072-338-4444
ניתוח מתחרים בתוצאות האורגניות בגוגל
דניאל מסטר
דניאל מסטר

ניתוח קושי של מילת מפתח: איך להעריך נכון את רמת התחרות בתוצאות האורגניות בגוגל

Email
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
תוכן עניינים

ישנם כלים רבים בשוק אשר מתיימרים להקל על בדיקת התחרות בתוצאות האורגניות ולקצר את התהליך על ידי קיבוץ של מספר פרמטרים והצגתם בגרפים שונים או על ידי מספר אשר אמור לשקף את רמת התחרותיות של ביטוי מסויים. במציאות, ולאחר בדיקת רוב הכלים הנחשבים בשוק, הגענו למסקנה שעם כל הרצון הטוב לאוטומציה וייעול הזמן באמצעות כלים שונים לקידום אתרים, אם רוצים לקבל תשובה מדויקת לרמת התחרות של ביטוי מסויים בתוצאות האורגניות של גוגל – אין מנוס מביצוע בדיקה ידנית.

מכיוון שמטרת הפוסט היא להעניק כלים פרקטיים לבדיקת רמת התחרות בגוגל, לא נתעכב על מה שלא עובד, אלא נמחיש זאת בקצרה בלבד ולאחר מכן נדבר על הפרמטרים המשמעותיים באמת וכיצד לבדוק אותם.

Keywords Explorer בפעולה

רוב מקדמי האתרים יסכימו על כך ש-Ahrefs הוא כלי ה-seo האפקטיבי והאמין ביותר בעולם נכון לכתיבת שורות אלה. בנוסף גם כלים מתחומים משיקים כמו Rank Ranger וזפו הישראלית, שואבים מידע מ-Ahrefs ומציגים אותו בדוחות הרלוונטיים שלהם. ל-Ahrefs יש את הפיצ׳ר הנחשב למוצלח ביותר להערכת רמת התחרותיות בתוצאות האורגניות והוא נקרא Keywords Explorer. השימוש בו פשוט מאוד, מזינים מילת מפתח ומקבלים גם ניתוח על של כל עשרת האתרים בעמוד הראשון וגם ציון מ-0-100 לרמת התחרות של הביטוי. אז מה הבעיה עם הפיצ'ר הזה? בואו נבדוק אותו במציאות.

בדקנו את הביטוי קידום אתרים וזה מה שקיבלנו:
רמת הקושי של הביטוי קידום אתרים ב-ahrefs

אמנם הוא מוגדר כ״קשה״ (לא קשה מאוד, רק קשה) אבל מקבל רק דרגת קושי של 54 מתוך 100. כמו כן אומר לנו Ahrefs שכל מה שנזדקק לו כדי להיות בעמוד הראשון הוא קישורים מכ-99 אתרים.

ברור לכל מי שעוסק בתחום שמדובר בביטוי התחרותי ביותר בנישת הקידום האורגני בישראל. המספר בפועל אמור להיות משמעותית יותר גבוה ומאה קישורים בפני עצמכם לא יספיקו אפילו כדי לגרד את העמוד השני.

למה הכלים הקיימים לבדיקת התחרותיות של התוצאות האורגניות טועים ומטעים?

אז למה התוצאה הזו כל כך מטעה? בעיקר משום שהיא מתמקדת בפרמטר אחד בלבד וגם אותו היא לא מנתחת בצורה נכונה. מה שעושה Keywords Explorer וכלים מובילים אחרים בשוק זה להסתכל על כמות הקישורים שהולכים לעמוד המדורג בגוגל, לוקחים בחשבון את האיכות שלהם על סמך המדדים שלהם עצמם (DR/UR במקרה של Ahrefs) ו…זהו. כלים אחרים מציגים גם את הוותק, מספר העמודים של כל אתר ואת כמות התוצאות הכוללת, אבל קשה לכמת אותם למשוואה הכללית ולכן הם מוצגים לידיעה בלבד.

למה זה לא מספיק? גם כי לא כל הקישורים נולדו שווים וישנה משמעות גדולה לסוג הקישורים וגם כי גוגל, בניגוד למה שהם אומרים לעיתים בפומבי, מסתכלים על אתרים כמכלול. לאוטוריטה של דומיין יש השפעה מכרעת על היכולת של העמודים שלו להתברג גבוה בתוצאות החיפוש. לא מאמינים? תראו את התוצאות של d.co.il או b144. האתרים האלה מופיעים עם אלפי עמודים על אלפי שאילתות עם דפים פנימיים ללא אף קישור לאותם עמודים ספציפיים. העמודים הפנימיים שלהם מדורגים בזכות הכוח הכללי של האתר. גם בחו״ל זה בא לידי ביטוי בצורה ברורה מאוד עם אתרים כמו אמזון ו-Yelp למשל. לכן כאשר ננתח מילת חיפוש שתניב תוצאות בעיקר מאתרים גדולים עם עמודים פנימיים שלא מקבלים כמות גדולה של קישורים – התוצאה תהיה הערכה בחסר של רמת התחרות.

הדיסוננס בין המציאות לתוצאות שמראים הכלים גדל עוד יותר בתחומים של בעלי מקצוע, על אחת כמה וכמה בתחומי YMYL. נסו למשל לחפש את הביטוי ״קרדיולוג״ בגוגל. מה שתקבלו בעמוד הראשון הוא ערבוב של אתרי קופות החולים, בתי חולים, מרכזים רפואיים, ויקיפדיה ומספר פורטלים מוכרים. כולם אתרים חזקים בטירוף, ותיקים ועשירים בתוכן שכמעט בלתי אפשרי לעקוף עם ״אתר לקוח״ סטנדרטי.

ומה הקושי שהביטוי הזה מקבל ב-Keywords Explorer? תראו בעצמכם:

רמת הקושי של הביטוי קרדיולוג ב-ahrefs

אנחנו מקווים שבשלב הזה הנקודה ברורה מעבר לכל ספק: האינדיקציה של הכלים הקיימים לרמת התחרות בתוצאות האורגניות אינה ריאליסטית לחלוטין ותהיה זו טעות גדולה להסתמך עליה. אז מה כן עושים? מנתחים ידנית.

טעויות נפוצות בניתוח תחרות ידני

גם כשניגשים לניתוח ידני, חשוב להימנע מטעויות ולהפנות את הזרקור למקומות הנכונים. ישנם אנשים אשר מבצעים ניתוח תחרותיות של התוצאות האורגניות אך נוטים להתבלבל בפרמטרים שונים וההשפעה שלהם על רמת התחרות. ננצל את הבמה כדי לחדד מספר אקסיומות שגויות:

לרמת התחרותיות שמציג Google Ads אין שום קשר לרמת התחרות בתוצאות האורגניות

לחלקכם זה אולי נראה מברור מאליו אך לא פעם ולא פעמיים נתקלנו במקדמי אתרים ובעלי עסקים שמסתכלים על ניתוח של ביטוי מסוים בגוגל אדס ומסיקים ממנו לאורגני. נכון שיהיו מקרים בהם רמת תחרות גבוהה על מילת מפתח ספציפית תבוא לידי ביטוי גם בתוצאות הממומנות וגם באורגנית, איך אין כל קורלציה ביניהם. בתחומים רבים חברות וארגונים בוחרים (במודע או שלא) לא להשקיע באפיק האורגני ולהתבסס בעיקר על הפרסום הממומן. מצב כזה מעלה את רמת התחרות בתוצאות הממומנות אבל משאיר את האורגני די פנוי. זה כמובן יכול לקרות גם להפך. אם נישאר עם הדוגמה של הקרדיולוג, הרי שבתוצאות הממומנות גוגל יראה לנו שרמת התחרותיות נמוכה (כנראה כי התחרות על שטח הפרסום אכן נמוכה):

ניתוח ביטוי מתוך גוגל אדס

מה שכבר ראינו שממש לא נכון לתוצאות האורגניות.

ה-DR הוא לא חזות הכל

טעות נפוצה נוספת היא הענקת משקל רב לציון ה-Domain Rating / Trust Flow / Authority Score. ראשית חשוב מאוד להבין כי לא מדובר במדדים שקשורים בשום צורה לגוגל אלא שייכים אך ורק לכלים שהמציאו אותם. לכן מדובר באינדיקציה כללית במקרה הטוב והטעיה מוחלטת במקרה הרע. שנית, ניתן לבצע מניפולציה על המדדים הללו בקלות רבה: גם כי אפשר לחסום את הגישה של הזחלן של הכלים הללו לאתרים ספציפיים ובכך למנוע את הספירה של קישורים מאותם אתרים וגם כי אפשר בקלות יחסית לנצל את חולשת האלגוריתם שלהם להעלאת הציון מבלי שזה יבוא לידי ביטוי בתוצאות האורגניות בגוגל. הנה למשל דוגמה מתוך קייס סטאדי מצויין אשר מדגים מה קרה לאתר שרכש שירות להעלאת ה-DR בפייבר. בקצרה, כך נראה הדומיין שלו לפני הזמנת השירות:

Archseo-Ahrefs-Old-DR

וכך אחרי:

Ahrefs-Metrics

כפי שניתן לראות, הבחור מפייבר אכן סיפק את הסחורה. ה-DR וה-UR עלו בצורה דרמטית ועל פניו ניתן לשער שהאתר הפך למפלצת והשתלט על המון ביטויים בעמוד הראשון, אלא שכפי שניתן לראות בעמודת ה-Organic Keywords ו-Organic Traffic – בשטח שום דבר לא באמת השתנה, פרט לפרמטרים של Ahrefs עצמם.

על קישורים מדברים באיכות ולא בכמות

טעות נוספת שעולה פעמים רבות על ידי לקוחות שאינם בקיאים מספיק בתחום ואף מנוצלת על ידי מקדמי אתרים שונים בשל נוחיותה, היא המיקוד בכמות הקישורים. ישנם מקדמי אתרים וחברות קידום אתרים אשר מבצעות ניתוח תחרות של התוצאות האורגניות ומציאות ללקוח x קישורים בחודש כדי לעקוף את המתחרים. פעמים רבות בעל העסק בעצמו מתעקש לדעת כמה קישורים הוא יקבל מדי חודש או מחפש התחייבות למספר כלשהו מתוך הנחה שאם לאתר במקום הראשון יש 100 קישורים ולו יהיו 110 קישורים, אז הוא יעקוף אותו.

המציאות היא שכשזה מגיע לקישורים, מילת המפתח היא איכות ולא כמות. כפי שאפשר ללמוד מהקייס סטאדי לעיל, אין בעיה כלל לספק עשרות, מאות ואף אלפי קישורים לכל מי שמעוניין בכך, אך תהיה זו טעות קריטית לחשוב שזה מה שיביא את האתר לעמוד הראשון. בתמונה למעלה אפשר לראות בקלות איך גם 10,000 קישורים מאתרים שונים (ואפילו איכותיים על פי המדדים של ahrefs) לא השפיעו כהוא זה. אם כבר, אז סביר להניח שהקישורים האלה פגעו פגיעה אנושה בדומיין. לכן כשמנתחים את האתרים בעמוד הראשון מבחינת כמות הקישורים שלהם, חשוב מאוד לשים לב לסוג הקישורים ולא רק לכמות שלהם: כמה מהם follow וכמה nofollow? עד כמה האתרים המקשרים רלוונטיים לתחום של האתר המקושר וכו׳. ניתן לקרוא בהרחבה על בניית קישורים נכונה במדריך שלנו.

כמות התוצאות כאינדיקציה

יש מי שעדיין מסתכל על כמות התוצאות עבור כל שאילתה כאינדיקציה לרמת התחרות של הביטוי. כפי שכבר אמרנו בעניין הקישורים, מה שחשוב באמת הוא איכות האתרים שמופיעים בתוצאות ולא הכמות שלהם. שאילתא שמחזירה 100 תוצאות רלוונטיות, אך עמוסה באתרים חזקים שמתמחים בתחום, תהיה במקרים מסויימים תחרותית בהרבה מחיפוש שמחזיר 10,000 תוצאות מפוזרות. בעיקר כאשר מדובר בנישות צרות ותחומים מתפתחים. נכון שניתן לבצע חיפוש של מילת המפתח יחד עם הצירוף intitle: ובכך לקבל רק תוצאות של אתרים בהם מילת המפתח מופיעה במטא טייטל בצורה מדוייקת, אך גם זה פרמטר שמראה רק כמות ולא איכות ולכן לא כדאי להעניק לו משקל רב מדי.

אז איך כן מנתחים את התוצאות האורגניות ועל מה מסתכלים?

נכון שלגוגל ישנם כ-200 פרמטרים לפיהם האלגוריתם מדרג אתרים, אך אם צריך לצמצם אותם לשניים בלבד, יהיו אלו הקישורים והתוכן. אם ניתן להוסיף פרטמר נוסף אז יהיה זה עניין חווית המשמש – מהירות האתר, אבטחה, נוחות השימוש בו וכו׳. אם רוצים לקבל הערכה של רמת התחרות בתוצאות האורגניות עבור ביטוי כלשהו בפרק זמן סביר, ניתן לעשות זאת בצורה מדויקת על ידי בדיקת הקישורים של האתרים בעמוד הראשון והתוכן שלהם, זאת מתוך הנחה שאת מה שקשור לחווית המשתמש באתר שלנו, בכל מקרה נרצה לעשות על הצד הטוב ביותר וללא תלות במתחרים.

כאשר אנו בודקים את רמת התחרות בתחום כלשהו, לרוב אנו דוגמים את שלושת האתרים הראשונים בשני הפרמטרים הללו:

קישורים

ראשית מה שמעניין אותנו בעיקר הם קישורי ה-follow בלבד, מכיוון שהם אלו שעושים את עיקר ההבדל ולרוב גם קשים יותר להשגה לעומת קישורי nofollow שאפשר להשיג בקלות ממאות רשתות חברתיות שונות, פורומים תגובות וכדומה. גם גוגל יודע זאת ולכן מייחס פחות חשיבות לקישורים שכל אחד יכול להשיג ללא מאמץ. איך מפלטרים את קישורי ה-follow מכל היתר? ניגשים ל-Referring Domains ותחת Link type בוחרים רק ב-Dofollow:

סוגי קישורים

שימו לב איך מ-340 דומיינים מקשרים ירדנו ל-276 בלבד. באתר הזה רוב האתרים המקשרים קישרו באמצעות קישור follow, אך אולי תופתעו לגלות שבלא מעט מקרים, חצי ואף יותר מכמות הקישורים של אתרים מסוימים הם nofollow, מה שאומר שככל הנראה תוכלו לעקוף את האתר גם עם כמות מועטה משמעותית של קישורי follow איכותיים ורלוונטיים ממה שהערכתם תחילה.

זווית נוספת הנוגעת לקישורים וחשוב מאוד לבדוק היא הכמות הכוללת של הדומיינים המקשרים לאתרים. דיברנו בתחילת הפוסט על כך שהכלים שמבצעים בדיקה מסתכלים על כמות הקישורים של הדף הספציפי שמדורג בגוגל, מה שנותן הערכה לא נכונה של רמת התחרות. אתם רוצים לבדוק את האתר כמכלול ולהסתכל על כל הקישורים שמגיעים אליו כדי להבין עד כמה הוא חזק באמת וכמה קשה תצטרכו לעבוד כדי לעקוף אותו. אתרים סמכותיים מתברגים בעמוד הראשון גם עם עמודים שיש אליהם מעט קישורים ואף ללא קישורים חיצוניים בכלל, רק בזכות הכוח הכללי של הדומיין. אל תתפתו לנתח רק עמוד אחד ולפיו להעריך את רמת הקושי.

בנוסף, כדאי לשים למקור הקישורים ועד כמה הוא רלוונטי לאתר אליו הוא מקשר. למשל אם נזהה שלאתרים בתוצאות הראשונות יש כמות גדולה של קישורים ממקורות לא רלוונטיים, נוכל להסיק מכך שנזדקק לפחות קישורים כדי לעקוף אותם, כל עוד נשיג את עיקר הקישורים מאתרים רלוונטיים. במקרה הזה אין קיצורי דרך ומה שנרצה לעשות הוא ללכת למסך Backlinks ופשוט לדגום את הקישורים הראשונים ברשימה באופן ידני, על מנת להבין את מידת הרלוונטיות שלהם. אפשר כמובן להיעזר ברמזים כמו מילת המפתח או הנושא הכללי בשם הדומיין ו/או הפוסט המקשר או בטייטל של הקישור, כדי לנחש את מידת הרלוונטיות שלו לאתר המקשר.

נקודה חשובה אחרונה שעוזרת לנו להעריך באמת את רמת התחרותיות היא הסתכלות על סוג הקישור – האם מדובר בקישורים מפלטפורמות חינמיות שנגישות לכולם כמו אינדקסים, אתרי web 2.0 וכדומה? או שמה האתרים בתוצאות הראשונות מקבלים קישורים מאתרים שיהיה לנו הרבה יותר קשה גם להשיג מהם קישור, כמו אתרים ממשלתיים וציבוריים, ויקיפדיה, ספקים אקסקלוסיביים, אתרים פרטיים וכו׳? אם אנחנו מנתחים ביטוי כלשהו ורואים שהאתרים במקומות הראשונים מדורגים בזכות כמות גדולה של קישורים מפלטפורמות מהסוג הראשון, נדע כי גם אנחנו נוכל להשיג בקלות את אותם קישורים ולעקוף את המתחרים, לכן גם אם מדובר בכמות גדולה של קישורים וכולם רלוונטיים לנושא, עדיין אין זה אומר שמדובר ברמת תחרותיות גבוהה.

תוכן

כולם כבר יודעים שתוכן הוא המלך. הזחלן של גוגל ניזון מתוכן והוא המקור שלו להבנת המתרחש באתר שלכם. לכן לאחר שקיבלנו תמונת מצב כללית על הקישורים של האתרים במקומות הראשונים, נרצה לבדוק אותם מבחנית התוכן שלהם. יש לכך שני פרמטרים עיקריים:

1. כמה עמודים קיימים – בדיקה פשוטה שניתן לבצע על ידי הזנת המילה site: ואחריה הדומיין אותו רוצים לבדוק.

תוצאה של פקודת site: בגוגלבדיקה זו תאפשר לנו להבין כמה עמודים גוגל רואה באתר. זוהי נקודה חשובה שכן בדרך כלל כמות עמודי תוכן גדולה מעלה את ערך האתר בגוגל. אם נחזור לדוגמה שהתחלנו איתה את הפוסט, נראה שהאתרים שמופיעים בתוצאות הראשונות (קופות החולים, בתי חולים ופורטלים) הם אתרים עם אלפי עמודי תוכן רלוונטיים, מה שבשילוב עם קישורים איכותיים מקנה להם את מעמדם כאוטוריטה. לכן כאשר מעריכים את רמת התחרות בתוצאות האורגניות, חשוב מאוד לקחת בחשבון את כמות עמודי התוכן הנדרשת כדי להתברג בעמוד הראשון. הסיכוי שלכם לעקוף אתר בעל מאות עמודי תוכן רלוונטיים עם אתר בעל 10-20 עמודים (גם עם הקישורים הכי טובים בעולם) הוא אפסי. לכן זהו פרמטר משמעותי ביותר להבנת רמת התחרות בביטוי נתון.

2. אורך ואיכות התוכן – מה שנכון לגבי קישורים, נכון גם לגבי התוכן. אם למתחרים יש עמודי תוכן באורך ממוצע של 800 מילה לעמוד, לא יספיק לכם לייצר יותר עמודים באורך של 400 כ״א. כלומר ישנה חשיבות גם לכמות וגם לאיכות התוכן. במקרה של תוכן, האיכות באה לידי ביטוי גם באורך התוכן אבל גם בתכולתו – אם יצרתם עמוד תוכן סביב ביטוי מסויים או קבוצת ביטויים חופפים, ודאו שאתם עונים על כל מה שרלוונטי לנושא וספקו תשובה מקיפה לכל מה שהגולש מחפש. קחו זאת בחשבון כאשר אתם מעריכים את רמת התחרות.

נקודת בונוס – שימו לב לסוגי האתרים

העדכונים האחרונים של גוגל נתנו משקל גבוה לפורטלים מקצועיים על חשבון מה שקרוי ״אתרי לקוח״ (אתרים פרטיים של עסקים וחברות). במידה ואתם מנתחים תחרות עבור בעל עסק כלשהו, וודאו שהעמוד הראשון לא שמור רק לפורטלים וגופים ציבוריים/ממשלתיים וכי יש בו גם אתרי לקוח. נקודת ההשוואה שלכם תהיה אותם אתרי לקוח שמופיעים בעמוד הראשון ולא האתרים האחרים, כי סביר להניח שהם ישארו בקומם כך או כך. מה שכן יכול להשתנות הוא אתרי הלקוח שגוגל בוחר להציג, לא הכמות שלהם. הנקודה הזאת רלוונטית מאוד לקידום אתרים בחו״ל וקיימת היום בישראל במספר יחסית מצומצם של נישות, אם כי סביר להניח שעם השנים תצבור תאוצה גם בישראל.

לסיכום

כפי שראינו, ניתוח תחרות בתוצאות האורגניות הוא עניין מורכב אשר מצריך דגימה של פרמטרים שונים וביצוע שכלול שלהם על מנת לקבל תמונת מצב אמיתית. בפוסט הזה התייחסנו לנקודות המשמעותיות ביותר אשר יאפשרו לכם לנתח את התחרות מבלי לבזבז על כך שעות רבות ויחד עם זאת לקבל תמונת מצב מדוייקת מאוד. כמובן שניתן להתעסק בפרמטרים נוספים ולקחת גם אותם בחשבון, אך מניסיוננו, לפרמטרים שהזכרנו יש את המשקל הרב ביותר ומיקוד הבדיקה בהם מייצר את התמורה הטובה ביותר ביחס לזמן העבודה המושקע.

לצערנו, לא מצאנו כיום פתרון אוטומטי יעיל ואמין שידע לבצע את הניתוח הזה ולכן מדובר באחד האספקטים של עבודת ה-seo אשר נותר בעיקרו ידני ונשען על הידע המקצועי של מקדם האתרים שמבצע את הבדיקה. פעמים לא מעטות נתקלנו בלקוחות פוטנציאליים אשר הגיעו לאחר שקיבלו הערכות מחברות אחרות או שביצעו את הבדיקה בעצמם והיו משוכנעים שהתחום שלהם תחרותי מאוד או אינו תחרותי על סמך ניתוח שגוי והופתעו לגלות את האמת לאחר הבדיקה שלנו. בראיה שלנו, מדובר בשלב קריטי של תהליך קידום אתרים מוצלח, שכן תיאום ציפיות והקצאת המשאבים הדרושים להצלחת הפרויקט יכולים להתבצע רק כאשר המטרה ברורה וידועה.

אם אתם כבר פה, הנה עוד כמה פוסטים ששווה לבדוק: