מה זה קידום אתרים אוטומטי והאם זה עובד?

בתחום הקידום האורגני, הנחשב לתחום מורכב ומאתגר אפילו עבור מקדמי אתרים טובים, יש לא מעט אנשים שמחפשים קיצורי דרך. חשוב להבדיל בין שימוש בכלים טכנולוגיים או שיטות אוטומציה בעסק לטובת ייעול העבודה, חיסכון בזמן ובעלויות – לבין שימוש בשיטות עבודה שלא עולות בקנה אחד עם ההנחיות של גוגל.

קידום אתרים אוטומטי (או רובוטי אם תרצו) הוא מונח המתייחס למתודולוגיות עבודה בקידום האורגני המבוססות על כלים, רובוטים ותהליכי עבודה אוטומטיים שמחליפים את העבודה הידנית לחלוטין. אמנם העולם מתקדם לכיוון רובוטיקה ואינטליגנציה מלאכותית אשר מחליפים פעמים רבות את האדם במגוון סוגי עבודות, אך האם הטכנולוגיה בשלה מספיק כדי להחליף את העבודה האנושית בעולם ה-SEO?

מהו קידום אתרים על ידי רובוט?

קידום אתרים רובוטי מתבצע על ידי שימוש בתוכנות שונות אשר למעשה מבצעות את כל או רוב עבודת ה-seo: משלב יצירת התוכן, דרך פרסומו באתרים שונים ועד להזרמת טראפיק לאתר. על פניו נשמע לא רע נכון? אז בואו נראה איפה הבעייתיות עם קידום אתרים אוטומטי.

יצירת תוכן אוטומטי

מכיוון שהטכנולוגיה עדיין אינה מתקדמת דיה כדי לייצר תוכן משמעותי ובעל ערך (על אחת כמה וכמה בשפה העברית), התוכנות הללו משתמשות בתוכן קיים כדי ליצור ממנו את התוכן הדרוש לעבודה. ישנן שתי דרכים פופולריות לעשות זאת: הראשונה, מה שמכונה באנגלית Scraping בשילוב Spinning – התוכנות לוקחות תכנים מאתרים קיימים, מחברות פסקאות שונות יחד, לפעמים מערבבות קצת את המילים, משכתבות משפטים ומפרסמות את התוכן שיוצא.

מה הבעיה כאן? מעבר לכך שאתם מסתכנים בהפרת זכויות יוצרים ובעיות משפטיות נוספות בשל העתקת תכנים ללא אישור, הרי שהתוכן שמתקבל הוא ברוב המקרים תוכן באיכות ירודה, שלא תמיד אפשר לקרוא בצורה ברורה. תוכן מהסוג הזה פוגע בחווית השימוש של הגולשים וברוב המקרים גוגל מזהה את המניפולציה בשלב כלשהו ואז מעניש את האתר.

הדרך השנייה שבה תוכנות אוטומטיות לקידום אתרים עושות שימוש היא על ידי תרגום מאמרים משפות שונות כדי לקבל תוכן מקורי וייחודי בשפה אליה הוא תורגם. בין אם מדובר בתהליך אוטומטי לחלוטין או חצי אוטומטי תוך שימוש בכלי כגון בגוגל טרנסלייט, גם כאן מדובר בתוכן לא ממש איכותי.

אם התנסתם בגוגל טרנסלייט וכלים דומים, אתם ודאי יודעים שאיכות התוצר הסופי לא תמיד הגיונית ותקינה. פעמים רבות התוכן המתורגם לא יהיה תקין בתחביר של המשפטים ובמילים בהם נעשה שימוש. לכן, לא ניתן להסתמך על שיטה זו כדי לייצר איכותי ובעל ערך ומכאן שהתוצאה בסופו של דבר תהיה כמו במקרה לעיל.

בניית קישורים אוטומטית

אם יש לכם אתר אינטרנט סביר להניח כבר יצא לכם להיתקל בתגובות אוטומטית שנכתבו לפוטסים שונים באתרכם. תגובות לכתבות ופרסום בפורומים שונים הם מהשיטות הפופולאריות ביותר לבניית קישורים באופן אוטומטי. הבוט משתמש במשפטים גנריים בסגנון ״נהנתי מאוד לקרוא את הכתבה שלכם, תמשיכו בבקשה לפרסם חומרים נוספים״ כדי לנסות ולגרום לבעל האתר לאשר את התגובה שלו, כאשר יחד אליה מצורף לינק לאתר המקודם.

בעבר, לפני עדכוני פינגווין ופנדה, שיטות אלה עבדו לא רע והצליחו לעזור לאתרים להתברג גבוה בתוצאות החיפוש. זה לא החזיק מים יותר מדי זמן וכיום האלגוריתם של גוגל חכם דיו כדי לזהות את הקישורים הללו ולהתעלם מהם (במקרה הטוב). בנוסף, קישורים מתגובות בפורומים ובאתרים שונים הם כמעט תמיד קישורי nofollow. כך שגם אם טרחתם לגרום לתגובות הללו להיראות טבעיות ככל הניתן – השפעתן על קידום האתר היא זניחה.

דרכים נוספות שבהן בוטים משתמשים כדי לבנות קישורים הן פתיחת חשבונות ויצירת בלוגים בפלטפורמות חינמיות שונות כגון blogger, wordpress, medium ועוד. הבוט ממלא את הבלוג במספר מאמרים (בשיטות שדיברנו עליהן) ומוציא קישורים לאתר המקודם. כמובן שגם כאן אין ערך רב לקישורים מאותן סיבות שהזכרנו.

שיטה נפוצה נוספת של בוטים לבנות קישורים היא באמצעות פתיחת פרופילים באתרים שונים. כפי שיש לרובנו פרופיל ברשת חברתית כלשהי, כך הבוטים יוצרים פרופילים ברשתות חברתיות שונות, פורומים, אתרי סחר וכו׳. הפרטים בפרופיל ממולאים בצורה אוטומטית (מה שבקנה מידה רחב יוצר פעמים רבות שכפול תוכן) ובאזור הייעודי מוכנס קישור חזרה לאתר שלכם.

למה לא מדובר בקישורים שירימו אתכם לעמוד הראשון? משום שאלו קישורים שזמינים לכולם, כלומר ״המלצה״ המתבטאת בקישור מפרופיל שכל אחד יכול ליצור לעצמו, לא מביאה שום ערך ולכן אין לה משמעות בעיני גוגל. כמו כן, גם כאן מדובר לרוב בקישורי nofollow. בשורה התחתונה, גם במקרה הזה מדובר בקישורים חסרי ערך עם פוטנציאל גדול יותר לנזק מאשר לתועלת.

זיוף לחיצות וכניסות באמצעות רובוטים

מקדמים אשר עושים שימוש בקידום אוטומטי, משלימים לעיתים את החבילה עם בוטים שמקליקים על האתר בתוצאות החיפוש של גוגל או נכנסים אליו ממקורות שונים. המטרה היא לגרום לגוגל לחשוב שגולשים רבים בוחרים דווקא באתר שלהם על פני אתרים אחרים בתוצאות החיפוש ושבאופן כללי יש לאתר שלהם תנועה ויש בו עניין.

היכן הבעיה? גוגל חכם יותר מבוט כזה או אחר ולרוב מזהה שמדובר בבוטים ולא תנועה אמיתית. ישנן דרכים שונות שעוזרות לגוגל להבדיל בין בוט לגולש אמיתי, בין היתר על ידי כתובת ה-ip שלו, ה-client id של הדפדפן, פיצוח קאפצ'ה כאשר מזהים דפוס התנהגות לא טבעי, ופרמטרים נוספים שקשה מאוד לזייף לאורך זמן ובהיקף משמעתי. 

קידום אתרים אוטומטי – פתרון זול שיעלה לכם ביוקר 

כפי שכנראה כבר הבנתם, למרות ששימוש בכלים שונים לשיפור וייעול הליך הקידום הוא דבר מבורך, שימוש ברובוטים וכלים שונים על מנת להחליף את עבודת המקדם והמוח האנושי, תביא ברוב המוחלט של המקרים לקריסת האתר שלכם בגוגל. עבודה עם חברת קידום אתרים מקצועית היא חיונית להצלחת התהליך. אמנם מדובר בתהליך שלוקח זמן ומצריך השקעה כספית, אך הוא בהכרח יביא לתוצאות טובות יותר לטווח הארוך.

אם אתם בכל זאת רוצים לחסוך בעלויות הקידום האורגני, אל תעשו זאת באמצעות כלים אוטומטיים שמתיימרים לעשות את כל העבודה במקומכם. במקום זאת, השקיעו מהזמן שלכם כדי ללמוד איך לבצע קידום אתרים בצורה נכונה ובטוחה שתעזור לעסק שלכם לצמוח לטווח הארוך. עשו שימוש בכלים חינמיים או זולים יחסית לקידום אתרים כדי שתהיה בידיכם גישה לנתונים חשובים והתקדמו עד שתוכלו להרשות לעצמכם לשכור את שירותיו של מקדם אתרים מנוסה על מנת שימשיך אתכם, כדי שתוכלו להתרכז בניהול ובפיתוח העסק.

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור