מנוע חיפוש (Search Engine)

מה הוא מנוע חיפוש (Search Engine)?

מנוע החיפוש הוא כלי אינטרנטי המאגד בתוכו ארכיון של אתרים ועמודי תוכן אותם ניתן להציג לגולש בהתאם לחיפוש שלו. כך למשל, כפי שאתם הולכים לספרייה בלימודים לחפש אחר ספר מסוים שיכול לתת לכם מידע אודות נושא מסוים – מנועי החיפוש (כמו גוגל לדוגמה) חוסכים לנו את זמן החיפושים ומציגים לנו תוצאות הרלוונטיות ביותר לחיפושים שלנו.

אותם חיפושים יהיו בצורת טקסט בדרך כלל אותו נזין בשורת החיפוש של מנוע החיפוש ולאחר לחיצה על אנטר או כפתור החיפוש נקבל באופן מיידי את התוצאות הרלוונטיות ביותר שמנוע החיפוש יכול להציג לנו. כמובן שיש מנועי חיפוש מפותחים וחכמים יותר ומנועים אחרים פחות מתוחכמים ובהתאם לכך גם רמת הרלוונטיות והדיוק של התוצאות לשאילתת החיפוש שלנו.

אילו מנועי חיפוש קיימים ומי הפופולארי ביותר?

ישנם סוגים לא מעטים של מנועי חיפוש, חלקם גלובליים, חלקם מנועי חיפוש נישתיים (לדוגמה מנועי חיפוש לענייני מוסיקה ואמנים בלבד), חלקם מנועי חיפוש ייעודיים למדינה או שפה אחת וחלקם מנועי חיפוש המשמשים בעיקר כאינדקסים בתחומים מסוימים. הנה כמה ממנועי החיפוש הגדולים והפופולריים ביותר בעולם כיום:

  • Google – בראש הרשימה כמובן גוגל. מיליוני משתמשים ישראלים משתמשים בגוגל מדי יום ומבצעים מיליוני חיפושים ביום. כ-90% מקהילת הגולשים העולמית באינטרנט משתמשים במנוע החיפוש של גוגל ומעדיפים אותו על פני מנועי חיפוש אחרים.
  • Yahoo – המנוע השני בגודלו הוא המנוע של יאהו. הוא פחות מפותח וחכם מגוגל אולם עדיין ישנם הרבה אנשים המשתמשים בו.
  • Bing – מנוע החיפוש השלישי בגודלו הוא בינג וגם הוא כמו יאהו תופס נפח של אחוזים בודדים ממשתמשי האינטרנט העושים שימוש במנוע חיפוש זה.
  • Yandex – הינו מנוע החיפוש הגדול ביותר ברוסיה ובשפה הרוסית בכלל. הוא גם מנוע החיפוש הרביעי בגודלו בעולם. שווי השוק של חברת יאנדקס, בעלת מנוע החיפוש המדובר, הוא 12.5 מיליארד דולר.
  • Baidu – החברה הסינית בעלת מנוע החיפוש של סין. גוגל אינה פועלת באופן רשמי בסין ולכן לביידו יש מונופול כמנוע החיפוש הרשמי והבלעדי של המדינה.

Search Engines

איך גוגל מציג לנו מידע על מיליוני אתרים במאית השנייה?

אחד האתגרים הטכנולוגיים הגדולים ביותר הוא להעביר מידע במהירות רבה ממקום אחד למקום אחר בעולם. אתם יכולים להיכנס לאתר אינטרנט שיושב על שרתים בקצה השני של העולם, לקרוא ולהשתמש באתר והכל בשניות ספורות או פחות מכך. פלא יותר גדול הוא איך גוגל ומנועי חיפוש אחרים מציגים לנו מיליוני אתרים רלוונטיים לתוצאות החיפוש שלנו והכל בשבריר שניה? האם מחשב באמת יכול לסרוק כל כך הרבה אתרים בשנייה ולהחליט אם הם רלוונטיים עבורכם? ובכן גם אם כן – לא כך עובדים מנועי החיפוש ובוודאי שלא גוגל.

מנועי החיפוש מחזיקים למעשה מאגר של מיליונים רבים של אתרים ודפי אינטרנט, כאשר מראש הזחלנים (סורקים דיגיטליים) של מנועי החיפוש סורקים את האתרים והעמודים, מעדכנים אותם במאגר העצום שלהם ואת תוצאות החיפוש שהגולשים רואים מנוע החיפוש שולף מתוך המאגר שלו למעשה ולא מתוך סריקה מהירה אונליין של התוצאות. זו הסיבה למשל מדוע ייתכן ותעלו מאמר חדש לאתר שלכם אבל אם תעשו חיפוש מיידי למאמר הזה בגוגל ייתכן ויקח שעה, כמה שעות או אפילו יום שלם עד שגוגל יסרקו את העמוד החדש באתר שלכם ויוסיפו אותו לתוצאות החיפוש.

מהו האלגוריתם של מנוע החיפוש ואיזה מנוע חיפוש הכי מפותח?

אלגוריתם הוא למעשה הנוסחה המרכיבה את מנוע החיפוש. האלגוריתם הוא זה שמעריך פרמטרים שונים לגבי עמוד אינטרנט מסוים, כמו הסמכות של אותו עמוד, כמו למשל אילו ביטויי מפתח מרכזיים יותר באותו עמוד, האם יש שגיאות קוד או תוכן ספאם שיכול לפגוע בחוויית המשתמש ועוד. ככל שהאלגוריתם הוא מורכב וחכם יותר כך הוא יוכל לספק לגולשים תוצאות רלוונטיות ומדויקות יותר.

בסופו של יום – המטרה של כל מנוע החיפוש הוא לתת לגולשים את מה שהם מחפשים שכן אם לא כך יהיה המצב הרי שהגולשים יעדיפו לעשות שימוש בשיטת חיפוש אחרת או במנוע חיפוש אחר. האלגוריתם של גוגל למשל כל כך חכם ומורכב שהתפתח סביבו תחום שלם של מיליארדי דולרים הנקרא קידום אתרים אורגני. כמו כן על פי גוגל ועל פי מומחים בתחום הקידום האורגני ישנם מאות פרמטרים המשפיעים על מיקום אתר במנוע החיפוש של גוגל, כאשר גוגל חושפת רק חלק קטן מהם.