עונשים מגוגל: אילו פעולות גוגל נוקט, איך לזהות ענישה וכיצד לצאת מענישה של גוגל?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
תוכן עניינים

ענישה מגוגל היא החשש הגדול ביותר של בעלי אתרים ומקדמי אתרים העוסקים בקידום אתרים אורגני. בפוסט הזה נדבר על סוגי העונשים שגוגל מטילים על אתרים, מה גורם להם, איך לזהות אותם וכיצד להתאושש אם האתר שלכם נענש.

מהו עונש של גוגל?

ענישה של גוגל היא פעולה שננקטת על ידי גורם אנושי מטעם גוגל או על ידי האלגוריתם, בעקבות הפרה של הנחיות האיכות של גוגל. פעולה שננקטת כנגד אתר, מובילה לירידה במיקומיו בתוצאות האורגניות, לעיתים עד למצב של הסרה מוחלטת שלו מכל תוצאות החיפוש, וכתוצאה מכך גורמת לירידה דרמטית בטראפיק האורגני אשר מגיע לאתר מתוצאות החיפוש.

זה המקום לחדד את הטרמינולוגיה הנפוצה ולציין כי באופן רשמי, גוגל אינם משתמשים במילה ״ענישה״ אלא ״פעולה״. ישנה פעולה אלגוריתמית ופעולה ידנית. נרחיב על שתיהן בהמשך.

כיצד לזהות עונשים ידניים ואלגוריתמיים?

במידה ומיקומי האתר שלכם יורדים בצורה ניכרת ומתמשכת ללא הסבר אחר, כגון בעיות טכניות, הרי שמדובר ככל הנראה באחד מהשניים:

  • פעולה ידנית – בוחן של גוגל הגיע לאתר שלכם, בדק אותו וקבע שמדובר באתר שמפר את הנחיות האיכות של גוגל באופן בוטה וחד משמעי.
  • פעולה אלגוריתמית – עדכון חדש של האלגוריתם או הצטברות של פעולות שביצעתם בעבר, הביאו לענישה אלגוריתמית של האתר.

ענישה ידנית

כאשר גוגל נוקט בפעולה ידנית נגד האתר שלכם, תוכלו לראות זאת בסרץ׳ קונסול, תחת אבטחה ופעולות ידניות. ההודעה תיראה בערך כך:

הודעה על ענישה ידנית בסרץ׳ קונסול

פעולה ידנית יכולה להשפיע על כל האתר באופן רוחבי או על עמודים מסויימים בלבד. החדשות הטובות הן, שדווקא בענישה מסוג זה ניתן לטפל בצורה קלה יחסית, משום שגוגל מודיעים היכן הבעיה ועל אילו כללים האתר עבר.

כל התראה על פעולה ידנית מלווה במידע על הסיבה לענישה ועל ההשפעות של הפעולה שננקטה על ידי גוגל. נכון ליום כתיבת שורות אלו, רשימת הפעולות הידניות שגוגל נוקטים כלפי אתרים כוללת את הסעיפים הבאים:

  • אתר שמנוצל לרעה על ידי אתר אחר (הספמה של אתר אחד כאמצעי לחיזוק אתר אחר)
  • ספאם שמיוצר על ידי המשתמשים
  • שימוש בשרת אחסון חינמי ומוספאם (לחצו כאן לקריאת המדריך לבחירת שרת אחסון איכותי לאתר)
  • בעיה או מניפולציה בנתונים המובנים (סכמה)
  • קישורים לא טבעיים לאתר
  • קישורים לא טבעיים מהאתר החוצה
  • תוכן דל עם מעט או ללא ערך מוסף לגולשים
  • קלוקינג או מניפולציה של הפניות (בדרך כלל הצגת תכנים שונים לגולשים ולמנועי החיפוש)
  • ספאם טהור
  • טקסט ו/או מילות מפתח מוסתרים
  • חוסר התאמה של תוכן AMP
  • הפרת תנאי השימוש של Google News (רלוונטי רק עבור אתרי חדשות שמאושרים לגוגל ניוז)

ענישה אלגוריתמית

כאשר מדובר בענישה אלגוריתמית, קשה הרבה יותר לזהות אותה באופן חד משמעי ולהבין היכן הבעיה, משום שאין שום הודעה רשמית מגוגל על כך. הדרך הטובה ביותר לזהות אם האתר שלכם ספג ענישה אלגוריתמית היא על ידי בחינת הטראפיק האורגני ומיקומי האתר.

האם חלה בהם ירידה משמעותית? במידה וכן, כדאי לבדוק את היסטוריית העדכונים של גוגל ולראות האם הירידה החלה בסמוך לעדכון כלשהו. אם כן, יש סיכוי סביר שהעדכון החדש פגע באתר שלכם. על ידי התעמקות בעדכון עצמו והבנת המהות שלו, תוכלו ליישר קו עם הדרישות החדשות ולהסיר את הפעולה האלגוריתמית.

חשוב לזכור שפעולה אלגוריתמית מוסרת רק לאחר העדכון הבא של האלגוריתם. זאת בניגוד לפעולה ידנית. אם הירידה במיקומים ובטראפיק לא הייתה בסמוך לעדכון כלשהו, ייתכן ועברתם לאורך הזמן על הכללים ולמעשה הפעלתם ענישה אוטומטית כלשהי, מיד נרחיב על הגורמים לענישה וכיצד להתמודד עימם.

מה גורם לרוב העונשים?

לצערנו גוגל לא משתפים מידע בנוגע לסוגי הפעלות שהם נוקטים כנגד אתרים. כך שהאינדיקציה הכי טובה שלנו היא מה שאנו נתקלים בו ביום יום עם לקוחות שמגיעים אלינו לאחר ענישה ודיונים שונים המתקיימים בנושא בפורומים וקבוצות פייסבוק ייעודיות.

על סמך זה, ניתן לומר שרוב הענישות הן על קישורים לא טבעיים או תוכן דל וספאמי. מקרים די נפוצים אחרים הם של אתרים אשר נפרצים ומנוצלים לרעה או קלוקינג שמבוצע בעיקר בתחומים אפורים עד שגוגל מזהה את המניפולציה ומעניש את האתר. בואו נראה כיצד מתמודדים עם כל אחת מהפעולות הללו.

איך להתאושש מענישה אלגוריתמית?

רוב סוגי הפעולות שהאלגוריתם נוקט כנגד אתרים, מתנקזים לתוכן וקישורים. בואו נתייחס לשניהם.

קישורים לא טבעיים

כאשר מקדם אתרים או בעל האתר מנסים לקדם את האתר בצורה אגרסיבית ולא טבעית, האלגוריתם של גוגל יכול לזהות זאת בקלות ולהשית עונש אוטומטי על האתר. הטריגרים העיקריים שגורמים לענישה ונוגעים לקישורים הם:

  • בניית כמות גדולה של קישורים בטווח זמן קצר
  • חוסר גיוון באנקור טקסט ובניית רוב הקישורים על מילות המפתח
  • כמות גדולה מדי של קישורים באיכות ירודה כמו תגובות, סימניות, פרופילים, קישורים בשפות זרות, בולגים חינמיים וכו׳

איך יודעים אם חרגתם מהנורמה באחד מהם? כאן כלים כמו Ahrefs או Semrush הם הכרחיים. בחברה שלנו עובדים בעיקר עם Ahrefs המעולה ולכן נדגים כיצד אנחנו מזהים אנומליות בקישורים באמצעות הכלי. ראשית ניתן לראות את היסטוריית קצב בניית הקישורים של כל אתר כאן:

התפלגות בניית קישורים באתר

בדוגמה הזאת ניתן לראות את קצב בניית הקישורים של האתר הזה לאורך השנה האחרונה. אפשר לראות שבסביבות דצמבר היו לאתר כ-430 דומיינים מקשרים, כאשר תוך כחצי שנה המספר עלה במהרה לכ-570 ולאחר מכן ירד לאזור ה-500.

זוהי לא התנהלות טבעית ויתכן שיש כאן דוגמה לניסיון לבנות קישורים באיכות נמוכה ובקצב מהיר, מה שמרים דגל אדום. במצב הזה, ההמלצה שלנו היא לעשות Disavow לכל הקישורים באיכות נמוכה, על מנת שפרופיל הקישורים שלכם יכיל רק קישורים איכותיים מאתרים לגיטימיים.

איך יודעים מה קישור איכותי ומה לא? ראשית אם אתם בניתם אותם, אתם יודעים מה איכותי ומה לא. אם הקישורים נבנו על ידי מישהו אחר ואתם מנסים לעשות סדר, ניתן לגשת ללשונית Backlinks ולסדר את הקישורים לפי מדדים שונים כגון DR, כמות מילות המפתח שהאתר המקשר מדורג עליהן, נפח הטראפיק האורגני שלו וכו׳. לנוחיותכם, ניתן לייצא הכל לקובץ אקסל ולעבוד עליו. לאחר שרשימת האתרים שאתם רוצים לנפות מוכנה, הגישו אותה בכלי ה-Disavow של גוגל.

נקודה נוספת שהזכרנו ועשויה להוביל לענישה אלגוריתמית בהקשר של קישורים, היא תמהיל האנקור טקסט של האתר שלכם. אם רוב הקישורים שמפנים לאתר שלכם, מקשרים אליו באמצעות שימוש במילות המפתח שרוצים לקדם, שוב הרמתם דגל אדום לגוגל. הנה דוגמה לאתר עם פרופיל אנקור טקסט לא טבעי:

פרופיל אנקורים עם אובר אופטימיזציה

24% מהאתרים מקשרים אליו עם האנקור ״קבלן איטום״, 22% עם האנקור ״איטום גגות״ וכן הלאה. פרופיל אנקור טקסט טבעי יהיה בנוי בערך בסגנון הזה:

  • רוב הקישורים יהיו עם אנקור טקסט נקי שמכיל את כתובת האתר בלבד
  • כמות גבוהה של קישורים תהיה עם אנקור שהוא שם המותג עם או בלי שילוב מילים נוספות
  • כמות מסויימת של קישורים תהיה ללא אנקור כלל (תמונות), עם מילים גנריות כמו ״לחץ כאן״, ״מעבר לאתר״ וכדומה
  • כמות קטנה יחסית של אנקורים תהיה מילות המפתח השונות בתחומי העיסוק של האתר

אם פרופיל האנקור טקסט שלכם דומה יותר למה שמופיע בתמונה ופחות למבנה שציינו – זה הזמן להתחיל לאזן אותו על ידי בניית קישורים בהתאם למה שחסר בתמהיל. כך לדוגמה אם היינו מקבלים אלינו לקידום אורגני את האתר שבתמונה, לא היינו בונים כלל קישורים עם אנקורים שמכילים את מילות המפתח, אלא היינו מתמקדים בעיקר בקישורים עם אנקרים נקיים של url, שם המותג ומעט אנקורים גנרים ללא מילות המפתח.

תוכן דל או לא איכותי

הסיבה השנייה שנפוצה בענישה אלגוריתמית של גוגל היא כל מה שנוגע לאיכות התוכן באתר. אם האתר שלכם סובל מירידה במיקומים ובטראפיק האורגני, זה הזמן לבדוק את התוכן באתר:

  • האם כל התכנים שלכם מקוריים?
  • האם יש לכם עמודים עם כמה עשרות או מאות בודדות של מילים שכל מטרתם ליצור עוד עמוד באתר שמטרגט מילת מפתח כלשהי?
  • האם התכנים שלכם מעניקים ערך מוסף לגולשים?
  • האם התוכן כתוב בשפה קריאה וללא שגיאות כתיב?

אם נכשלתם בסעיף אחד או יותר, זה הזמן לעשות בדק בית בתוכן של האתר שלכם. מה אפשר לעשות?

  • העשירו עמודים דלים בתוכן איכותי ומקיף יותר
  • צמצמו עמודים לא נחוצים
  • בצעו הגהה לתכנים באתר, תקנו שגיאות כתיב ושפה לא תקינה
  • בדקו שאין באתר שלכם תוכן משוכפל

לאחר שאיתרתם ותיקנתם את הבעיות שבסבירות גבוהה הובילו לענישה מהאתגוריתם, כל שנותר לכם לעשות הוא להמתין לכך שגוגל יזהה זאת ויתן לכם את הקרדיט הראוי על כך. שימו לב שאין טווח זמן מוגדר לכך, זה יכול לקחת 2-3 חודשים, חצי שנה ואף למעלה משנה, כפי שחווינו לאחרונה עם אחד הלקוחות שלנו, אשר הגיע מחברה אחרת עם ענישה אלגוריתמית שפגעה אנושות באתר והוסרה אחרי קצת יותר משנה של עבודה קשה.

איך להתאושש מענישה ידנית?

בכל הנוגע לענישה ידנית, גוגל כאמור מתריעים בפנינו מה הבעיה שהם זיהו באתר. כשאנחנו יודעים בדיוק מה הבעיה, הרבה יותר קל לטפל בה. בואו נתייחס לפעולות הידניות הנפוצות שגוגל נוקטים וכיצד להתמודד עימן:

  • ספאם שמיוצר על ידי המשתמשים – ניתן לכבות את האפשרות של הגולשים ליצור תוכן באתר (למשל לכבות תגובות), להגביל אותם מלהשתמש במילים מסויימות, להוסיף קישורים וכו׳.
  • קישורים לא טבעיים לאתר – יש צורך לבחון את הקישורים הנכנסים לאתר בדומה למה שדיברנו עליו מוקדם יותר ולהתנער מהם כפי שהסברנו.
  • קישורים לא טבעיים מהאתר החוצה – קורה לרוב באתרים שנפרצים ומושתלים בהם מאות ואף אלפי קישורים לאתרים בתחומים אפורים. חשוב לנקות את הפריצה ולהסיר את כל הקישורים היוצאים הבעייתיים. לאחר מכן להזמין את גוגל לסרוק מחדש את עמודי האתר דרך גוגל סרץ׳ קונסול.
  • תוכן דל עם מעט או ללא ערך מוסף לגולשים – יש לפעול כפי שהסברנו לעיל.
  • קלוקינג או מניפולציה של הפניות (בדרך כלל הצגת תכנים שונים לגולשים ולמנועי החיפוש) – אם עשיתם זאת, סביר להניח שזה היה ביודעין. הפתרון הוא כמובן להפסיק את השימוש בקלוקינג ולהציג תוכן זהה לגולשים ולמנועי החיפוש. במקביל להסיר את ההפניות החמקמקות שהושתלו באתר בניסיון להערים על האלגוריתם.
  • ספאם טהור – עונש שבו גוגל רואה בכל מה שקורה באתר כספאם. בדרך כלל מדובר באוסף של פעולות שמפרות את התנאים של גוגל באופן בוטה – כלומר גם שימוש בתוכן אוטומטי או כזה שהועתק מאתרים אחרים, גם בנייה של קישורים בצורה לא טבעית, שימוש בקלוקינג וכו׳. פעולה ידנית זאת מגיעה לאתרים שברוב המוחלט של המקרים ידעו שזה יקרה. במצב הזה, ניתן לנסות לתקן את כל הליקויים, אך סביר להניח שעדיף לעבור לדומיין חדש ולהקים אתר חדש בצורה נקיה.
  • טקסט ו/או מילות מפתח מוסתרים – מניפולציה שהיתה בשימוש נרחב בקידום Black Hat בתחילת העשור הקודם. אם הכנסתם מילות מפתח בצבע לבן על רקע לבן או בצורה שבה מילת המפתח לא מוצגת בפועל לגולש אבל נמצאות בקוד ונענשתם על כך, הדרך לצאת מענישה זו היא להפסיק לעשות זאת.

לאחר שתיקנתם את ההפרות שהובילו לנקיטת הפעולה הידנית על ידי גוגל, תוכלו לחזור לסרץ׳ קונסול ולבקש מגוגל לבחון שוב את האתר. להלן כמה דגשים חשובים:

  • הקפידו לתעד כל צעד שאתם נוקטים כדי לתקן את הבעיה, על מנת להפוך את הבקשה שלכם להסרת הענישה למשכנעת יותר. כך למשל אם העונש נובע מתוכן דל באתר, הציגו לגוגל איזה תוכן שיניתם או הסרתם ואיזה הוספתם.
  • בקשו בדיקה מחודשת רק לאחר שתיקנתם את הבעיות בכל הדפים המושפעים, מכיוון שלא ניתן לבטל את הפעולה הידנית באופן חלקי.
  • כשאתם שולחים בקשה לבדיקה מחדש, זיכרו שהאתר יבדק מחדש על ידי בני אדם ולא האלגוריתם.
  • אין הגבלה על מספר הפעמים שניתן להגיש בקשה לבדיקה חוזרת.
  • אין תשובה מדוייקת לכמה זמן לוקח לגוגל לבדוק מחדש את האתר. הכל תלוי בחומרת הבעיה ובעומס הנוכחי על צוות הספאם של גוגל (ברוב המקרים מדובר בעניין של ימים או שבועות בודדים).

לסיכום

כפי שיכולתם להבין מהפוסט הזה, גוגל נוקטים בפועולות ידניות ואוטומטיות כנגד אתרים שהפרו ביודעין את הנחיות האיכות שלהם או אתרים שחיפשו קיצורי דרך והשתמשו בטכניקות SEO מפוקפקות. אם האתר שלכם נפגע, זה לא סוף העולם, יש דרך לצאת מענישה של גוגל ולפתוח דף חדש.

אם אינכם מומחים בקידום אתרים, הפקידו את העבודה בידי חברת קידום אתרים מקצועית. אנו גאים לומר שבכל שנות פעילות החברה, מעולם לא נפגע אף לקוח בקידום אורגני מכל סוג של ענישה בעקבות העבודה שעשינו על האתר שלו. בנוסף, קיבלנו מספר לקוחות אשר נענשו בשל עבודה לא איכותית במקומות אחרים ואת כולם, ללא יוצא מן הכלל, הצלחנו להוציא מעונש.

עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?

דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 2

אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂

אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם

נשמח לשפר את הפוסט

ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
על הכותב

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור