072-338-4444
עדכון חווית משתמש 2021 של גוגל
דניאל מסטר
דניאל מסטר

כל מה שחשוב לדעת על עדכון חווית השימוש של גוגל

Email
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
תוכן עניינים

עדכון "חווית השימוש" של גוגל (או Page Experience באנגלית) החל להתגלגל בחודש יוני 2021 וימשיך להתגלגל באופן גלובלי עד סוף אוגוסט 21.

מדובר אמנם באחד העדכונים המשמעותיים ביותר של חברת גוגל, אך הוא ממש לא אמור להפתיע את כל מי שעוקב אחרי השינויים בגוגל וההצהרות שלה במהלך השנים האחרונות.

מה היה עד כה?

עד כה גוגל ציינה באופן מפורש שהמהירות שבה האתר שלכם נטען עשויה להשפיע על הדירוגים שלו בתוצאות החיפוש. מהירות הטעינה הזו נמדדה בשלושה שלבים שונים אשר ביחד היוו את ה – Core Web Vitals. בלי להיכנס יותר מדי לפרטים טכניים, החלוקה היא כזו:

  • נקודת התוכן הגדולה ביותר (LCP) – מתי מופיעה פיסת התוכן הגדולה ביותר באתר? לדוגמה, פסקת טקסט או תמונה.
  • השהייה לאחר קלט ראשוני (FID) – מתייחס לאינטראקטיביות – מתי המשתמש יכול להתחיל לתקשר עם האתר?
  • תזוזה בפריסת הדף (CLS) – מתייחס ליציבות ויזואלית – מתי האתר מפסיק לטעון חלקים שמשפיעים על התצוגה שלו. לדוגמה, תמונה שדוחפת את כל הטקסט למטה.

ניתן למדוד את המדדים האלו באמצעות כלי ה- Pagespeed Insights. הכלי הזה מיועד גם למתכנתים ומאפשר להם לראות היכן בדיוק הם יכולים לשפר את האתר.

באופן רשמי ההשפעה של המדדים האלו נכנסה לתוקף בנובמבר 2020, אך העובדה שגוגל לא טרחה להסתיר אותם מחזקת את ההשערה שהם השפיעו על הדירוג של אתרים הרבה קודם לכן. 

ומה נשתנה הלילה הזה?

החל מהעדכון הנוכחי, גוגל מוסיפה למשוואה גם ארבעה פרמטרים נוספים. ביחד עם ה-Core Web Vitals, כולם מהווים ביחד את מה שגוגל קוראת לו חווית השימוש.

גם הפרמטרים האלו לא ממש חדשים, אך נראה כי עכשיו ההשפעה שלהם עומדת להתחזק:

  • ידידותיות למובייל (Mobile Friendly) – איך האתר נראה בגלישה מהנייד? אתר יכול אומנם להיראות טוב בנייד במבט ראשוני (ולא "מכווץ"), אבל אם קשה לנווט בו בגלל כפתורים קטנים או קישורים שקרובים מדי אחד לשני, מבחינת גוגל הוא עדיין יהיה בעייתי.
  • בעיות אבטחה – אלו הן בעיות אבטחה כלליות באתר. למשל, אתר שנשתל בו קוד זדוני יוכרז כאתר בעייתי.
  • HTTPS – כדי לקבלן ציון טוב, האתר שלכם חייב לכלול תעודת הצפנה מסוג HTTPS (תעודה בסיסית זמינה כיום בחינם). תעודה זו חשובה למניעת השתלטות של גורם זר על המידע שנשלח בין הדפדפן לאתר, אפילו אם לא מדובר במידע רגיש כמו שליחת פרטי אשראי. יש להדגיש שאתר יכול לכלול תעודת HTTPS, אך עדיין להיות חשוף לחורי אבטחה משמעותיים בכל מה שקשור לשליפת מידע הקיים במאגר הנתונים שלו. לדוגמה, אם מערכת ניהול התוכן שלו לא מעודכנת.
  • בלי מודעות פולשניות – מודעות פולשניות הן מודעות שמפריעות לראות את התוכן של העמוד. אלו יכולות להיות מודעות שהמשתמש חייב לסגור כדי שיוכל לצפות בתוכן או "סתם" מודעות שמכסות חלקים גדולים מהמסך. עדכון מודעות פולשניות עבור המובייל התרחש כבר ב-2015, אבל עכשיו סביר להניח שאתרים שמשתמשים במודעות בעייתיות יענשו באופן יותר קשה וגם כאשר צופים בהם מהמחשב.

איך אפשר לשפר את חווית המשתמש באתר שלי כדי להתכונן לעדכון של גוגל?

החדשות הטובות הן שלרוב האתרים יש המון מה לשפר. כפי שאתם יכולים לצפות, החדשות הרעות הן שזה אומר גם הרבה עבודה.

סדר העדיפויות המומלץ מהקריטי ביותר לפחות קריטי הוא שיפור האבטחה, ידידותיות למובייל, שיפור המהירות, וטיפול במודעות בעייתיות.

אבטחה ו-HTTPS

קודם כל, תמיד רצוי שיהיה לכם אנטי וירוס על המחשב שיכול לזהות גם איומי רשת. בינתיים ישנם אתרים שמסוגלים לבצע בדיקת אבטחה. אם יתגלו באתר בעיות אבטחה חמורות, ייתכן שגוגל ישלח לכם הודעה על כך דרך הסרצ' קונסול.

התקנת תעודת HTTPS אפשרית כיום דרך ממשק הניהול של השרת (לא חייבים דרך מערכת ניהול התוכן). ישנה תעודה חינמית בשם Let’s Encrypt ואתם יכולים גם לקנות אחת כזו מחברת האחסון שלכם או כל חברה אחרת.

שימו לב שייתכן ותצטרכו להגדיר בנפרד הפניות מכל הכתובות הישנות עם התחילית HTTP לתחילית HTTPS. רצוי להיעזר בוובמאסטר, החברה שבנתה לכם את האתר או או אדם אחר שאתם סומכים עליו.

ידידותיות למובייל

מרבית האתרים היום מלבד אלו שלא עודכנו כבר מספר שנים מותאמים למובייל. 

התאמה כזו ניתן לבצע ברוב מערכות ניהול התוכן (כגון וורדפרס) באמצעות עדכון המערכת לגרסה האחרונה ושימוש באחת התבניות הרספונסיביות שמגיעה איתן או תבנית נפרדת.

עבור אתרים שאין להם מערכת ניהול תוכן מובנית או שהיא פרימיטיבית מאוד, אפשר ורצוי ניתן להעביר אותם ידנית למערכת ניהול תוכן מודרנית, אך לרוב הדבר ידרוש העתקה והדבקה ידנית של טקסט, כולל אופטימיזציה ל-SEO.

גם כאשר האתר כבר רספונסיבי, יש להקפיד על מרווח מספיק בין האלמנטים ואחידות טיפוגרפית (סוגי פונט, גודל, צבע וכו').

אם באתר עדיין יהיו בעיות, תוכלו לראות אותן דרך דו"ח התאמה לניידים ב-Search Console. ייתכן שגוגל אף ישלח לכם התראה אוטומטית למייל ברגע שאחוז הדפים הבעייתיים מתחיל לעלות באופן חד.

שיפור המהירות

שיפור המהירות בדרך כלל הולך בד בבד עם התאמה למובייל, כשרוב האתרים עולים מהר יותר במחשב מאשר בנייד. שימוש ב-Pagespeed Insights יכול לחשוף לא מעט מהבעיות האלו אותן ניתן לפתור באמצעות המתכנת שלכם או הוצאת מודלים לא שימושיים מהאתר (באתרים שתומכים בהרחבות).

מבחינת דירוג המהירות, עדיף להגיע לצבע ירוק במחשב ולפחות צבע צהוב במובייל. הגעה ל-100% היא קשה מאוד גם עבור אתרים שבנויים בצורה מעולה וכרגע לפחות אין בזה ממש צורך.

מודעות פולשניות

לבסוף, אחת התופעות המציקות ביותר הן מודעות שמשתלטות על המסך. במיוחד יש להיזהר ממודעות ש"תוקפות" את המשתמש ברגע שהוא נכנס לאתר מכיוון שעליהן גוגל אוסרת במפורש במובייל. (זה שהמון אתרים עושים את זה לא אומר שזה חכם).

אם אתם עושים שימוש במודעות Popup או מודעות גדולות אחרות, ייתכן שעדיף לכם להשתמש בדרכי מוניטיזצייה אלטרנטיביות כמו למשל קישורים של תוכניות שותפים.

לסיכום

עדכון חווית המשתמש של גוגל הוא אחד המשמעותיים שהיו לנו בשנים האחרונות והוא מסמן בבירור את הקו המרכזי של גוגל: המשתמש לפני הכל. כך, גם יש לכם תוכן נהדר וכמויות רבות של אתרים איכותיים שמקשרים לאתר שלכם, אבל ברגע שגולש מגיע לאתר הוא עוזב במהירות בגלל מודעות פולשניות, אי התאמה לטלפון נייד או סקריפטים זדוניים שרצים באתר – הרי שגוגל יתעלם מכל הפרמטרים החיוביים ויפגע במיקומי האתר שלכם רק בשל חווית שימוש לקויה. אם עוד לא עשיתם זאת, זוהי באמת קריאת ההשכמה האחרונה שלכם לשיפור חווית המשתמש באתר והפיכתו למאובטח, נעים ונוח לשימוש מכל מכשיר.

אם אתם כבר פה, הנה עוד כמה פוסטים ששווה לבדוק: