12 טעויות נפוצות בקידום אתרים

קידום אתרים הוא תחום מורכב הדורש ידע, כלים והמון תשומת לב לפרטים. גם מקדמי אתרים מקצועיים וגם בעלי אתרים שמקדמים את עצמם, עלולים לטעות ולדלג על שלבים חשובים בעבודה או לבצע אותם בצורה שגויה.

בפוסט הזה אנחנו רוצים לדבר על הטעויות הנפוצות והקריטיות ביותר שאנו נתקלים בהן. קודם כל כדי להאיר עליהן את הזרקור ולהפנות את תשומת לבכם למה שאתם אולי מפספסים. שנית, כדי לאפשר לכם לתקן אותם ולעזור לאתרים שלכם להתקדם.

הטעויות הנפוצות ביותר בתהליך קידום אתרים

  1. מחקר מילות מפתח שטחי

    הבסיס לקמפיין קידום אתרים מוצלח הוא מחקר מילות מפתח מעמיק ויסודי. בלא מעט מקרים, נתקלנו באתרים שקודמו מבלי שבוצע מחקר מעמיק ומיפוי של כל הביטויים הרלוונטיים בתחום. במצב הזה האתר לא ממצה את הפוטנציאל הקיים והצלחתו תהיה מוגבלת.

    חקר מילים מעמיק ימצא גם את הביטויים שהכי מתאימים לתקציב הלקוח ומטרות שלו.כשלא עושים מחקר מקיף, עלולים לפספס את אותן מילות מפתח חשובות או לבחור במילים תחרותיות מידי שלא עומדות בתיאום הציפיות של הלקוח.

  2. השקעה רק (או בעיקר) בפן אחד של עבודת ה-SEO

    קידום אתרים הוא עולם שלם. לעיתים מקדמי אתרים או בעלי אתרים שמקדמים את עצמם מתמקדים רק בפן אחד, כמו קישורים, תוכן או בצד הטכני, מתוך מחשבה שאם האתר שלהם יהיה סופר מהיר או עם המון קישורים או רק עם תוכן נהדר, זה יגרום לגוגל להתאהב בו.

    בפועל זה לא עובד ככה. ההשקעה צריכה להיות בכל האפיקים במקביל. לכן, חשוב לשים לב לא להשקיע רק בפן אחד, אלא להסתכל על האתר כמכלול שצריך לטפח על מנת שיעבוד בצורה אופטימלית.

  3. העדפת מנועי החיפוש על פני הגולש

    אמנם מפתיע, אך קורה לא מעט גם היום. אנשים בונים אתרים או מתאימים אותם במטרה לתת לרובוטים של גוגל את מה שהם חושבים שהרובוטים רוצים לראות, תוך הזנחה של חווית הגולש. זה בא לידי ביטוי בדחיסת מילות מפתח באופן לא טבעי, ניסיון להערים על מנוע החיפוש עם קישורים נסתרים, ריבוי קישורים בפוטר או בתפריט העליון רק כדי לחזק עמודים ספציפיים ועוד.

    מי שממשיך לפעול כך, יצא קירח מכאן ומכאן משום שהתוצאה היא בדרך כלל הפוכה ממה שניסו להשיג. גוגל מזהה את התנהגות הגולשים באתר ונותן יותר קרדיט לאתרים עם חווית משתמש טובה, על פני מניפולציות שונות שאמורות לעבוד על האלגוריתם של גוגל.

  4. קיצורי דרך הם לא הדרך

    קידום אתרים אורגני דורש הרבה סבלנות. הטעות היא, שלא לכולם יש סבלנות, מה שמוביל לעיתים לנסיונות לבצע קיצורי דרך שונים הכוללים יישום של טכניקות בעייתיות, כמו שימוש יתר במילות מפתח, בניית קישורים מאסיבית ולא טבעית באיכות ירודה, שימוש בתוכן אוטומטי/מתורגם וכו׳.

    מצב זה עלול ליצור כדור שלג הרסני, כי הפעולות הללו יגרמו לאתר להיתקע או לרדת במיקומים, מה שיפעיל לחץ גדול יותר ויגביר את הסיכוי לפעולות אגרסיביות נוספות, שבתורן יגרמו נזק נוסף וכך עד למצב שבו גוגל עלול ״לשרוף״ את הדומיין שלהם ולאלץ אותם להתחיל הכל מהתחלה.

  5. לא בוצע תיאום ציפיות או שניתנו הבטחות לא ריאליות

    פעמים רבות, אנשים נכנסים לקמפיין קידום אתרים ללא תיאום ציפיות, מה שמוביל לאכזבות ואי עמידה ביעדים. לפני שמתחילים בפרויקט קידום אתרים, תיאום ציפיות מול הלקוח, או מול עצמכם (במידה ואתם מקדמים את האתר), היא אחת הפעולות החשובות ביותר שכדאי לבצע. צריך להבין מהי נקודת הפתיחה שלכם, היכן נמצאים המתחרים ומה נדרש כדי לסגור את הפער מהם.

    כדאי גם להיות ריאליים ולקחת בחשבון הפתעות שעלולות לצוץ לאורך הדרך (כמו עדכוני אלגורתים או מתחרים חדשים/קיימים שמתחילים להשקיע יותר בקידום האתר שלהם). כאשר נכנסים לקמפיין SEO ללא תיאום ציפיות מסודר לתוצאות הצפויות, ייתכן ולא יהיה לכם מספיק זמן או כסף כדי להשלים את המשימה, לאכזבת כל הצדדים המעורבים. לכן, תמיד כדאי לעשות תיאום ציפיות לפני שמתחילים לעבוד.

  6. תוכן דל

    אתר טוב הוא אתר שיש בו תוכן עשיר, מעמיק ואיכותי על תחום פעילותו. טעות נפוצה שמקדמי אתרים עושים, כדי לחסוך בהוצאות ובמקביל להציג מצג של אתר עם המון עמודי תוכן, היא לפרסם המון פוסטים קצרים באורך של 300-350 מילה כל אחד. המטרה היא לתת יחס לכל ביטוי קטן שרוצים לקדם או על מנת ליצור רלוונטיות תמטית סביב נושא מסוים.

    הבעיה היא שברוב המוחלט של המקרים, מאמרים באורך כזה אינם יסודיים ולא נותנים מענה אמיתי למה שהגולש חיפש. גם גוגל וגם הגולשים מזהים זאת, מה שגורם לשניהם לא לא לקחת את האתר ברצינות. 

  7. העתקת תוכן

    טעות שלעיתים נעשית בתום לב על ידי מי שאינו מומחה בתחום. לעיתים מקדמי אתרים או בעלי אתרים חושבים שזה בסדר להעתיק תוכן ממקום אחר ולהשתמש בו באתר. זה יכול להיות תוכן שהם פרסמו באתר חיצוני כלשהו, באחת מהרשתות החברתיות ואף באתר אחר בבעלותם.

    זכרו שגוגל לא אוהב תכנים מועתקים ויודע לזהות שכפול תוכן די בקלות. העתקה של תוכן מאתרים אחרים היא בהחלט לא לגיטימית ועלולה בסבירות גבוהה לפגוע באתר המעתיק.

  8. העדר או מיעוט קישורים פנימיים

    בין אם מעצלנות גרידא ובין אם בשל חוסר ההבנה של המשמעות של קישורים פנימיים, התרומה שלהם לחווית משתמש טובה יותר ולפיזור ה-Link Juice באתר בצורה טבעית – פעמים רבות נושא הקישורים הפנימיים לא זוכה ליחס הראוי לו, מה שמונע מהאתר לממש את הפוטנציאל שלו, גם אם הוא עשיר בתכנים איכותיים רבים וכמות טובה של קישורים נכנסים איכותיים.

  9. חוסר תשומת לב למהירות האתר

    מקדמי אתרים רבים לא מחזיקים בידע טכני ולעיתים אין לצידם את איש המקצוע שיכול לתמוך בהם בנושא. כך נוצרים מצבים בהם לא מטפלים בפן הטכני של האתר, אשר משפיע השפעה ישירה על ביצועיו. זה יכול להיות אתר שעולה באיטיות כי הוא מאוחסן בשרת חלש, בגלל אי יישום הגדרות קאש שונות, קוד מלוכלך וסיבות רבות נוספות שמביאות לכך שהאתר נטען לאט.

    עמוד שנטען באיטיות, יגרום לגולש לאבד את סבלנותו ולתהות האם בכלל כדאי לו לבזבז את זמנו על האתר הזה. בנוסף, גם גוגל מסתכלים על מהירות הטעינה ואף הצהירו באופן גלוי שמהירות האתר הינה אחת ממאות הפרמטרים שהאלגוריתם לוקח בחשבון. לכן חשוב מאוד לשים לב לכך ולעשות כל מה שניתן כדי להאיץ את מהירות הטעינה והתגובה של האתר. באופן כללי, השאיפה היא שהאתר יטען במלואו תוך פחות מ-3 שניות.

  10. אי הקפדה על אתר מאובטח

    גוגל הצהירו כבר לפני שנים רבות שהם מצפים מכל בעלי האתרים להתקין תעודת SSL באתר שלהם, על מנת להפוך את התקשורת בין הגולשים לאתר למאובטחת יותר ולהקשות על גניבת מידע אישי ורגיש. כיום, כמעט ולא ניתן למצוא אתרים ללא תעודת SSL בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש.

    למרות זאת, אנו ממשיכים להיתקל באתרי לקוחות שמגיעים אלינו לאחר שקודמו במשך חודשים ואף שנים ועדיין אינם מאובטחים. אם האתר שלכם עדיין לא מאובטח, רוצו לסדר זאת בהקדם והרוויחו עוד נקודות קלות שיעזרו לאתר שלכם להתקדם אורגנית.

  11. קניבליזציה של מילות מפתח

    טעות שקוראת הרבה באתרים ותיקים עם מאות ואף אלפי עמודי תוכן שפורסמו לאורך השנים. קניבליזציה של מילות מפתח היא מצב שבו יש מספר עמודים שמתחרים על אותו ביטוי, וכך במקום שיהיה עמוד אחד שבו משקיעים את כל מאמצי הקידום, העבודה מתפזרת בין העמודים הדומים ומקשה על גוגל להחליט מי העמוד הרלוונטי ביותר, מה שמונע ממנו לטפס במעלי תוצאות החיפוש.

    חשוב לבצע סריקה מקיפה ומיפוי של כל עמודי האתר (או לפחות העמודים הכי חשובים באתרי ענק) באמצעות כלי כגון Screaming Frog כדי לוודא שהאתר שלכם מדוגם ושאינכם נלחמים בעצמכם.

  12. קישורים חלשים או מועטים

    איך אפשר לסיים בלי אחד הנושאים הטעונים בעולם ה-SEO. מקדמי אתרים רבים עדיין שוגים בנושא הקישורים הנכנסים לאתר, כאשר אינם בונים די קישורים על מנת להשתוות למתחרים או מעדיפים כמות על פני איכות (לרוב משיקולי תקציב), מה שגורם לאתרים להיתקע במעמקי תוצאות החיפוש.

    גם אם יש לכם את התוכן הכי מושקע ואיכותי בעולם, כל עוד אתרים אחרים אינם ממליצים עליכם כדי לאשרר את העובדה שיש לכם את התוכן הכי טוב בעולם – גוגל לא יוכל לדעת זאת ולא יתן לכם קרדיט על כך. קמפיין מתמשך של בניית קישורים איכותיים, עם אנקור טקסט טבעי, הוא הבסיס להצלחה של תהליך ה-SEO. בלי כמות מספקת של קישורים איכותיים, אין לאתר שלכם סיכוי להתברג בתוצאות הגבוהות בביטויים תחרותיים.

לסיכום

בפוסט הזה ניסינו להפנות את תשומת לבכם לטעויות הנפוצות ביותר בהן אנו נתקלים במהלך העבודה שלנו, בקבלת אתרים חדשים או כאלו שקודמו על ידי אחרים ללא הצלחה. ישנם פרמטרים נוספים שצריך לקחת בחשבון וישנן טעויות נוספות (כמו למשל חוסר תאימות של אתרים למובייל) שהפכו לפחות נפוצות בשנים האחרונות ולכן לא הוזכרו כאן.

אנו מקווים שהפקתם רווח כלשהו מהפוסט ועליתם על טעות אחת לפחות שתיקונה יעזור לאתר שלכם לשפר את מיקומיו בתוצאות החיפוש.

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור