מדדי ביצוע מרכזיים או בשמם הלועזי KPIs (Key Performance Indicators), הם המדדים שבאמצעותם חברות ועסקים בוחנים את הביצועים של אפיקי פרסום ושיווק שונים. על ידי הגדרת KPIs נכונים, יכולה החברה לבחון את עצמה רטרואקטיבית ולהבין האם המטרות שהוגדרו אכן הושגו.
כאשר מדברים על KPI של פרוייקט קידום אתרים, חשוב לדעת להפריד את העיקר מהטפל, על מנת להגדיר KPIs נכונים אשר יעזרו לכם לבחון בצורה אפקטיבית את הפעילות האורגנית. בואו נראה אילו פרמטרים כדאי להגדיר כמדדי ביצוע מרכזיים ואילו לא.
1. נראות בתוצאות החיפוש האורגניות
מדד זה מאפשר לכם לבדוק האם ועד כמה גדלה נראות האתר שלכם בתוצאות החיפוש האורגניות במהלך הקמפיין.
האם מומלץ להגדיר אותו כמדד ביצוע מרכזי בקמפיין קידום אורגני?
בהחלט כן. המטרה העיקרית של קידום אתרים אורגני היא להגדיל את החשיפה של האתר בתוצאות החיפוש. לכן מתבקש שאחד מה-KPIs הראשונים שתרצו להגדיר כמדד להצלחת הקמפיין הוא שיפור בנראות של האתר בתוצאות החיפוש האורגניות.
איך לעקוב אחרי נראות האתר בתוצאות החיפוש?
לא רק שזהו מדד ביצוע חשוב, אלא שהוא גם אחד מהקלים ביותר למעקב ואינו מצריך כלי בתשלום לשם כך. כל מה שעליכם לעשות הוא להתחבר לכלי מנהל האתרים של גוגל (Search Console), לגשת ללשונית Performance ושם תוכלו לראות את מספר החשיפות של האתר בתוצאות החיפוש, כמות הקליקים שהוא קיבל מדף תוצאות החיפוש, ה-CTR והמיקום הממוצע שלו לאורך זמן:
תוכלו לבחור את טווח התאריכים שתרצו לבחון (עד שנה וחצי אחורה) ואת הביצועים של האתר בתוצאות החיפוש של מחשבים וניידים בנפרד. ניתן גם לראות מדדים ספציפיים באופן נפרד או לבדוק מספר מדדים יחד.
2. המרות מטראפיק אורגני
המרות הן פעולות חשובות שהמבקרים שלכם מבצעים באתר, כגון רכישה, הרשמה לניוזלטר, יצירת קשר וכו׳. אתרים שונים מגדירים פעולות שונות בתור המרה, בהתאם למטרות העיקריות שהעסק מעוניין להשיג.
האם מומלץ להגדיר אותו כמדד ביצוע מרכזי בקמפיין קידום אורגני?
כן. מעקב אחר המרות מומלץ באופן כללי עבור כל מקורות התנועה של האתר (ורובכם כנראה כבר עושים זאת) וגם עבור התנועה האורגנית. אם דיברנו על כך שהגדלת הנראות של האתר בתוצאות החיפוש היא בהגדרה המטרה העיקרית של ה-SEO, הרי שגולשים שרוכשים מכם או יוצרים איתכם קשר באמצעות האתר, הם הפירות של השגת המטרה.
איך לעקוב אחרי המרות מטראפיק אורגני?
אם טרם עשיתם זאת, ניתן להגדיר מעקב המרות בצורה פשוטה למדי באמצעות גוגל אנליטיקס וגוגל תג מנג'ר (הקישור מוביל למדריך שלנו על תג מנג'ר וכיצד להטמיע אותו באתר). החדשות הטובות הן שעם אנליטיקס 4, אין צורך אפילו להתעסק עם הגדרת ההמרות באופן ידני. כל מה שעליכם לעשות הוא להתחבר לאנליטיקס, לנווט אל Configure ולבחור ב-Conversions:
במסך הזה כבר תראו את ההמרות שניתן להפעיל להתחיל למדוד. כל מה שצריך לעשות הוא לבחור אחר אילו סוגי המרות רוצים לעקוב.
3. החזר השקעה (ROI)
ROI הוא מדד שבוחן את התמורה הכספית שמתקבלת בעבור השקעה מסוימת.
האם מומלץ להגדיר אותו כמדד ביצוע מרכזי בקמפיין קידום אורגני?
לא בשנה הראשונה. אמנם על פניו ROI נשמע כמו מדד חשוב, שעוזר להבין האם ההשקעה שלכם בקידום אורגני מחזירה את עצמה או לא, אך בפועל בשל אופיו הייחודי של אפיק הקידום האורגני, המשימה נהפכת לכמעט בלתי אפשרית. הבעיה היא, שבניגוד לאפיקי שיווק ממומנים, אשר משיגים תוצאות מידיות וניתן למדוד את ה-ROI שלהם בקלות, קידום אורגני לוקח הרבה זמן.
המרחק הארוך בין הפעולה לבין התוצאה, הוא אחת הסיבות העיקריות שמקשות על מעקב אמיתי אחר החזר ההשקעה של קידום אורגני. מעבר לכך ישנם אתגרים נוספים ומורכבים למדידת ROI של קידום אורגני, אשר מקשים על ביצוע המשימה הזו בצורה מדוייקת. לכן זהו לא מדד שכדאי להגדיר כ-KPI, לפחות לא בשנה הראשונה לפעילות.
איך לעקוב אחרי ROI בקידום אתרים אורגני?
אם אתם בכל זאת רוצים לקבל תמונת מצב לגבי החזר ההשקעה שלכם בקידום אתרים, ראשית אנו ממליצים לקרוא את הפוסט בקישור למעלה על מנת לקחת את כל הגורמים בחשבון. משם תוכלו לנסות למדוד את השפעת הקידום האורגני על העסק שלכם, אך מומלץ לעשות זאת לאחר כשנה וחצי – שנתיים של פעילות.
זהו טווח הזמן שבו רוב פירות העבודה אמורים להבשיל. כדי לקבל תמונת מצב נכונה יותר לגבי ההווה ומה שצפוי בעתיד, עדיף לתת דגש לתוצאות מחצי השנה – שנה האחרונות, ולא לקחת בחשבון את השנה הראשונה מכיוון ששם כמעט תמיד ה-ROI יהיה שלילי (וזה לא ישקף נאמנה את המציאות בעסק שלכם בזמן המדידה).
4. כמות האתרים המקשרים לאתר שלכם
קישורים נכנסים הם אחד הפרמטרים החשובים ביותר בקידום אתרים אורגני. כאשר אתר אחד מקשר לאתר אחר, הוא למעשה ממליץ עליו. ככל שלאתר מסוים יש יותר המלצות מאתרים חזקים ורלוונטיים, כך עולה הפופולריות שלו בתוצאות החיפוש.
האם מומלץ להגדיר אותו כמדד ביצוע מרכזי בקמפיין קידום אורגני?
כן, אבל בתנאי שבוחנים גם את איכותם. רוב העבודה השוטפת של חברת קידום אתרים היא לייצר תוכן איכותי ולהשיג קישורים לאתר שלכם מאתרים אחרים. קישורים נכנסים הם האמצעי העיקרי להשגת המטרות שהזכרנו בסעיפים הראשונים. חברות רבות יסכמו איתכם מראש על כמות הקישורים שהולכת להיבנות מדי חודש וזהו בהחלט KPI שמומלץ לעקוב אחריו.
יחד עם זאת, לא כל הקישורים נולדו שווים. ניתן לבנות אלפי קישורים באיכות ירודה, במאמץ ובמחיר מינימלי, אשר יגדילו את כמו האתרים שמקשרים לאתר שלכם, אך לא יועילו למיקומים שלו בתוצאות החיפוש. מהצד השני, אפשר לבנות כמות מצומצמת בהרבה של קישורים חזקים ורלוונטיים, אשר כמותית לא יהיו רבים, אך התרומה שלהם לקידום האתר תהיה משמעותית הרבה יותר. לכן זהו פרמטר שאפשר לכלול כמדד ביצוע מרכזי, כל עוד שמים לב גם לאיכות האתרים המקשרים.
איך לעקוב אחרי כמות האתרים המקשרים לאתר שלכם?
ראשית, תוכלו לבקש ממי שעושה לכם את הקידום האורגני לשתף אתכם בקישורים שהם בונים עבורכם וכך תוכלו להיות במעקב אחר המתרחש. אופציה נוספת היא לבצע בדיקה עצמאית באמצעות כלים כגון Ahrefs או Majestic SEO. ניתן לבצע את הבדיקה בכל נקודת זמן ולבחון את הגידול בכמות האתרים המקשרים לאתר שלכם לאורך תקופת הקידום.
ישנם כלים נוספים המאפשרים בדיקות חינמיות, אך רמת הדיוק שלהם פחות טובה מהכלים בתשלום. ב-Majestic SEO תוכלו לעקוב אחר הקישורים הנבנים לאתר שלכם באמצעות פתיחת חשבון חינמי והזנת כתובת האתר בשורה הייעודית. Ahrefs לעומת זאת מחייב אתכם לפתוח חשבון בתשלום, אך הוא הכלי המדויק והאמין ביותר בשוק.
5. מיקומי מילות מפתח ספציפיות
כמעט בכל פרוייקט קידום אתרים נהוג לבחור רשימת מילות מפתח ולעקוב אחר המיקומים שלהן בתוצאות החיפוש לאורך זמן.
האם מומלץ להגדיר אותו כמדד ביצוע מרכזי בקמפיין קידום אורגני?
לא. המדד הזה הולך והופך לפחות רלוונטי ככל שאלגוריתם החיפוש של גוגל משתנה, כך שהוא לא מייצג נאמנה את התקדמות הקידום האורגני שלכם. ראשית, 15% מכל החיפוש המבוצעים בגוגל הינם חיפושים חדשים אשר לא בוצעו מעולם בעבר. ברור לנו שאי אפשר לעקוב אחרי ביטויים שלא היו קיימים כאשר הגדרתם את מילות המפתח למעקב. כלומר, אנחנו כבר מפספסים 15% מהתמונה.
נוסף על כך, כ-75% מכל החיפושים שמתבצעים בגוגל הם חיפושי זנב ארוך. כלומר חיפושים המורכבים מצירופים של שלושה מילים או יותר. בדרך כלל, כאשר מגדירים מילות מפתח למעקב, נוטים לבחור בצירופי מילים שיש להם הכי הרבה חיפושים. ככאלו, הם כמעט תמיד יהיו מורכבים מצמד מילים.
למשל חברה שמוכרת מוצרי קוסמטיקה תרצה להכניס למעקב המיקומים את המילים ״מוצרי קוסמטיקה״ או ״חברות קוסמטיקה״. בעוד שמדובר בביטויים מעולים ורלוונטיים לקידום, צריך לזכור שהם מהווים במקרה הטוב רק כ-25% מהחיפושים הרלוונטיים בתחום שלכם.
להגדיר את מיקומי מילות המפתח של רשימת ביטויים מצומצמת כ-KPI הוא מהלך לא נכון, מהסיבה הפשוטה שהוא מראה רק רבע מהתמונה הכללית. במקום זאת, עדיף לעקוב אחר נראות האתר בתוצאות החיפוש באופן רוחבי, כפי שהמלצנו בסעיף 1.
איך לעקוב אחר מיקומי מילות מפתח ספציפיות?
ישנם כלים בתשלום כגון זפו או ראנק ריינג'ר שעושים עבודה נפלאה. ישנן גם אלטרנטיבות חינמיות אשר באות והולכות, כך שמומלץ לבצע חיפוש בגוגל למציאת הפתרון החינמי שיעבוד לכם אם וכאשר תרצו להשתמש בו.
6. תנועה אורגנית
תנועה אורגנית היא כל תנועת הגולשים שמגיעה לאתר מהחלק האורגני של דף תוצאות החיפוש.
האם מומלץ להגדיר אותו כמדד ביצוע מרכזי בקמפיין קידום אורגני?
לא בהכרח. אם מודל הרווח שלכם לא מבוסס על מודעות אדסנס, כנראה שפחות משנה מה כמות הטראפיק האורגני שמגיע לאתר שלכם ומשנה הרבה יותר מה האיכות שלו, כפי שהיא באה לידי ביטוי בהמרות. זהו בהחלט מדד שכדאי לשים עליו עין כחלק מהמכלול, אך חשוב לזכור שיותר טראפיק לא בהכרח שווה ליותר עסקאות.
למשל, אם עורך דין מתחום הנדל״ן יוסיף באתר שלו אפשרות להוציא נסח טאבו חינם, ויתברג במקומות הראשונים על החיפוש ״נסח טאבו חינם״, הוא יזכה לכמות גבוהה של גולשים שיגיעו במטרה להוציא נסח טאבו חינם וימשיכו בדרכם. רובם המוחלט בכלל לא מחפש עו״ד ולא זקוק לשירותיו (למרות שחלק מהם עשויים לפנות אליו).
אם תנועה אורגנית הייתה מוגדרת כ-KPI, הרי שהיינו צופים בגידול כזה כמשהו משמעותי המעיד על איכות עבודת הקידום, בעוד שבפועל אין קורלציה ישירה בינו לבין שורת הרווח של החברה. ההמלצה במקרה הזה, היא להתמקד בהמרות, שהן מדד אפקטיבי יותר לאיכות הטראפיק האורגני, מאשר הכמות האבסולוטית של הגולשים.
איך לעקוב אחרי תנועה אורגנית באתר שלכם?
פשוט מאוד, כנסו לגוגל אנליטיקס ונווטו אל Acquisition>All Traffic>Channels ושם סמנו רק את Organic Search:
משם תוכלו לבחור את טווחי התאריכים שתרצו לראות ולהשוות בקלות את כמות הטראפיק האורגני שהאתר שלכם מקבל.
7. כמות עמודי התוכן באתר
מספר עמודי התוכן שהאתר מכיל ונסרקים בגוגל.
האם מומלץ להגדיר אותו כמדד ביצוע מרכזי בקמפיין קידום אורגני?
לא. גם במקרה הזה, בדומה למצב עם הטראפיק האורגני, מומלץ להתמקד באיכות ולא בכמות העמודים האבסולוטית. אמנם חלק חשוב בעבודת ה-SEO הוא העשרת האתר המקודם בתוכן איכותי ורלוונטי, אך אם נתמקד בכמות העמודים בלי להתעמק במאפיינים שלהם, נפספס את המטרה.
תוכן טוב הוא תוכן מקצועי, אשר סוקר נושא מסוים באופן מקיף ונותן לגולשים את התשובות לשאלות שלהם. לרוב, כל פוסט כזה יכיל בין מאות רבות לכמה אלפי מילים. לעומת זאת, תוכן שמפורסם לצרכי קידום אתרים, נוטה להיות תוכן שטחי, באורך של 300-400 מילה, אשר מטרגט מילת מפתח או שתיים ונכתב רק במטרה להיות רלוונטי למילת המפתח שהוא אמור להתברג עליה.
כלומר, ברגע שאתם מגדירים את כמות עמודי התוכן באתר כ-KPI, חברת הקידום עלולה להתמקד בכמות ולא באיכות התכנים באתר. למשל, במקום לכתוב פוסט אחד מקיף על מערכות CRM מומלצות ובו לסקור את המאפיינים הבולטים של כל מערכת, להשוות ביניהן ולהמליץ על המערכת שתתאים הכי טוב על בסיס הצרכים, החברה עשויה לפצל אותו לחמישה פוסטים שונים שסורקים מערכת אחת בכל פעם.
הפוסטים באפשרות השניה יהיה קצרים יותר ולא יציגו לגולשים את התמונה כולה במקום אחד, בצורה הנוחה ביותר. במקום זאת, הגולשים יצטרכו לעבור בין פוסטים שונים, לחבר את המידע על כל מערכת באופן עצמאי ולנסות להשוות ביניהן בצורה מסורבלת יותר. טכנית נוספו חמישה עמודים חדשים לאתר, אך כל מקדם אתרים מקצועי יודע שעדיף היה להוסיף במקומם פוסט אחד שמספק את כל התשובות.
איך לעקוב אחרי כמות עמודי התוכן באתר שלכם?
ניתן לעקוב אחר כמות העמודים שגוגל סורק באתר שלכם בקלות, על ידי כניסה לכלי מנהל האתרים של גוגל, ותחת תפריט Index לבחור ב-Pages:
המספר שמופיע בריבוע הירוק (Indexed) הוא כמות העמודים המאונדקסים של האתר שלכם בגוגל. ניתן לראות גם את השינויים במספר העמודים המאונדקסים לאורך זמן.
8. דומיין רייטינג (DR)
דומיין רייטינג או כפי שהוא מכונה בקיצור DR, הוא מדד של חברת Ahrefs אשר אמור לשקף את כוחו של פרופיל הקישורים של האתר.
האם מומלץ להגדיר אותו כמדד ביצוע מרכזי בקמפיין קידום אורגני?
לא. מדדים כמו DR והמקבילות שלו בכלים כמו Semrush או Majestic SEO, הם מדדים שבונות החברות הללו על סמך האלגוריתם הפנימי שלהן. בעוד שהוא נוטה פעמים רבות לייצג נאמנה את כוחו של פרופיל הקישורים, לא מדובר במדד רשמי של גוגל.
נוסף על כך, ישנן לא מעט דרכים לבצע מניפולציה במדדים הללו ולהעלות אותם למספרים גבוהים, מבלי שהדבר יתורגם לעליה במיקומי האתר בתוצאות החיפוש. על כן זהו לא מדד שאנחנו רוצים להגדיר בתור KPI בפרויקט קידום אתרים.
איך לעקוב אחרי ה-DR שלכם?
אם תבחרו לעשות זאת, תוכלו לעקוב אחר ה-DR של האתר שלכם באמצעות הזנת כתובת האתר ב-Ahrefs. ישנו גם מדד Trust Flow אותו אפשר לבדוק בחינם ב-Majestic SEO. כנ״ל Authority Score שהוא המדד של Semrush.
9. Core Web Vitals וציון מהירות האתר
Core Web Vitals הם שלושה מדדים המשפיעים על מהירות טעינת האתר. הם מורכבים מהפרמטרים:
- Largest Contentful Paint (LCP) – כמה זמן לוקח לטעון את האלמנט הכבד ביותר, באזור שנראה לעין, מבלי לגלול (Above the fold).
- First Input Delay (FID) – מתי ניתן לבצע אינטראקציה עם העמוד שנטען.
- Cumulative Layout Shift (CLS) – עד כמה העיצוב באתר ״יציב״ ולא משתנה לאורך הטעינה שלו.
כל המדדים הללו הינם חלק ממה שגוגל מכנה ״Page Experience״, כלומר חווית המשתמש בעמוד נתון. מדד ה-Page Experience מורכב מארבע פרמטרים נוספים הכוללים את רמת ההתאמה של האתר למכשירים ניידים, אבטחת האתר באמצעות תעודת SSL, הימנעות ממודעות פולשניות באתר והבטחת חוויה בטוחה לגולשים באתר.
האם מומלץ להגדיר אותו כמדד ביצוע מרכזי בקמפיין קידום אורגני?
לא. ראשית כפי שראינו, מדובר בחלק קטן מתוך מכלול שלם המגדיר את חווית המשתמש בעיני גוגל. שנית, גוגל משתמשים ב-Core Web Vitals וציון מהירות האתר כגורם דירוג מינורי מאז יוני 2021. כלומר גם אם תצליחו להגיע לציון מושלם בציון המהירות שלכם בגוגל, סביר להניח שתהיה לכך השפעה זניחה על מיקומי האתר.
זה המקום לציין שאנחנו לגמרי בעד שיפור חווית המשתמש ומהירות האתר עד כמה שניתן. אך זהו לא פרמטר משמעותי דיו שמשקף את צמיחת אפיק הקידום האורגני, או את הצמיחה העסקית שלכם, ולכן לא אמור להיות מוגדר כמדד ביצוע מרכזי.
איך לעקוב אחר Core Web Vitals וציון מהירות האתר?
ניתן לגשת לכאן, להזין את כתובת האתר שלכם בשורה היעודית ולצפות בניתוח התוצאות, יחד עם המלצות לשיפור ציוני המדדים השונים.
10. שיעור נטישה
אחוז אשר משקף את כמות הגולשים שהגיעו לאתר ועזבו מאותו עמוד מבלי לבצע פעולה כלשהי.
האם מומלץ להגדיר אותו כמדד ביצוע מרכזי בקמפיין קידום אורגני?
לא. שיעור נטישה הוא מדד מתעתע, מכיוון שהוא לא בהכרח משקף את איכות עבודת הקידום האורגני או התוכן באתר שלכם. למשל, יכול להיות שגולש הגיע לפוסט מרתק, גלל וקרא ברפרוף ואז החליט להתקשר למספר הטלפון המופיע באתר.
לאחר סיום השיחה הוא סגר את החלון ויצא מהאתר. מעשית, מדובר בגולש שנספר כ״נוטש״. אך הוא ביצע בדיוק את מה שרצינו ממנו ויצר קשר עם העסק. הוא תרם לעליית שיעור הנטישה, אך ביצע פעולה שהיינו שמחים אם כל הגולשים היו מבצעים.
עליה או ירידה בשיעור הנטישה של האתר עשויות להעיד על התאמה טובה יותר של התוכן לכוונת הגולשים או על איכותו באופן כללי, אך בשל הדרכים השונות לפרש אותו, ובשל העובדה שאין קורלציה בין ירידת שיעור הנטישה לשיפור עבודת ה-SEO (ולהפך), או להגדלת הפעילות העסקית, אין טעם להגדיר אותו כמדד ביצוע מרכזי.
איך לעקוב אחר שיעור הנטישה באתר?
ניתן לראות את אחוז הנטישה שלכם נכון להיום ובהשוואה לתקופות קודמות באמצעות גוגל אנליטיקס. ניתן להגיע אליו ממקומות שונים ולצפות באחוז נטישה של קהלים שונים, מקורות תנועה שונים, פלטפורמות ספציפיות וכו׳.
לסיכום
כאשר מתחילים קמפיין קידום אתרים אורגני, ישנם הרבה פרמטרים ומקומות שניתן להסתכל עליהם, כדי להבין את ההשפעה של אפיק השיווק הזה על החברה שלכם. מכיוון שמדובר באפיק שפוגש את הלקוחות הפוטנציאלים בשלבים שונים של המשפך השיווקי, ובשל כך שקיים פער בין תחילת הקמפיין ועד לשלב התוצאות, יכול להיות מאתגר למדוד אותו באופן מדויק.
יחד עם זאת, כמו בכל פרויקט, חשוב להגדיר KPIs ולעקוב אחריהם לאורך זמן. באותה מידה, חשוב גם לבחור את ה-KPIs הנכונים, כדי לקבל תמונת מצב אמיתית לגבי המתרחש ולא להתמקד בפרמטרים שאינם תורמים לצמיחת העסק. כל המדדים שהוזכרו בפוסט הינם מדדים חשובים שכדאי לשים עליהם עין, אך לא בהכרח להגדיר כמדדי ביצוע מרכזיים.
עד כמה הפוסט הזה עזר לכם?
דירוג ממוצע 5 / 5. כמות דירוגים: 3
אף אחד עדיין לא דירג את הפוסט, אתם יכולים להיות הראשונים 🙂
אנחנו מצטערים לשמוע שהפוסט לא עזר לכם
נשמח לשפר את הפוסט
ספרו לנו איך נוכל לשפר אותו