קידום אתרים ובניית אתרים: איך לבנות אתר מותאם לקידום אורגני בגוגל?

בניית אתר לקידום בגוגל

קידום אתרים ובניית אתרים הם אמנם שני תחומים שונים, אשר מצריכים מיומנויות שונות, אולם שני התחומים האלו משולבים זה בזה, תלויים זה בזה, וחייבים ללכת יד ביד החל משלבי התכנון, דרך שלבי הביצוע, ועד לשלבי הבדיקה והעליה לאוויר של כל אתר אשר שואף ביום מן הימים להתברג גבוה בתוצאות החיפוש האורגניות.

בניית אתר מותאם לקידום אורגני, פירושו לקחת בחשבון את הפרמטרים העיקריים הקשורים ב-on site, יחד עם חווית המשתמש, וליישמם על הצד הטוב ביותר, כדי לתת לאתר את נקודת הפתיחה הטובה ביותר שהוא יכול להשיג.

בלא מעט מקרים, ישנו קונפליקט בין מה שהחברה או בעל העסק רוצים לעשות באתר, לבין מה שנכון ומומלץ לעשות מבחינת SEO. אם זה לא מספיק, הרי שלעיתים החברה עצמה מחזיקה צוותי פיתוח או נעזרת במפתחים במיקור חוץ, אשר עובדים בנפרד מאנשי הקידום האורגני, וכך ישנם אתגרים נוספים שנכנסים לקלחת, כאשר כל צד מושך לכיוון שלו.

אז איך מוצאים את האיזון כאשר ישנם שניים, שלושה או ארבעה צדדים שמנסים למשוך כל אחד לכיוונו?

בפוסט הזה נסקור את החשיבות של התאמת אתר לקידום אורגני בשלב הבנייה שלו ונעבור על 10 דגשים לבניית אתר מותאם לקידום בגוגל, מתוך ניסיון להעלות את קרנו של הקידום האורגני ולעזור לכל הצדדים המעורבים לתת לו יותר משקל בתהליך.

למה חשוב להתאים את האתר לקידום אורגני?

בעוד שפרסום ברשתות החברתיות או בגוגל הן דרכים מעולות להזרים תנועה לאתר, מומלץ מאוד גם לשלב דרכים אורגניות (במילים אחרות חינמיות) להזרים טראפיק איכותי לאתר על בסיס קבוע. כאן בדיוק נכנס לתמונה הנושא של קידום אתרים במנועי החיפוש. בואו נדבר רגע על היתרונות של התאמת אתר למנועי החיפוש משלב הבנייה שלו.

התאמת אתר לגוגל מגדילה את נפח התנועה האורגנית

תנועה אורגנית ממנועי החיפוש מוגדרת ככזו שמגיעה באופן טבעי מבלי ששילמתם עליה. בניגוד לאפיקי פרסום אחרים בהם אתם מחוייבים לפי קליק, אינטראקציה או כמות חשיפות כלשהי של המודעה, טראפיק אורגני זורם לאתר שלכם ללא הגבלה וללא חיוב כלשהו, מעבר למה שנדרש כדי להביא אותו לשם. עד כמה זה משמעותי? שימו לב להתפלגות הקליקים של הגולשים על תוצאות החיפוש, לפי מיקומי האתרים:

התפלגות CTR של התוצאות האורגניות בגוגל לפי דירוג
התפלגות CTR של התוצאות האורגניות בגוגל לפי דירוג. מתוך advancedwebranking.com, נכון ליוני 2022.

המקום הראשון זוכה לכ-40% מכל הקליקים של הגולשים בתוצאות האורגניות. המקום השני לכ-13%, השלישי כ-9%, הרביעי כ-6% וכך הלאה עד לתוצאה העשירית שמקבלת רק כ-1.5% מהגולשים. מיותר לציין שהאתרים בעמוד השני נשארים עם הפירורים וכמעט שלא נהנים מתנועה אורגנית כלל.

אז אם אתם מעוניינים ליהנות מאותה תנועה אורגנית לאתר, רצוי מאוד להעניק לאתר שלכם את סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר, על ידי התאמתו לגוגל ושיפור יכולתו להתברג בתוצאות הגבוהות של העמוד הראשון.

אתר מותאם לגוגל מושך אליו גולשים להוטים יותר

כשאנשים מבצעים חיפוש בגוגל, זה בגלל שיש להם שאלה שהם רוצה לקבל עליה מענה או מוצר/שירות כלשהו שהם מחפשים עליו מידע, פעמים רבות טרם ביצוע העסקה. אם הדבר הראשון שהם יראו הוא האתר שלכם, שגם יספק להם את מה שהם מחפשים, הרי שהסיכויים שלכם להפוך את הגולשים ללידים חמים, עולים משמעותית.

גם אם הם לא ירכשו מכם בביקור הראשון, הרי שהצלחתם להגדיל את המודעות למותג ולבסס את עצמכם כאוטורטיה, מה שיעזור לכם לסגור את העסקה עם פרסום משלים כגון מודעות רימרקטינג. לכן, הטראפיק האורגני הוא הראשון במעלה עבור אתרים רבים ומכאן גם חשיבות ההתאמה למנועי החיפוש.

אתר מותאם לקידום אורגני = חווית משתמש טובה יותר

כדי לזכות באהדת האלגוריתם של גוגל, מבצעים אופטימיזציה טכנית לאתר, אך לא פחות חשובה מכך היא האופטימיזציה לטובת חווית המשתמש. כאשר בונים אתר שאמור להיות מותאם לקידום אורגני, לוקחים בחשבון את נושא חווית השימוש.

אם עושים זאת נכון, התוצאה היא אתר מהיר, מאובטח, ידידותי למובייל ולגולשים שיכולים למצוא בו בקלות את מה שהם מחפשים.

אתר כזה, יעזור לכם להתקדם בתוצאות החיפוש, אך גם להמיר באחוזים גבוהים יותר את הגולשים שיגיעו מפלטפורמות אחרות. כלומר עצם ההתאמה לקידום אורגני, מסייעת לכם לקבל אתר איכותי יותר שיעבוד טוב יותר באופן כללי.

10 דגשים לבניית אתר אינטרנט מותאם לקידום אורגני בגוגל

אז אחרי שביססנו את ההבנה למה חשוב להשקיע בהתאמת אתרים לקידום בשלב הבנייה, בואו נתייחס לעשרת הפרמטרים החשובים ביותר שצריך לתת עליהם את הדעת כדי שהאתר החדש שלכם יהיה אידיאלי לקידום אורגני.

חשוב לזכור שישנם כ-200 פרמטרים שונים שהאלגוריתם לוקח בחשבון, אך בכל הנוגע לאתר עצמו, עשרת הפרמטרים הללו הם החשובים ביותר:

  • התאמה למכשירים ניידים
  • מהירות טעינה
  • מפות אתר xml ו-html
  • היררכיית תוכן
  • טיפול נכון בתמונות
  • תפריטי הניווט באתר
  • כתובת האתר (URLS) והיררכיה
  • תגיות מטא
  • תוכן קל לאינדוקס
  • קְרִיאוּת

בואו נצלול לכל אחד מהם.

1. התאמה למכשירים ניידים

כבר בשנת 2021, רוב הטראפיק באתרים ברחבי העולם הגיע בעיקר ממכשירים ניידים. הצפי הוא שעד שנת 2025, שני שליש מהאנשים בעולם ישתמשו במכשירים הסלולריים שלהם כדי לגלוש באינטרנט. אתר רספונסיבי מסייע לכם בתהליך קידום אתרים אבל גם מבטיח שהגולשים יקבלו את המענה הטוב ביותר מהאתר שלכם, ללא תלות במכשיר שבו הם משתמשים.

כאשר אתם ניגשים לבנות אתר חדש, חשוב לוודא שצוותי העיצוב והפיתוח נותנים מענה מלא גם לגולשים ממחשבים נייחים וגם לגולשים מניידים.

2. מהירות טעינה

החל משנת 2018 גוגל הודיעה שמהירות האתר היא פקטור אשר משפיע על הדירוג שלו בתוצאות האורגניות. מדובר בהחלטה הגיונית, כי כולנו רוצים שהאתרים שאנחנו מגיעים אליהם יטענו במהירות ויאפשרו לנו חווית גלישה קלילה ונעימה. מה גם שידוע כי אתרים איטיים גורמים לרוב הגולשים לנטוש אותם ובכך לא רק פוגעים במיקומים האורגניים שלהם, אלא גם בחווית המשתמש ובשורת הרווח של בעלי האתר.

תוצאות בדיקת מהירות באתר gtmetrix
תוצאות בדיקת מהירות באתר GTmetrix

אם כך, אחת המטרות העיקריות שלכם בבניית אתר חדש צריכה להיות מהירות טעינה קצרה ככל הניתן. מהירות הטעינה מושפעת מגורמים רבים כגון שרת האחסון של האתר, גודל הקבצים שעולים אליו (במיוחד תמונות, אליהן נתייחס בהמשך), כמות וסוג התוספים המותקנים, איכות הקוד והסקריפטים הקיימים באתר.

ישנם כלים שמסייעים לנו לבחון את ביצועי האתר, מפרטים את נקודות החולשה ואף מסייעים בתיקונן. אחד מהם הוא הכלי של גוגל, השני הוא GTmetrix וכדאי להיעזר גם ב-Pingdom. כל אחד מהכלים מבצע את הבדיקה קצת אחרת, ובחלקם ניתן להתאים את מיקום השרת ממנו מתבצעת הבדיקה, על מנת לקבל תוצאות קרובות למציאות ככל הניתן.

3. מפות אתר XML ו-HTML

אמנם הזחלן של גוגל חכם יחסית וברוב המקרים ידע למצוא את דרכו ברחבי האתר, אבל זה תמיד רעיון טוב לעזור לו היכן שניתן, וזה בדיוק מה שמפות האתר עושות. מפת אתר xml היא למעשה רשימה של כל עמודי האתר, עם החשיבות של כל עמוד, תאריך העדכון האחרון שלו ונתונים נוספים שעוזרים לזחלן של גוגל להבין את מבנה האתר על הצד הטוב ביותר.

מפת אתר HTML, היא מפה סטטית יותר, שתפקידה העיקרי הוא לעזור לגולשים להתמצא באתר, על ידי הצגת כל העמודים הקיימים בו. מפת אתר HTML תהיה בנויה לרוב בצורה היררכית ותציג את הפוסטים באתר, העמודים והקטגוריות הראשיות.

בשונה ממפת אתר XML, אשר מיועדת אך ורק למנועי החיפוש, מפת אתר HTML מיועדת (בעיקר) לגולשים. כמו כן, היא מקשרת לכל עמודי האתר, כך שגם אם קרה מצב שבו ישנם עמודים באתר שלא מקבלים קישור מאף עמוד אחר, יהיה להם קישור מעמוד מפת ה-HTML.

בשורה התחתונה, כדי להתאים את האתר החדש שלכם בצורה אופטימלית למנועי החיפוש, ולאפשר להם לסרוק אותו בצורה תקינה, הקפידו ליצור ולהגיש לגוגל את מפות האתר שלכם.

4. היררכיית תוכן

פקטור נוסף אשר משחק תפקיד חשוב באלגוריתם של גוגל הוא האופן שבו בנוי התוכן באתר שלכם. כשהתוכן בנוי בצורה מסודרת, קל יותר לגולשים ולמנועי החיפוש להבין את הנושא המרכזי של כל עמוד, את תתי הנושאים בו ואת החלוקה הפנימית.

על כן, כאשר בונים אתר ורוצים שהוא יהיה מותאם לגוגל ומוכן לקידום אורגני, חשוב להקפיד על סידור הכותרות בעמודי התוכן, כך שכל עמוד יכיל כותרת h1 אחת אשר ניתן להבין ממנה בקלות מה הנושא הראשי של התוכן שלפנינו. בנוסף, מומלץ לעשות שימוש בכותרות h2 (ובמידת הצורך גם h3 ו-h4) בחלוקה לתתי כותרות בתוך התוכן, כדי לעזור לגוגל ולגולשים להבין במהרה במה עוד התוכן שלפניהם הולך לעסוק.

5. טיפול נכון בתמונות

תמונות מהוות כשליש מסך כל החיפושים המתבצעים בגוגל. מכיוון שתמונות הן נושא גדול, נחלק את הסעיף הזה לשלוש נקודות עיקריות:

  • משקל התמונות – כפי שהזכרנו בתחילת הפוסט, למשקל התמונות באתר ישנה השפעה משמעותית על מהירות הטעינה. חשוב מאוד להקפיד לצמצם את גודל ומשקל התמונות בהתאם למימדים שבהם הן הולכות להיות מוצגות באתר. למשל אם אתם מעלים תמונה שאמורה להיות מוצגת כ-thumbnail בגודל של 300×300 פיקסלים, אין טעם להעלות אותה בגודל של 900×900 ולתת לדפדפן לצמצם אותה, מכיוון שאתם מעמיסים שלא לצורך על העמוד. כמו כן, כדאי לעשות שימוש בכלים כגון tinypng כדי להקטין את משקל התמונה לפני העלאתה לאתר. ישנם גם תוספים אשר מסייעים להוריד את משקל התמונות באתר ולשפר את אופן טעינתן לאחר שעלו לאתר.
  • שמות קבצי התמונות שעולים לאתר – נקודה שרבים אינם מודעים אליה, אך היא כל כך פשוטה ליישום ושימושית שחבל לוותר עליה. כאשר אתם מעלים תמונות לאתר, אל תעלו את הקובץ עם השם הגנרי שהוא קיבל כאשר הורדתם אותו ממאגר התמונות או העברתם מהווטסאפ. שם כגון WhatsApp Image 2022-06-16 at 5.47.51 PM לא עוזר לאף אחד להבין מה יש בתמונה.
    לעומת זאת, אם תתנו לקובץ שם פשוט שמסביר מה מופיע בתמונה, תעזרו לגוגל להבין זאת במהירות. אל תתביישו להכניס את מילת המפתח העיקרית שלכם. אם גוגל יבין מה יש בתמונה שלכם, יהיה לה סיכוי טוב יותר להתברג באזור של התמונות בתוצאות החיפוש ולמשוך טראפיק נוסף לאתר שלכם.
  • תגיות Alt טקסט – זוהי התגית אשר אומרת באופן רשמי לזחלן של גוגל ולגולשים בעלי מוגבלויות, מה מופיע בתמונה שלפניהם. בניגוד לשם הקובץ, אשר אמור להיות קצר וקולע, כאן מומלץ לפרט בדיוק רב מה מופיע בתמונה, על מנת שגם אלו שאינם יכולים לראות אותה, יוכלו להבין בצורה מוחשית מה נמצא בה. אם חשוב לכם לבנות אתר מוכן לקידום, אל תוותרו על תגיות האלט טקסט כאשר אתם מעלים תמונות לאתר החדש שלכם.

תוכלו לקרוא עוד על קידום אורגני של תמונות בגוגל בפוסט הזה.

6. תפריט הניווט באתר

כאשר בונים אתר חדש, לרוב המעצבים והמתכנתים יהיו ממוקדים בנראות העיצובית של התפריט ובקלות השימוש בו מבחינה טכנית. זה מוביל בדר״כ לתפריט מצומצם ונקי שמכיל רק את העמודים ההכרחיים כגון אודות, יצירת קשר, גלריה ומספר תחומי עיסוק עיקריים.

תפריט מותאם seo באתר
דוגמה לאתר עם קישורים לכל העמודים החשובים מתוך תפריט הניווט

בעיניי מקדמי אתרים, תפריט הניווט העליון והתחתון, הם המקומות שבהם האתר יכול להכניס קישורים לכל העמודים החשובים שלו. אם בונים את התפריט בצורה מחושבת, ניתן לקשר ממנו לעשרות עמודים ובכך להבטיח שכל עמוד נגיש בקלות לגולש מכל מקום וגם זוכה לקישורים פנימיים רוחביים (מכיוון שהתפריט מופיע בכל עמודי האתר) מה שנותן לו בוסט ברמת הקידום האורגני.

לכן, כדי להתאים את האתר החדש שלכם בצורה מקסימלית לקידום בגוגל, הקפידו לבנות את התפריט כך שיהיה גם פונקציונלי ויאפשר לגוגל ולגולשים להגיע לעמודים החשובים בקלות, תוך 3 קליקים לכל היותר.

7. מבנה כתובת האתר (URLS) והיררכיה

מבנה כתובות האתר הוא פרמטר חשוב נוסף שכדאי להקדיש לו את תשומת הלב הראויה בבניית אתר מותאם לקידום. מבנה ה-url האידיאלי הוא קצר, נקי וכזה שמכיל את מילת המפתח העיקרית של העמוד. אם אתם מתלבטים בין כתובות דפים בעברית או באנגלית, נדגיש שאין לכך חשיבות אמיתית מבחינת SEO, כי גוגל מבין היטב גם עברית וגם אנגלית (או כל שפה פופולרית אחת לצורך העניין).

יחד עם זאת, ההעדפה שלנו היא לכתובות באנגלית משום שהן ״נקיות״ יותר בתצוגה שלהן. הן לרוב קצרות יותר באורכן, וכאשר משתפים קישור מהאתר, הטקסט בכתובת נשאר כפי שהוא, בעוד שבעברית הוא הופך לסלט ארוך של תווים ואותיות.

בואו נראה דוגמה למבנה כתובת של עמוד פנימי אידיאלי: אם יש לכם אתר חדש ובו עמוד למכירת חולצות לגברים, מבנה ה-url הרצוי יהיה domain.co.il/men-shirts. שימו לב שמילת המפתח היא היחידה המרכיבה את כתובת העמוד, ללא שימוש בתווים, מילים או מספרים נוספים.

אם מדובר באתר סחר או אתר גדול יחסית עם תחומי שירות רבים, כדאי לתכנן מראש את ההיררכיה שלו באמצעות כתובות העמודים. כך למשל, אם אותו אתר מהדוגמה לעיל, מוכר סוגים שונים של חולצות לגברים (טישרטים, חולצות מכופתרות וכו׳) וגם חולצות לנשים, ילדים ועוד, אז כדאי לתכנן מראש את ההיררכיה של הכתובות.

במקרה כזה, עמוד חולצות טי אמור לקבל url כמו domain.co.il/men-shirts/tshirts. כך יצרתם קטגוריה של חולצות גברים ותחתיה תתי קטגוריות רלוונטיות. מבנה כזה, עוזר לגולשים ולגוגל להבין את מבנה האתר ולהתנייד בו בצורה טובה יותר.

8. תגיות מטא

חלק נוסף שתוכלו ליישם כבר במהלך בניית האתר ויעזור לגוגל להבין טוב יותר את נושא האתר והעמודים השונים בו, הן תגיות המטא. תגיות מטא כוללות בתוכן תגית מטא טייטל ותגית מטא דיסקריפשן. שתי התגיות מוצגות לגולשים בדף תוצאות החיפוש של גוגל.

תגית מטא טייל ומטא דיסקריפשן

כאשר אתם מנסחים את שתי תגיות המטא העיקריות הללו, קחו בחשבון שהמטרה שלהן היא כפולה: פעם אחת, לסייע למנועי החיפוש להבין במה העמוד עוסק, על ידי שימוש במילות המפתח. פעם שניה, להיות רלוונטיות ואטרקטיביות לגולשים הפוטנציאלים שיראו אותן בדף תוצאות החיפוש.

לכן, חשוב לכלול את מילות המפתח הרלוונטיות גם בטייטל וגם בדיסקריפשן, אך להקפיד לכתוב לגולשים ולא למנועי החיפוש. שימו לב שקיימת מגבלת תווים אשר עומדת על 60 תווים לטייטל ו-160 תווים לדיסקריפשן. הקפידו לא לחרוג ממגבלות אלו, אחרת הטקסט שלכם יחתך ולא תעבירו את המסר במלואו.

9. תוכן קל לאינדוקס

אתר אשר נחשב מתאים לקידום הוא אתר שמנועי החיפוש יכולים להגיע ולסרוק את תכולתו ללא מאמץ. לאתרים כאלו יש סיכוי גבוה יותר להתברג בקלות יחסית בעמודים הראשונים של תוצאות החיפוש. על מנת שהאתר יהיה נגיש לסריקה בקלות, התוכן העיקרי בכל עמוד צריך להיות בפורמט טקסט HTML, מכיוון שזו הדרך הקלה ביותר עבור גוגל להבין את תוכן הדף.

אחד האתגרים הגדולים ביותר בהם נתקלים צוותי פיתוח אתרים וקידום אתרים הוא השימוש ב-JavaScript לעומת HTML. HTML הוא נהדר עבור גוגל אך אין בו את הפונקציונליות של JavaScript, עימה רוב המפתחים אוהבים לעבוד.

הבעיה היא בכך ששימוש מוגבר ב-JavaScript עשוי להוות בעיה עבור מנועי החיפוש, עקב דברים כמו שגיאות קוד, עיבוד בצד הלקוח ועוד. לוקח לגוגל יותר זמן להוריד, לרנדר ולאחזר משאבים חיצוניים כדי לאנדקס אותם.

מבלי להיכנס לעומק הפן הטכני של הנושא, חשוב לזכור שככל שנגדיל את ספריית הג׳אווה סקריפט באתר שלנו, כך יידרשו לגוגל יותר משאבים כדי לסרוק ולאנדקס את המידע. חשוב שגם צוותי הקידום וגם צוותי הפיתוח יהיו מודעים לנושא וימצאו את האיזון בין צורכי ה-SEO לבין הדרישות העיצוביות.

10. קְרִיאוּת

בעוד שמעצבים עשויים להתמקד בעיקר ברכיבים שאינם טקסטואליים באתר, חשוב להקדיש מחשבה גם לאופן שבו הטקסט באתר מוצג:

  • פונט קריא
  • גדלי פונטים שלא דורשים מאמץ
  • רווחים בין שורות
  • רווחים בין פסקאות
  • רווחים בין כותרות לטקסט

נקודה נוספת שחשוב לזכור היא הקצאת אזורים מספקים לתוכן. לעיתים העיצוב משאיר רק פיסות קטנות של נדל״ן באתר לתוכן, וזה כפי שאתם כבר כנראה יודעים, פחות אידיאלי. גוגל קורא ומבין טקסט כתוב בצורה הטובה ביותר ולכן כדי לעזור לאתר שלכם להתקדם בגוגל, חשוב שהוא יכיל מספיק תוכן איכותי ורלוונטי.

משהו נוסף לסיום, שימו לב למי האתר פונה – ברוב האתרים, גודל ברירת המחדל של הפונט הוא 16px. אך אם קהל היעד שלכם מורכב בעיקר מאנשים מבוגרים, יהיה זה רעיון טוב להגדיל את פונט ברירת המחדל ל-19px לפחות, על מנת להקל עליהם את הקריאה, לשפר את חווית השימוש באתר ובסופו של יום את מיקומיו בתוצאות האורגניות של גוגל.

מוכנים להתקדם?

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח לעזור