עדכון התוכן המועיל של גוגל: מה מטרתו וכיצד הוא משפיע על האתרים שלנו?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

מיום הקמתו מבוצעים במנוע החיפוש של גוגל אינספור עדכונים ושינויים, אבל עדכון משמעותי אחד שהתחיל באוגוסט 2022 מחולל מאז הפיכות ומהפכות. הכירו את HCU – עדכון התוכן המועיל.

בגוגל היו כמה וכמה עדכונים משמעותיים ב-25 השנים שחלפו, וביניהם עדכון פנדה (שעסק בעיקר בתוכן), עדכון פינגווין (שעסק בעיקר בקישורים ואופטימיזציה), כמה וכמה עדכוני ליבה וכן עשרות אלפי שינויים נוספים.

מה זה עדכון התוכן המועיל (HCU)?

ככל שחולפות השנים, בגוגל מוצאים עוד ועוד אפשרויות לשיפור תוצאות החיפוש. החל מסוף אוגוסט 2022 התבשרנו על עדכון משמעותי נוסף בדרך לכך, עדכון שגוגל הגדירה בעצמה כגדול ביותר בעשור האחרון. עדכון התוכן המועיל (Helpful Content Update) כשמו כן הוא – מיועד ספציפית לבדיקה ולדירוג של תכנים.

עדכון HCU בודק האם התוכן באתר אכן מספק תועלת למשתמשים, או שהוא דל, חסר ערך ומיועד אך ורק כדי להשיג מיקומים בתוצאות החיפוש האורגניות. תוכן שלא מתייחס למשתמשים ולצרכים שלהם, יקבל דירוג נמוך וינופה החוצה מהאינדקס של גוגל.

אומנם מדובר באלגוריתם אוטומטי ללא התערבות אנושית, אך בניגוד לנהוג לחשוב לא מדובר ב"עונש" (לפחות לא לפי ההגדרה בגוגל). העדכון מיועד לוודא שהמשתמשים במנוע החיפוש יקבלו את התוצאות הטובות ביותר, שייתנו את המענה המדויק ביותר לצרכים שלהם. אתרים שלא עומדים בקריטריונים הללו, יסבלו מירידה בחשיפה האורגנית ובעקבות כך גם מירידה בכניסות.

עדכון HCU לעומת עדכונים אחרים

מצד אחד עדכון התוכן המועיל אפקטיבי יותר מכל עדכון אחר שקדם לו. לטענת גוגל הוא מסוגל להבחין בדקויות הרבות שיש בכל עמוד, ולדעת מתי מדובר בתוכן איכותי ומועיל – ומתי לא. מצד שני, הוא דומה לעדכוני האלגוריתם הישנים של פעם: הוא לא מוטמע לחלוטין במנוע החיפוש ולא פועל באופן שוטף, אלא עובד בסדרה של עדכונים נפרדים (בדיוק כפי שעדכון פנדה או פינגווין עבדו פעם, לפני שהוטמעו סופית במנוע).

לדוגמה, העדכון הראשון היה בסוף אוגוסט 2022. לאחר מכן בוצעו שני עדכונים נוספים של אלגוריתם HCU – תחילת דצמבר 2022 ואז שוב פעם באמצע ספטמבר 2023. ניתן לראות שיש מרווחי זמן די גדולים בין עדכון אחד לשני, מה שאומר שאם נפגעתם בעדכון אחד – תצטרכו לחכות במשך חודשים עד שתוכלו לחזור למצב הרגיל (בהנחה שתיקנתם מה שצריך).

למעשה ניתן לומר שעדכון התוכן המועיל עובד בדומה לעדכוני ליבה, שגם הם פועלים ב"קפיצות" של כמה חודשים זה מזה. למרות זאת, עדכוני ליבה שונים מהותית מכל שאר העדכונים בגוגל: בעוד שעדכונים "רגילים" מטרגטים איכות של תוכן, קישורים, UX ועוד – עדכוני ליבה משמשים בעיקר לעדכון התשתית עצמה שאחראית לדירוג האתרים בגוגל. זה קצת כמו לתקן את המנוע שאחראי על הנעת הרכב, לעומת תיקון של רכיב ספציפי בתוך המנוע.

ואם כבר הזכרנו את עדכון פנדה – מה ההבדל לעומת עדכון התוכן המועיל? מצד אחד שניהם ממשיכים לעבוד במקביל (עדכון פנדה בצורה אוטומטית ועדכון HCU בקפיצות). מצד שני, על פניו נראה שאין הרבה הבדל במהות – אבל ככל הנראה עדכון HCU יעיל שבעתיים מכיוון שהוא חדש יותר.

מה עושים אם האתר נפגע בעדכון התוכן המועיל?

1. גם אם מדובר אך ורק בכמה עמודים בודדים באיכות ירודה, עלולה להיות לכך השפעה על כל האתר. לא ידוע בדיוק באיזה אחוז מדובר וככל הנראה גם לעולם לא נדע בוודאות, אבל ההשערה אומרת שמספיק להגיע ל-20% או 25% של תוכן ירוד כדי לפגוע בנראות האתר בגוגל. במקום לחשב אחוזים, עדיף לא להסתכן ולוודא שכל התוכן עומד בקריטריונים הדרושים.

2. אם אתר נפגע בעדכון התוכן המועיל, הוא לא יחזור למצבו עד שיתבצע העדכון הבא או שתסתיים "תקופת המבחן". החזרה למצב תקין תלויה בביצוע שיפורים ותיקונים שיועילו לטובת המשתמשים: שדרוג ועיבוי של תכנים קיימים כדי לתת מענה אמיתי לצרכים, הוספת תמונות, סרטונים ותוכן ויזואלי אחר, הסרת עמודים דלי תוכן ו/או איחוד שלהם אל תוך עמודים קיימים, היצמדות לתחום מומחיות ספציפי, שמירה על מדדי EEAT בצורה בולטת באתר, שיפור חוויית השימוש וכל דבר אחר שנעשה במחשבה תחילה על המשתמש.

3. גוגל הצהירה שיש כוונה להחיל את עדכון HCU גם על אתרים חיצוניים שמקשרים אלינו. אמנם זה עדיין לא יצא לפועל ולא ברור האם ומתי זה יקרה, אבל בגוגל רומזים שזה כנראה יהיה השלב הבא. כנראה שהמטרה הלא מוצהרת היא צמצום כוחם של קישורים וכן של תכנים ירודים באתרים צד שלישי. כלומר, מתישהו בעתיד כבר לא יספיק רק לוודא שהתוכן שלכם איכותי באתר העיקרי, אלא יהיה חובה להקפיד על איכות ותועלת ברורה גם בתכנים שאתם מפרסמים באתרים אחרים.

4. אם האתר שלכם נפגע בעדכון התוכן המועיל, גוגל מאפשר לכם לשלוח פידבק בנושא (נכון לעכשיו לפחות). זה לא מבטיח שתקבלו תשובה או שהאתר יחזור למצבו בלי שום פעולה מצידכם, אבל שווה לנסות.

האם תוכן אוטומטי באמצעות AI עלול לפגוע באתר?

גוגל כבר הצהירה רשמית שכל עוד התוכן איכותי, מועיל ונותן למשתמש מה שרצה – אין שום בעיה עם היותו אוטומטי. כל עוד אתם מקפידים על כך אין שום סיבה שהאתר שלכם ייפגע. מצד שני, אם תפרסמו במכה אחת 2,000 עמודים חדשים – רוב הסיכויים שגוגל יבין שמדובר בתוכן AI שלא עבר בדיקה, וכנראה יפעיל עליכם פילטר כלשהו.

ברמת העקרון אין שום בעיה עם תוכן AI איכותי ובהחלט אפשר לפרסם הרבה תוכן, אבל לא כדאי להגזים בכמויות… כי כמות גדולה באה בדרך כלל על חשבון איכות. אפילו אתרי חדשות שמפרסמים משהו כל שעה, לא מפרסמים אלפי דפים במכה. מבחינת כמויות, הישארו בגדר הסביר. מבחינת איכות, הקפידו על הגבוהה ביותר.

איך יודעים אם האתר נפגע מעדכון תוכן מועיל

נכון להיום גוגל הכריזה רשמית בכל פעם בה אלגוריתם HCU עבר עדכון חדש. כרגע ניתן פשוט לבדוק מתי התרחש העדכון האחרון, ולראות האם יש צניחת טראפיק באתר באותו תאריך או באותו חודש. זו הקורלציה הטובה ביותר שמסוגלת כרגע להעיד האם אתר כלשהו נפגע בעדכון.

גרף תנודות בתוצאות החיפוש
מקור: algoroo.com

אומנם גוגל הכריזה על ביצוע 3 העדכונים שהתרחשו עד כה, אבל קשה להניח שהם ימשיכו לצאת בהצהרות לנצח. בשלב כלשהו העדכון ייטמע במערכת עצמה, יעבור למצב אוטומטי (Everflux) וגוגל כנראה תפסיק לעדכן אודותיו, בדיוק כפי שקרה עם עדכונים אחרים (פנדה, פינגווין ושאר חיות).

אז מה עושים אם יום אחד לא יצהירו על עדכונים? מה שעושים תמיד: אם מגלים צניחת טראפיק באתר, יש לפעול בהתאם להנחיות האיכות הכלליות של גוגל (וכן לפי טובת המשתמש): לבצע שיפורים בכל הרמות, לשפר מדדי EEAT וכן כל מה שכבר צוין בסעיפים הקודמים. לדוגמה, לאחרונה גוגל החליטה להפסיק להציג סכמות FAQ בתוצאות החיפוש – אז עדיף לא לבזבז זמן על זה. אם אינכם בטוחים, מומלץ להתייעץ עם מומחה או חברת SEO.

שאלות שיעזרו להבין האם התוכן שלכם מועיל ואיכותי

  • האם אתם מייצרים תוכן שנותן מענה אמיתי לשאלה מסוימת?
  • האם משתמשי האתר וצרכני התוכן מקבלים מענה לצרכים שלהם?
  • האם אתם מייצרים תוכן רק במטרה להתברג בתוצאות החיפוש?
  • האם התוכן שלכם נכתב על ידי מקור מקצועי שיכול להעיד על מומחיותו?
  • האם התוכן שלכם מחדש משהו או פשוט משכתב דברים שכבר נאמרו?
  • האם התוכן קל לצריכה ולהבנה או שהוא מסודר בצורה מסורבלת?
  • האם מי שיכנס לאתר יקבל את הרושם שמדובר במקור מקצועי שאפשר לסמוך עליו?
  • האם התוכן מבטיח הבטחות שבסופו של דבר לא ניתן להן מענה?
  • האם האתר משדר מספיק אמינות כדי לגרום למשתמש לפנות אליכם / לקנות מכם?
  • האם יש לכם עמודים דלים ו/או כאלה שלא מספקים ערך או משמעות?
  • וכן הלאה…

רגע לפני סיום

כמו תמיד, גם כשגוגל מצהירה על הדברים במפורש – זה לא אומר שהכול ברור. אין שום בעיה לעבור על הנחיות האיכות לגבי תוכן, ולוודא שאתם עומדים בקריטריונים (זה רק יעזור). מצד שני, מומלץ מאוד להיעזר באנשי מקצוע שכבר החזירו אתרים מהמתים לאחר פגיעה בגוגל. ניסיון מקצועי יכול לחסוך לכם עבודה רבה, גם אם זה אומר שתצטרכו לחכות עד העדכון הבא של HCU אחרי רבעון או חצי שנה.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 3

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור