדם את האתר החדש לאותו ביטוי (או שלפחות ייקח זמן רב לעשות את זה) ולעומת זאת בניית אתרים בתל אביב הוא ביטוי ממוקד יותר שסביר שתהיה בו פחות תחרות ויותר סיכוי להתברג בתוצאות הראשונות בטווח זמן סביר עם קידום איכותי. מלבד התחרות הרי שמדובר בביטוי ממוקד יותר לאזור שבו החברה מספקת את שירותיה וגם סביר יותר שמי שמחפש ביטוי ספציפי זה יזדקק לשירותי בניית אתרים באזור ולא רק ירצה לקרוא חומר בנושא בניית אתרים למשל.

בדיקת התחרות – כאשר מדובר בקידום אורגני אנו בודקים את התחרות במנוע החיפוש של גוגל. לאחר שבחרנו את הביטויים הרלוונטיים נרצה לבדוק את מידת התחרות של כל ביטוי. נכנס למנוע החיפוש של גוגל ונקליד כל פעם ביטוי אחר ונבצע לו חיפוש. מתחת לשורת החיפוש תוכלו לראות את כמות התוצאות בגוגל לאותו ביטוי. לדוגמה: אם נחפש את הביטוי בניית אתרים נקבל כ-14.6 מיליון תוצאות. מדובר בתחרות גדולה מאוד בוודאי במונחים ישראלים. כלומר 14.6 מיליון דפים ואתרים מאונדקסים בגוגל תחת הביטוי הזה.

אם נחפש את הביטוי הממוקד יותר לדוגמה בניית אתרים בתל אביב נקבל רק 1.25 מיליון תוצאות בלבד. לא שזה לא הרבה תוצאות (שכן חשבו על זה שבכל עמוד של גוגל יש 10 תוצאות אורגניות בלבד. כלומר כדי להתברג בעמוד הראשון של גוגל תצטרכו להיות בין 10 העמודים/האתרים הכי רלוונטיים ואיכותיים לביטוי הזה בעיני גוגל מבין 1.25 מיליון תוצאות אפשריות) אך היא בהחלט אפשרית יותר מאשר 14.6 מיליון תוצאות. החיסרון הוא שיש פחות חיפושים חודשיים. מצד שני מה עדיף? פחות חיפושים אבל יותר גולשים או יותר חיפושים אבל גולשים שאולי לעולם לא יגיעו אליכם או ייקח לכם שנים להגיע אליהם?

אולי יעניין אותך:  האם הקידום האורגני הוא מלך אפיקי הפרסום ברשת?

סינון התוצאות – כעת מגיע שלב סינון הביטויים. ייתכן והכנתם רשימה ראשונית של עשרות ביטויים שעשויים להיות רלוונטיים לקידום האתר שלכם. כעת תוכלו לבחור את הביטויים שהם קודם כל רלוונטיים לאזור שבו אתם מספקים את השירותים שלכם ואולי אפילו להשאיר ביטוי או שניים כלליים בשביל הגיוון אך כאלה שיש בהם פחות תחרות כדי שתוכלו להתברג שם גבוה בזמן סביר. בסופו של דבר תצטרכו לבחור מקבץ מילות מפתח שכאשר תקודמו בהם לתוצאות הראשונות תהיה באתר מספיק תנועה של גולשים שיוכלו להפוך ללקוחות.

דגשים למחקר מילות מפתח בפרסום ממומן בגוגל

כאשר מדובר במחקר מילות מפתח לקמפיין ממומן נבצע את אותן פעולות אך במקום בדיקת התחרות בגוגל אנו בודקים את מידת התחרות בכלי מילות המפתח של גוגל. לצד העמודה של כמות החיפושים החודשית של אותו ביטוי נוכל לראות האם התחרות לאותו ביטוי היא נמוכה, בינונית או גבוהה ובשתי העמודות שליד נוכל לראות גם את טווח המינימום והמקסימום שמודעה עם הביטוי המרכזי בה דורשת כדי להיות בתוצאות העמוד הראשון. בעמוד הראשון בגוגל יש כמה תוצאות ממומנות וכדי להתברג בתוצאות האלה צריך להציע עלות לקליק במחיר שכתוב שם בדרך כלל. לא חייב לכוון לתוצאה הראשונה וכי תוצאות 2 עד 4 עשויות להיות אפילו מועילות יותר עבורכם אבל אלו עדיין מדדים שכדאי להתחשב בהם כדי שהמודעות שלנו יתברגו בעמוד הראשון.

מפת הדרכים שלכם להצלחה

כפי שכבר שכנראה כבר הבנתם, מחקר מילים הוא למעשה המפה באמצעותה אנו מנווטים להשגת המטרות שלכם בקידום אתרים אורגני ובפרסום ממומן בגוגל. מילות המפתח הנבחרות משולבות באתר עצמו בצורה אסטרטגית, במודעות הפרסום, בקישורים החיצוניים והפנימיים ועוד. מדובר באלמנט ראשון במעלה מכיוון שהוא מגדיר את היסודות עליהם נבנה הקמפיין השיווקי. בצעו אותו בצורה הנכונה ועשיתם צעד משמעותי קדימה בדרך לבניית קמפיין מדויק ואפקטיבי.

Facebook
Twitter
LinkedIn
דניאל מסטר
דניאל מסטר
מומחה לקידום אתרים ושיווק דיגיטלי משנת 2011. בעל תואר אקדמי בתקשורת עם התמחות בשיווק ופרסום. מייסד ובעלים של מסה מדיה - סוכנות בוטיק פורצת דרך המלווה לקוחות מכל התחומים להצלחה, בזכות פתרונות דיגיטל חכמים ומותאמים אישית.
אם אתם כבר פה, הנה עוד כמה פוסטים ששווה לבדוק: