מטרתם של מנועי חיפוש היא לספק מענה רלוונטי ואיכותי לחיפושים. לצורך כך הם משתמשים באלגוריתמים ובבינה מלאכותית, כדי להגדיר אילו תוצאות נחשבות רלוונטיות ואיכותיות.
כדי להשיג את המטרה הזו, לצד מטרות נוספות, גוגל מבצעת אלפי עדכונים מדי שנה במנוע החיפוש; רובם קטנים וחלקם גדולים ומשמעותיים. עדכון אחד שנולד בחודש מרץ 2024 – הוא כנראה אחד המשמעותיים שהיו לאחרונה, תחת השם Site Reputation Abuse.
מה זה עדכון SRA?
תכנים שיווקיים ופרסומיים קיימים הרבה לפני שגוגל באה לעולם, עוד בימים בהם היו רק עיתונים מודפסים ואף לפני כן; אבל בעולם הדיגיטלי יש לכך השפעה שחורגת מעבר לצדדים השותפים בפרסום. בעידן גוגל ניתן לנצל את המוניטין ואת הסמכות של אתרי צד א', לצורך פרסום וקידום של נכסים אחרים בצד ג' – זאת באמצעות תוצאות החיפוש עצמן.
לפיכך בגוגל החליטו לצאת ראש בראש נגד שימוש באתרים סמכותיים, לצורך ביצוע מניפולציות בתוצאות החיפוש. לפי הניסוח של גוגל, ניצול מסוג זה מתרחש כאשר אתר א' מרשה לצד ג' להציב באתר א' תוכן עם מעט או ללא פיקוח, וכן עם מעט תועלת למשתמשים. זה יכול להיות עמודים ממומנים, בשיתוף כלשהו בין שני האתרים וכן הלאה.
הניסוח הזה קצת מעורפל, ככל הנראה במטרה לכלול כמה שיותר הפרות בעבר, בהווה ובעתיד. אחת המטרות הראשונות של העדכון החדש היו עמודי קופונים שפורסמו באתרים גדולים וידועים, כמו פורבס העולמי, אתר החדשות של CNN וכן רבים נוספים. חלק מהם חסמו את עמודי הקופונים כדי לא להיפגע מהעדכון החדש, וחלק לא עשו דבר וככל הנראה ספגו פגיעה כלשהי בנראות האורגנית שלהם.
עדכון SRA הוא חלק מסדרת עדכונים למלחמה בספאם תחת עדכון הליבה של מרץ 2024. נכון לעכשיו מדובר בעונש ידני הניתן על ידי צוות אנושי. בגוגל כבר רמזו שמתישהו בקרוב גם עדכון זה יהפוך לאוטומטי, ויהווה חלק מאלגוריתם החיפוש הכללי.
זה אומר שכרגע אתרים שמפרים את ההנחיות החדשות, יקבלו עדכון על Manual Action בגוגל קונסול. אחרי שהעדכון ישולב באלגוריתם, לא יהיו יותר הודעות מסוג זה והפעולה תתבצע מאחורי הקלעים.
ככל הנראה זה יכול להשפיע הן על הנכסים המארחים והן על הנכסים המתארחים. זו הסיבה שבאתר פורבס ובאתרים ידועים אחרים, מיהרו לחסום את עמודי הקופונים וככל הנראה גם עמודים אחרים שעסקו בתכנים פחות רלוונטיים, למטרות אפיליאציה או מטרות אחרות. הם היו עלולים לחטוף פגיעה.
מה ההבדל בין SRA לעדכונים אחרים (פנדה / פינגווין)?
זו לא פעם ראשונה שגוגל בוחנת גם נכסים חיצוניים שמכילים תוכן וקישורים עבור נכסים אחרים. עדכון פנדה בחן תכנים הן באתר הראשי והן באתרים המארחים אותו, ועדכון פינגווין חיפוש אופטימיזציית יתר בקישורים. אומנם שני העדכונים הללו כבר לא קיימים במתכונתם המקורית, וכבר מזמן שולבו באלגוריתם האוטומטי; אבל הם עדיין ממשיכים לפעול.
זה לא מצוין במפורש בהצהרות גוגל, אבל אנו מניחים שעדכון Site Reputation Abuse הוא ככל הנראה סוג של שילוב מתוחכם יותר בין פנדה לפינגווין. ניכר כי לא די בשני האלגוריתמים הישנים הללו כדי לעשות את העבודה, ולכן היה צורך בעדכון ספאם חדש שבוחן גם תוכן וגם קישורים.
מה זה אומר לגבי בניית קישורים ופרסום באתרים?
קודם כל נציין שאי אפשר לצאת בהצהרות חד משמעיות מדי, למעט מקרים שכבר התרחשו ומהם ניתן ללמוד. דבר שני, לא כל תוכן צד שלישי הוא בעייתי – אלא תוכן שהוא באיכות ירודה וללא פיקוח. מעבר לכך, ככל הנראה לא מדובר בפרסומות מובנות מאליהן – כגון באנרים, אדסנס (השייך לגוגל מן הסתם) וכן הלאה.
בכל הנוגע לבניית קישורים ו/או פרסום מאמרים באתרים חיצוניים, כדאי מאוד להקפיד על כמה נקודות. אמנם לא מדובר על הצהרות רשמיות של ממש, אבל אלו המסקנות שלנו מעיקרי הדברים:
איכות התוכן
לא משנה כמה פעמים נחזור על הביטוי השחוק "תוכן איכותי", אין ברירה אלא להפנים. לאיכות התוכן שאתם מפרסמים באתרים אחרים (כמו גם באתר שלכם) יש השפעה מכרעת. השקיעו בכל תוכן ובכל מאמר שאתם מייצרים, שלבו נתונים מעניינים ונסו לחדש עבור קהל היעד שלכם. תוכן דל באיכות ירודה עלול לספוג פגיעה, ואיתו גם האתר שלכם בסופו של דבר.
נושא התוכן
ככל הנראה גם לנושא התוכן עצמו עשויה להיות חשיבות, אם כי זו השערה קלושה בלבד בשלב זה. לדוגמה באתר פורבס יש אלפי עמודים שעוסקים בגורי כלבים למטרות אפיליאציה. אם לנו ברור מה קורה כאן, מתישהו זה כנראה יהיה ברור גם לגוגל.
אם זה נכון, זה ככל הנראה לא מבשר טובות לכל מי שמפרסם מאמרים במגוון נושאים באתרי חדשות מובילים או באתרים מסוג "הכול כלול" (אתר שמתיימר לכתוב על הכול). מצד שני בגוגל אומרים שלא כל תוכן צד שלישי הוא בעייתי, אלא רק אלו באיכות נמוכה וללא פיקוח אדיטוריאלי.
פיקוח אדיטוריאלי
רצוי מאוד שכל תוכן שאתם מעלים לאתרים אחרים, יהיה בפיקוח המערכת המפרסמת. זה אומר ששם הכותב צריך להיות מישהו מהצוות המקצועי באתר, עיתונאי, מומחה כלשהו וכן הלאה.
מאמרים ותכנים שעולים לאתרים תחת כיתובים כגון "תוכן שיווקי" או "תוכן ממומן" לסוגיהם, ככל הנראה לא יעמדו בקריטריון הזה. עם זאת – צריך לראות מה יקרה הלאה בעתיד, והאם באמת תהיה לכך השפעה.
קישורים
כל קישור שאתם מעלים לאתר חיצוני צריך להתקיים בהתאם לתנאי הסביבה שלו. גיוון הוא שם המשחק:
- אם אתם מפרסמים מאמר באתר חדשות, שבדרך כלל "אוכל" כל נושא – מוטב להציב קישור לעמוד הבית מתוך שם המותג, בלי ביטויים לקידום (או לחילופין קישור ריק ללא טקסט עוגן).
- אם מדובר בקישור שכן אמור להכיל טקסט לקידום, אל תשתמשו בביטוי מדויק. השתדלו לגוון והוסיפו לביטוי גם שם מותג או ואריאציות כאלה ואחרות. גם טקסט עוגן בביטויים ספציפיים הוא חשוב ואין לוותר עליו, אבל יש לעשות זאת במינון סביר ובצורה חכמה.
- לעיתים אפשר וגם מומלץ לקדם בלי קישורים כלל – או אך ורק עם אזכורי מותג, שמהווים "קישור מרומז". ככה פרסמו פעם, לפני עידן גוגל – פשוט הזכירו את המותג בכתבה. בדקו מה עובד לכם ופעלו בהתאם.
סוג האתר המארח
גם פה גיוון הוא שם המשחק. אל תפרסמו רק באתרים מסוג אחד בלבד, אלא השתדלו לגוון. גם אתרי חדשות או תוכן, גם אתרים ובלוגים נישתיים בתחום שלכם, גם פורומים ואתרי שו"ת (אם יש רלוונטיים לתחומכם) וכן הלאה.
רגע לפני סיום
בכל הנוגע לעדכון SRA עדיין יש יותר שאלות מתשובות, ואנו מניחים שהדברים ימשיכו להתבהר ככל שיחלוף הזמן. בינתיים מומלץ לאמץ את גישת הגיוון והמתינות בעבודת ה-SEO שלכם – לא להגזים בשום דבר ולהתנהל בצורה מחושבת.
דמיינו שאתם משרד יחסי ציבור. איך הייתם מפרסמים כתבות עבור הלקוח שלכם? רוב הסיכויים שכך מומלץ להתנהל עם SEO גם בימי שגרה, ועל אחת כמה וכמה אחרי עדכון משמעותי כמו SRA.
לא בטוחים מה נכון וממה מומלץ להימנע? פנו אלינו לייעוץ >
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 4
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו