תוכנית שיווקית

זירת האינטרנט רותחת: איך תדעו היכן להשקיע וכמה?

Email
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Facebook
תוכן עניינים
זמן קריאה: 10 דקות

השיווק הדיגיטלי הוא כל כך אפקטיבי ויעיל עד כדי כך שבשנים האחרונות אין כמעט עסק כזה או אחר בישראל שלא עושה שימוש באינטרנט לצרכי פרסום. עסקים קטנים כגדולים משפיעים בפרסום אונליין כיוון שהם כבר מכירים באיכויות של פלטפורמת התקשורת המיוחדת הזו ומה היא יכולה לעשות לעסק שלהם. אם הייתם שואלים בעלי עסקים לפני עשור לגבי פרסום אונליין הם עוד היו צוחקים לכם בפנים בסקפטיות ולזלזול אולם כיום הם מבינים את החשיבות של הנוכחות הדיגיטלית של העסק, אחרת הלקוחות עשויים לפנות אל המתחרים והעסק יפסיד כסף ולקוחות פוטנציאליים רבים. אז אם גם אתם לא רוצים להישאר מאחור אך לא יודעים איך להתחיל, היכן להשקיע, כמה ובאיזה אופן – מדריך זה אומר לעשות לכם סדר ולהקנות לכם את הידע הראשוני הנדרש לכם לצאת לדרך ביחד עם חברת הפרסום שלכם, זאת מבלי שהיא תוכל למרוח אתכם וגם תוכלו להבין במושגים הבסיסיים שהיא תדבר אתכם עליהם בכל הקשור לפרסום אונליין.

יתרונות של השיווק הדיגיטלי [בייחוד בתקופת הקורונה]

  • נגישות – לכל אחד כמעט יש היום סמארטפון בעזרתו הוא יכול לגלוש באינטרנט. במקומות עבודה יש אינטרנט, בקניונים, ברכבת, בבתי מלון וכמובן כמעט בכל בית בישראל יש גישה לאינטרנט. הנגישות הרבה לאינטרנט ומידת החשיבות שלו בחיים שלנו גורמת לכך שכמעט כל אדם בישראל ומיליארדי אנשים ברחבי העולם עושים שימוש כזה או אחר באינטרנט מדי יום ולעתים גם שעות רבות במהלך היום. היכן שאנשים נמצאים – שם אתם רוצים לפרסם ולייצר חשיפה לעסק שלכם.
  • מיקוד – אחד היתרונות הגדולים של פרסום באינטרנט היא האפשרות להשקיע רק בערוצי השיווק שאתם רוצים, כמה שאתם רוצים להשקיע ולמקד את הפרסום לקהל היעד הרלוונטי עבורכם. כמעט בכל ערוץ שיווק ניתן למקסם את הפרסום בדרכים שונות כך שמי שייחשף לפרסום שלנו יהיה קהל ממוקד ורלוונטי יותר לעסק שלנו. כאשר אנו משקיעים בפרסומת בטלוויזיה למשל אנו רק יכולים לשער את סוג האנשים הנמצאים מאחורי המסך אבל הפרסום איננו ממוקד לגמרי.
  • ניתן להתחיל כמעט מכל תקציב – גם עסקים קטנים המעוניינים להשקיע מאות שקלים בחודש בפרסום העסק שלהם והבאת לקוחות ראשונים יכולים לעשות זאת. אולי זה לא יספיק לשכור את שירותיה של חברת פרסום מקצועית ומנוסה בתחום אבל בעלי עסקים קטנים משקיעים בעצמם בלימוד העבודה עם פלטפורמה כזו או אחרת, משקיעים כמה מאות שקלים ויכולים לצאת לדרך. כשהעסק צומח לאט לאט ניתן להקצות תקציב גדול יותר לחברת פרסום שתבצע את העבודה עבורכם ותביא לתוצאות רבות יותר.
  • מעקב וניטור נתונים – האינטרנט מאפשר לנו שימוש בכלי אנליטיקס שונים כמו גוגל אנליטיקס וגוגל סירץ' קונסול למשל. כלים אלה מאפשרים לנו לעקוב אחר תנועת הגולשים שלנו, על ההתנהלות וההתנהגות שלהם באתר שלנו ועוד נתונים רבים אחרים. בדרך זו ניתן ללמוד המון אודות הקהל שלנו, הצרכים שלו, איך הוא רואה את המותג שלנו, איך הוא מתנהג באתר שלנו, היכן הוא נעצר במשפך השיווקי שלנו ולמעשה להיעזר בנתונים הללו כדי לשפר ביצועים.
  • כלים נוספים להתייעלות עסקית – ישנם עוד כלים רבים נוספים המאפשרים לנו להתייעל עסקית, לשפר את שירות הלקוחות שלנו, לשפר את רמת האפקטיביות בעסק ולהגדיל את המכירות בעסק. ישנם אפילו כלים רבים שעוזרים לנו לחסוך בהוצאות של כוח אדם.
  • שבירת המחסום הדמוגרפי – גם אם יש לכם חנות בצפון אתם יכולים לפרסם ללקוחות מהדרום והמרכז שאפילו לא מכירים את החנות שלכם ולעשות להם משלוח עד הבית למוצרים שהם רכשו. אתם לא צריכים כיום להסתמך רק על לקוחות שעוברים ליד החנות שלכם או מגיעים אליה וכי תוכלו להגיע לקהל יעד מכל רחבי הארץ וכמובן לפרסם גם לאנשים מסביב לעולם אם אתם רוצים להפוך את העסק לבינלאומי. שבירת מחסום השפה הוא גם כן יתרון נהדר של השיווק הדיגיטלי.
פוסט נוסף שעשוי לעניין אותך:  צ'אטבוט למסחר מקוון - 4 טיפים לצ'אטבוט שיעזרו להרחיב את העסק המקוון שלכם

השלבים ליצירת תוכנית שיווק דיגיטלי אפקטיבית לעסק

  • אפיון העסק.
  • אפיון קהל היעד שלנו (אפיון הפרסונה של הלקוח)
  • בניית תקציב.
  • סקירת אפשרויות השיווק הפוטנציאליות.
  • גיבוש החלטה היכן להשקיע, כמה ובאיזה אופן.
  • בניית משפך שיווקי יעיל וחכם.
  • התקנת קודים למעקב ואיסוף נתונים.
  • דוחות מעקב ושיפור ביצועים.

#1 – בניית אפיון לעסק

אוקי אז את 7 השלבים שלנו לבניית תוכנית שיווק דיגיטלית אפקטיבית לעסק אנו צריכים להתחיל מהבסיס כמובן והוא בניית אפיון לעסק. במידה ואתם ניפגשים לראשונה (או בפעם השנייה) עם חברת הפרסום שלכם ורוצים להקצות לחברה תקציב ולהתחיל לרוץ מה שנקרא, השלב הבא יהיה שחברת הפרסום תרצה לשבת אתכם ולאפיין את העסק. אפיון העסק חשוב מאוד מכיוון שבעזרתו אנו מגדירים למעשה את העסק, את המטרות של בעלי העסק המקצועיות והפיננסיות, את המוצרים והשירותים שחברת הפרסום אמורה לקדם ועוד. בכל תוכנית שיווק שתבנו לעסק האפיון העסקי יהיה הדבר הראשון והוא יכלול בדרך כלל את המאפיינים הבאים:

  • שם העסק
  • תיאור העסק בקצרה
  • תיאור העסקה בהרחבה
  • החזון העסקי
  • מוצרים ושירותים בעסק
  • מחקר מתחרים ומחקר השוק בו העסק פועל
  • מטרות מקצועיות
  • מטרות פיננסיות

#2 – אפיון קהל היעד שלנו

לאחר אפיון העסק ניתן יהיה להתחיל לאפיין את קהל היעד שלנו. באפיון קהל היעד יש הנוהגים לבנות פרסונה מדויקת ככל האפשר של קהל היעד המדמה את הלקוח האידיאלי של העסק (לעתים יותר מפרסונה אחת). אפיון הקהל יכול להתייחס למגדר, גיל, אזור מגורים, תחומי עניין, מצב כלכלי ועוד. אפיון קהל היעד חשוב מאוד מכיוון שעל פיו יישק דבר בכל הקשור לבחירת ערוצי השיווק והפרסום הדיגיטליים שנרצה להשקיע בהם וכיצד יהיו כתובים ובנויים המסרים השיווקיים הללו.

ניקח למשל דוגמה קצרה:

על העסק: חברה המוכרת כלי עבודה וגינון

פרסונה 1 – גבר, בן 30-50, עובד בעבודה סטנדרטית עם משכורת מינימום או קצר יותר מכך, אוהב לצפות בתוכניות ספורט בטלוויזיה, לצאת למסעדות עם האישה ולעבודה מפעם לפעם בגינה.

פרסונה 2 – אישה, בת 30-60, אישה חזקה ודומיננטית, אוהבת טבע, אולי אפילו גדלה בקיבוץ ואוהבת לחרוש את האדמה, לטפל בגינה. אולי רווקה שגם דואגת לעצמה. אשת אשכולות.

עכשיו בהתאם לפרסונות האלה נוכל לבחור היכן לפרסם באינטרנט ואיך לפנות אל הקהל. שימו לב – זה לא אומר שאין בני 20-30 שיכולים להתעניין בכלי עבודה או גינון, זה לא אומר שאנשים בני 60+ לא יכולים לצאת לפנסיה ולהתחיל להתעניין בכלי גינון לעבודה בגינה למשל וכו'. זוהי ההשארה של בית העסק לגבי קהל היעד הרלוונטי או נתח הקהל הגדול ביותר שיכול להיות רלוונטי לעסק ואליו הוא רוצה לפרסם. מדוע זה אופיין בצורה הזו? ובכן אדם שירוויח עשרות אלפי שקלים בחודש ככל הנראה לא יעבוד קשה בגינה שלו ויעדיף לשלם למישהו אחר לעשות זאת עבורו. מרבית הנשים לא אוהבות לעבוד בעבודה מלכלך או קשה פיזית ולכן צריך להיות סוג מסוים של נשים שאוהבות את זה או מחוברות לזה. וכך הלאה.

פוסט נוסף שעשוי לעניין אותך:  אילו שירותים מציע משרד פרסום דיגיטלי והאם הוא עדיף על פני מי שמתמחה בתחום אחד בלבד?

#3 – בניית תקציב

השלב הבא בבניית התוכנית שלכם היא לבנות תקציב. מדוע זה בשלב הזה ולא לאחר שתחליטו איפה אתם רוצים להשקיע? מכיוון שכעת הגדרתם את המטרות שלכם, את היעדים הפיננסיים שלכם. אתם יודעים כעת מה התקציב שלכם לתפעל את העסק וכמה אתם יכולים להשקיע עבור זה בכל חודש וכדאי בשנה הראשונה או לפחות בכמה החודשים הראשונים של הפרסום לעמוד בתקציב שהגדרתם לעצמכם. אם החלטתם שאתם יכולים להשקיע ₪5,000 בחודש עבור פרסום בשנה הקרובה אז כל עוד אתם לא מקבלים תוצאות מדהימות שמגדילות משמעותית את ההכנסה שלכם ומאפשרות לכם להשקיע יותר – אתם נשארים בתקציב שהעמדתם לעצמכם. חריגה מהתקציב או התפזרות על מגוון רחב של ערוצי פרסום על ההתחלה יגרמו לכם להפסיד נתח רב מהכסף שלכם ולקבל פחות תוצאות.

#4 – סקירת אפשרויות השיווק הפוטנציאליות

האינטרנט מציע לנו מגוון רחב של אפשרויות פרסום ולכל ערוץ פרסום יש מגוון אפשרויות פרסום שניתן להשקיע בהן. כאשר אנו ניגשים לבחור היכן להשקיע את תקציב הפרסום שלנו אנו צריכים לקחת בחשבון את ערוצי השיווק והפרסום שיש להן הסיכוי הגבוה ביותר להביא לנו לקוחות. כמובן שבהתאם לגובה התקציב ניתן גם להשקיע ביותר מערוץ שיווק אחד או שניים אולם כפי שאמרנו קודם לכן – לא כדאי להתפזר יתר על המידה על ההתחלה אם החברה אינה מבוססת כלכלית ויכולה להקצות לכך תקציב פרסום גדול יותר. זאת מכיוון שכל ערוץ שיווק דורש תקציב, משאבים, זמן והשקעה. הכירו תחילה את ערוצי וכלי השיווק הפופולריים באינטרנט ואז תוכלו לגבש החלטה היכן כדאי להשקיע וכמה.

  • פרסום ממומן בגוגל – אחד מערוצי השיווק הפופולריים ביותר הוא כמובן גוגל. האתר הפופולרי בעולם ואחת החברות הגדולות בעולם. בגוגל יש שתי אפשרויות פרסום עיקריות: פרסום ממומן וקידום אורגני. פרסום ממומן בגוגל מתייחס לרוב לארבעת התוצאות הראשונות המופיעות בצורת מודעת פרסומת שדומות מאוד לתוצאות האורגניות רק מצומצמות יותר בטקסט ומסווגות עם תגית של "מודעה". יש כמה מודעות המופיעות בראש תוצאות החיפוש לפני התוצאות האורגניות ויש תוצאות המופיעות בתחתית העמוד. פרסום ממומן בגוגל יכול לבוא לידי ביטוי גם ברשת המדיה של גוגל באמצעות קמפיינים של רימרקטינג, מודעות טקסט או מדיה, מודעות רספונסיביות ועוד. גם הפרסום ביוטיוב נכנס תחת קטגוריה זו. ניתן לפרסם גם בתקציב התחלתי נמוך של מאות שקלים בחודש. המטרה היא להביא קהל מידי לאתר אפילו במחיר גבוה יותר ביחס לערוצי שיווק אחרים וזאת כדי להתחיל לבסס את מאגר הלקוחות בעסק, להיעזר בלקוחות חוזרים כדי להגדיל את ההכנסות וכו'.
  • קידום אורגני בגוגלקידום אורגני בגוגל מתייחס לתוצאות האורגניות המופיעות במנוע החיפוש של גוגל. כאשר הגולש יחפש ביטוי מסוים לדוגמה: "קידום אתרים בתל אביב" או "משלוח פרחים בחיפה". אתם רוצים להיות ממוקמים בתוצאות הראשונות (בשאיפה למקום ראשון) לביטויי המפתח הרלוונטיים ביותר לעסק שלכם. הקידום האורגני הוא עולם ומלואו וכולל מאות פרמטרים המשפיעים על מיקום האתר שלכם בגוגל ולכן תצטרכו חברת פרסום מקצועית ומנוסה שתבצע את העבודה בצורה נכונה תוך התאמה לתקציב שלכם ולמשאבים שאני מוכנים להקנות לנושא. החיסרון היחיד של טכניקה זו היא שאינה נותנת תוצאות מידיות אלא לוקח לפחות מספר חודשים ולעתים אף יותר עד שהיא מניבה את התוצאות הרצויות.
  • שיווק ברשתות החברתיות – פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין, טוויטר (פחות פופולרית בישראל) ולאחרונה גם טיקטוק הן פלטפורמות מעולות אשר מספקת לנו מגוון אפשרויות לשיווק ופרסום העסק שלנו: פרסום ממוקד לפי פילוח דמוגרפי ותחומי עניין, השתתפות בקבוצות דיון בחינם, שיתוף תמונות תוך ״רכיבה״ על טרנדים פופולריים באמצעות האשטגים, תקשורת ישירה עם קהל הלקוחות ועוד. בניגוד לפרסום בגוגל, שיווק ברשתות חברתיות מוגדר כפוש מרקטינג ואין ספק שמדובר באחד מערוצי השיווק שאתם רוצים להשקיע בהם כיום.
  • פרסום מאמרים וכתבות יח"צ – אחד הטרנדים החמים בעולם הפרסום כיום הוא פרסום כתבות יח"צ באתרים מובילים, פורטלים, מקומונים ואתרי נישה בתחום שלכם. פרסום כתבות יח"צ לא רק יעזור לקידום האורגני של האתר שלכם אלא גם יתרום למוניטין שלכם ושל המותג שלכם, להבאת תנועה אורגנית מרחבי הרשת ותייצר לכם חשיפה גדולה יותר.
  • כלים שיווקיים נוספים שיהיה כדאי לקחת בחשבון בהמשך – ניהול רשימת תפוצה, אתרי משנה, רכישת שטחי פרסום, שת"פ, תוכניות שותפים, אפליקציות ומובייל, וובינרים ועוד.
פוסט נוסף שעשוי לעניין אותך:  אסטרטגיה שיווקית - מה היא כוללת ולמה היא חשובה כל כך

#5 – גיבוש החלטה היכן להשקיע, כמה ובאיזה אופן

כעת אחרי שהכרתם את אפשרויות השיווק השונות באינטרנט או לפחות את החלק העיקרי שבהן, הגיע הזמן לגבש החלטה היכן להשקיע וכמה. אנו רוצים שתעמדו בתקציב הראשוני שהחלטתם לעצמכם אולם כעת תוכלו לשכלל את כל הנתונים: היכן קהל היעד שלכם נמצא, מהן הציפיות המקצועיות והפיננסיות שלכם, כמה תקציב ראשוני יכולתם לשים וכמה אתם מעדיפים להשקיע כעת. לחלק את התקציב בהתאם להמלצות חברת הפרסום בין ערוצי השיווק שבחרתם יחד להשקיע בהם ואפשר יהיה לצאת לדרך.

#6 – בניית משפך שיווקי יעיל וחכם

רגע לפני שיוצאים לדרך צריך לבנות משפך שיווקי יעיל וחכם. הכוונה היא ליצירת מסלול שבו הלקוחות שלכם עוברים עד לרגע שבו הם רוכשים את המוצר/השירות שלכם. לרוב גם ניתן להמשיך את המשפך לזמן שמעבר לרכישה הראשונה אולם לצורך הדוגמה לא נסתבך יותר מדי.

דוגמה למשפך שיווקי פשוט:

שלב 1 – יצירת חשיפה של הגולש אל המותג: זה יכול להיות באמצעות קמפיין ממומן, פרסום כתבות יח"צ, בניית קהילה בפייסבוק וכו'.

שלב 2 – העברת הלקוח משלב 1 של יצירת חשיפה לאתר העסק או דף נחיתה ספציפי שלנו.

שלב 3 – הצגת אפשרויות הרשמה לתפוצה ללקוח בנוסף ליתר המידע באתר ואפשרות הזמנת השירותים והמוצרים. ישנם לקוחות שיעזבו את האתר, אחרים יירשמו לתפוצה, אחרים ישר ירכשו מוצר/שירות או יפנו אליכם ישירות.

שלב 4 – כיצד מטפלים בלקוח שפנה אלינו ישירות בטלפון או במייל? כיצד משפרים את אחוזי ההמרות בדף? וכיצד מתנהלים מול לקוחות שנרשמו לרשימת התפוצה שלנו ועדיין לא בשלים לרכוש מוצר? כל אחד מאלה יכול להתפצל לשלבים נוספים במשפך השיווקי ואיך מובילים אותה בחזרה בסופו של דבר להתעניין במוצרים ובשירותים של החברה וגורמים להם לקנות.

#7 – דוחות מעקב ושיפור ביצועים

לבסוף עקבו אחר הנתונים, בדקו היכן תוכלו לשפר ביצועים ולבצע את ההתאמות הדרושות על מנת לזהות את האפיקים הרווחיים ביותר וגם את אלו שמבזבזים לכם כסף. לאחר שהמידע הזה יהיה בידכם, תוכלו לנתב את התקציב בצורה אופטימלית ולהשיג החזר מקסימלי להשקעה שלכם, מה שיאפשר לכם לצמוח בקצב מבוקר ויציב.

אם אתם כבר פה, הנה עוד כמה פוסטים ששווה לבדוק:
/* */