קישורים שבורים – איך לזהות ולתקן אותם ביעילות?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

קישורים שבורים עלולים לגרום לנזק לקמפיין ה-SEO שלכם, אבל למרבה המזל יחסית קל למצוא ולתקן אותם. כדאי מאוד להשקיע את הזמן הדרוש באיתור ובתיקון של קישורים שבורים, כדי למצות מהם את המקסימום.

מה זה קישור שבור?

קישור שבור הוא קישור שלא מוביל את המשתמש לעמוד שאליו היה אמור להוביל. לא משנה אם מדובר בקישורים שבורים פנימיים או חיצוניים, הם נוצרים באותן דרכים:

כתובת עמוד עם שגיאות כתיב – אם קישרתם לעמוד מסוים וטעיתם אפילו בתו אחד ב-URL, מן הסתם תייצרו קישור שבור שלא עובד. זו יכולה להיות טעות כתיב בין HTTP ל-HTTPS, עם או בלי לוכסנים במקומות הדרושים, שגיאת כתיב במילים וכן הלאה.

כתובת עמוד שהתעדכנה – כל שינוי בכתובת ה-URL המקורית שובר את כל הקישורים הקודמים שמקשרים לעמוד המדובר (הן שינוי נקודתי בכתובות ספציפיות והן שינוי גורף, כאשר עוברים למערכת ניהול חדשה / דומיין חדש). אם מדובר בעמוד פנימי באתר שלכם – יש לבצע הפניית 301 מייד לאחר שינוי ה-URL, אחרת כל הקישורים לעמוד יישברו. אם מדובר בקישור חיצוני לאתר אחר שבוצע בו שינוי, לא תוכלו לבצע הפניית 301 ותצטרכו לתקן / להסיר ידנית את הקישורים השבורים.

האתר נפל – במקרה כזה מדובר בהשפעה מיידית על כל סוגי הקישורים. יש לחכות עד לחזרת האתר לאוויר או לבצע את הפעולות הדרושות להחזרתו.

סוגים נפוצים של קישורים שבורים

עמוד 404 – Page Not Found

שגיאה זו היא הנפוצה ביותר באתרי אינטרנט, ומשמעותה שהעמוד אינו זמין כרגע – אבל עשוי לחזור בשלב כלשהו.

עמוד 400 – Bad Request

שגיאה זו מופיעה כאשר השרת לא מצליח לפענח את כתובת ה-URL, לרוב בשל שגיאת כתיב או בקשה שגויה שנשלחה לשרת.

עמוד 410 – Gone

שגיאה דומה לסוג הראשון, אלא שפה מדובר בהסרה קבועה ולא זמנית. העמוד לא עומד לחזור בשום מצב. אם רוצים "להעלים" עמודים מגוגל, זו אחת הדרכים היעילות ביותר.

מדוע קישורים שבורים הם בעייתיים?

לקישורים פנימיים יש חשיבות גדולה בקידום אורגני, כך שכדאי מאוד לוודא שהם תקינים בתדירות קבועה. קישורים פנימיים שבורים עלולים להיות בעלי השפעה שלילית מתמשכת על האתר:

אם משתמש מגיע לקישור שבור, יש סיכוי לא קטן שהוא יעזוב את האתר – ויחזור אחורה לתוצאות גוגל. חוויית השימוש הבעייתית עלולה אף להרחיק את המשתמש מהאתר לצמיתות, ולפגוע במוניטין ובאמינות שלכם.

בנוסף גוגל מקצה מספר מסוים של משאבים לסריקה של כל אתר, מושג שידוע בשם "תקציב זחילה". מכיוון שתקציב זחילה הוא מלכתחילה מוגבל, אם הוא יתבזבז על עמודי שגיאה וקישורים שבורים – במקום על עמודים תקינים – הדבר מהווה פגיעה באתר מבחינת SEO.

בעיה נוספת היא שקישורים שבורים מאותתים לגוגל שהאתר לא מתעדכן. אם אנחנו לא עוקבים אחר המתרחש באתר, ולא מתקנים (בין היתר) קישורים שנשברו – כנראה שהאתר פחות ראוי למאמצי הזחילה של מנועי החיפוש.

איך מוצאים קישורים שבורים באתר?

לפני שאפשר לתקן קישורים שבורים, צריך קודם כל למצוא אותם. כמובן שלא תמיד יש קישורים שבורים, אבל כדאי מאוד לבצע בדיקות תקופתיות כדי לוודא זאת.

למרבה המזל לא צריך לעבור עמוד-עמוד באתר באופן ידני ולחפש קישורים שבורים. יש מספר כלים שעושים זאת עבורנו בצורה יעילה מאוד. מספר כלים כאלה לדוגמה: הצפרדע הצורחת (גרסת חינם מוגבלת), BrokenlLinkCheck.com וכן כלים נוספים, רובם בתשלום, כגון כלים לבדיקות אתר (SEO Site Audit), Semrush וכן הלאה.

איך למצוא קישורים שבורים (בחינם) בגוגל אנליטיקס 4?

ניגשים לדוח העמודים בגוגל אנליטיקס:
Reports > Engagement > Pages and Screens

לאחר שהגענו לדוח יש לבחור בחלק העליון את מסנן page title and screen class – ואז לבצע חיפוש של עמודי השגיאה: 404 או page not found או בעברית עמוד לא נמצא וכן הלאה.

חיפוש קישורים שבורים בגוגל אנליטיקס

איך למצוא קישורים שבורים (בחינם) בגוגל סרץ׳ קונסול?

גם פה ניגש לדוח העמודים תחת קטגוריית אינדקס, וברשימה התחתונה נוכל לראות כמה עמוד 404 או 400 יש באתר.

לחיצה על קישור שבור ספציפי תפתח לנו חלון מידע צדדי שבו נוכל לבצע בדיקה לאותו עמוד בלבד. לאחר הבדיקה יוצג דוח שמראה באיזה עמוד נמצא הקישור השבור.

חיפוש קישורים שבורים בגוגל קונסול

איך מוצאים קישורים חיצוניים שבורים?

קישורים חיצוניים מובילים מהאתר שלנו לאתרים אחרים. לעיתים גם קישורים אלו עלולים להישבר, בדיוק מאותן סיבות שצוינו קודם לכן.

גוגל אנליטיקס וגוגל קונסול לא יוכלו לעזור במקרה הזה, אז ניתן להשתמש בכלים אחרים. לדוגמה אתר Broken Link Check.

מקלידים את כתובת האתר, מקליקים על כפתור החיפוש ולאחר מכן בוחרים האם למצוא כל קישור שבור רק פעם אחת, או בכל הפעמים בהם הוא מופיע באתר (עדיף). ממלאים קאפצ'ה ומתחילים.

בסיום הסריקה, שעשויה לקחת זמן (מוגבלת עד 3,000 קישורים) – נקבל דוח המפרט האם והיכן יש קישורים שבורים באתר. כעת נשאר למחוק או לתקן אותם, בהתאם להעדפה שלנו.

כלי לבדיקת קישורים שבורים

ניתן לחפש קישורים שבורים חיצוניים גם בצפרדע הצורחת וכן בכלים כגון Semrush או Ahrefs (בחלק שעוסק בקישורים שאבדו / הוסרו / נעלמו). אם תירשמו בחינם בסמראש תקבלו כמות מוגבלת של סריקות פר-יום – אפשר לנצל זאת לבדיקת קישורים שבורים.

עודדו דיווח על תקלות

ככל שהאתר שלכם גדול יותר, כך גדלה הסבירות שתפספסו קישורים שבורים (או כל תקלה אחרת למעשה). מומלץ לבקש ממשתמשי האתר לדווח על כל תקלה שהם מוצאים, ולתת דוגמאות כדי שיבינו מה לחפש – קישורים שבורים, אי התאמה למובייל, עיצוב שבור וכן הלאה.

אם אתם ממש בעניין, אפשר להציע גם משהו בחינם תמורת דיווח (מדריך מקצועי, אחוז הנחה מסוים על שירות / מוצר וכן הלאה).

דיווח על תקלות באתר

איך מתקנים קישורים שבורים?

מרגע שסיימתם את שלב 1 – מציאת הקישורים השבורים – מגיע שלב 2 שבו צריך לתקן אותם. אם מדובר בקישורים שכבר אינם רלוונטיים ממילא, אפשר למחוק אותם לחלוטין מהאתר; אבל ברוב המקרים הפעולה שתידרש כאן היא תיקון הקישור השבור לקישור פעיל.

תיקון קישורים שבורים פנימיים

במקרה כזה ניתן לעשות אחת משלוש פעולות – הפניה, תיקון או מחיקה. מבין כל השלושה, תיקון הוא הפעולה הטובה והמתבקשת ביותר. מדוע בעצם?

אומנם בכל שינוי של כתובת URL כדאי ואף חובה לבצע הפניית 301 באופן מיידי, כדי לא לאבד את מה שנצבר בגוגל. ההפניה תתבצע אוטומטית גם בקישורים השבורים שמפוזרים באתר. אז למה צריך לתקן אותם למרות, שההפניה כבר מוודאת שנגיע למקום הנכון?

הפניות צורכות משאבים – הן מהשרת שבו מאוחסן האתר, והן מהזחלנים של מנועי החיפוש. עדיף לא לעכב את הזחלנים של גוגל, ולגרום להם לקפוץ בין הפניות עד שיגיעו לעמוד נכון. ביצעתם הפניה מעמוד שבור לעמוד תקין? ודאו שכל הקישורים לעמוד השבור יתוקנו גם הם, במקום לאלץ את גוגל לעשות דברים שגורמים לו לבזבוז משאבים (ועל הדרך תפגעו גם בתקציב הזחילה שלכם).

תיקון קישורים שבורים חיצוניים

קישורים שבורים מהאתר שלנו לאתרים חיצוניים, ניתן לתקן באחת משתי דרכים: עדכון או מחיקה. מדוע צריך לטרוח גם על קישורים מסוג זה? בדיוק מאותן סיבות שצוינו עד כה. בגדול זה מייצר חוויית שימוש פחות טובה למשתמשים, ומאלץ את גוגל לזחול דרך קישורים לא תקינים (מה שמרמז בעקיפין שאתם לא מעדכנים את האתר – לא טוב).

תיקון קישורים נכנסים שבורים

כאן מדובר באתרים אחרים שמקשרים אליכם, אבל משום מה הקישור נשבר בשל טעות כתיב, פספוס של לוכסן או כל דבר דומה אחר. במקרה הזה לא כדאי לבצע הפניה רק כדי לגרום לקישור השבור לפעול שוב, ומומלץ פשוט לפנות לבעל האתר המקשר כדי להסב את תשומת לבו.

באותו אופן, אגב, אפשר גם לבנות קישורים חדשים – וזאת באמצעות איתור של קישורים שבורים באתרים אחרים (בניית קישורים שבורים). לדוגמה: נניח שאתר בתחום של רפואת שיניים כולל בתוכו קישור שבור למקור מידע אודות יישור שיניים שקוף.

אם יש לנו מאמר מקצועי באותו נושא בדיוק, אנו יכולים לפנות לבעל האתר, ליידע אותו שמצאנו קישור שבור ולהציע את המדריך שלנו במקומו. אם הוא יסכים, הרווחנו קישור חדש ממקור חדש.

בהצלחה בציד הקישורים השבורים!

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 4.8 / 5. כמות דירוגים: 4

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור