קידום אתרים או בשמו המקורי ״אופטימיזציה למנועי חיפוש״ (Search Engine Optimization), היא פרקטיקה של התאמת האתר למנועי החיפוש המובילים, ובראשם גוגל, על מנת להגדיל את התנועה לאתר מתוצאות החיפוש האורגניות.
כולם יכולים לעשות קידום אורגני. האפיק מאפשר לאתרים ליהנות מטראפיק חינמי ובלתי מוגבל של גולשים שמחפשים את המוצר או השירות שלהם בזמן אמת.
אבל בדומה לדברים רבים בחיים, ההצלחה טמונה בהבנת התהליך לעומק ויישומו בצורה נכונה. המטרה שלנו היא לזקק את תהליך ה-SEO לארבעה שלבים ברורים שכל אחד יכול להבין ולהראות לכם כיצד הוא מתבצע בחברת מסה מדיה.
1. סידור האתר מבחינה טכנית
אם גוגל והגולשים שיבקרו באתר שלנו הם האורחים, הרי שהאתר הוא הבית. כמו שאנחנו לא מזמינים אורחים לבית מבולגן, כך לא נרצה להזמין את גוגל והגולשים לאתר לא מסודר. לכן השלב הראשון בקידום אתר הוא סידורו מבחינה טכנית.
כדי לדרג את התוכן שלכם, גוגל צריך למצוא אותו, לסרוק אותו ואז להוסיף אותו לאינדקס. גורמים טכניים עשויים להשפיע על דירוג האתר ואפילו למנוע ממנו להופיע בדפי תוצאות החיפוש של גוגל.
איך אנחנו מזהים בעיות טכניות באתרים בתחילת קמפיין קידום בגוגל? ישנם שלושה כלים שעוזרים לנו להקיף את הבדיקה הטכנית:
- כלי מנהל האתרים של גוגל (סרץ׳ קונסול) – מחברים אותו לאתר ולאחר שהוא אוסף את הנתונים הרלוונטיים, פשוט מתייחסים לכל הבעיות שהוא מציף.
- הצפרדע הצורחת (Screaming Frog) – סורקים את האתר בכלי ומאתרים מיידית בעיות טכניות שונת וכאלו שקשורות לאופטימיזציה, כגון כפילויות ו/או חוסרים בכותרות h1, תגיות מטא, קישורים פנימיים שבורים, קישורים חיצוניים לאתרים לא איכותיים ובעיות שונות הקשורות לסריקה.
- מנתח האתרים של Ahrefs – הכלי השימושי ביותר לכל מקדם אתרים, מסייע לנו גם בשלב הזה. באמצעות סריקה דרך הפיצ'ר Site Audit אנו מבצעים ניתוח מעמיק לעמודי האתר ועולים על תקלות טכניות שונות, יחד עם המלצות לשיפור.
2. איתור מילות מפתח למיקוד
כדי לקבל תנועה ממנועי חיפוש, עלינו ליצור תוכן על משהו שאנשים מחפשים. לכן, השלב השני בתהליך ה-SEO הוא ביצוע מחקר מילות מפתח, במטרה לזהות את הביטויים הכי מחופשים ורלוונטיים בתחום, אשר את מיקומיהם נרצה לשפר.
כאן נכנסים לתמונה כלי מחקר מילות מפתח שונים. הראשי הוא כמובן מתכנן מילות המפתח של גוגל בעזרתו ניתן למצוא בקלות עשרות ואף מאות רעיונות למילות מפתח. דרך נוספת בה אנו מאתרים מילות מפתח משמעותיות לקידום, היא באמצעות מחקר של מתחרים מובילים בתחום. כאן שוב ahrefs נכנס לתמונה, כי הוא מאפשר לנו להסתכל על כל אתר ולחשוף את מילות המפתח עליהן הוא ממוקם בגוגל, יחד עם נפח החיפוש של כל אחת מהן והערכת רמת התחרותיות שלה בתוצאות האורגניות.
זה מה שצריך לקחת בחשבון כשממפים ובוחרים מילות מפתח:
- פוטנציאל ניכר לטראפיק – המטרה היא לבחור ביטויים מחופשים ככל הניתן, על מנת שכאשר נתמקם בהם בתוצאות הראשונות, התרומה של זה לעסק תהיה ניכרת.
- ביטויים מכירתיים וביטויים אינפורמטיביים – כאן אנחנו רוצים לברור בין ביטויים שיכולים להוות נושאים פוטנציאלים לכתיבה אינפורמטיבית, לבין ביטויים שישמשו אותנו בעמודים הראשיים של האתר, המכונים גם ״עמודי הכסף״ (Money Pages) כי הם אלו שמייצרים הכנסה לאתר. למשל ״חברת קידום אתרים״ הוא ביטוי שנרצה ליצור עבורו עמוד ולקדם אותו אם אנחנו חברה המספקת שירותי SEO. לעומת זאת, ״כמה עולה קידום אתרים?״ הוא נושא שמתאים יותר לפוסט אינפורמטיבי שמסביר על מרכיבי הקידום האורגני והעלויות שלו. חשוב לשלב בתמהיל ביטויים משני הסוגים.
- רמת תחרותיות – כתבנו פוסט שלם שמסביר איך באמת לנתח את רמת התחרותיות של כל ביטוי. הרעיון הוא לבחור ביטויים עם רמות תחרותיות שונות, כך שבתמהיל ישנם ביטויים פחות תחרותיים (ובדרך כלל פחות מחופשים), שאפשר להתברג עליהם יחסית במהירות, אך התרומה שלהם תהיה צנועה יחסית. במקביל, לבחור גם ביטויים בעלי נפח חיפוש גבוה ורמת תחרות גבוהה יותר, אשר יתרמו תרומה משמעותית יותר, אך מיועדים לטווח ארוך יותר בשל רמת תחרותיות גבוהה.
3. יצירת עמוד מתאים
לאחר שוידאנו שהאתר מסודר ברמה הטכנית ובחרנו את הביטויים שאנחנו רוצים לקדם, זה הזמן לשייך לכל קבוצת ביטויים את העמודים שיתברגו בחיפושים. דפי האתר הם אלו שמחברים בין מה שהגולשים מחפשים ומה שיש לכם להציע.
בראש ובראשונה, עמוד מותאם למנועי חיפוש הוא עמוד שמתאים לכוונת החיפוש. אנשים מחפשים בגוגל במטרה להשיג את אחת משלוש המטרות הבאות: ביקור באתר אינטרנט ספציפי, לימוד נושא כלשהו או רכישת מוצר/שירות מסויים. אחד הדברים החשובים ביותר הוא להבין את כוונתם של הגולשים בעת ביצוע החיפוש ולבנות את העמודים באתר כך שיתאימו למה שהם מצפים לראות.
תוכן איכותי הוא מה שהגולשים מחפשים ומנועי החיפוש רוצים להציג בפניהם בצורה מהירה ונוחה. לכן, אנו משקיעים בתוכן מקורי, מקיף ומקצועי לכל עמוד מקודם באתר. תוכלו להרחיב את הקריאה על איך לכתוב בצורה שגם הגולשים וגם גוגל יהיו מרוצים בפוסט הזה.
כדי להגדיל את הסיכויים של עמוד תוכן להתברג גבוה בתוצאות החיפוש, אנחנו מקפידים על:
- רלוונטיות – הדף צריך להכיל תוכן רלוונטי למילת החיפוש העיקרית ורצוי שיכיל גם וריאציות שונות של אותה קבוצת ביטויים. במידה ויש אפשרות לשלב תמונות וסרטונים רלוונטיים – רצוי לעשות זאת.
- איכות – התוכן צריך להיות נכון, עדכני ומועיל לגולשים. כדי לקבוע את איכות התוכן, האלגוריתם של גוגל מסתמך על פרמטרים שונים, כגון האינטראקציה של המבקרים באתר עם העמוד – כמה זמן הם נשארים באתר? האם הם עוזבים שניות ספורות אחרי שהגיעו? האם הם עוברים לעמודים נוספים ומבצעים פעולות באתר? בנוסף, ישנם פרמטרים מחוץ לאתר שנלקחים בחשבון, כמו שיתופים ברשתות החברתיות וקישורים נכנסים לעמוד מאתרים חיצוניים.
- חווית שימוש – אם הדפים שלנו ושל המתחרים דומים, האלגוריתם יעדיף עמודים עם חווית משתמש טובה יותר. למשל, דפים מותאמים למכשירים ניידים, אתרים מאובטחים באמצעות SSL, עמודים שנטענים מהר יותר, דפים עם פונטים בגודל קריא, מרווח נוח בין האלמנטים השונים באתר, ועוד.
4. בניית קישורים
אחרי שבנינו את כל התשתית, מגיע אחד החלקים המשמעותיים והמורכבים ביותר בתהליך קידום אתרים אורגני – בניית קישורים. המיקוד הוא בשני סוגי קישורים עיקריים: קישורים פנימיים וקישורים נכנסים. את הראשון אנו בונים באתר עצמו ואת השני משיגים מבחוץ. ישנם גם קישורים יוצאים מהאתר שלנו לאחרים, אך כאן נתייחס רק לשניים הראשונים מכיוון שהם המשמעותיים ביותר.
קישורים פנימיים
קישורים פנימיים הם קישורים בין דף אחד של האתר לדף אחר באותו אתר. המטרה העיקרית שלהם היא לתת לגולשים את האופציה להרחיב את הקריאה בנושאים שונים, לאפשר לגוגל לסרוק טוב יותר את עמודי האתר, לפזר את הכוח של הקישורים הנכנסים לעמודים אחרים ולעזור לגוגל להבין טוב יותר את נושא העמוד הודות לאנקור טקסט בקישור.
קישורים פנימיים יכולים להיות חלק מהתוכן עצמו, מתפריטים שונים באתר או מאלמנטים כגון פירורי לחם או ״פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך״.
קישורים נכנסים
קישורים נכנסים הם קישורים שמגיעים מאתרים אחרים לאתר שלנו. הדרך הכי פשוטה להסביר את חשיבותם היא על ידי הסתכלות עליהם כהצבעות אמון. ככל שיותר אתרים ותיקים, אמינים ורלוונטיים מקשרים לאתר שלכם, כך תקבלו יותר קרדיט מגוגל. הסיבה לכך היא שגוגל רואה בקישורים הללו מעין המלצות על האתר שלכם.
כמובן שלא כל הקישורים שווים. המטרה שלנו היא להשיג קישורים מאתרים רלוונטיים לתחום של האתר המקודם, שגם הם בעצמם זוכים לקישורים מאתרים שגוגל מעריך. ישנן טכניקות רבות ומגוונות לצורך השגת קישורים, כאשר חברות קידום אתרים שונות פועלות בדרכים שונות.
הדרכים הפופולריות ביותר להשגת קישורים נכנסים, הן באמצעות רשת אתרים פרטית, שיתופי פעולה, רכישה בתשלום, שימוש בפלטפורמות חינמיות כגון רשתות חברתיות, פורומים ואינדקסים, כתיבת תגובות לפוסטים באתרים אחרים ועוד.
חשוב לזכור שגוגל אוסרת על בניית קישורים יזומה והיא עשויה להעניש אתרים שעושים זאת. הסיבה לכך היא שבעיני גוגל אתרים אמורים ״להרוויח״ קישורים באופן טבעי. בפועל, כל אתר שרוצה להתקדם, עושה הכל כדי להשיג כמה שיותר קישורים איכותיים. האתגר האמיתי הוא לעשות זאת בצורה מחושבת וזהירה כדי לייצר תוצאות יציבות לאורך זמן.
כמה מילים לסיכום
זהו בעצם תהליך ה-SEO בקצרה. חשוב לזכור שנגענו פה רק בקצה הקרחון. קידום אתרים הוא תהליך מורכב וארוך טווח שקל לבצע בו טעויות עם השלכות הרסניות.
במידה ואתם מעוניינים לקדם את האתר שלכם בעצמכם, אנו ממליצים לקרוא יותר לעומק על כל אחד מהשלבים, לפני שאתם מתחילים לעשות משהו.
אם אתם מחפשים חברת קידום אתרים אמינה ומקצועית עבור האתר שלכם, אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר ולבחון את כיצד נוכל לסייע לכם במשימה.